کد خبر: ۲۱۸۶۵۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
با این‌که قرار بود تعرفه‌ها قبل از سال 93 اعلام شود اما تاکنون دولت در ارتباط با این موضوع سکوت اختیار کرده است. به هر ترتیب وزیر بهداشت با بیان علت تأخیر اعلام تعرفه‌ها گفت: چند روز دیگر انتظار به پایان می‌رسد.
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه ایران، از آنجایی که معضلات و مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور به نظر کارشناسان و مسئولان این حوزه، در سایه واقعی‌سازی تعرفه‌ها برطرف خواهد شد، موضوع افزایش تعرفه‌های درمانی از ابتدای فعالیت دولت یازدهم مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت که در نهایت این موضوع در شورای عالی بیمه به تصویب رسید و برای تأیید و ابلاغ به هیأت وزیران ارجاع داده شد.

با این‌که قرار بود تعرفه‌ها قبل از سال 93 اعلام شود اما تاکنون دولت در ارتباط با این موضوع سکوت اختیار کرده است.

به هر ترتیب وزیر بهداشت با بیان علت تأخیر اعلام تعرفه‌ها گفت: چند روز دیگر انتظار به پایان می‌رسد.

سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سؤال ایران مبنی بر علت تأخیر اعلام تعرفه‌های درمانی که قرار بود اسفند ماه سال 92 اعلام شود اما تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده، اظهار داشت:‌ واقعیت این است که مردم از وضع موجود راضی نیستند و همه باید همت کنیم تا در این شرایط خاص به یک اتفاق نظر برسیم. درباره اعلام تعرفه‌ها، هیأت وزیران هیچ تقصیری ندارد.

موضوع این است که وزارت بهداشت هنوز با بخش خصوصی به یک اتفاق نظر نرسیده است، اما امیدوارم ظرف چند روز آینده این انتظار به پایان برسد و اعلام تعرفه با یک پیوست نظارتی از طرف صنف و معاونان درمان همراه باشد.

وی در ادامه افزود:‌ ما باید در ابتدا قدم را درست برداریم. گرچه در ابتدای راه نیاز به تدبیر و خویشتنداری است اما بطور قطع تعرفه‌ها در سال‌های آتی، قبل از سال جدید اعلام خواهد شد.

 دخانیات در مسیر کاغذ بازی و مکاتبات

وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال دیگر ایران مبنی بر اتخاذ تدابیری برای کنترل عرضه دخانیات و نظارت جدی‌تر در این حوزه گفت:  تاکنون اقدام‌های صورت گرفته دراین زمینه در قالب کاغذ بازی و مکاتبه بوده است. علی رغم انتظارات بالا در این حوزه، تاکنون در این زمینه اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی با تأیید این‌که سیگار عامل بروز بیماری‌ها و سرطان‌های مختلف است و با این حال به راحتی از طریق دکه‌های روزنامه فروشی قابل دسترس است، افزود:‌ دراین زمینه نیاز است به دنبال علت‌ها و راهکارها برویم. در زمینه دخانیات باید فرهنگ‌سازی شود همچنین باید راهکارهای نظارتی برای آن اندیشیده شود.

هاشمی ادامه داد:‌ دولت مالیات دخانیات را بالا می‌برد ازآن طرف قاچاق اضافه می‌شود، به هر ترتیب زنجیره‌هایی در این زمینه وجود دارد که نمی‌توان با نگاه سطحی آن را دید.  نخستین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی یکشنبه آینده بعد از مدت‌ها برگزار می‌شود که امیدواریم خبرهای خوبی از توجه دولت به بحث سلامتی و ایجاد امنیت بیشتر در زمینه ارتزاق مردم داشته باشیم.

  نظارت ضعیف بر بازار مواد غذایی

وی همچنین درباره مسیر ناهموار نظارت‌ها در حوزه غذا گفت:‌ در زمینه واردات و عرضه موادغذایی، متأسفانه سازمان‌های نظارتی وجود ندارند و اگر هستند بسیار ضعیف عمل می‌کنند و ساز و کار دستگاه‌های موجود مربوط به چند دهه قبل است. در ابتدای ورود مواد غذایی بسیار سختگیری می‌کنند و  بعد از آن سهل‌گیری فراوان می‌شود.

درحال حاضر مواد غذایی بویژه مواد غذایی‌ای که در مدارس و مراکز عرضه دیگر در دسترس فرزندان ما قرار دارد از استاندارد کافی برخوردار نیست، بطوری که میزان نمک، شکر و روغن  آن زیاد است. باید اینها بازتعریف شوند و منابعی برایشان دیده شود تا دستگاه‌های نظارتی به صورت مستمر عمل کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری نخستین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی یکشنبه هفته آینده، افزود:  ما در کشوری مسلمان هستیم. علی رغم سلامت مواد غذایی، بحث لقمه و غذای حلال هم مطرح است و بر ما واجب است به این موضوع بهتر بنگریم.

 انتقاد وزیر بهداشت از عملکرد غیرقانونی صدا و سیما در تبلیغ مواد غذایی

هاشمی در ادامه درباره تبلیغات صدا و سیما و رسانه‌ها در حوزه مواد غذایی خاطرنشان کرد:‌ تبلیغات مواد غذایی در صدا و سیما و همه رسانه‌ها غیرقانونی است. متأسفانه این دستگاه‌ها زمانی که با کمبود بودجه مواجه می‌شوند، دست به هر کاری می‌زنند. هیچ کدام  از تبلیغات موجود مجوزی از وزارت بهداشت دریافت نکرده‌اند و هر کدام دلشان خواسته از سازمان نظام پزشکی مجوز دریافت کرده‌اند.

وی با بیان این‌که در زمینه تبلیغات خلأ قانونی وجود ندارد، افزود:‌ قانون کم نگذاشته است، مجریان قانون از جمله ما در وزارت بهداشت در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم.

همچنین دکتر رسول دیناروند در این  مراسم که 11 تولید‌کننده مواد غذایی داخل کشور نشان سلامت دریافت کردند، گفت:‌ تاکنون نظارت بر سلامت و امنیت غذایی به صورت سنتی اعمال می‌شد، اما با افزایش آگاهی مردم، این بعد از سلامت مطرح نیست و سلامت مواد غذایی به سمت عاری بودن از آلودگی در حرکت است.

وی با بیان این‌که یک سوم مرگ و میرها به دلیل تغذیه نادرست است و این بیماری‌ها در کشور ما سیر صعودی داشته است،  گفت:‌ مرگ و میرهای ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌ها یک سوم مرگ و میرهای کشور را به خود اختصاص داده‌اند که عامل اصلی بروز این بیماری‌ها به شیوه زندگی و نوع تغذیه وابسته است.

به گفته معاون وزیر بهداشت براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته،  در سال 93 بسیاری از داروهای وارداتی و گرانقیمت که فناوری پیچیده‌ای دارند  وارد کشور خواهد شد.

 وجود قاچاق فروشی در عطاری‌ها و پارک‌ها

دیناروند درباره عرضه داروهای درمان اعتیاد در عطاری‌ها گفت:  داروی ترامادون فقط از طریق داروخانه‌ها و با ارائه نسخه پزشک قابل عرضه است و داروی متادون فقط در داروخانه‌های بیمارستانی برای کاهش درد بیماران صعب‌العلاج و در مراکز ترک اعتیاد عرضه می‌شود. در غیر از مراکز یاد شده، عرضه این داروها تخلف است.

وی درادامه در پاسخ به این‌که عرضه این داروها در عطاری‌ها براحتی قابل دسترس است، گفت:عرضه این داروها مانند  مواد مخدر تریاک و شیشه است که متقاضیان براحتی به آن دسترسی دارند. متأسفانه نمی‌توان انکار کرد که  قاچاق فروشی در پارک‌ها و عطاری‌ها وجود دارد، گرچه تخلف است.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال ایران مبنی بر این‌که وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت با هر آنچه سلامت مردم را تهدید کند باید مقابله و برخورد نماید، گفت: ما از خودمان سلب مسئولیت نمی‌کنیم. مطمئن باشید برای عطاری‌ها در سال 93  برنامه داریم.

واقعیت این است که  ما با داروخانه یا مطب یا بیمارستان متخلف بسیار راحت می‌توانیم برخورد کنیم چون اختیار قانونی برای برخورد داریم، اما با یک عطاری  که به عنوان فروشگاه از یک صنف مجوز دریافت می‌کند مستقیماً نمی‌توانیم وارد شویم و باید از طریق دستگاه قضایی موضوع را پیگیری کنیم که کار سختی است و نیاز به همکاری بین دستگاهی دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها