أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۱۸۷۲۶
زمان انتشار: ۱۹:۴۸     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، جهان نیوز نوشت: آمریکا نشان داده که ابزاری جز تحریم برای مقابله با روسیه در اختیار ندارد، اتحادیه اروپا در میزان همراهی در تحریم ها علیه روسیه چندان یکدست نیست، آلمان ها در این باره به علت وابستگی گازی و مبادلات اقتصادی گسترده با روسیه محافظه کارانه عمل می کنند. در همین حال دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته‌‌اند این اتحادیه فعلاً وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه را متوقف کرده است. به گفته آنها اتحادیه اروپا منتظر خواهد ماند تا ببیند آیا توافق حاصل شده هفته گذشته در ژنو اجرایی خواهد شد یا خیر. در این توافقنامه بر ضرورت خلع سلاح گروه های مسلح غیر قانونی، بازگرداندن تمام ساختمان های تصرف شده به صاحبان قانونی و آزادی تمام خیابان ها و میادین اشغال شده به عنوان تدابیر دست اول در اوکراین تاکید شده و همچنین قرار شد تمام معترضان و زندانیان سیاسی عفو شوند.

در همین حال، آمریکا در اوکراین سه هدف کوتاه مدت را دنبال می کند:

الف: آمریکایی ها حمایت اقتصادی و سیاسی از دولت جدید اوکراین در برنامه دارند. این برنامه به نظر می رسد به تقویت نظامی ارتش اوکراین نیز منجر شود.

ب: تحولات اوکراین را فرصت مناسبی برای ضربات اقتصادی و تضعیف نفوذ بین المللی روسیه می دانند. آمریکایی ها توان خود را بر این موضوع گذاشته اند که از نفوذ روسیه در شرق اروپا جلوگیری کنند.

ج: فشار بر روسیه را آن قدر تقویت کند که شبه نظامیان طرفدار روسیه را به عقب نشینی از شرق اوکراین بشود.

با این وجود، تقابل و آرایش نظامی آمریکا و روسیه برای تحلیلگران نظامی قابل تامل است. روسیه در اوکراین با الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود، تعادل نظامی-امنیتی حوزه دریای سیاه را به هم زده است.

به همین دلیل آمریکا به دنبال تحولات اخیر در مناطق شرقی اوکراین، با اعزام یک رزم‌ناو دیگر به دریای سیاه و گسیل ۶۰۰ سرباز نظامی به شرق اروپا تلاش دارد تا بر حضور نظامی خود در حیاط خلوت روسیه بیافزاید.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که پیشتر در واکنش به تحولات اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، رزم‌ناو  ˈیو.اس.اس دونالد کوکˈ را به دریای سیاه گسیل داشت، ناو محافظتی  ˈیو.اس.اس تیلورˈ خود را نیز راهی منطقه کرده است.

در همین حال در حوزه نظامی روسیه نیز دو نگرانی راهبردی از طرف غرب دارد، اول آنکه اوکراین عضوی از ناتو شود و دوم اینکه تحولات اوکراین سبب گسترش و استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا بشود.

در حالی که منابع غربی مدعی هستند که روسیه بیش از ۴۰ هزار نیروی خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده، سخنگوی کرملین استقرار نیروهای نظامی روسی در مرزهای اوکراین به‌عنوان اقدامی احتیاط آمیز نام برده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است؛ ما نیروهایی را در مرز اوکراین داریم. برخی از این نیروها به‌صورت دائمی در این منطقه مستقر شده‌اند، برخی دیگر برای مقابله با آنچه در اوکراین اتفاق افتاده در مرز این کشور مستقر شده‌اند.

وی تاکید کرده که گسترش بیش از پیش ناتو به سوی مرزهای روسیه با واکنش مسکو روبرو خواهد شد و این مساله تهدید جدی علیه امنیت روسیه خواهد بود.

اما تحرکات و تاکتیک های نظامی روسیه در شرق اوکراین این روزها از ابزارهای تاثیر گذار پوتین است که نشان می دهد دولت پوتین علاوه بر آنکه به خوبی در سیاست خارجه خود در قبال اوکراین موفق عمل می کند، در حوزه نظامی و اطلاعاتی نیز در حال قدرت نمایی در برابر غرب است.

روزنامه نیویورک تایمز در این باره به نکته جالبی اشاره کرده است، در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: کارشناسانی که تحولات اوکراین و تحرکات ارتش روسیه بویژه در مرزهای اوکراین را دنبال می کنند به نتیجه دیگری در خصوص استراتژی نظامی روسیه رسیده اند. به گفته این کارشناسان یک ارتش کوچک شده در حال بکارگیری تاکتیک های قرن ۲۱ که ترکیبی از جنگ سایبری و کمپین اطلاعاتی و استفاده از نیروهای آموزش دیده در سطح عالی محسوب می شود، است.

به گفته این کارشناسان کارآیی این استراتژی به حدی است که این نیروها به راحتی می توانند مواضع مختلف را به تسخیر خود درآورند.

علاوه بر این در آخرین برآورد اطلاعاتی، سازمان های اطلاعاتی انگلیس به نخست وزیر این کشور هشدار داده اند هرگونه مداخله نظامی غرب در اوکراین با واکنش ولادیمیر پوتین مواجه خواهد شد و آغاز جنگ جهانی سوم را به دنبال دارد.

مقام‌های ام آی ۶ و ارتش انگلیس نیز که از نزدیک تحولات اوکراین را رصد می‌کنند هشدار داده‌اند که تشدید بحران اوکراین می‌تواند منجر به آغاز جنگ داخلی در این کشور شود. در این صورت شرق اوکراین اعلام استقلال خواهد کرد و به روسیه ملحق خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها