أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۲۳۸۶۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۹     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام اخطار قانون اساسی نسبت به نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص طرح بیمه بیکاری اعتراض کردند، مجمع در خصوص این طرح اعلام کرده بود که دولت و مجلس باید در مورد بار مالی این طرح تفاهم کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد ایرادات مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان به طرح بیمه بیکاری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

در این طرح مجمع تشخیص مصلحت به مجلس توصیه کرده است که با تفاهم با دولت منابع مالی طرح را تامین کند.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه با اعلام اخطار قانون اساسی نسبت به اظهارنظر مجمع در این خصوص اعتراض کرد و گفت: دولت هنوز هیچ تفاهمی با مجلس در این خصوص نکرده است. مجمع تشخیص مصلحت براساس قانون باید این طرح را یا رد می کرد یا قبول. نباید این اظهار نظر مطرح می شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کمیسیون اجتماعی با استناد به این رهنمود مجمع ۲۰ ماده از این طرح را حذف کرد، ادامه این روند موجب می شود از این به بعد مجلس زیر نظر مجمع کار کند. در حالی که مجلس شورای اسلامی در راس امور است و مجمع تشخیص مصلحت حق ندارد برای مجلس تعیین تکلیف کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: طبق قانون اساسی مجمع تشخیص یا باید نظر شورای نگهبان و یا نظر مجلس را در موارد اختلافی بپذیرد که مجمع تشخیص نظر شورای نگهبان را پذیرفته و معتقد بود این طرح بار مالی دارد اما با توجه به اینکه پولی در بودجه برای بیمه بیکاری در نظر گرفته شده است حل مشکل این طرح را منوط به تفاهم دولت و مجلس کرد.

در ادامه مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: وظیفه مجمع تشخیص حل اختلافات است ما قسم خورده ایم که از قانون اساسی دفاع کنیم در حال حاضر با اعلام نظر مجمع با قانون اساسی تعارض شده.

نماینده مردم مراغه تصریح کرد: مجمع تشخیص تنها در موارد اختلاف مجلس و شورای نگهبان می تواند اظهار نظر قطعی کند، این بار مجمع تشخیص طرح مجلس را برای تفاهم با دولت به قوه مقننه بازگردانده که این مورد تا به حال سابقه نداشته است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: در موارد اختلاف شورای نگهبان و مجلس، مجمع تشخیص باید نظر قطعی بدهد اما این بار چون طرح بیمه بیکاری بار مالی داشت مجمع تشخیص نظر شورای نگهبان را پذیرفت بنابراین طبق قانون باید طرح بیمه بیکاری کاملا رد می شد.

به این خطاب به نمایندگان با بیان اینکه می توانید بررسی این طرح را کنار بگذارید گفت: به دلیل اینکه بودجه ای برای طرح بیمه بیکاری در قانون بودجه پیش بینی شده است مجمع تشخیص برای حل این مشکل پیشنهاد تفاهم دولت و مجلس را داده است.

محمد رضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان نیز با اعلام اخطار قانون اساسی خطاب به لاریجانی گفت: توضیحات شما نشان می دهد مجمع تشخیص با رویکرد تفاهمی قصد حل این مشکل را دارد.

نماینده مردم کرمان ادامه داد: بودجه ای که برای اجرای این طرح پیش بینی شده قبلا نیز وجود داشته است مجمع تشخیص باید با لحاظ وجود این بودجه اظهار نظر می کرده که بر این اساس طرح مجلس مورد قبول است.

وی اظهار داشت: احتمال دارد مجددا این طرح توسط شورای نگهبان رد شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: نظر مجمع تشخیص رد این طرح است چون شورای نگهبان ایراد بار مالی به این طرح گرفته و مجمع نیز پذیرفته که این طرح بار مالی دارد باید رد شود.

در ادامه محمد مهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با اعلام تذکر آیین نامه ای گفت: تصمیماتی که در مجلس گرفته می شود باید مبتنی بر آیین نامه داخلی باشد، در آیین نامه داخلی در خصوص بررسی مجدد نظر مجمع پس از رفت و برگشت طرح در مجلس خلائی وجود دارد در حالی که نظر مجمع در خصوص این طرح قطعی است.

مفتح اظهار داشت زمانی که مجمع مطابق مصلحت طرحی را تایید نکرده، این طرح قابل بررسی در کمیسیون و صحن علنی مجلس نیست.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن پذیرفتن این خلا قانونی در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: وجود این خلا به معنای مخالفت بررسی این طرح در مجلس با آیین نامه داخلی نیست، یا باید این طرح را کنار بگذاریم یا خلا را برطرف کنیم یا فعلا همین طور جلو برویم و طرح را بررسی کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها