کد خبر: ۲۲۰۳۷۱
زمان انتشار: ۱۴:۵۵     ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
پیروز مجتهد زاده پژهشگر برجسته ژئوپلتیک و جغرافیای سیاسی است که تاکنون کتب بسیاری را در جهت صیانت از جزایر تنب و حفظ نام پارسی خلیج فارس به تالیف در آورده است به گونه ای که وی را می توان یکی از پیشتازان مبارزان علیه تحریف نام خلیج فارس دانست .

به گزارش پایگاه 598، این استاد دانشگاه که در بسیاری از دانشگاه های تهران و لندن تدریس کرده است، با دفاع از عملکرد دولت در برابر تلاش شیخ نشینهای عرب برای جا انداختن نام جعلی خلیج عربی اعلام می کند: ریشه‌های فتنه جعل نام خلیج فارس که توسط صدام حسین با میلیاردها دلار آبیاری شده است، هر از چند گاهی در برخی جاها خودنمایی می‌کند اما ایرانیان به خوبی به مقابله با آن می‌پردازند.

این پژوهشگر جغرافیای سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به مناسبت روز ملی خلیج فارس با اشاره به تاریخچه جعل نام خلیج فارس گفت: مسئله جعل نام خلیج‌فارس مسئله جدیدی نیست. نسل کنونی ممکن است به تازگی متوجه این حرکات ناشایست علمی شده است اما سابقه جعل نام خلیج فارس به اوایل قرن بیستم بر می گردد.

وی ادامه داد: برای اولین بار چارلز بلگریو، نماینده سیاسی بریتانیا در خلیج فارس به دنبال تغییر و ماهیت سرزمین‌های جنوبی از تابعیت ایرانی به عربی در سال 1935 به دولت متبوعش پیشنهاد داد که حالا کشورهای جنوبی خلیج فارس را عربی کردیم نام خلیج فارس را نیز عربی کنیم اما در آن زمان که دولت انگلیس در موارد مختلف درگیری‌هایی با دولت ایران داشت این موضوع مورد توجه قرار نگرفت زیرا نمی‌خواست وارد درگیری تازه‌ای با ایران شود.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهاراتش افزود: در سال 1957 این فرد انگلیسی که مشاور شیخ بحرین بود این پیشنهاد را دوباره مطرح کرد و در راستای اجرای این هدف حتی دستور داد که اداره پست انگلیس در خلیج فارس که در بحرین واقع بود نقشه‌هایی را در تمبرهای خود به چاپ رساند که در آنها از نام جعلی خلیج عربی استفاده شد.

مجتهدزاده اضافه کرد: در آن زمان رادیو بی بی سی خبر چاپ تمبرها به نام خلیج عربی را منعکس کرد و دولت ایران نسبت به این اقدام اعتراض کرد و بی بی سی در پاسخ به ایران تعهد داد که دیگر دنبال این اخبار تفرقه‌انداز و ناشی از نژادپرستی نمی‌رود. بدین ترتیب شاهد هستیم که نماینده بریتانیا در خلیج فارس چگونه به این اقدامات دست زد.

وی ادامه داد: در سال 1958 عبدالکریم قاسم در عراق کودتا کرد این شخص جنایت‌کار که بعدها معلوم شد مامور انگلیس است از نام جعلی عربی استفاده کرد از آنجایی که کودتای وی مورد نفرت در منطقه بود کسی به اقدامات وی توجه نمی‌کرد. اما در همان سال عبدالناصر نیز به طور همزمان در دنیای عرب به قدرت رسید و با مشاهده کردن تحرکات جدید در عراق آن را به عنوان رقابت برای رهبری دنیای عرب تلقی کرد. بر همین اساس تصمیم گرفت در سال 1962 بعد از یک عمر شعار خلیج فارس برای رهبری دنیای عرب نام جعلی خلیج عربی را استفاده کنند این در حالی بود که عبدالناصر حتی در سخنرانی‌های گذشته خود در دنیای عرب از نام خلیج فارس استفاده می‌کرد اما بعدها به خاطر ایرادات سیاسی که از وی گرفته شد او هم اسم جعلی را تکرار نکرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به قدرت رسیدن صدام حسین در عراق گفت: در سال 1968 صدام حسین مجددا کودتا کردند حزب بعث بر سر کار آمد و از ابتدا دشمنی خود را با ایران برای تقویت هویت عربی بین‌النهرین به کار برد. در این راستا بود که صدام حسین بیش از هر کس دیگری میلیاردها دلار از پول نفت مردم عراق را برای جا انداختن نام جعلی خلیج‌فارس استفاده کرد. اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای به همراه نداشت تنها سلسله‌ای از تعصبات در کشورهای اطراف عراق مانند کویت،‌ قطر و امارات استفاده شد.

مجتهدزاده اضافه کرد: تنها دولتی که مصمم بوده و جاهلانه در استفاده از نام جعلی خلیج‌فارس اصرار دارد امارات متحده عربی است البته جای تاسف دارد که دولت عربستان نیز برای مدتی خود را از این ماجراجویی‌ها کنار کشیده اما به دلیل برخی اتفاقات در سالهای اخیر تا حدودی خود را دخیل این درگیری‌ها کرده است.

وی درباره اظهاراتی مبنی بر کم کاری دولت ایران برای صیانت از نام خلیج فارس گفت: دولت ایران در این زمینه هم پیش از وقوع انقلاب و پس از آن اقدامات بسیاری انجام داده است اما دولت در این باره حوزه عملش محدود است در مقابل دانشگاهیان آزادی عمل گسترده‌ای دارند و افراد آکادمی ایران در داخل و خارج از کشور زحمات بسیاری کشیده‌اند و توانستند نام خلیج فارس را در دنیای غرب اثبات کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در طول سالیان گذشته به هنگام مشاهده استفاده از نام جعلی خلیج عربی به آن رسانه یا سران غربی نامه اعتراضی نوشته و عذرخواهی دریافت کرده است، گفت: ریشه‌های این فتنه که صدام حسین با میلیاردها دلار آبیاری کرده است هر از گاهی در برخی جاها خودنمایی می‌کند اما ایرانیان به خوبی به مقابله با آن می‌پردازند. امروزه مطلقا در دنیا علم از نام جعل خلیج‌فارس استفاده نمی‌شود. تنها هر چه به ایران نزدیک می‌شویم این تعصبات الکی میان کشورهای منطقه دیده می‌شود که این تحرکات از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس نه براساس اعتماد بلکه به دلیل لجبازی‌های سیاسی انجام می‌شود. از سال 1992 که ادعای جزایر علیه ایران مطرح شد کشورهای حوزه خلیج فارس تعصبات شدید نشان دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها