أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۲۶۷۶۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
احزاب در هفته‌ای که گذشت
ناگفته‌های مظفر از هیات دولت دوم خرداد، سفر عارف به زاهدان، ناگفته‌های زاکانی از تحقیق و تفحص در دانشگاه آزاد، برگزاری همایش حزب مردمسالاری در ۱۲ تیر سرخط مهم‌ترین اخبار هفته گذشته بود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، احزاب، تشکل‌ها و شخصیت‌های سیاسی در هفته‌ای که گذشت نشست‌، دیدار  و رویکردهای گوناگونی در مورد مسائل مختلف اتخاذ کردند.

ناگفته های مظفر از هیات دولت دوم خرداد، سفر عارف به زاهدان و گفته‌های وی درباره فتنه 88، ناگفته‌های زاکانی از تحقیق و تفحص در دانشگاه آزاد، ادامه واکنش‌ها به اظهارات صالحی امیری درباره خاستگاه اعتدال، برگزاری همایش حزب مردمسالاری در 12 تیر ، اظهارات فائزه هاشمی درباره مجلس، تاکید رئیس هیات مدیره بنیاد باران مبنی بر حضور فعال این بنیاد در انتخابات و تشریح آخرین وضعیت سفر آیت الله هاشمی‌رفسنجانی به عربستان سرخط مهم‌ترین اخباری بود که در هفته گذشته در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب پیدا کرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید مروری است بر مهم‌ترین اخبار هفته گذشته:

*آیت الله جنتی: شورای نگهبان جناح‌گرا نیست

دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه این شورا طرفدار هیچ حزب، شخص یا گروه خاصی نیست، گفت: ما نمی‌گوییم فردی که اصولگرا یا اصلاح‌طلب است باید رد یا تأیید صلاحیت شود. سابقه کاری شورای نگهبان نشان می‌دهد که از هیچ حزب و گروه خاصی طرفداری نمی‌کند.

وی ادامه داد: یکی از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری که بنده بسیار به ایشان ارادت و به شفاعت او در آخرت امید دارم، به دلیل اینکه شرط اصلی و قانونی اجتهاد را نداشتند، رد صلاحیت شدند، بنابراین هیچ شخصی نمی‌تواند شورای نگهبان را متهم به جناح‌گرایی کند.

*زاکانی: دانشگاه آزاد در برابر تحقیق و تفحص مقاومت کرد

همچنین در هفته گذشته دبیرکل جمعیت رهپویان با تأکید بر اینکه تحقیق و تفحص پایه تحول در آموزش عالی کشور شد، بیان داشت: تنها دانشگاهی که در این زمینه مقاومت کرد دانشگاه آزاد اسلامی بود و این در حالی صورت گرفت که ما طبق آیین‌نامه مجلس برای تحقیق و تفحص 6 ماه فرصت داشتیم.

زاکانی با اشاره به ورود دانشگاه آزاد در انتخابات گفت: دانشگاه آزاد روشی را که در انتخابات دنبال می‌کند سطحی است و همیشه خلاف آن را نتیجه می‌گیرد. اسناد موجود نشان می‌دهد که با پول دانشگاه آزاد برای کاندیداها ستاد می‌زدند، همچنین در خردادماه‌ها به نام امام(ره) هزینه و اسناد تولید می‌کردند که آن هزینه‌ها برای استفاده انتخاباتی بود. در حقیقت دانشگاه آزاد به عنوان حزب سیاسی در انتخابات شرکت می‌کرد.

وی ادامه داد: وقتی آنان دیدند که هیچ راهی برای مقابله وجود ندارد از دانشگاه آزاد تماس گرفته و اعلام کردند که بیایید کارتان را انجام دهید. بر همین اساس سه ماه فرصت را در دانشگاه آزاد از دست دادیم اما بالاخره وارد دانشگاه آزاد شدیم.

مشروح کامل این نشست را از اینجا می‌توانید مطالعه کنید.

*سیدحسن خمینی: باید به اندیشه مردم احترام گذاشت

اما در هفته‌ای که گذشت، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در کنگره «چشمه آفتاب» که در خمین برگزار شد، گفت: باید به مردم، اندیشه و آزادی آنان احترام گذاشت، چرا که از دل مردمی آزاد، مملکتی آباد به دست می‌آید. ما نباید به دنبال تصدی‌گری بر مردم باشیم، بلکه باید آنها را تربیت و راهنمایی کنیم.

نوه حضرت امام(ره) در ادامه با بیان اینکه تدبیر امروز شما مردم به حرکتی بزرگ دامن زد، اظهار داشت: کسانی که در قامت دوست با دشمن هستند؛ امروز گوشه‌ای از پیوند جداناشدنی مردم و امام(ره) را ببینند و عبرت بگیرند.

شایان ذکر است در این کنگره حجت‌الاسلام گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد و حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور حضور داشتند.

*آخرین وضعیت سفر هاشمی به عربستان تشریح شد

غلامعلی رجایی مشاور ارشد رئیس مجمع تشخیص مصلحت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین وضعیت سفر هاشمی به عربستان گفت: سفر آقای هاشمی به عربستان نیازمند برخی هماهنگی‌های داخلی است و عربستان نیز تاکنون دوبار از وی دعوت به عمل آورده است.

وی اضافه کرد:‌ تاکنون دو بار از آقای هاشمی برای سفر به عربستان دعوت به عمل آمده است اما هنوز شرایط سفر به عربستان برای وی پیش نیامده است و این هماهنگی‌ها نیز باید از داخل انجام شود.

*عراقچی: برای ایجاد اطمینان به ابهامات غرب پاسخ می‌دهیم

در هفته گذشته سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون وزیر امورخارجه، در حزب مؤتلفه اسلامی حضور یافت و به تشریح مذاکرات اخیر ایران با گروه 1+5 پرداخت و گفت: ما به دنبال بازی برد ـ برد با غربی‌ها هستیم، البته در اصول نمی‌توان به دنبال برد ـ برد بود اما در تاکتیک می‌شود. آنچه ما می‌پذیریم تنها انجام برخی اقدامات اعتمادساز است و اینکه ابهامات را پاسخ دهیم تا اینکه اطمینان حاصل شود برنامه نظامی هسته‌ای در کار نیست.

*دبیرکل حزب مؤتلفه: توهین به حجاب و رزمندگان در جشنواره شعر فجر ضایعه فرهنگی است

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه هم در هفته جاری در نشست دبیران حزب متبوعش با اشاره به برخی اشعار مطرح‌شده در جشنواره اخیر شعر فجر گفت: شعر فجر، توهین به حجاب و رزمندگان دفاع مقدس در جشنواره شعر فجر یک ضایعه فرهنگی است.

*فائزه هاشمی: مجلس برای دولت مانع ایجاد می‌کند

فائزه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران عصر سه‌شنبه هفته گذشته در جمع عده‌ای از اصلاح‌طلبان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به انتخابات 92 سیاست جمهوری، مدعی شد: اصولگرایان به خاطر تکثر و تفرقه کاندیداها شکست خوردند اما باید در انتخابات آینده مجلس با وحدت حرکت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این موضوع که موانعی بر سر راه دولت یازدهم است، اظهار داشت: مجلس برای دولت مانع ایجاد می‌کند و تعداد تذکرات، آمد و رفت‌های دولتمردان این موضوع را نشان می‌دهد.

*عارف: فتنه 88 هزینه زیادی به نظام تحمیل کرد

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در جریان سفر به زاهدان در دیدار با گروهی از جوانان در بیان عقیده خود نسبت به جریان فتنه، تصریح کرد: البته در انتخابات 88 فتنه صورت گرفت چرا که هزینه‌های زیادی به نظام تحمیل کرد، اما باید ریشه‌های آن بررسی و سهم افراد و گروه‌ها در پدید آمدن مشکلات مشخص شود.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در ادامه درباره عملکرد دولت یازدهم، بیان کرد: قضاوت درباره عملکرد دولت یازدهم زود است چرا که این دولت در نیمه دوم سال گذشته در حالی روی کار آمد که جدای از مشکلات، وضعیت بودجه خوبی نداشت.

*واکنش مظفر به اظهارات وزیر ارشاد دولت اصلاحات

در هفته گذشته، حسین مظفر وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات به اظهارات عطاءالله مهاجرانی واکنش نشان داد و با بیان اینکه از انتشار نوار جلسه با وی استقبال می‌کند، گفت: فضاحت‌ها و وادادگی‌های خفت‌بار مهاجرانی از انقلاب و اسلام پاک‌شدنی نیست.

*خاستگاه اعتدال مردم خیراندیش و نیک‌اندیش ایران هستند،

حسین مرعشی عضو بنیاد باران با ذکر این نکته که خاستگاه اعتدال مردم خیراندیش و نیک‌اندیش ایران هستند، توضیح داد: تحمل منتقدان به معنای تحقق شعار اعتدال است.

همچنین محمدعلی ابطحی عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه گفتمان اعتدال یک تاکتیک برای اداره کشور است، اظهار کرد: مکتب اعتدال در ادامه جریان اصلاحات است.

وی با بیان اینکه گفتمان اعتدال یک تاکتیک برای اداره کشور است، افزود: این امر در جبران افراط و تندروی‌های سال‌های گذشته است که یک کشور نیاز به جریان اعتدال دارد.

مصطفی هاشمی‌ طبا عضو حزب کارگزاران نیز با بیان اینکه اعتدال موضوع جدیدی نیست، اضافه کرد: مکتب نیاوران خاستگاه بحث اعتدال نیست.

وی توضیح داد: بحث اعتدال از قبل بوده و جدید نبوده و بسیار قدیمی است و آن هم پیروی از سیره ائمه و پیغمبران است.

*رسولی: برای انتخابات برنامه داریم

حسن رسولی رئیس هیأت‌مدیره بنیاد باران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با بیان اینکه این بنیاد، اتاق فکر اصلاح‌طلبان است، گفت:‌همانطور که برنامه جریان اصلاحات برای مجلس هشتم را «ما» ارائه دادیم، در آینده هم در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

*آخرین خبر از وضعیت برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب

در ادامه این گزارش، به خانه احزاب و تشکیل دوباره آن که مدت‌هاست خبرساز شده است می‌پردازیم.

محمدحسن غفوری‌فرد، رئیس دومین دوره شورای مرکزی خانه احزاب در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، درباره برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب در پی به حدنصاب رسیدن امضاها برای برگزاری مجمع عمومی، اظهار داشت: انشاءالله مجمع عمومی خانه احزاب تا آخر شهریورماه برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود یدالله طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران پیش از این طی گفت‌وگویی بیان کرده بود که امضاها برای مجمع عمومی خانه احزاب به حدنصاب لازم رسیده است و کمیته اجرایی خانه احزاب زمان برگزاری آن را مشخص خواهد کرد.

*مستند احمدی‌نژاد هم ساخته شد

خبر دیگر اینکه مستند «در رؤیای بهار» توسط شاخه جوانان حزب ایران‌زمین ساخته شده و قرار است در یکی از دانشگاه‌های کشور طی هفته‌های آینده رونمایی شود. «در رؤیای بهار» اشاره مستقیم به شعار سال پایانی دولت دهم یعنی «زنده‌باد بهار» دارد.

*پروانه فعالیت حزب مردمی اصلاحات صادر شد

 

در هفته‌ای که گذشت محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، پروانه رسمی تشکل متبوعش را از وزارت کشور دریافت کرد.

*همایش حزب مردم‌سالاری 12 تیر برگزار خواهد شد

اردوی فصلی حزب مردم‌سالاری جمعه هفته گذشته با حضور اعضای شورای عالی مرکزی، کمیته‌ها، دبیران استان‌ها و هیأت داوری برگزار و مقرر شد همایش این حزب در 12 تیر در قالب ضیافت افطاری با حضور فعالان سیاسی اصلاح‌طلب برگزار شود. همچنین تصمیم گرفته شد اردوی تابستانی حزب، شهریور در گیلان تشکیل شود.

 

*ناگفته‌های «مظفر» از هیأت دولت دوم خرداد/ خاتمی گفت: تو غلط کردی این حرف‌ها را زدی!

اما در پایان، به گفت‌وگوی تفصیلی حسین مظفر با خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس اشاره می‌کنیم که در آن خاطرات جالبی از هیأت دولت دوم خرداد مطرح شده است.

مشروح این گفت‌وگوی تفصیلی را از اینجا می‌توانید مطالعه کنید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها