أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۲۲۳۸۹
زمان انتشار: ۱۸:۳۳     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از بنده پرسیدند که دلواپس هستید و بنده نیز گفتم بله، دلواپسم البته بیش از همه، ظریف و تیمش باید دلواپس باشد، زیرا با یک تیم دشمن و جنایتکار روبه رو است و هر لحظه هم ممکن است خوی سلطه‌گری‌اش‌ گل کند.
به گزارش 598 به نقل از تسنیم ، برنامه زنده "دیروز، امروز، فردا" شب گذشته با حضور محمدجواد حق‌شناس رئیس جبهه اصلاح‌طلبان و علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با موضوع "بایدها و نبایدهای فرهنگ نقدپذیری" از شبکه سوم سیما و با اجرای رنجبران پخش شد.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس در این برنامه در سخنانی در مورد وضعیت فضای نقد در شرایط امروز کشور، گفت: در ادبیات دینی ما تأکید و تأیید بر نقد و عیب‌جویی درست است. حضرت علی(ع) خطاب به کارگزاران فرمودند که برگزیده‌ترین افراد آن‌هایی هستند که عیب تو را به تو می‌گویند. وقتی بحث نقد و نقادی را مطرح می‌کنیم باید از شرایط مطلوب آغاز کرد.



وی افزود: نقدی مطلوب است که از روی دقت، مشفقانه، عالمانه و از روی دلسوزی و برای رفع یک مشکل بیان شده و در کنار آن زیبایی‌ها را هم ببیند. البته پیام اجتماعی‌ نقد مطلوب باید امیدواری و نه اینکه ناامیدی باشد. نقد مطلوب باید طوری باشد که از دل آن کینه و سیاه‌نمایی بیرون نیاید. البته کسی هم که از او نقد می‌شود باید نقدپذیر بوده و سعه‌صدر داشته باشدو طوری باشد که خود را در مقام اصلاح ببیند.

نماینده مردم تهران در مجلس در همین زمینه، ادامه داد: وقتی این دو نکته کنار هم قرار گرفت کسی که نقد می‌کند و کسی که نقد را می‌پذیرد هر دو در جهت اصلاح جامعه حر کت می‌کنند.

زاکانی در ادامه با نقد فضای موجود جامعه در حوزه نقد،گفت: بنده فضای موجود را نمی‌پذیرم، زیرا فضای غیرمنطقی حاکم است. کشور ما در میان کشورهای در تلاطم منطقه جزیره باثباتی است که این آرامش به دلیل اسلام، هدایت‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری، صبر و تحمل مردم و عمل صالح مسئولان از هر گروه و قشر است که ما را ممتاز کرده است.

وی با بیان اینکه ظاهرا اینگونه است که نمی‌خواهیم در شرایط منطقی دست به دست هم دهیم، بپذیریم و در خدمت مردم باشیم؛ احساس می‌کنم کسانی که نقد می‌کنند و کسانی که باید نقد را بپذیرند، کمی بی‌تحمل و عصبانی هستند و به یکدیگر پرخاشگری و همدیگر را تحقیر می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش در مورد نقد توافق ژنو توسط منتقدین، گفت: نقدهایی نسبت به توافق ژنو صورت گرفت و کسانی که آن را نقد کردند متهم به بی‌سوادی شدند که شروع نامطلوبی بود؛ درحالی که باید در این عرصه به عنوان کسی که امانت‌دار مردم هستیم فکر کنیم فرصت خوبی در دست دولت و مجلس است و باید به مردم خدمت کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجواد حق‌شناس نیز درسخنانی، گفت: انقلاب ما مبتنی بر نقد بود، اما به دلیل برخی مشکلات، مانند جنگ و تفسیرهای غلط مسئولان، موقعیت نقد روز به روز ضعیف شده و از فضای نقد در جامعه راضی نیستم.

وی در ادامه به موضوع توافق ژنو اشاره کرد و افزود: مسائل اجتماعی امکان اینکه برش بخورد را دارد. به عنوان مثال یک اتفاق در هفته پیش شکل گرفت و اگر روی آن تمرکز کنیم می‌‌بینیم که به این سادگی نیست. جامعه‌ای که در حرکت است، مباحث به شکل علت و معلولی پیش می‌آید و خود را به مرزهای زمان می‌‌رساند و به آینده منتقل می‌شود.

رئیس جبهه اصلاح‌طلبان در ادامه از نقد به عنوان یک هدیه یاد و تأکید کرد: وقتی که نقد یک هدیه است، به طور قطع هیچ کس از یک هدیه عصبانی و دلخور نمی‌شود، اما به دلیل همین پیچیدگی، مباحثی شکل می‌گیرد. یکی از شرایط اصلی نقد این است که نقطه‌ای را که تأکید می‌کنید باور داشته باشید، آیا منتقدینی که با عصبانیت فضا را در اختیار می‌گیرند، رطبی نخورده‌اند که منع رطب می‌کنند؟

حق‌شناس، گفت: موعظه حسنه و جدال حسنه معیارهای کلی است. منتقدینی در مجلس هستند و جریان خاصی از آن‌ها حمایت می‌کنند که تندتر از بقیه نیز عمل می‌کنند که در نهایت نیز ماجرای دلواپس‌ها را مطرح کردند. عده‌ای نقد را برای خود یک حق طبیعی می‌دانند اما برای طرف مقابل آن را میوه ممنوعه قلمداد می‌کنند که به همین دلیل است که شاید جامعه نسبت به این نقدها باور پذیر نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، زاکانی در ادامه این برنامه و پس از سخنان حق‌شناس، گفت: بنده نمی‌خواهم دولت را محکوم کنم. این یک اصل دو طرفه است و هر دو را دعوت به خویشتن‌داری می‌کنم که آرامش جامعه را پاس بدارید. کسی که نقد می‌کند، حتماً باید نقد عالمانه،‌ دقیق، منصفانه و مشفقانه داشته باشد. کسی که نقد می‌کند باید در جهت اصلاح امور بوده و با آرامش آن را بیان کند.

وی با در ادامه خطاب به منتقدین، گفت: نقاط مثبت و منفی را با هم ببیند. پیام اجتماعی‌ نقد نباید سیاه‌نمایی باشد. علاوه بر نقد باید راهکار ارائه دهد و در مسیر اصلاح امور گام بردارد.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه، افزود: دولت و رئیس‌جمهور باید توجه کنند که نقدکننده‌ها همه یک سلیقه ندارند. دانشگاه، حوزه و سایر حوزه‌ها را نباید در یک سلیقه خاص دانست. اینکه آقای حق‌شناس همه را در درون مجلس و در یک اقلیت ببینند، درست نیست. رئیس‌جمهور و دیگران از ظرفیت‌های نظری و عملی منتقدان بهره بگیرند و پاسخگوی منتقدان باشند. اطرافیان رئیس‌جمهور نیز باید اطلاعات صحیحی را به رئیس‌جمهور و یا مقام مسئول برسانند و رئیس‌جمهور را از مردم جدا نکنند. آن‌ها نباید نگاه قبیلگی داشته باشند.

زاکانی تصریح کرد: از بنده پرسیدند که دلواپس هستید و بنده نیز گفتم بله، دلواپسم. البته بیش از همه، آقای ظریف و تیمش باید دلواپس باشد، زیرا با یک تیم دشمن و جنایتکار روبه رو است و هر لحظه هم ممکن است خوی سلطه‌گری‌اش‌ گل کند یا با بهانه‌جویی مسیر را بنا به خواست خودش پیش ببرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حق‌شناس رئیس جبهه اصلاح‌طلبان نیز در ادامه سخنان زاکانی، گفت: به طور قطع بنده نیز دلواپس هستم، اما این دلواپسی از جنس دلواپسی دوستان نیست. بنده معتقدم که پرونده هسته‌ای ایران بسیار مهم است و در 35 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام سیاسی با آن درگیر بوده و تمام آحاد کشور را با خود گره زده است. بنده دلواپس کلیت نظام، انقلاب و 75 میلیون ایرانی هستم که لحظات حساسی را می‌گذرانند.

وی در ادامه، اظهار داشت: در مورد نقد، ساز و کار مناسب این نظام در قانون اساسی، 34 سال پیش تعیین شده و کار ویژه احزاب یک بخش نهادسازی بوده و یک بخش هم این است که احزاب خارج قدرت، قدرت را نقد کنند. البته به بیان آرا از طریق مطبوعات نیز توجه شده است.

رئیس جبهه اصلاح‌طلبان، تأکید کرد: طبیعی است که در یک فضای کلان عده‌ای می‌گویند نظر مردم این است. وقتی مجموعه‌ای مدعی نظر مردم می‌شوند، آیا ما باید بپذیریم که این گروه و مجموعه مدعی نظر مردم نسبت خود را با نظر مردم وزن‌کشی کنند؟ درسال 92 دیدگاهی که منتقد دولت است 4 میلیون رأی آورد و در مقابل آن 18 میلیون رأی آورد. یکی از مهم‌ترین مباحث در فضای انتخابات هم موضوع سیاست خارجی بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با طرح این سؤال که آیا می‌شود بخشی از جامعه را از مردم جدا کرد؟، گفت: این‌ها هم بخشی از مردم هستند. اصل هشتم قانون اساسی که امر به معروف و نهی‌از منکر را حق مسلم می‌داند، می‌گوید مردم به مردم، مسئولان به مردم و مردم به مسئولان باید نسبت به این امر توجه داشته باشند. بنده معتقدم که مهم‌ترین بخش، امر به معروف و نهی از منکر مردم به مسئولان است، نمایندگان مردم هم همان‌طور که رئیس‌جمهور قسم خورده‌ است، قسم خورده‌اند است.

وی در ادامه در پاسخ به حق‌شناس، افزود: تناقضی در حرف شما وجود دارد که مردم را از نمایندگان و اساتید دانشگاه جدا می‌کنید. فقط 4 میلیون نبود، بسیاری از کسانی که به کاندیداهای دیگر رأی دادند، دل‌نگرانند و بسیاری از کسانی هم که به آقای روحانی رأی دادند، نگرانند و خود آقای روحانی باید دل‌نگران‌تر از همه باشد. باید به فضای واقعی جامعه بیاییم و خود را دچار شعار زدگی نکنیم.

همچنین حق‌شناس نیز در ادامه، گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی امضا کردند که به جای "ان پی‌تی"، ام پی‌تی" نوشته شده بود و رئیس‌جمهور در آن مقطع در دانشگاه مطرح کرد و از اساتید دانشگاه خواست که در این موارد مشارکت کنند که زاکانی این سخنان حق‌شناس را توهین به نمایندگان دانست.

زاکانی در ادامه تأکید کرد: بنده کلمه بی‌سواد را برای منتقدان نمی‌پسندم. آقای رئیس‌جمهور اول باید فضای دانشگاه را برای نقد آماده کند. قرار بود در دانشگاه بروجردی شهر بروجرد، همایشی با عنوان اندیشه‌های امام(ره) با دعوت از آقایان دری‌نجف‌آبادی، سید حسن خمینی و محلاتی، برگزار شود اما برخی اعتراض کردند که اگر نوه امام بیاید بر هم خواهیم زد و دانشگاه هم به علت اینکه از آن‌ها دعوت کرده بود، همایش را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، زاکانی، ادامه داد: دور از ذهن است که دانشگاه سیدحسن خمینی را دعوت کند، بعد آن را لغو کند، اما از این طرف ده‌ها سخنرانی را لغو می‌کنند. رئیس‌جمهور باید فضا را باز کند. در حال حاضر دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی می‌گوید که بنده به عنوان نماینده که باید با مردم حرف بزنم، سخنی نگویم.

وی اضافه کرد: بنده در مورد مسائل مختلف مانند کرسنت و مسائل دیگر به رئیس‌مجلس، معاون اول و رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور مراجعه کردم. اتفاقات تلخی می‌افتد. مانع از این هستند که کسی حرف منطقی بزند، نه اجازه می‌دهند به خودشان بگوییم و نه اجازه می‌دهند که بیان منطقی برای جامعه داشته باشیم.

همچنین، حق‌شناس در مورد برخورد رسانه‌های همفکر با خودش در زمینه مواجه با همایش "دلواپسیم"، گفت: ما از نقد استقبال می‌کنیم. سؤال بنده این است که این دوستان 8 سال در مجلس بودند، چه شده که در این 8 ماه دلواپس شده‌اند؟ باید دلواپسی‌هایی که در 8 سال گذشته بوده مورد بررسی قرار گیرد. اصلا مشکلی در رابطه با نقد وجود ندارد، کسانی که دلواپس هستند، دلواپسی خود را مطرح کنند اما این دلواپسی‌ها در سایر موارد هم مطرح شود.

وی در ادامه و در بخش دیگری از سخنانش در مورد مستند "من روحانی هستم"، گفت:بنده این فیلم را ندیدم، اما در گفت‌وگویی به آن اشاره کردم که بحث شناسنامه‌دار بودن به این موضوع مربوط می‌شود که کسانی که این مجموعه را ساخته‌اند، خود را معرفی کنند.

زاکانی در ادامه با انتقاد از حق‌شناس به دلیل اینکه در مورد فیلمی که ندیده، اظهار نظر کرده است، گفت: این درست نیست. زشت است که فیلمی را که ندیده‌ایم درباره آن اظهار نظر کنیم. این لوح فشرده را یک جمع دانشجویی تهیه کرد‌ه‌اند که مستند، دقیق و بر اساس استنادات است.

نماینده مردم تهران در مجلس در همین زمینه، تأکید کرد: اینکه رئیس‌ مجلس اشکال گرفته و گفته که آقای رئیس‌جمهور در ماجرای "مک فارلین" نقش داشته باید پرسید که چرا آقای روحانی وقتی کتاب آقای هاشمی چاپ شد همان موقع اصلاح نکرد؟ امروز نمی‌شود به آن دانشجو اشکال گرفت و باید به کسی که خاطرات را نوشته اشکال گرفت.

رئیس جبهه اصلاح‌طلبان در ادمه سخنان زاکانی، گفت: اشکال وارد نیست، شاید آقای هاشمی درست بگوید. آقای روحانی و یا آقای هاشمی باید بگویند که درست نیست، نفر سوم نمی‌تواند ورود کند. اگر آقای هاشمی تکذیب نکند تا زمانی که آقای روحانی تکذیب نکرده باشد به طور طبیعی، حرف او درست است.

زاکانی هم گفت: آقای حق‌شناس، آیا حق سواد به ما می‌دهید که ما کتاب فارسی را بخوانیم و یک عده دانشجو کتاب بخوانند و فیلم بسازند؟

وی با طرح این سؤال خطاب به رئیس مجلس، گفت: آقای لاریجانی، شما که می‌گویید این کتاب آقای هاشمی رفسنجانی دروغ است، این کتاب آقای هاشمی، ناراحتی ندارد. حق‌شناس نیز در اینجا با زاکانی در این زمینه موافقت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس، تأکید کرد: بنده گفته‌ام که در روز 23 تیر بسیاری حاضر نشدند که صحبت کنند، اما آقای روحانی آمد و سخنرانی خوبی کرد که بنده از وی تعریف کردم. ممکن است کسی از گذشته‌اش پرهیز داشته باشد.

زاکانی در ادامه به موضوعی در سال 77 و در زمان محاکمه کرباسچی اشاره کرد و گفت: در سال 1377 و در زمان محاکمه شهردار وقت تهران که آقای سید نظام موسوی شاهد آن هستند، عده‌ای مقابل سر در دانشگاه آمده بودند و قصد داشتند با چاقو به خانم‌هایی که طرفدار شهردار تهران بودند، حمله کنند که بنده و آقای موسوی مقابل آن‌ها ایستادیم. نگهبان‌ها آمدند و چاقو را از دست آن‌ها درآوردند. البته لحظاتی بعد، همین افراد در خیابان 16 آذر تهران شعار دادند که "امیرکبیر ایران..." و این یعنی اینکه در بسیاری از مواقع مظلوم‌نمایی می‌کنند. علت آن این است که با مردم رو راست نیستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما وظیفه داریم تاریخ شفاهی را بیان کنیم. اما بنده که معتقدم بزرگترین جفا در حق دانشجویانی شده که مستند"من روحانی هستم" را ساخته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها