أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۲۴۷۴۳
زمان انتشار: ۰۸:۵۷     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
من در هنگام عقد همسرم به حضور آیت الله بهجت رسیدم و عقد ما در محضر ایشان صورت گرفت، هنگامی که از ایشان نصیحت خواستم ایشان گفتند ...
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دانشجو، حجت الاسلام پناهیان دقایقی پیش در جشن ازدواج دانشجویی دانشجویان سراسر کشور از سلسله همایش‌های«همسفر تا بهشت» در رواق حرعاملی حرم علی ابن موسی الرضا(ع) در مشهد گفت:‌ در یکی از آیات قرآن در خصوص ازدواج و ارتباط زن و شوهر خداوند سبحان مطالب مهمی را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: در سوره نور آیه ۶ خداوند در کنار نشان‌های بزرگ خود همچون خلقت آسمان و زمین، شب و روز و ماه و ستارگان قرار دادن زوج برای زن و مرد را نیز یکی از آیات و نشانه‌های خود معرفی نمی‌کند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه مودت یعنی محبتی که ابراز می‌شود بیان داشت: مودت با زبان است و محبت با نگاه و تلفیق این دو موجب می‌شود که در ابتدا مودت در دل شکل بگیرد و موجب ابراز محبت از سوی زوج شود.

وی با بیان روایتی از امام صادق (ع) افزود: مردی به خدمت امام صادق (ع) و گفت زن من در خانه به من محبت نمی‌کند امام صادق (ع) به او گفت تو به آن اندازه که نیاز باشد به او نمی‌گویی دوستت دارم واین نشان می‌دهد این کلمه یک نیاز اساسی در زن است.

این کارشناس مذهبی با انتقاد از مردانی که اخلاق دبیرستانی خود را حفظ کرده‌اند ابراز داشت: متأسفانه برخی مردان مانند دوران دبیرستان در ارتباط با همسر خود نیز به دنبال رفیق می‌باشند و زن را مانند یک دوست می‌بینند در حالی که زن شریک زندگی و مکمل مرد است و چیزی بیش از یک دوست و رفیق برای مرد می باشد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه مرد باید گاهی برای زن نقش پدر را بازی کند و گاهی پسر افزود: اگر زن و مرد دو نقش متفاوت را در خود برای یکدیگر بازی کنند آنگاه زندگی بسیار دلپذیر می‌شود.

وی گفت: مردان یاد بگیرند گاهی برای زن خود پدر و گاهی پسر شوند و خانم‌ها نیز بیاموزند که برای مردان خود گاهی مادر و گاهی دختر شوند و در چنین شرایطی زنان و مردان با بردباری را بیاموزند و در نقش پدر و مادر برای یکدیگر بزرگوار و در نقش دختر و پسر برای یکدیگر همدردی را بیاموزند.

این کارشناس مذهبی با انتقاد از فیلم‌های غربی به خصوص نشان دادن عشق در میان زن و شوهر گفت: در فیلم‌های غربی تنها از محبت حرف زده می‌شود و این مقدمه‌ ناکامی است زیرا در زندگی نه تنها محبت بلکه مودت و رحمت نیز نیاز است آنچه در فیلم تایتانیک دیدیم اوج عشق در میان دختر و پسری بود که با مرگ یکی از آن دو ماندگار می‌شودو این نشان می‌دهد که این دو بمانند و در کنار یکدیگر زندگی کنند شاید این‌گونه یکدیگر را دوست نداشته باشند.

وی ادامه داد: من از مردان و زنان خواهش می‌کنم نسبت به یکدیگر رحمت داشته و عیب یکدیگر را بپوشانند زیرا اگر مرد و زن به یکدیگر رحم نکنند جایگاه واقعی خود در زندگی را از دست خواهند داد.

حجت الاسلام پناهیان با انتقاد از برخی که دوست داشتن و گذشت را تحقیر و یا ترحم می‌دانند افزود: من در هنگام عقد همسرم به حضور آیت الله بهجت رسیدم و عقد ما در محضر ایشان صورت گرفت هنگامی که از ایشان نصیحت خواستم ایشان گفتند من هر کدام از شما را که نصیحت کردم دیگری گوشش را بایدبگیرد و با خنده گفتند ابتدا کدام گوشش را می‌گیرد؟ من با خنده گوش خود راگرفتم آیت الله بهجت در این لحظه فرمودند نیازی نیست که گوش خود را بگیرید؛ اما هر مطلبی را که من به همسرتان گفتم فردا به رویش نیاورید و این را از عیب‌های او ندانید و این نشان می‌دهد که اسلام تا چه اندازه به عزت انسان‌ها اهمیت می‌دهند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه عشق واقعی و محبت و دوست داشتن واقعی در صورتی که به یکدیگر رحم کنید آنچنان در زندگی جاری می‌شود که غیر قابل بیان است یادآور شد: یکی از عرفای صاحب نام که شما نیز وی را می‌شناسید در بیمارستان در حالت احتزار بود به یکباره به هوش آمد و از پسرش خواست تا او را به خانه ببرند پسرش مقابله کرد و گفت حال شما آنچنان نیست که به خانه بروید این عارف بزرگ گفت مادرت راضی به رفتن من نیست و من را از نیمه راه برگردانند من را به خانه ببر تا او را راضی کنم و اینچنین بود که او در خانه بعد از رضایت قلبی همسرش جان سپرد.

این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه راحت انتقاد کردن و به اصطلاح مچ‌گیری همسر عزت زندگی زناشویی را می‌شکند نسبت به این رفتار هشدار و ابراز داشت: اگر می‌خواهید خوشبخت باشید هر دوی شما به دیگری فکر کنید و آن دیگری فراتر از خودتان یعنی حب به اهل بیت و عشق به خداوند باشد در این صورت هیچ گاه جدایی بین شما اتفاق نخواهد افتاد زیرا عاشق امام حسین (ع) خودخواه نخواهد بود و کسی که خودخواه نیست خودبین نمی‌شود و کسی که خودبین نبود عیب همسرش را نمی گیرد و کسی که عیب همسرش را نگیرد زندگی برایش شیرین می‌شود.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه قبل از هر چیز در زندگی خود آرامش نیاز دارید خاطرنشان کرد: در ابتدای هر زندگی آرامش مرحله‌‌ی بعد از آن مودت مرحله‌ی پس از آن محبت و پس از آن رحمت است و شما تلاش کنید درک کنید که زمانی که یک زن عصبانی می‌شود بدزبانی می‌کند؛ اما در دل واقعا شما را دوست دارد.

وی با اشاره به روایت اسلامی نسبت به زن و شوهر گفت: براساس روایات مرد مومن مردی است که آن‌گونه که زن دوست دارد غذا می خورد مرد منافق مردی است که باید زنش هر چه او دوست دارد بخورد و در روایت دیگر داریم وقتی مرد وارد خانه می‌شود سروصدا کند شاید اهل خانه دوست داشته باشند در هر حالتی که هستند مرد آنها را نبیند و این نشان می‌دهد اسلام آرامش اهل خانه را بسیار دوست دارد.

حجت الاسلام در پایان با بیان اینکه من نمی‌دانم چرا زنان با این اندازه وابسته به مردان خود می‌شوند گفت: تا این اندازه وابسته به مردانتان نباشید مگر این مردان چه هستند مهربانی و مودت خیلی خوب است؛ اما دلبستگی را درمان کنید وابستگی بیش از حد باعث می‌شود کوچک‌ترین چیزی در زندگی اگر بر وفق مراد شما نباشد تنفر را ایجاد کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها