أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۲۰۴۲۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۰     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
وزیر راه و شهرسازی پس از ۲۰۰ روز چه کارنامه‌ای از خود بر جای گذاشته است؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از عیار آن‌لاین، در این زمینه در گزارشی نوشت: عباس آخوندی با کسب ۱۵۹ رأی از ۲۸۴ رأی به وزارت رسید. او هر چند در هنگام کسب رای اعتماد از مجلس، ابراز داشت که هیچگاه مخالف با طرح نبوده است و مشکل را در خدمات زیربنایی و روبنایی می‌داند و نسبت به سطح مدیریت دولت در این طرح انتقاد دارد. ولی بعد از رسیدن به وزارت، مسکن‌مهر را عامل ۴۰ درصد تورم دانست. این اظهارات وزیر راه و شهرسازی موجب واکنش کارشناسان و نمایندگان مجلس شد که تاثیر مسکن مهر را در تورم ناچیز می‌دانستند. البته آخوندی وعده تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن‌مهر، تکمیل و پیگیری خدمات زیربنایی و روبنایی و خدمات بانکی مرتبط را داد. اما انتقادات وزیر راه و شهرسازی به این جا ختم نشد و نهایتا اوایل آبان‌ماه دستور توقف مسکن مهر را صادر کرد.

این دستور وزیر راه و شهرسازی در حالی صادر شد که وی برنامه مشخصی برای تامین مسکن مردم نداشت و فقط به صورت کلی و بدون ارائه جزئیات از مسکن اجتماعی سخن می‌گفت. این دستور با توجه به نیاز سالانه ۲ میلیون واحد مسکن موجب اعتراض بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس شد زیرا وزیر راه و شهرسازی بدون ارائه برنامه برای تامین مسکن مورد نیاز مردم، مسکن مهر را متوقف کرد.

این گزارش می‌افزاید: وزیر راه و شهرسازی با توجه به دیدگاهی که نسبت به مسکن مهر داشت، بانک مسکن را به عنوان بانک عامل در این طرح، «ورشکسته» و «گروگان مسکن مهر» اعلام کرد. این اظهارنظر عجیب وزیر راه و شهرسازی با واکنش وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مواجه شد و آنها اعلام کردند که بانک مسکن جزو بهترین بانک‌های کشور بوده است و سودآوری قابل توجهی داشته است. این واکنش مسئولین ارشد اقتصادی دولت یازدهم باعث شد تا آخوندی نیز سخنان خود درباره وضعیت مالی بانک مسکن را پس بگیرد. افزایش قیمت مسکن مهر نیز از دیگر مسائل آخوندی بود که در سال گذشته دو بار رخ داد. وزیر راه و شهرسازی، در اولین برخورد با این مسئله، افزایش قیمت آن را منتفی دانست، اما بعد از مدتی افزایش قیمت بر حسب نوع پروژه‌ها اجرایی شد.

عیار آن‌لاین ادامه می‌دهد: از موارد دیگری که پیرامون مسکن‌مهر مطرح بود، افزایش میزان بازپرداخت وام مسکن بود، این موضوع از جانب وزیر راه و شهرسازی در اوایل مهر لغو شد. دستور بازپرداخت ۲۰ ساله در دولت گذشته برای تمام افراد دریافت‌کننده مسکن مهر توسط نیکزاد صادر شده بود و آخوندی با استناد به این دلیل که این وزارتخانه اجازه دخالت در امور بانک مرکزی را ندارد، این دستور را لغو کرد. اما ۲۴ ساعت پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی، قائم مقام وی در طرح مسکن مهر گفت۲۰ ساله شدن بازپرداخت وام مسکن مهر که در دولت دهم از طرف هیئت دولت ابلاغ شده بود به قوت خود باقی است. اوایل زمستان (دی‌ماه)، این مصوبه توسط بانک مرکزی و بانک مسکن لغو شد و وزارت راه و شهرسازی مخالف با این اقدام بود نهایتا هم با تاکید رئیس‌جمهور پیرامون تعهدات دولت گذشته در مسکن ‌مهر و پیگیری وزیر راه و شهرسازی این مصوبه در بهمن‌ماه دوباره برای افرادی که دفترچه قسط دریافت نکرده بودند، بازگشت.

این گزارش نتیجه می‌گیرد: وزیر راه با مدیریت حوزه مسکن کشور در دولت یازدهم، عرضه را کاهش داده است. از طرفی هم با افزایش وام خرید مسکن، تقاضا را تحریک کرده است. بر همین اساس و با توجه به کمبود عرضه در بازار مسکن، پیش‌بینی می‌شود که تحریک جانب تقاضا توسط وزیر راه و شهرسازی نهایتا موجب افزایش قیمت مسکن و ایجاد تورم در بازار مسکن شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها