يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۲۲۵۴۵
زمان انتشار: ۰۰:۵۴     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
سید عبدالمجید رکنی از صدور حکم قطعی برکناری خود از سمت تهیه کنندگی برنامه تلویزیونی «سمت خدا» به علت گفتگو با رجانیوز خبر داد.

به گزارش رجانیوز، «سید عبدالمجید رکنی» -تهیه‌کننده‌ی «سمت خدا» پرمخاطب برنامه‌ی دینی رسانه‌ی ملی- در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی اظهار داشت: «بعد از گفتگو با رجانیوز و انتقاد از سیاست‌های صداوسیما و آقای ضرغامی، با پایان یافتن برنامه‌ی امروز (شنبه) «سمت خدا»، حکم قطعی برکناری از تهیه‌کنندگی آن بعد از ساخت بیش از 1200 برنامه صادر و به بنده ابلاغ شد.» 
 
وی روز پنجشنبه در گفتگو با رجانیوز این برکناری را پیش بینی کرده و گفته بود:‌ «تقریبا این برکناری قطعی است و تمام مراحل اداری آن توسط مدیران شبکه و سازمان انجام شده است. متأسفانه برای مدیران، تصمیمات و اقتضائات مدیریتی بر مصالح دینی ارجحیت دارد.»
 
او دلیل اصلی برکناری خود را این چنین توضیح داده بود: «دلیل اصلی برکناری ، تمرد از رویه‌ی سازمانی و نامه‌ انتقاد حاج آقای ماندگاری خطاب به ضرغامی است. ماجرا از این قرار است که صداوسیما در دو موضوع بر خلاف قانون و نظر رهبری عمل می‌کرد و آقای «ماندگاری» طی نامه‌ای این دو موضوع را به «آقای ضرغامی» تذکر دادند. ولی ظاهرا این انتقاد برای برنامه‌ی «سمت خدا» بسیار گران تمام شد.»
 
وی پیرامون دو موضوعی که صداوسیما بر خلاف قانون و نظر رهبری عمل می‌کرد، افزود: «اولین موضوع تبلیغ اجناس مختلف در حین برنامه‌های کودک است که این مورد بر خلاف نص صریح قانون صداوسیماست. آیین نامه‌ی سیاست‌های تامین، تولید و پخش صداوسیما در شماره‌ی 2570 خود به این موضوع اشاره می‌کند و تبلیغ در حین برنامه‌های کودک را غیرقانونی می‌داند. اما متاسفانه بیش از یک سال است که برنامه‌های کودک تلویزیون به بهانه‌ی نداشتن بودجه، اقدام به تبلیغ محصولات مختلف می‌کنند.»
 
جالب است که بعد از این نامه، شنبه 6ام اردیبهشت ماه جاری، عزت‌الله ضرغامی در حاشیه جشن هفته سلامت در گفتگو با خبرنگاران از توقف تبلیغ در برنامه‌های کودک خبر داده و گفته بود: «ممکن است در برخی برنامه‌های کودکان به دلیل نداشتن اعتبار، تبلیغ کالاها انجام شده باشد. اما هفته پیش دستور لغو آن اعلام شد. در حال حاضر مجوز تبلیغ در برنامه‌های کودک وجود ندارد.»
 
«رکنی» در مورد نکته‌ی دومی که در نامه‌ی «حاج آقای ماندگاری» خطاب به رئیس صداوسیما وجود داشت، تصریح کرد: «رهبری پیرامون برخی از مسابقات تلویزیون دستور صریح دارند. گاهی ایشان پیرامون موضوعی مثل بها دادن به جایگاه زن، به طور کلی صحبت می‌کنند و گاهی هم ایشان مستقیما به مصداق‌ها اشاره می‌کنند. رهبری در سال 83 در دیدار با مدیران سازمان صدا و سیما مخالفتشان را با برگزاری مسابقاتی که در آن‌ها جوایز غیر متعارف به شرکت‌کنندگان اهداء می‌شود، اعلام کردند و فرمودند که این مسابقات ترویج بی‌نطقی است. اما متاسفانه برخی مدیران و برنامه‌سازان در صداوسیما، انرژی می‌گذارند و بودجه خرج می‌کنند تا خلاف نظر رهبری عمل کنند.»
 
 
تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی «سمت خدا» پیرامون تبعات این نامه ادامه داد: «حجت الاسلام ماندگاری» در نامه‌ی خود به این دو مورد اشاره کردند و فکر نمی‌کنم هیچ آدم منصف و با وجدانی باشد که این دو مورد را قبول نکند. دوستان بعد از این نامه تبلیغ محصولات در حین برنامه‌ی کودک را متوقف کردند، اما مسابقاتی که جوایز غیر متعارف دارد، هنوز از تلویزیون پخش می‌شود. در ذهن مدیران سازمان این بود که شما یکی از برنامه‌های ما را تعطیل کردید، ما هم باید برنامه‌ی شما را تعطیل کنیم تا مساوی شویم!»
 
با این وجود، شنیده‌ها حاکی از آن است که برکناری «رکنی» با مخالف شدید کارشناسان دینی و مجری این برنامه همراه شده است و در روزهای آینده، احتمال واکنش آنها به این برکناری وجود دارد.
 
البته این نخستین باری نیست که سازندگان یک برنامه موفق به دلیل انتقاد از مدیران سازمان صداوسیما در اوج از کار برکنار می‌شوند. چنانکه پیش از این هم خالقان برنامه‌های پرمخاطبی چون «دیروز امروز فردا» (وحید یامین‌پور) و «پارک ملت» (محمدرضا شهیدی‌فر) هم به دلیل نقد صداوسیما و مدیران -حتی در جلسات خصوصی سازمان- از سمت خود عزل شده بودند.
 
جالب‌تر آن است که اگر حتی بپذیریم نقد «عزت الله‌ضرغامی» یکی از معیارهای حضور یا عدم حضور افراد در برنامه‌های رسانه‌ی ملی است، باز هم با این تناقض مواجه خواهیم شد که چگونه افرادی همچون «رضا رشیدپور» بعد از تندترین انتقادات و حتی توهین‌ها به رئیس صداوسیما و نیز متلک‌گویی به نظام، به تازگی مجوز بازگشت به تلویزیون و اجرای برنامه در شبکه‌ی نسیم را یافته‌اند؟ آیا این تناقض‌ها حکایت از رویکرد مدیران صداوسیما برای حذف جناح مومن از رسانه‌ی ملی ندارد؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۹
در انتظار بررسی: ۱۹
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۷
۱
سلام
از عمق قلبم آرزو ميكنم
اللهم عجل لوليك الفرج
پاسخ
علی
-
۰۷:۵۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۳۴
۲
آقای ضرغامی شما نماینده رهبری درصدا وسیما هستید یعنی دقیقا باید منویات ایشان را درنظر بگیرید نه چیز دیگر.
پاسخ
ابطحی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۰
۱
چرا در این موارد شورای صدا وسیما ورود نمی کند تا جلوی این نوع رفتارهای بی حساب وکتاب را بگیرند.تعجب ما این است از اقای ضرقامی که خود را مرید رهبر میداند این نیروهای با ارزش را از این مکان پر مخاطب اخراچ میکند.خداوند به ایشان بصیرت بیشتری عطا فرماید.
پاسخ
آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۵
۳۴
به راستی برخی از عالمان دینی چرا خود را بهترین گزینه برای انتقاد می دانند حال آنکه شورای تخصصی نظارت بر عملکرد صدا و سیما به مراتب در این مورد سزاوار تر است.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۴ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
اگه عالمان دینی ورود می کنن برای اینکه شورا کارش رو درست نمیده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۹
۰
,وا مصیبتا
پاسخ
ناشناس
FINLAND
۰۹:۳۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۱
۱
برنامه‌ی «سمت خدا» برنامه خوب ومنطقی می باشد از این به بعد از برنامه های جذاب دینی محروم وبه سمت تبلیغات پوچ ومنفی نباشیم ازجمله از این به بعد فقط فکر پفک وبستنی و..... باشیم واز برنامه های مثبت دینی دور باشیم چند روز دیگر برنامه خوب وپرمحتوای درسهای از قران هم ممکن است تعطیل شود.
پاسخ
حسین ف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۰
۱
رسانه ای که دانشگاه است وسازنده افکار عمومی به جای یک اتاق فکر مومن وانقلابی دچار تصمیمات شخصی ودیکتاوری شده وتناقضات فکری رامی توان درتنوع محصولات دینی غربی سکولار ولهو لعب آن دید
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۹
۱
حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای: کسانی که به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند و تلاش دارند آنها را منزوی کنند، به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.
البته این جوانان مؤمن و انقلابی هیچگاه منزوی نخواهند شد.
بنده نگران مسئله فرهنگ هستم/ اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد/امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه میکنند،با مسائل فرهنگی نمیشود شوخی و بی ملاحظگی کرد/همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند که روز خطر سینه سپر میکنند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۶
۱
سلام
فارس هم نظر جانباز را منعکس نمی کند!!!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۳
۱
سلام
فارس هم نظر جانباز را منعکس نمی کند!!!!!
پاسخ
مریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۵
۳
سلام لطفا با شماره های زیر تماس گرفته و اعتراض خودتان را به برکناری و حذف تهیه کننده برنامه سمت خدا به علت انجام واجب امر به معروف اعلام نمایید.
٠٢١۶۴٠۴٠ شورای نظارت بر صدا وسیما
٠٢١٢٧٨۶٣٠٠٠ روابط عمومی شبکه ٣
٠٢١٢٧٨١ -١۶٢ روابط عمومی داخلی۵
مخصوصا تماس با شورای نظارت
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۲
۲
سلام - جدا اگر اینطور باشد برای آـقای ضرغامی متاسفم بدلیل نداشتن جنبه انتقاد پذیری - حداقل آقای ماندگاری تا حالا ثابت کرده که از روی هوا و هوس حرفی در صدا وسیما و سخنرانی ها نمیزند پس بهتر بود گوش می دادند و پذیرای آن می شدند -جدا همه افراد و برنامه ها دارند سیاسی اونجوری میشوند که مد نظر رهبر نیست - از همه دست اندرکاران برنامه سمت خدا که هدایتگر من بدبخت و روسیاه درگاه الهی شده و میشود متشکرم و همچنان برایشان دعای خیر میکنم .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۷
۲۳
بعد از 1200 برنامه بسه دیگه برو شاید کسی بهتر بیاد قرار نیست همیشه یه کار رو بکنیم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۶
۱۲
... هرجا کم میارن از رهبری خرج میکنند!
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۷
۰
اگر دلیل عزلشون همین موارد بوده واقعا که متاسفم کدام صدا و کدام سیما
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۴
۰
اقای ض
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۸
۳
اقای ضرغامی عزیز لطفا تجدید نظر فرمایید
یا حداقل همین برنامه با همین شیوه اجزاه بدین که ادامه داشته باشد
تو رو خدا تا یه علت خدایی و خداپسندانه ای ندارین این تعویض رو انجام ندین
لااقل همین برنامه با همین محتوا رو به عهده کس دیگری بذارین ضمن اینکه برای زحمات اقای رکنی احترام بسیار قائلیم
پاسخ
اعتقاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۹
۳
واقعا خدا ازشون نگذره....
یک دونه برنامه بدرد بخور هم که تو صداوسیما بود تعطیل کردند!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
دلبندم تعطیل نکردند تغییر تهیه کننده دادند.
ناشناس
ROMANIA
۱۳:۴۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۶
۱
تنها برنامه ای را که من از تلویزیون میبینم سمت خدا است . خواهش میکنم از این یک برنامه هم ما را محروم نکنید . به فکر احیای دین اسلام باشید و در این راه حتی اگر شده خود را فدا کنید ارزش ان را دارد ما انقلابمان را با از دست دادن بهترین جوانان و بیوه ویتیم شدن بهترین ها به دست اوردیم پس خواهش میکنم مواظب رفتارهایتان باشید که خون ان بهترین ها دامنگیر زندگیتان نشود که نهایتش خسران و نابودی نکبت بار است . ببخشید تند صحبت کردم.
پاسخ
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۷
۱
سلام
جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و انتقاد درست بادادن پیشنهاد خوب در بین مسئولین واکنش این باشد که طرف مقابل هر چقدر موفق باشد حذف شود وای بحال جامعه
پاسخ
سخا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۳
۱
سخت است كه قبول كنم ضرغامي هم مثل اعتداليون از انتقاد بدش بياد امام متاسفانه اينطور مي باشد وحيد يامين پور - شهيدي فر و خلي هاي ديگر...... خدا ازشون نگذره
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۰
۱
ای بابا
شما دیگه چرا؟
آخه یه برنامه به این خوبی را باید دو دستی روبه تعطیلی برد؟
تو رو به خدا یه کم به کارهاتون فکر کنید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
۸
۱
واقعا زشته
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۵ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۰
۰
در مورد تبلیغ در برنامه های کودک من واقعا موافقم و در حیرتم که چجور صدا و سیما اجازه میده همچی کالاهای بی ارزشی در این برنامه ها تبلیغ بشه و روش مانور کنن که مثلا این خوراکی عجب خوراکیه.بهر حال نقد خوبه و مدیران صدا و سیما هم باید جنبه نقد رو در نظر بگیرن و ظرفیت داشته باشن
پاسخ
قنبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۰
۰
قائم مقام سازمان را بچسبید که ماشالله با داشتن مدرک دکترا چه سوادی دارند!!!!
بنظر میرسد آقای ضرغامی و همکاران کم کم باید در جایی دیگر خدمت کنند انشالله
پاسخ
یک معلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
۹
۱
این جناب ضرغامی هم باید کم کم هویت خودشو رو کنه بالاخره شتر سواری دلا دلا نمی شه ........
پاسخ
بنده خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۱
۱
به نظر من اقای ضرغامی بایدخدا را شکر کند که به این وسیله او رامتوجه اشتباهش کرده اند چراکه در مقابل خون شهدا خیلی زود باید جواب گو باشد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها