يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۲۴۴۵
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۱۶ مهر ۱۳۹۰
درحالیکه علما و فعالان عربستانی دلیل اصلی بحران منطقه شیعه نشین العوامیه را فشارها و تبعیض های اعمال شده از سوی آل سعود می دانند؛ خطیب مسجد النبی (ص) در اظهاراتی عجیب ادعا کرد که شیعیان در این کشور از همه حقوق خود برخوردارند.

"شیخ علی الحذیفی" در خطبه نماز جمعه مسجد النبی (ص)، در اظهاراتی تند و توهین آمیز شیعیان را رافضی و خارج از اسلام توصیف کرد و مدعی شد: شیعیان در دوران حکومت آل سعود از همه حقوق ملی خود بهره مند هستند.

الحذیفی با اشاره به حوادث اخیر در شهر العوامیه، و تکرار ادعای دخالت یک کشور خارجی در حوادث اخیر این شهر، از سازمان همکاری های اسلامی خواست به کشورهای عضو درباره دخالت در حاکمیت دیگر اعضا هشدار دهد.

این درخواست در حالی مطرح می شود که نیروهای اشغالگر سعودی برای چندمین ماه پیاپی همچنان درحال سرکوب مردم بی دفاع بحرین هستند.

وی برای توجیه دخالت نظامی آل سعود در بحرین و اشغال این کشور، افزود: بحرین همچنان نمونه ای از دخالت های خارجی است؛ حکام این کشور از دولت سعودی خواستند برای جلوگیری از فاجعه ای که قرار بود اتفاق بیفتد، وارد عمل شوند.

درحالیکه شیعیان عربستان همواره از تبعیض ها وفشارهای آل سعود و محدودیت های اعمال شده علیه آنان در همه عرصه های اجتماعی، سیاسی و مذهبی در رنج هستند؛ الحذیفی مدعی شد: شیعیان اکنون از برکات بیشمار حکومت سعودی برخوردارند، و وضعیت فعلی آنها در مقایسه با قبل از حکومت سعودی کاملا این مسأله را تایید می کند.

 

آل نمر: ادعای دخالت ایران بی اساس است

 

از سوی دیگر، آیت الله شیخ نمر النمر، خطیب جمعه مسجد امام حسین (ع) در العوامیه عربستان، تاکید کرد در سال 1399 هجری مردم العوامیه در روز دهم محرم و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برای دفاع از خود در برابر نیروهای متجاوز و ضد شورش به دفاع برخاستند؛ آیا این اقدام ساکنان در آن زمان هم با یک کشور خارجی ارتباط داشت.

وی با انتقاد از اظهارات مسئولان سعودی درباره حوادث العوامیه، ادعای ارتباط بحران اخیر در این منطقه با یک طرف خارجی را بی اساس دانست.

آیت الله نمر، با اشاره به ادعای اخیر یک منبع مسئول وزارت کشور عربستان، مسئولان سعودی را مسئول حملات شدید فرقه ای رسانه های رسمی این کشور علیه شیعیان دانست.

آل نمر به نخبگان دینی و اجتماعی شیعیان عربستان درباره کشیده شدن به توطئه رسانه های رسمی، هشدار داد.

آل نمر نیروهای امنیتی سعودی را مسئول بحران و حوادث خشونت بار العوامیه دانست و گفت: بازداشت های مستمر، زیر گرفتن شهروندان، تیراندازی به موتور سواران و بازداشت سالمندان بعنوان گروگان برای تحت فشار قراردادن فرزندانشان، امری است که شعله خشم ساکنان العوامیه را برافروخته است.

آل نمر با اشاره به بیمار شدن "حسن آل زاید" پس از بازداشت و انتقال او از مرکز پلیس به بخش آی سی یو در بیمارستان قطیف، تاکید کرد: اگر این حملات و بازداشت افراد سالمند نبود، بحرانهای اخیر بوجود نمی آمد.  

آل نمر از اقدام نیروهای سعودی در تیراندازی بسوی شهروندان و مجروح کردن شهروندان، و آسیب وارد کردن به ساختمانها و ارعاب مردم، انتقاد کرد.

وی افزود: حجم خسارتهای وارد شده به ساختمانها در جریان حادثه اخیر، آشکارا بیانگر تیراندازی نیروهای سعودی است؛ و ادعای تیراندازی موتورسواران و عابران پیاده منطقی نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها