أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۲۷۳۰۴
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
رئیس گروه آمار و ارزیابی فرهنگی اجتماعی معاونت فرهنگی وزارت علوم با اشاره به جزئیات رتبه بندی دانشگاههای کشور به اسامی برگزیدگان در این دوره از رتبه بندی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه 598، کریم پور مرجان در گفتگو با خبرنگار مهر، در این باره اظهار داشت: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همه ساله نسبت به ارزیابی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای کشور اهتمام می ورزد، ارزیابی جامع فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای دولتی در سال تحصیلی گذشته نیز توسط وزارت علوم انجام و نتایج آن به تازگی منتشر شد.

وی با بیان اینکه به زودی ارزیابیهایی بر اساس مدلهای علمی از جمله DFQN هم در حوزه فرهنگی دانشگاهها اعمال می شود، به جزئیات نتایج ارزیابی سال گذشته از فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در این دوره از ارزیابی 99 دانشگاه دولتی حضور داشتند و 35 شاخص کمی به عنوان معیار ارزیابی انتخاب شد.

شاخصهای انتخاب دانشگاههای فرهنگی

به گفته پورمرجان، برنامه پنجم توسعه کشور، سند دانشگاه اسلامی، برنامه های وزارت علوم و معاونت فرهنگی و سایر اسناد فرهنگی، در این شاخصها مورد توجه قرار گرفت.

4 گروه دانشگاهی ارزیابی شدند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هر دانشگاه لازم بود با دانشگاه هم سطح خود مورد ارزیابی قرار گیرد، دانشگاههای کشور در 4 قسمت، گروه بندی شدند. در گروه یک دانشگاههای برخوردار دارای بیش از 11 هزار دانشجو، در گروه دو دانشگاههای دارای 6 تا 11 هزار دانشجو، در گروه 3 دانشگاههای دارای 3 هزار تا 6 هزار دانشجو و در گروه چهارم دانشگاههای تازه تاسیس یا دانشگاههایی که تا دو هزار نفر دانشجو دارند، طبقه بندی شدند.

پورمرجان درباره شاخصهای تاثیر گذار در رتبه بندی دانشگاهها، اظهار داشت: در این دوره از ارزیابی ها بیش از 43 هزار عنوان فعالیت مورد ارزیابی قرار گرفت و مهمترین شاخصها استقرار نظام برنامه ریزی و امور فرهنگی دانشگاهها، ارزیابی فعالیت های فرهنگی در دانشگاه، میزان استقبال دانشجویان از گروه های دانشجویی، ساختار فرهنگی دانشگاهها، آموزشهای فرهنگی توسط معاونتهای فرهنگی، تولیدات پژوهشهای فرهنگی، ابتکارات و نوآوریهای فرهنگی، فعالیتهای مهم فرهنگی دانشگاهها در حوزه مجازی، فعالیتهایی که در زمینه اسناد بالادستی مثل شاخصهای برنامه پنجم توسعه و دفاع مقدس صورت گرفته بود، میزان رضایتمندی دانشجویان از فعالیتهای فرهنگی و برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی از مهمترین شاخصهای ارزیابی به شمار می آیند.

اسامی دانشگاههای فرهنگی

وی به دانشگاههای برگزیده در این رتبه بندی اشاره کرد و گفت: در گروه نخست از میان 22 دانشگاه، دانشگاه فردوسی مشهد برگزیده و دانشگاه شیراز قابل تقدیر شناخته شد؛ در گروه دوم از 23 دانشگاه، دانشگاه قم برگزیده و دانشگاه کاشان قابل تقدیر شناخته شد؛ در گروه سوم از 20 دانشگاه، دانشگاه ملایر برگزیده و دانشگاه ایلام با اختلاف کمی قابل تقدیر شناخته شد و در گروه چهارم از میان 34 دانشگاه، دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبان دانشگاه برگزیده و دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول قابل تقدیر شناخته شد.

به گفته پورمرجان، رتبه بندی دانشگاههای کشور در سال تحصیلی جاری از تیرماه امسال آغاز می شود و شاخصهای ارزیابی دانشگاههای کشور در حوزه فرهنگی سال به سال با توجه به شرایط روز کشور، تغییر می کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال تحصیلی گذشته در دولت دهم قرار داشت اما برخی شاخصهای رتبه بندی توسط معاونت فعلی فرهنگی تغییر یافت و اکثر مراحل رتبه بندی در دوره جدید مدیریتی وزارت علوم صورت گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها