امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۲۷۷۶۸
زمان انتشار: ۱۴:۵۳     ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
جشنواره فیلم کوتاه و مستند اسماعیلیه مصر در حالی امروز آغاز به کار می‌کند که علیرغم موفقیت چشمگیر سال گذشته ایران در این جشنواره، در سال جاری تنها شاهد یک فیلم کوتاه سیاه از ایران در این جشنواره خواهیم بود.
به گزارش پایگاه 598، فارس به نقل از منابع مصری، امروز عصر(سه‌شنبه) هفدهمین دوره جشنواره فیلم مستند و کوتاه اسماعیلیه مصر با حضور 35 کشور و 60 فیلم انتخاب شده از 900 فیلم با حضور وزیر فرهنگ این کشور افتتاح می‌شود.
 
قرار است در بخش مسابقه رسمی این جشنواره 45 فیلم از 35 کشور از جمله لهستان، ترکیه، آمریکا، ایران، اسپانیا، جمهوری چک، ونزوئلا، آلمان،‌ سوئد و لیتوانی به رقابت بپردازند.
 
در همین حال کشورهای عربی حضور اندکی در این جشنواره عربی داشته‌اند و تنها شاهد 13 فیلم مصری و عربی است که 2 فیلم را 5 کشور عربی با هم ساخته‌اند که عملا کشورهای عرب حاضر در این جشنواره تونس، بحرین، فلسطین، قطر، لبنان، اردن و امارات هستند و تنها 8 فیلم از مصر در این جشنواره شرکت کرده‌اند.
 
بنابر این گزارش فیلم افتتاحیه این جشنواره قسمت دوم فیلم مستند جنجالی «یهودیان مصر» به کارگردانی «امیر رمسیس» است که قسمت اول آن توانسته در بسیاری از جشنواره‌های جهان موفق شود.
 
این مستند روایت 12 یهودی مصری است که در نیمه دوم دهه 50 میلادی مجبور به ترک مصر شده و در فرانسه زندگی می‌کنند.
 
این جشنواره شامل 4 مسابقه فیلم‌های مستند بلند، مستند کوتاه، فیلم داستانی کوتاه و فیلم‌های انیمیشن است و کمیته داوران این جشنواره را «محمد ملص» کارگردان برجسته سوری بر عهده دارد.
 
جوایز این جشنواره نیز قابل توجه است که به دو فیلم اول جشنواره سه هزار دلار آمریکایی اعطا می‌شود و بهترین فیلم هر مسابقه و منتخب داوران نیز دو هزار دلار دریافت می‌کنند.
 
به گزارش فارس اما در حالی که سال گذشته سه فیلم «مشتی اسماعیل» به کارگردانی مهدی زمان‌‌پور کیاسری، «کورسو» و «چرا مگس را نباید کشت!» به نمایندگی از ایران در این جشنواره حضور داشتند و دو فیلم «مشتی اسماعیل» و «کورسو» توانستند به ترتیب جایزه بهترین مستند کوتاه و جایزه کمیته داوران فیلم کوتاه داستانی را از آن خود کنند در سال جاری تنها یک فیلم از ایران در این جشنواره حضور دارد.
 
فیلم ایرانی سال جاری نامش «بیشتر از دو ساعت» است که در بخش فیلم‌های داستانی کوتاه با فیلم‌هایی از لهستان، رومانی، ترکیه، مصر، بلژیک، تونس، اسپانیا، آلمان و بحرین به رقابت می‌پردازد.
 
این فیلم کوتاه که پیش از این در جشنواره کن و برخی جشنواره‌های اروپایی به نمایش درآمده به کارگردانی علی عسگری و به تهیه‌کنندگی ساسان سالور ساخته شده و در داستانی سیاه، در 16 دقیقه به اتفاقی که بر اثر رابطه نامشروع دختر و پسری پیش‌آمده می‌پردازد!
 
بر پایه این گزارش در یک سال اخیر و پس از تحولات سیاسی اخیر مصر، سینمای ایران کمتر توانسته است در این کشور حضور جدی داشته باشد به‌ویژه که مدیران جشنواره قاهره مصر از حضور فیلم‌های ایرانی ممانعت کرد و اینک در جشنواره اسماعیلیه از فیلم زیبایی چون «مشتی اسماعیل» به فیلم سیاهی چون «بیشتر از دو ساعت» رسیده‌ایم که روایت عجیبی از ایران را به نمایش گذاشته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها