کد خبر: ۲۲۱۹۲۰
زمان انتشار: ۱۹:۵۴     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598 و به نقل از دبیرخانه سلسه نشسته های اعتدال انقلابی، محمد حسن رضایی اظهار کرد: سلسله نشست‌ های تخصصی "اعتدال انقلابی، اعتدال دیپلماتیک" توسط مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) با همکاری دیگر مراکز و موسسات و نهادها در محیطی علمی و با حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی از 18 اردیبهشت ماه در شهر قم برگزار می‌شود

دبیر سلسله نشست­های "اعتدال انقلابی، اعتدال دیپلماتیک" افزود: این سلسله نشست‌ها برای پاسداشت و حمایت از واژه اعتدال که بخشی از میراث ماندگار رهبر کبیر انقلاب اسلامی است شکل گرفته است و در صدد تبیین مفهوم اعتدال، از راه بررسی مصادیق آن در حوزه­های سیاست، اقتصاد، فقه، فرهنگ، هنر و رسانه و غیره است.

وی افزود: دبیرخانه این سلسله نشست ها می کوشد تا نشان دهد که نگرش‌­های متفاوتی به مفهوم اعتدال وجود دارد و اینگونه نیست که تنها یک تعریف از اعتدال وجود داشته باشد و بقیه جریان­ها همگی افراطی تلقی شوند. اعتدال حقیقی که از آن به اعتدال انقلابی تعبیر شده است به همان میزانی که از افراطی­گری فاصله دارد، از تفریط و وادادگی نیز دور است.

رضایی خاطرنشان کرد: سلسله نشست­های "اعتدال انقلابی، اعتدال دیپلماتیک" در صدد است تا ضمن تبیین مفهوم اعتدال و تلاش برای نشان دادن فاصله میان اعتدال انقلابی از دیگر گونه‌­های آن - که بهترین حمایت از نظام جمهوری اسلامی و دولت اعتدال­گراست - این مهم را تبیین نماید که زاویه دید در تبیین یک واژه تاثیر اساسی دارد و نگرش مختلف هریک به نحوی متفاوت اعتدال را معنا می ­کنند و اعتدال انقلابی و اعتدال دیپلماتیک، دو رویکرد مهم و کلیدی در تبیین این واژه هستند که در این نشست ها به تبیین بیشتر این دو پرداخته می شود.

وی افزود: به همین منظور نشست اول از این سلسله نشست های تخصصی به موضوع «نسبت فقه الاقتصاد و اقتصاد مقاومتی» اختصاص دارد و در این نشست سولاتی پیرامون نیاز مفهوم ­سازی و تئوری­ پردازی در اجرایی شدن سیاست­ ابلاغی برای اقتصاد مقاومتی و وظیفه حوزه های علمیه، طلاب جوان و فضلای حوزه علمیه، طرح و پاسخ داده می شود.

دبیر سلسله نشست های اعتدال انقلابی خاطرنشان کرد: دکتر عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) که سخنران این نشست است و در این نشست اینکه چارچوب اقتصاد اسلامی، امکانات نظری و کاربردی لازم برای تحلیل ضرورت، ماهیت و راهکارهای اقتصاد مقاومتی را دارد مورد بررسی قرار می گیرد.

رضایی تصریح کرد: یکی دیگر از موارد مورد بحث در این نشست این است که آیا مجموعه مفاهیم و ساختارها و احکام ناشی از فقه الاقتصاد، امکان مقاومت و تاثیرگذاری بر اقتصاد پیچیده امروز به لحاظ مفاهیم، ساختارها، قوانین و مقررات و غیره را دارد؟ می تواند به مصاف تئوریهای اقتصاد کلان و توسعه مدرن برود؟

وی تاکید کرد: آیا با وجود تفکیک میان حکم ­شناسی و موضوع ­شناسی در فقه الاقتصاد، می ­توان انتظار کنش فعال از سوی فقه بر ساختارهای شبک ه­ای اقتصاد مدرن با هدف دستیابی به اقتصاد مقاومتی را داشت و باید دید تلاش­های صورت­ گرفته در سه دهه گذشته از انقلاب اسلامی تا چه میزان آمادگی لازم برای شکل ­دهی به مکتبی نوین در اقتصاد با عنوان اقتصاد مقاومتی را برای اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در ایران ایجاد کرده است؟ و کاستی ­ها و نواقص رویکرد فقه الاقتصاد در تحلیل مسئله اقتصاد مقاومتی در کجاست و برای رفع آن باید چه اقداماتی صورت پذیرد؟

دبیر سلسه نشست های اعتدال انقلابی تصریح کرد: این نشست پنجشنبه هقته جاری ساعت 10:30 و با سخنرانی عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در مدرسه علمیه معصومیه شهر مقدس قم، با همکاری بسیج مدرسه علمیه معصومیه، بسیج دانشجویی واحد قم، خبرگزاری رسا، خانه هنر طلاب، موسسه مطالعات فرهنگی مستشهدین وصال و موسسه علمی فرهنگی اندیشه عصر گذار برگزار می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها