أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۲۳۹۰۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۶     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
معاون وزیر کشور می‌گوید علی‌الظاهر بر پیشانی‌مان مهر مدیریت بحران از مدت‌ها قبل خورده است، وقتی در کردستان مأموریت سیاسی داشتم با بمباران‌های شهر مریوان و روستاهای اطراف و مسائلی مثل سیل و رانش زمین، مسائل بحرانی را دنبال می‌کردم.

اشاره: متولد «سرخه» سمنان است اما از همان ابتدای مصاحبه و قبل از شروع سؤالات از اولین جایی که نام می‌برد کردستان است، با تبسمی که از بردن نام کردستان بر چهره‌اش نقش می‌بندد می‌توان علاقه‌اش به این استان را به خوبی درک کرد، گویی هنوز هم رویای حضور در کردستان و به گفته خودش بودن در بین مردم آنجا را دارد.

یکی از گزینه‌های جدی استانداری خراسان رضوی که تا چند ماه نام وی در رسانه‌ها برده می‌شد از برخی بداخلاقی‌ها در زمانی که نامش به عنوان گزینه استان خراسان رضوی مطرح بود گله‌مند است اما می‌گوید توفیق نداشتم که خادم‌الرضا (ع) باشم.

او که اکنون رئیس سازمان مدیریت بحران کشور شده برخلاف سمتش، بسیار آرام است و هیچ ردی از بحران را نمی‌توان در چهره‌اش دید، البته معتقد است که از همان ابتدا مهر بحران را بر پیشانی‌اش زده‌اند.

همشهری آقای رئیس‌جمهور می‌گوید من قبل از اینکه آقای روحانی رئیس‌جمهور شود همواره در این نظام خدمت ‌کرده‌ام.

به گزارش پایگاه 598، آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی فارس با اسماعیل نجار استاندار سابق کردستان و کرمان و معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کل کشور در حال حاضر است:

فارس: با اینکه متولد سرخه سمنان هستید اما ظاهراً به کردستان علاقه خاصی دارید چه طور شد از سمنان به کردستان رفتید؟

نجار: این داستان خیلی مفصل است اینکه چه اتفاقی پیش آمد و من به کردستان رفتم شاید در یک مصاحبه نگنجد؛ در دور اول که توفیق خدمتگزاری داشتیم قریب به 7 سال و نیم در کردستان بودم، مسئولیت‌های متفاوتی در آن زمان داشتم به هر حال دوستان از ما خواستند در کردستان کمکشان کنیم و علی رغم اینکه مقداری اوضاع از نظر امنیتی مناسب نبود و سخت بود اما پذیرفتم به استان کردستان بروم و انجام وظیفه کنم.

هر چه زمان می‌گذشت به مردم کردستان علاقه‌مندتر می‌شدم، خدمت در آنجا خیلی خالصانه بود، بمباران‌های مکرر و مسائل گوناگون ناامنی که در کردستان عوامل بیگانه ایجاد کرده بودند وجود داشت اما با کمک مردم و نیروهای مسلح بالاخص بسیج جان برکف و پیشمرگان مسلمان کرد و عنایت خداوند امنیت لازم در کردستان برقرار شد، روز به روز به مردم کردستان و خدمت در آن منطقه با اخلاصی که وجود داشت علاقه‌مندتر می‌شدم زمینه خدمت بهتر فراهم می‌شد.

 

 

استانداری زادگاهم را نپذیرفتم

فارس: ظاهراً در دولت نهم استانداری سمنان که زادگاه خودتان است به شما پیشنهاد شد، چرا نپذیرفتید؟

نجار: پس از 7 سال و نیم شرایطی پیش آمد که منطقه را ترک کردم و بعد از آن هم در دولت نهم به من برای یکی از استان‌ها یعنی زادگاه خودم پیشنهاد شد که استاندار شوم اما نپذیرفتم چون روایتی از حضرت علی(ع) شنیدم که ریاست مدینه خود را نپذیرید زیرا مردم تن به حکم نخواهند داد، به همین جهت از ریاست جمهور وقت تقاضا کردم مرا معاف کند.

فارس: استان‌های دیگری هم به شما پیشنهاد شد؟

نجار: استان دیگری به من پیشنهاد شد که درست ظهر روز 22 ماه مبارک رمضان بود، شب همان روز در مراسم احیا دو دعا داشتم اولین دعایم این بود خداوندا آنچه خیر است مقدر کن و دوم هم اینکه اگر قرار است در این جایگاه قرار بگیرم کردستان را نصیبم کن برای اینکه من به مردم مسلمان و باوفای آنجا علاقمند بودم و می‌دانستم چگونه باید خدمت کرد.

بعد از پیشنهاد 4 استان، استاندار کردستان شدم

در آخرین لحظات آن استان نشد و استان دیگری به من پیشنهاد دادند باز روزهای آخر آن استان هم نشد که استان چهارم به من پیشنهاد شد در حال رفتن به دولت بودم که آنجا گفتند برگردید شما باید به کردستان بروید و در نهایت دعای آن شبم مستجاب شد که توفیق بزرگی برای بنده بود.

به کردستان رفتم و از بزرگترین توفیقاتی که آنجا نصیب بنده شد پس از سالیان متمادی خدمت در کردستان سفر بسیار پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به این استان بود که آنجا عملکردم به تأیید مقام معظم رهبری رسید. این افتخار بزرگی است که عملکردم به تأیید نایب امام زمان (عج) و ولی امر مسلمین برسد.

در دور اول خدمتم علاقه زیادی به مردم کردستان پیدا کردم چرا که آنجا خدمت واقعا خالصانه بود همچنین مسائل ناامنی وجود داشت که انسان فکر نمی‌کرد زنده برگردد درواقع خلوصی بود که آن علقه را برای حضور در منطقه ایجاد می‌کرد و از طرفی تلاش بر این بود.

حالا چه اندازه مورد قبول حق قرار گیرد خداوند می‌داند اما تلاش بر این بود که انسان کاری که می‌کند برای رضای خداوند انجام دهد و خداوند هم محبت مردم را در دلها ایجاد می‌کرد و این دو طرفه بود که قاعدتاً عنایت خداوند است.

من هنوز هم به مردم کردستان علاقمند هستم اخیراً هم بعد از 4 سال گر چه برنامه‌ریزی‌های متعدد داشتم که بتوانم سفر و دیداری به استان کردستان بروم اما میسر نشد تا رحلت ماموستا حسام‌الدین مجتهدی امام جمعه فقید سنندج که توفیق حاصل شد در تشییع جنازه این مرد خدا حضوریابم که باز با محبت گرم مردم کردستان و سنندج رو به رو شدم.همواره در این مدت از زمان دور یعنی سال 62 ارتباطم با این مردم قطع نشده و حتی مردم روستاها نیز با من مرتبط هستند روحانیت، افراد ذی نفوذ این استان محبت و اظهار لطف می‌کنند و حتی برای دیدن من به تهران می‌آمدند.

فارس: چه طور بعد از کردستان استانداری کرمان را پذیرفتید؟

نجار: بعد از کردستان از من خواسته شد که مکان دیگری برای خدمت برگزینم در واقع پیشنهاد کرمان به من داده شد و در نهایت هم به کرمان رفتم و آنجا هم توفیقات خوبی حاصل شد و بزرگترین هدیه‌ای که با خود به ارمغان آوردم و تا زمانی که در قید حیات هستم به یادگار دارم محبت‌های بیِ‌دریغ مردم و مسئولان آنجا به ویژه روحانیت بزرگوار و نمایندگان محترم است.

چند ماهی هم در دولت تدبیر و امید توفیق خدمتگزاری در کرمان را داشتم و در نهایت تقدیر بر این شد که در 16 آذر ماه سال 92 سکان استان را به دست برادر دیگری سپرده و منطقه را ترک کنم.

 

 

نظر رئیس‌جمهور وقت این بود به کرمان بروم

به هرحال اما به بنده گفته شد نظر ریاست جمهوری وقت این است که به کرمان بروم برای من هم فرق نمی کرد کجا بار را بردوش بگیرم و هرجایی که به من پیشنهاد شده و فکر کردم توان آن کار را دارم زیر بار مسئولیت شانه خالی نکردم.

خودم هیچگاه دنبال جایگاه خاصی نبودم همیشه سعی کردم پیشنهادی در زمینه مسئولیت اگر به بنده می شود و توان آن را دارم شانه خالی نکنم.

ناگفته‌های نجار از عدم انتخابش به عنوان استاندار خراسان رضوی

فارس: شنیدن نام شما، ناخودآگاه استانداری خراسان رضوی را در ذهن تداعی می کند؛ چرا استاندار خراسان رضوی نشدید؟

نجار: آن زمان هر کس از من سؤال می‌کرد گفتم آنچه خیر است خداوند مقدر خواهد کرد، حتماً توفیق نداشتم و کم سعادت بودم که خدمتگزاری مردم خراسان را کرده و خادم ثامن‌الحجج باشیم.

17 مدیرکل را ابقا کردم

فارس: شما یکی از گزینه‌های جدی این استان بودید آیا چون در دولت احمدی‌نژاد استاندار بودید انتخاب نشدید یا موضوع چیز دیگری بود؟

نجار: من زمانی که استان کردستان را از دولت هشتم در کردستان تحویل گرفتم حدود 17 مدیر کل را ابقاء کردم و اجازه جابجایی آنها را ندادم چون هم توانمند بودند و بعضی از آنها هنوز هم هستند البته مدیران حاشیه‌ای نبودند بلکه مدیرانی بودند که اداره کل های مهم را مدیریت می‌کردند و در واقع نیروی انسانی سرمایه‌های این نظام و مملکت هستند.

نمی‌شود نیروی انسانی را تخریب کرد

نیروی انسانی بزرگترین سرمایه نظام است و نمی‌شود آن را تخریب و خراب کرد مگر هر دولتی آمده همه کارمندان عوض شدند؟ تصمیم‌ساز برای مسئولان همان کارمندان و کارشناسانی هستند که در بدنه کار می‌کنند و زحمت می‌کشند و عمدتاً به این شکل باید عمل شود امیدواریم همه نخبگان و خبرگان جامعه به این نتیجه برسند که از نیروها در جایگاه خودشان استفاده بهینه کنند.

اینکه استاندار خراسان رضوی باشم یا نه به تشخیص مسئولان بستگی داشت

البته تقریباً اینطور بوده در ارتباط با بنده نمی‌دانم چرا اینطور شد اما احساسم این است که خودم کم توفیق و کم سعادت بودم که خادم‌الرضا باشم به هر جهت باید مسئولان مربوط تشخیص می دادند و بستگی به نظر آنها داشت.

 

 

 

وقتی نامم به عنوان استاندار خراسان رضوی مطرح شد برخی افراد بداخلاقی کردند

فارس: وزیر کشور در تودیع و معارفه استاندار خراسان رضوی گفت به شما کم‌لطفی‌هایی شده است، این کم‌لطفی‌ چه بود؟

نجار: آقای وزیر محبت کرده و بنده هم از محبتشان تشکر می‌کنم؛ البته ناگفته نماند کم لطفی‌های برخی از افراد و مطبوعات مجازی و مکتوب داشتند بحث‌هایی که اصلاً به من ربطی نداشت؛ حرفی از فردی مطرح شود بگویند فلانی گفته بعد شکایت شود و حکم هم گرفته شود؛ این‌ها بداخلاقی‌های جامعه است و باید بداخلاقی‌ها را کناربگذارند و همه در پیشگاه عدل الهی باید پاسخگو باشند.

من آن جمله را درباره احمدی‌نژاد نگفتم

معمولاً دولت‌ها تأکید دارند از مطبوعات شکایت نکنید که درست است اما اگر آن موقع از فردی که آن جمله را به من نسبت داده بود شکایت نکرده بودم با کدام قسم می‌شد بگوییم من نگفتم از این رو نباید بداخلاقی کرد اگر زبان انتقاد هم دارند انتقاد باید لین، سازنده و در جهت اصلاح باشد و راهکار ارائه شود نه اینکه در جهت تخریب، هیچ فرقی نمی‌کند در چه دولت و در چه زمانی برای چه کسی این اتفاق می‌افتد در هر حال خوب نیست.

این بداخلاقی که آنجا شده بود و وزیر محترم کشور محبتی که داشتند راجع به بداخلاقی‌هایی بود که برخی کرده بودند متأسفانه حتی ما مدارک و مستندات را ارائه کردیم اما حاضر نبودند چون اینقدر خودخواه، مغرور و متکبر بودند حتی آنها را لحاظ ‌کنند که در نهایت هم عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد.

فارس: با اینکه خودتان حرفی که در زمان زلزله کرمان درباره احمدی‌نژاد به شما نسبت داده شد را تکذیب کرده‌اید چرا این حرف به شما نسبت داده شد؟

نجار: اصلاً حرف من نبود برداشتی از عرایض بنده بود و بعد از شکایت مدیر مسئول آن رسانه نیز عذرخواهی کرد و ما هم رضایتمندی خود را اعلام کردیم اما تأثیر خود را می‌گذارد برخی بحث‌ها این طور است.

فارس: آیا این موارد سبب شد شما استاندار خراسان رضوی نشوید؟

نجار: به هرحال ما مدارک و مستندات را ارائه کردیم و خیلی‌ها فهمیدند این جمله راست نبوده است حالا گاهی انسان در جایی قرار می‌گیرد حرفی را هم می‌زند گرچه من آن حرف را نزدم اما اینقدر نباید باعث تخریب فردی شود که 34 سال دراین نظام در سخت ترین شرایط زحمت کشیده است.

فارس: آیا در دولت هم کسی با انتصاب شما مخالف بود؟

نجار: بنده مطلع نیستم.

اوضاع برای حضورم در خراسان رضوی مناسب بود

فارس:با نمایندگان استان در آن زمان صحبتی داشتید، فضا برای حضور شما چه طور بود؟ آیا کسی مخالف حضورتان بود؟

نجار: ما اوضاع را رصد می‌کردیم خیلی مناسب بود به هر جهت تشخیص مسئولان این بود.

فارس: آیا با بزرگان استان هم صحبت داشتید؟ نظر آنها چه بود؟

شنیدیم که موافقت داشتند اما به هر حال نشد.

 

 

 

فارس: شما از اول انقلاب در دولت‌‌های مختلف مسئولیت داشتید، دولت هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی، کار کردن در 4 دولت با سلایق سیاسی مختلف را چه طور دیدید؟

نجار: من اول مسلمان و دوم ایرانی هستم، این نظامی که بالای آن پرچم اسلام است و ولی فقیه در رأس آن قرار دارد، زندگی در این منطقه جغرافیایی از هر جهت ارزشمند است و کار برای نظام هم از هر جهت دارای ارزش است. دولت‌ها می‌آیند و می روند هر کدام سیاست‌ و تدابیری دارند و همه اینها مبتنی بر سیاست‌های نظام است در هیچ برهه از زمان یک فرد کار نمی‌کند مجموعه نظام برای نظام کار می‌کند و هر اندازه در هر زمانی انسان باید تلاش کند که این نظام الهی اقتدار یابد و بر عزتش افزوده شود این راهی است که همه ما باید پیش بگیریم و در این مسیر حرکت کنیم.

در هر دولتی اصل برای من نظام است

اینکه این دولت هست و آن دولت رفت باز بر اساس قانون عمل می‌شود و هر اقدامی که در آمد و شد دولت انجام می‌گیرد بر اساس قانون است و پس از رأی مردم، تنفیذ حکم رهبری است و جایگاهی است که قانون اساسی برای این جایگاه دیده و هر اندازه بتوانیم کمک کنیم توفیقی است که نصیب ما می‌شود.

در هر دولتی اصل برای ما نظام است مضمونی از حضرت آقا زمانی که ریاست جمهوری‌شان در حال اتمام بود وجود دارد که ایشان فرمودند: اگر من در دورترین منطقه هم بروم در مدرسه‌ای تدریس کنم برایم ارزشمند است.

وقتی رهبری چنین دیدگاهی را داشته باشند وضعیت و کارمان مشخص است که باید چگونه باشد، در هر جایی کار کردن برای جمهوری اسلامی برایم ارزشمند است.

اگر کسی تلاش کند به اندازه یک خردل عزت و اقتدار این نظام افزایش یابد در پیشگاه خداوند اجر و مزد و پاداش بی‌حساب خواهد داشت و بالعکس اگر کسی تلاش کند در هر جایگاهی و با هر انگیزه‌ای بخواهد به اقتدار و عزت این نظام لطمه بزند در پیشگاه خداوند جایگاهی ندارد.

به روحانی ارادت ویژه دارم

فارس: ظاهرا شما با آقای روحانی نسبت فامیلی هم دارید؟ 

نجار: «انما المومنون اخوه» همه ما برادر و خواهر دینی هستیم البته بنده به ایشان ارادت ویژه دارم به هر حال زادگاهمان یکی است و در گوشه‌ای هم ممکن است ارتباطی باشد.

زمان ریاست‌جمهوری روحانی سرکار نیامدم

اما بنده از همان سال 59 توفیق خدمتگزاری تا امروز را دراین نظام الهی دارم و خداوند را براین توفیق شاکرم.

همواره معتدل بوده‌ام 

فارس: تعریف شما از اعتدال چیست؟

نجار: اولاًخودم فکر می‌کنم همواره آدم معتدلی بودم و اعتدال هم از آموزه‌های دینی ما است اگر واقعاً همه ما تلاش کنیم در جامعه اعتدال به وجود آید در همه زمینه‌ها که همواره مورد تأکید دین مبین اسلام است از کوچکترین مسئله زندگی فردی انسان تا بزرگترین مسائل اجتماعی و حکومتی، این اعتدال که باشد مسیر همواره ادامه می‌یابد.

با تندروی‌ها و افراط و تفریط انسان راه به جایی نمی‌برد لذا اعتدال زیباترین کلمه برای یک نظام الهی است که همه در این مسیر قرار گیرند و از افراط و تفریط و تندروی از هر جهت بپرهیزند.

خداوند راه و مسیر را نشان داده و نور هدایت را مشخص کرده و وقتی می‌توانیم در زیباترین مسیر حرکت کنیم چرا این راه به این زیبایی را کنار بگذاریم و به سمتی برویم که مورد رضای خداوند نیست رضایت الهی را باید ملاک عمل قرار دهیم و اگر در مملکت اجرایی و عملیاتی شود آن مسیری را که اهداف نظام است و امام خمینی (ره) ترسیم کردند و فرزند خلف ایشان مقام معظم رهبری و دردانه انقلاب این مسیر را ادامه می‌دهد زیباترین مسیر است به آن توجه کنیم و عمل کنیم.

ممکن است در زمینه‌هایی شاهد اعتدال نباشیم اما باید در این مسیر گام برداریم

فارس: آیا در حال حاضر اعتدال وجود دارد؟

نجار: انشاءالله اعتدال هست ممکن است در زمینه‌هایی اعتدال نباشد اما این مسیری است که نظام مشخص کرده و رئیس جمهور محترم روی آن تاکید دارد و امیدواریم همه در این جهت گام برداریم.

فارس: آیا تاکنون جزو گروه یا جریان خاصی بوده‌اید؟

نجار: خوشبختانه همواره سعی کردم در این نظام الهی پشت سر رهبری نظام حرکت کنم و جلوتر هم نباشم آنچه ایشان تشخیص می‌دهند همان مسیر را بروم و فکر می‌کنم همین اعتدال است.

من دست تک تک همه کسانی که در راه اعتلای این نظام الهی گام برمی‌دارند و تلاش می‌کنند می‌بوسم و همواره سعی کردم در مسیر ولایت امر گام بردارم و زیر چتر و سایه ولایت حرکت کنم.

فارس: وزیر کشور طی حکمی شما را به عنوان معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران منصوب کرد، از فعالیت‌هایی که در این خصوص داشتید بفرمایید؟

نجار:‌ علی‌الظاهر بر پیشانی‌مان مهر مدیریت بحران از مدت‌ها قبل خورده است، وقتی در کردستان مأموریت سیاسی داشتم و به عنوان بخشدار و فرماندار از سن جوانی انجام وظیفه می‌کردم عمدتاً با بمباران‌های مکرر شهر مریوان و روستاهای اطراف، با انواع بمب‌های فیزیکی و شیمیایی روبه‌رو بودم، همانجا نیز مسائل دیگر مثل سیل، رانش زمین، آتش‌سوزی‌ جنگل‌های کردستان و مسائل بحران را دنبال می‌کردم.

در عملیات‌های مختلفی در زمان دفاع مقدس توفیق حضور داشتم به ویژه در خود منطقه عملیاتی مریوان که سه عملیات سنگین در آنجا انجام شد و بنده توفیق خدمت‌گذاری به مردم آن دیار را داشتم مثل عملیات والفجر 4، والفجر 9 و والفجر 10 که مردم شهر و روستا از نقطه‌ای به نقطه دیگر جهت ایمن بودن مهاجرت می‌کردند؛ اردوگاه‌های متفاوت ایجاد می‌شد که برای اداره آنها لازم بود برنامه‌های ویژه‌ای تدارک شود.

در ماجرای حلبچه که بسیاری از عراقی‌ها در اثر بمباران شیمیایی به شهادت رسیدند تعداد زیادی مهاجر به سمت ما آمدند که اسکان، آذوقه و پذیرایی از آنها یک کار بسیار ویژه، عملیات بحرانی و مدیریت بحرانی را می‌طلبید.

سال 69 حادثه مهیب زلزله رودبار، گیلان و زنجان رخ داد؛ طی 20 روز در آنجا توفیق داشتم به مردم و مسئولان وقت استان کمک کنم و در نهایت کم و بیش در مسائل مختلف در مسئله زلزله و غیره سعی می‌کردم در کمک‌رسانی وظیفه‌ای را بر دوش بگیریم.

همچنین توفیق خدمتگزاری مردم کرمان را در سال 89 پیدا کردم؛ استان کرمان استان پرحادثه‌ای است 18 گسل استان را احاطه کرده زلزله‌های مکرر دارد که بخش پایانی بازسازی بم را عهده دار بودم از طرفی زلزله‌های متعددی مثل زلزله محمدآباد ریگان و روستاهای شیرینک و چهار طاق در اطراف کرمان یعنی شهرستان بردسیر و همچنین سیل‌های مکرری را شاهد بودم، خشکسالی سنگینی را استان تحمل کرده که مدیریت کردیم و در نهایت قسمت ما مسئولیت سازمان مدیریت بحران شده است.

 

 

فارس: شاید به دلیل همین سوابق به شما نشان امداد و نجات یک کشوری هم داده شد؟

نجار: با کارهایی که انجام شد و مدیریتی که در زلزله‌های متفاوت صورت گرفت و همچنین همین مسیری را که عرض شد طی کردم به ما گفتند کارهایی که در  زمینه مسائل مدیریت بحران و امداد و نجات انجام دادید این نشان به شما تعلق می‌گیرد در نهایت مدال امداد و نجات یک کشور به بنده داده شد.

گرفتن این مدال افتخاری بود ارزشمند چراکه در آموزه‌های دینی نجات جان یک انسان نجات جان بشریت است و قرآن کریم به موضوع صراحت دارد.البته بنده برای مدال کار نکرده بودم و انجام وظیفه کردم اما اینگونه رقم خورد که برای حقیر افتخار است.

فارس: اولویت‌ها و اهم برنامه‌هایتان در سازمان مدیریت بحران چه خواهد بود؟

نجار: از حدود 45 حادثه طبیعی یا انسان ساز که در دنیا اتفاق افتاده یا می‌افتد حدود 35 حادثه ،کشور با آن روبرو است و در هر زمانی متصور است، لذا گام اول در جهت پیشگیری، باید تلاش کنیم و از همه ظرفیت‌ها و امکانات در این راستا بکار گیریم و گام بعدی آمادگی برای مواجهه با بحران است، باید به قدری آمادگی وجود داشته باشد که بتوان در کمترین زمان ممکن به امداد و نجات پرداخت و از تلفات جانی کاست و در مراحل بعد خسارت ناشی از یک حادثه را در ابعاد گوناگون کاهش داد. و دیگر اینکه علم و دانش و خرد را دراین زمینه به خدمت گرفت.

در حال تدوین اصلاحیه قانون سازمان مدیریت بحران کشور و تبدیل آن به قانون دائمی‌ هستیم

بحمداله تا امروز کارهای خوبی شده و خود قانون سازمان مدیریت بحران کشور گام اساسی رو به جلو درراستای هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها برای پیشگیری، آمادگی و مقابله با بحران به شمار می‌رود؛ امیدواریم بتوانیم از ظرفیت و جایگاه این قانون به خوبی درجهت پیشبرد امور استفاده کنیم، البته این قانون زماندار بوده که با خرد جمعی در حال تدوین اصلاحیه آن و تبدیل به یک قانون دائمی با کمک دولت محترم و نمایندگان محترم هستیم ضمن اینکه جامع‌تر باشد و نواقص قبل اصلاح شود.

پیشنهاد برخی دستگاه‌ها و افراد برای تبدیل سازمان مدیریت بحران به وزارتخانه یا ارتقاء به معاونت ریاست‌جمهوری

البته برای خود سازمان بعضی از دستگاه‌ها و افراد جایگاه‌های دیگری پیشنهاد می کنند مثلاً بصورت یک وزارتخانه بشود و همه دستگاه‌های امداد و نجات در کشور مثل اورژانس، آتش نشانی‌ها و غیره تابع این وزارتخانه شوند. 

دیگر اینکه بعنوان یکی از معاونت های ریاست جمهوری این سازمان ارتقاء یابد تا بتواند از جایگاه بالاتر بحران را مدیریت نماید.

لازم به توضیح است که هم اکنون شورای عالی مدیریت بحران کشور جایگاه قانونی دارد که تعداد زیادی از وزرا و مسئولین مرتبط ملی عضو هستند و رییس‌جمهور ریاست شورای عالی مدیریت بحران را عهده‌دار است و عده‌ای از کارشناسان و صاحب نظران درهمین جایگاهی که قانون پیش بینی کرده در وزارت کشور که وزیر کشور مسئولیت اصلی آنرا بر عهده دارد بهترین جایگاه است و استانداران،فرمانداران، بخشداران دراستان‌ها بعنوان نماینده‌های دولت می‌توانند بهتر و دقیق‌تر کار را هدایت نمایند و نظارت کنند و در مواقع بحران امکانات را بسیج کنند.

به هرحال خود وزیر محترم کشور هم تاکید دارد که این سازمان باید جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و اعتمادسازی شود و امکانات لازم در اختیارش قرار گیرد و از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

ناگفته نماند همه حوادث در جای خود مهم است؛ سیل، خشکسالی، آتش سوزی ، رانش زمین ، صاعقه و... اما بسیاری از آنها خیلی برای جامعه ایجاد مشکل نمی کند و بسیاری قابل مدیریت آسانتری هستند.

عمده حادثه‌ای که ایجاد مشکل می کند و واقعاً تلفات سنگین جانی و مالی را به جامعه تحمیل می کند زلزله است و می‌شود امروز دانش و خرد را بخدمت گرفت و از بار سنگین آن کاست که در بسیاری از کشورها شاهدیم مثل ژاپن که یک کشور زلزله خیز است.

باید تلاش کنیم ساخت و سازها درست و براساس آیین‌نامه‌های مربوط باشد نظارت دراین بخش باید قوی شود. نظام مهندسی دقت بیشتری بعمل آورد . شهرداری ها و دیگر دستگاه‌های ذیربط دقت لازم را داشته باشند امسال که رهبری عزیز سال اقتصاد و فرهنگ  با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده اند یکی از مصادیقش همین جاست؛ باید خوب بسازیم و از دانش بهره بگیریم و درست نظارت کنیم.

نکته دیگر توسعه بیمه در همه زمینه هاست بالاخص بخش کشاورزی و ان شاءلله به یک فرهنگ عمومی باید تبدیل کنیم که هم نظارت بیشتر می‌شود و هم در زمان بحران درخدمت مردم خواهند بود.

تعامل سازمان مدیریت بحران با معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری

فارس: در همایشی هم که برگزار کردید به تبیین سیاست‌ها در حوزه بحران پرداختید؟

نجار: جلسه ای با مدیران کل محترم مدیریت بحران استان های سراسر کشور داشتیم  که سیاست ها را تبیین کردیم و همه نقطه نظرات آنها را شنیدیم، دنبال  تحرک‌بخشی به سازمان هستیم و نهایت اینکه سازمان جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

اعتباری که در اختیار سازمان بوده و بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه دراختیار معاونت راهبردی قرارگرفته، به اعتقاد ما این اعتبارات باید دراختیار سازمان باشد تا بتوانددرمواقع بحرانی سریعتر وارد عمل شود و در فاز پیشگیری برنامه های خود را عملیاتی نماید.

بسیاری از نمایندگان محترم هم معتقدند که این اعتبارات باید دراختیار وزارت کشور باشد و موضوع را داریم پیگیری می کنیم.

فارس: در حال حاضر این موضوع در چه مرحله‌ای است؟

نجار: با مذاکره و مکاتبه کار را دنبال می‌کنیم، جلسه‌ دیگری هم با حضور صاحب نظران و اندیشمندان و اساتید فن در زمینه اصلاح قانون داشتیم تا نگاه ها را یکی کرده و قانون از جامعیت بهتری برای مسائل بحران تدوین شود، البته درقانون فعلی هم ظرفیت بسیار خوبی سازمان دارد که بدلایل مختلف از این ظرفیت استفاده نشده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها