أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۲۵۵۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۹     ۰۳ خرداد ۱۳۹۳
پرسه در خبرهای سینمایی هفته؛
هفته ای که گذشت سینمای ایران با اخبار و حواشی زیادی از جشنواره کن، حضور بازیگران زن در پارتی شبانه تا بیماری شهاب حسینی همراه بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو»، هفته ای که گذشت سینمای ایران با اخبار و حاشیه هایی همراه بود خبر اول اینکه:

 

عذرخواهی لیلا حاتمی در خصوص اتفاقات جشنواره کن


لیلا حاتمی در پیامی درخصوص اتفاقات پیش آمده در جشنواره کن نوشت:از این پیشامد و اینکه احساسات کسانی را آزرده باشم بسیار متاسفم چه خود تربیت شده پدری هستم که همه از میزان علاقه او به دین و ملیت ایرانی آگاهند.

 

لیلا حاتمی در خصوص اتفاقات جشنواره کن با ارسال پیامی ضمن عذرخواهی و ابراز تاسف بابت آزرده خاطر شدن احساسات مردم ایران در پیامی نوشت:در این سال ها پیشنهادات مختلفی را برای بازی در فیلم های  خارج از ایران به این دلیل نپذیرفتم که ادامه فعالیت در سینمای ایران همیشه برایم اولویت داشته است. در جشنواره های بین المللی که در طول این سال ها حضور داشته ام چه به عنوان بازیگر فیلمی که از سینمای ایران در جشنواره حضور داشته و نمایندگی ایران را برای دیگران تداعی میکرده و چه به عنوان داور منتخب و مدعو جشنواره هاکه صرفا به عنوان شخصیتی مستقل در آن ها حضور داشته ام؛  سعی کرده ام موازین و اصول را رعایت کنم  به همین دلیلِ روشن که رعایت این اصول از الزامات کار در سینمای ایران است.


در ادامه این پیام آمده است:این بار نیز طی مکاتباتی که با مسوولین فستیوال داشتم به تفصیل تمام نکات را توضیح داده بودم و خواستار همکاری آن ها شده بودم لذا در مراسم افتتاحیه و غیره؛ آن ها همه مقررات را میدانستند وبا همکاری و درک متقابل هیچ مورد خاصی  پیش نیامد.


در بخش دیگری این پیام می خوانیم:اما در مورد آقای ژیل ژاکوب که با قریب نود سال سن آخرین سال حضورش در فستیوال را میگذراند باید توضیح دهم که ایشان به علت کهولت  و از یاد بردن همه تاکیدات؛ که معمول این سن و سال است؛ ضوابط یادشده را فراموش کرد و اقدام پیشگیرانه من برای دست دادن با ایشان هم موثر واقع نشد.مسلما ایشان برای من حکم پدربزرگ کهنسالی را داشت که میزبان من هم بود.


حاتمی در پایان متن پیام خود نوشته است:هرچند از ادای این توضیحات شرم دارم اما شاید برای کسانی  که  نمیتوانستند موقعیت ناگزیر من را درک کنند ناچار شدم وارد برخی جزییات شوم.با این حال از این پیشامد و اینکه احساسات کسانی را آزرده باشم بسیار متاسفم چه خود تربیت شده پدری هستم که همه از میزان علاقه او به دین و ملیت ایرانی آگاهند.


براساس این گزارش، این پیام از سوی محمدرسول صادقی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی برای رسانه ها ارسال شده است.


«شیار 143» در پاریس اکران شد


فیلم سینمایی «شیار 143» به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی عصر روز چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه مصادف با 21 ماه می در سالن رایزنی فرهنگی ایران در پاریس اکران شد.
 
به درخواست رایزنی فرهنگی ایرانیان در فرانسه کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «شیار 143» که برای شرکت در فستیوال کن به این کشور سفر کرده اند، عصر روز چهارشنبه برای نمایش این اثر برگزیده از نگاه مردمی و برگزاری نشست پرسش و پاسخ آن به پاریس رفتند.
 
در این مراسم که به رایزنی فرهنگی ایرانیان در پاریس برگزار شد، دکتر مسعود اخوان کاظمی رایزن فرهنگی ایران در پاریس، گروهی از ایرانیان مقیم پاریس، جمعی از مردم این شهر و دانشجویان حضور داشتند و استقبال پرشوری از نمایش «شیار 143» به عمل آمد.
 
پس از اکران این فیلم سینمایی که چند روز گذشته در بازار کن نیز برای مدیران موسسات و کمپانی های تولید و عرضه فیلم به نمایش درآمده بود، نشست پرسش و پاسخ برگزار شد و اخوان کاظمی که اجرای مراسم را خود برعهده داشت، در خصوص اتفاقات جشنواره سی و یکم فجر و برخی حواشی پیش آمده برای آن سوالاتی را مطرح کرد. در ادامه پژوهشگری فرانسوی بیان کرد که درباره 8 سال جنگ میان دو کشور ایران و عراق پژوهش های متعددی انجام داده است و فیلم شیار 143 تصویری کاملا واقع گرایانه از رویدادهای دفاع مقدس را ارائه می کند و این صحنه ها برایش آشنا به نظر می رسد و به سندیت اثر شهادت می دهد.
 
بعضی از تماشاگران که تحت تاثیر مفاهیم و پیام های شیار 143 قرار گرفته بودند، هم نظر و دیدگاه خود را نسبت به آن بیان کردند. یکی از ایرانیان مقیم پاریس که خواهر خود را در طی سال های جنگ از دست داده بود، بیان داشت: این فیلم منطبق با زندگی من است و مادرم چنین لحظه هایی را پشت سر گذاشته است.
 
نرگس آبیار نویسنده و کارگردان شیار 143 نیز اعلام کرد که شیار 143 برداشتی آزاد از دو رمان او درباره جنگ است و آن را از زندگی مادران شهدا الگوبرداری کرده است.
 
کاظمی رایزن فرهنگی ایران در پاریس و مجری مراسم نیز درباره نزدیکی مفهوم جنگ میان کشورهای مختلف و همچنین تکریم جایگاه شهدا توسط فرانسوی ها توضیح داد:
 
به نظرم باید برای مقام و جایگاه شهدا در ایران اقدامات بیشتری و بهتر و تلاش های گسترده تری صورت گیرد. در همین فرانسه هنوز هم بعد از گذشت 70 سال از جنگ جهانی دوم مردم هر روز در مراسمی که با مارش نظامی همراه است، شرکت می کنند. همچنین چهارشنبه های اول هر ماه زنگی برای بزرگداشت از دست رفتگان جنگ نواخته می شود. خیابان های پاریس به نام آنان نامگذاری شده است و همان عنوان شهید هم برایشان در نظر می گیرند.
 
وی افزود: از طرفی اگر بازماندگان و ایثارگرانی از جنگ جهانی دوم در قید حیات باشند همیشه ردیف اول و جایگاه بالایی برایشان در مراسم و مناسبت های مختلف قائل هستند. بنابراین مردم فرانسه این چنین از میراث جنگ نگهداری می کنند اما متاسفانه گاهی در ایران از این امر مهم غفلت ورزیده می شود.
 
در این مراسم همچنین به بازی خوب و واقع گرایانه مریلا زارعی بازیگر نقش الفت اشاره و از آن تقدیر شد.
 
پایان نشست حدود 3 ساعته پرسش و پاسخ و اکران فیلم سینمایی «شیار 143» با گرفتن عکس یادگاری نرگس آبیار و محمد حسین قاسمی با تماشاگران حاضر در سالن همراه شد.


2 کارگردان پروانه ساخت دریافت کردند


فرهاد مهرانفر برای فیلم سینمایی «چشمه» و کرامت پورشهسواری برای «شاید یک معجزه» موفق به دریافت پروانه ساخت شدند.
 
براساس جلسه شورای صدور پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی که در روز 31 اردیبهشت با حضور تمامی اعضا برگزار شد، برای دو فیلم پروانه ساخت صادر کردند.


برهمین اساس، فیلم‌های «چشمه» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی فرهاد مهرانفر و «شاید یک معجزه» نوشته علی دلگشایی و کرامت پور شهسواری، به تهیه کنندگی روح الله خوشکام  و به کارگرانی کرامت پور شهسواری از شورای پروانه ساخت فیلم های سینمایی موفق به اخذ پروانه شدند.

 


«چ» در دانشگاه um مالزی به نمایش درمی‌آید


همزمان با سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر ، فیلم سینمایی «چ» از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در دانشگاه um مالزی به نمایش درمی‌آید.
 
همزمان با سالروز آزادی خرمشهر و ایام جشن میلاد مبعث حضرت رسول اکرم (ص) فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان روز شنبه سوم خرداد ساعت 16 به وقت محل در سالن آمفی تئاتر دانشگاه um مالزی به نمایش در می‌آید.


چ جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا است که دو روز و دو شب از زندگی شهید مصطفی چمران را در جریان غائله پاوه روایت می‌کند.

 

علیرضا کریمی صارمی «مدیر عکس» انجمن سینمای جوانان ایران شد


علیرضا کریمی صارمی از سوی مدیرعامل انجمن به سمت «مدیر عکس» انجمن سینمای جوانان ایران(آژانس عکس ایران؛ در شرف تأسیس) منصوب شد.
 
در حکم «حبیب ایل‌بیگی» رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران  خطاب به «علیرضا  کریمی صارمی» آمده است:«جناب آقای علیرضا کریمی صارمی نظر به شایستگی، تجربه و سوابق ارزشمند جنابعالی درعرصه عکس و عکاسی در جامعه هنری و آکادمی کشور به ویژه حضور بیش از دو دهه فعالیت در انجمن ، به سمت «مدیر عکس» انجمن سینمای جوانان ایران (آژانس عکس ایران – در شرف تأسیس) منصوب می شوید.


تجربه حاصل از فعالیت حوزه عکس در انجمن و توجه به ماهیت آن شرایطی را به وجود آورده است که بر اساس چارت سازمانی برگرفته از استراتژی و سیاستهای اجرائی مندرج در نقشه راه انجمن، این بخش در قالب تشکلی مستقل با نام آژانس عکس ایران در کشور معرفی شود و در برگیرنده فرآیند کاملی از برگزاری دوره های آموزشی پیشرفته، تولید عکس، برگزاری جشنواره ها و نهایتاً عرضه آن در بازار باشد و این تشکل تحت حمایت و هدایت انجمن فعالیت خواهد نمود.


امید است با اتکال به خداوند متعال و بهره گیری از نیروهای مؤمن و کارآمد در انجام وظایف محوله موفق و مؤید باشید».

 

ناراحتی خانواده شهاب حسینی از درج خبرهای نادرست


خانواده شهاب حسینی بازیگر توانمند سینمای کشورمان از شایعه سکته قلبی وی که توسط برخی رسانه‌ها منتشر شد،ابراز گلایه کردند.
 
شهاب حسینی که روز گذشته به دلیل خستگی و درد در ناحیه قفسه سینه به یکی از بیمارستان‌های تهران مراجعه کرده بود در حال حاضر کاملا حال عمومی‌اش مساعد است که خانواده این بازیگر توانمند ضمن تشکر از رسانه‌ها برای به توجه به سلامت وی نسبت به برخی اخبار بدون منبع ابزار گلایه کردند و گفتند انتشار چنین اخباری منجر به نگرانی در بین دوستان و اقوام وی شده است .


براساس این گزارش، این بازیگر در حال حاضر در سلامت کامل به سر می‌برد و از بیمارستانی که شب گذشته به آن مراجعه کرده و  تحت مداوا قرار  گرفته بود نیز مرخص شده است و بستری شدن وی به مدت چند روز در بیمارستان صحت ندارد.


برف تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره مسکو خواهد بود


فیلم سینمایی «برف» به کارگردانی مهدی رحمانی به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره مسکو حضور خواهد داشت.
 
این جشنواره از 29 خرداد تا هفتم تیر ماه (19 تا 28 ژوئن) در شهر مسکو برگزار می‌شود. هیات انتخاب جشنواره از میان فیلم‌های ایرانی ارسالی، فیلم «برف» را برگزید. پخش بین‌المللی این فیلم را «ایران‌ نوین فیلم» برعهده دارد و مذاکراتی نهایی برای ارسال این فیلم به جشنواره مسکو در غرفه «ایران نوین فیلم» در بازار کن صورت گرفت.


سردار رادان:سینماها مجاز به پخش بازی‌های جام جهانی به صورت مختلط نیستند


جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با اشاره به پخش بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل از سینماها، تاکید کرد: سینماها نمی‌توانند مسابقات جام جهانی فوتبال را برای تماشاچیان به صورت مختلط پخش کنند.


احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه همایش مدیریت بر جرم سرقت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش که آیا سینماها می‌توانند مسابقات فوتبال جام جهانی را پخش کنند؟ اظهار داشت: سینماها نمی‌توانند مسابقات جام جهانی فوتبال را برای تماشاچیان به صورت مختلط پخش کنند.


وی افزود: اما سینماها می‌توانند این مسابقات را برای آقایان به صورت مجزا و برای خانم‌‌ها جدا پخش کنند.


 
گلایه‌های شدید کاظم راست‌گفتار در خصوص وضعیت سینما و نظام صنفی


آنقدر آشوب در سینمای ما وجود دارد که احتیاج به ساخت «آشوب» دیگری توسط من نیست


کاظم راست‌گفتار با انتقاد از قراردادهای درون صنفی سینما گفت: فعلاً آنقدر آشوب در سینمای ما وجود دارد که گمان نمی‌کنم احتیاج به ساخت «آشوب» دیگری توسط من باشد.
 
کاظم راست‌گفتار کارگردان سینما  درباره تولید فیلم سینمایی «آشوب» گفت:‌ فعلاً آنقدر آشوب در سینمای ما وجود دارد که گمان نمی‌کنم احتیاج به ساخت «آشوب» دیگری توسط من باشد . از سویی با یک وضعیت عجیب اقتصادی در چرخه‌ی تولید واکران فیلم مواجه هستیم و از سوی دیگر دعواهای صنفی در خانه سینما و حرکت‌های عجیب و غریبی را در آنجا شاهدیم که جو غیر قابل تشخیصی را ایجاد کرده است.


وی افزود: این وضعیت اکران و قراردادهایی که در اکران فیلم‌ها بسته می‌شود، وضعیت هزینه‌‌های تولید فیلم که نسبت به فروش یک فیلم سرسام‌آور است و ورود سرمایه‌های مشکوک به سینما باعث می‌شود به سمت پروژه‌هایی برویم که در اکران و بازگشت سرمایه نتیجه دارد.


راست‌گفتار ادامه داد: این موضوع به خصوص برای من که در سینما، مستقل عمل کرده‌ام و وابستگی اقتصادی و سیاسی نسبت به جریان و یا تفکر خاصی ندارم جدی‌تر است . افرادی مثل من نمی‌توانند هر فیلمی که دوست دارند بسازند.


وی خاطرنشان کرد: ژان لوک‌گدار فیلمساز سینمای فرانسه گفته است «سینما محل خودفروشی روشنفکران است»، من استثناً می‌خواهم در این سینما خودفروشی نکنم اما فیلم بسازم و این هزینه سنگینی دارد.


این کارگردان در ادامه گفت: فیلم قبلی من فیلم سینمایی «چک»‌ بود که با وجود مافیای اکران و زدوبندهای سیاسی و عجیب در شورای صنفی نمایش نتوانست حقی را که واقعاً‌ شایسته آن بود دریافت کند و با وجود تعریف‌هایی که از این فیلم شد نه تنها حمایتی از آن صورت نگرفت بلکه برخی عمداً نگذاشتند فیلم به اکرانی که استحقاقش را داشت و قراردادش را بسته بود، دست بیابد.
کارگردان فیلم «پسر تهرونی» افزود:‌ از سال 90 که فیلم «چک» را ساختم تا امسال مجبور شدم سرمایه فیلم بعدی را فراهم کنم تا دوباره بتوانم فیلم دیگری بسازم.


وی افزود: اما دوستانی هستند که این جمله گدار را قبول دارند و در طول سال حتی دو فیلم و چند سریال کار می‌کنند و مورد تشویق هم واقع می‌شوند.

 

رئیس جمهور همچنان رئیس شورای عالی سینماست/آغاز جلسات از هفته آینده


رئیس سازمان سینمایی با اشاره به آغاز جلسات شورای عالی سینما از هفته آینده گفت: رئیس جمهور همچنان به عنوان رئیس شورای عالی سینما حضور دارد و تغییری در روند این شورا به وجود نیامده است.
 
حجت‌الله ایوبی در خصوص وضعیت شورای عالی سینما گفت:آقای رمضانعلی حیدری خلیلی» به عنوان رئیس دبیرخانه شورای عالی سینما منصوب شده است و از هفته آینده رسما جلسات شورای عالی سینما آغاز خواهد شد.


وی همچنین در خصوص اینکه محل برگزاری جلسات کجا خواهد بود و آیا رئیس جمهور همچنان رئیس شورای عالی سینما خواهد بود یا خیر؟ اظهار داشت: رئیس جمهور همچنان به عنوان رئیس شورای عالی سینما حضور دارد و تغییری در روند این شورا به وجود نیامده است اما جلسات کارگروه‌های تخصصی در وزارت ارشاد برگزار می‌شود.


رئیس سازمان سینمایی و دبیر شورای عالی سینما تاکید کرد: جلسات اصلی که رئیس جمهور در آن حضور داشته باشند به میزبانی نهاد ریاست جمهوری خواهد بود و فکر نمی‌کنیم لازم باشد بیش از دو بار در سال وقت ایشان را بگیریم و ما بقی جلسات که اختصاص به جلسات تخصصی و کارگروه‌ها دارد و وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.


براساس این گزارش،مسعود جعفری جوزانی، خسرو سینایی، پرویز پرستویی، منوچهر محمدی، احمدرضا درویش، سیدرضا میرکریمی و فرهاد توحیدی 19 فروردین 93 با حکم وزیر ارشاد به عنوان اعضای جدید شورای‌ عالی سینما منصوب شدند.


مشاور راهبردی سازمان سینمایی رئیس دبیرخانه شورای عالی سینما شد


باحکم حجت‌الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،رئیس سازمان سینمایی و دبیر شورای عالی سینما،«رمضانعلی حیدری خلیلی» را به عنوان رئیس دبیرخانه شورای عالی سینما منصوب کرد.
 
در متن حکم آمده است:«جناب آقای رمضانعلی حیدری خلیلی؛مشاور محترم راهبردی سازمان سینمایی؛نظر به تعهد و شایستگی جناب عالی ،با استناد ماده (10) آیین نامه شورای عالی سینما، به موجب این حکم با حفظ سمت به عنوان رئیس دبیرخانه شورای عالی سینما منصوب می‌شوید.


انتظار می رود با تشکیل کمیته های تخصصی و برگزاری جلسه های منظم با مدیران،منتقدان وصاحب نظران سینما در حوزه هایی همچون سینمای حرفه‌ای،سینمای مستند،انیمیشن،زیرساحت و فناوری های سینمایی،ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران و ... پیشنهادهای مناسب برای طرح در شواری عالی سینما به منظور بهبود وضعیت و ارتقای سینمای ایران ارائه شود.


امید که با اتکا به الطاف الهی و در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج) با استفاده از ظرفیت سازمان سینمایی در پیشبرد اهداف و برنامه های شورای عالی سینما موفق و مؤید باشید».


نمایش «رستاخیز» در بازار فیلم جشنواره کن


فیلم سینمایی «رستاخیز»ساخته احمدرضا درویش امروز در بازار بین‌المللی فیلم جشنواره کن نمایش داده می‌شود.
 
فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش و تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده امروز ساعت 18 به وقت کن، در بازار فیلم بین‌المللی شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن به نمایش در می‌آید.


بنابراین گزارش، روز گذشته دو فیلم«چ» و «شیار143» در بازار فیلم این جشنواره به نمایش در آمد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.


فیلم سینمایی«رستاخیز» مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها