أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۲۸۶۸۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
زینبیه منطقه ای در حاشیه دمشق و در نزدیکی فرودگاه این شهر ، محل دفن دختر امیرالمومنین(ع) است که مدت هاست با نا امنی و اقدامات تروریستی تکفیری ها مواجه است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، تا 6ماه قبل به خاطر تسلط تکفیری ها به جاده منتهی به حرم امکان تردد به حرم حضرت زینب به سختی ممکن بود اما اخیرا شرایط به گونه ای است که شیعیان از کشورهای مختلف به خصوص عراق و لبنان زائران و مجاوران همیشگی حرم هستند.

در کنار زوار،افرادی هم هستند که داوطلبانه برای دفاع از حرم آمده اند؛نامشان "مدافعان حرم" است؛غیر از سوری ها، عراقی، لبنانی، افغانی و ایرانی هم در بین مدافعان مشاهده می شود.

زن و مرد، از نوجوان ده ، دوازده ساله تا پیر مرد 80 ساله مثل پروانه گرد حرم میگردند مبادا گزندی به حرم حضرت زینب برسد و در این راه هم بسیاری از انان به شهادت رسیده اند.

مدافعان عمدتا لباس نظامی به تن دارند با نوشته های "یا ابوالفضل" و "کلنا عباس یا زینب".

گفتگو با مدافعان حرم کار آسانی نبود؛در پاسخ به مصاحبه فقط یک پاسخ تکرار می شود: ممنوع؛ ممنوع!

در نهایت با کش و قوس فراوان و البته بدون اطلاع مسئولان حفاظت از حرم برخی از مدافعان حاضر می شوند به شرط درج نشدن نام و عکس به چند سئوال پاسخ دهند.

در حرم مطهر حضرت زینب که مملو از جمعیت است تقریبا از هر 3نفر یکی مدافع حرم است هرچند برخی از آنان لباس نظامی به تن ندارند اما خوش و بش ها و گفتگوهایشان نشان می دهد مدافعان حرم اند.

حامدخان جوانی حدودا 40 ساله است و از اتباع افغانستان؛ 24 سال است که کلید دار حرم حضرت زینب(س) است،درباره وضعیت حرم با او صحبت میکنم ؛ از روزهایی می گوید که تکفیری ها از 4 طرف به سمت حرم یورش آوردند؛ با دست اشاره می کند و میگوید: از این سمت،از آن سمت از گوشه گوشه، حمله کردند؛اما به لطف حضرت امیر(ع) کاری نتوانستند بکنند و مجاهدان آن ها را فراری دادند و الان 6ماه است که حرم کاملا امن است.

وقتی از حامد خان درباره تعداد شهدای مدافع حرم میپرسم، فقط میگوید: خیلی! میپرسم بیشتر از 100نفر؟ جواب میدهد "خیلی بیشتر" و ادامه میدهد فقط 6 نفر از خادمان حرم به شهادت رسیده اند.

او به اقدام تروریست ها در اوایل بحران اشاره می کند و می گوید: تروریست ها آن اوایل به عنوان نذری برای زوار مرغ می آوردند؛در حالیکه داخل آن مواد منفجره گذاشته شده بود و تعداد زیادی از زوار به این شکل به شهادت رسیدند.

کلید دار حرم اضافه می کند: در روزهای سخت بحران روزی 50 تا 60 خمپاره به سمت حرم شلیک می کردند.

درباره خبری مبنی بر اصابت ترکش با گنبد مطهر که چند ماه قبل منتشر شد سئوال می کنم؛جواب میدهد آن هم از معجزات بود سپس به چند ده متر دور تر اشاره می کند و می گوید خمپاره به طرف گنبد در حال حرکت بود اما در آسمان منفجر شد و فقط ترکشی از آن به حرم اصابت کرد.

کلیددار حرم در پاسخ به سئوالی درباره جایگاه حضرت زینب نزد مردم سوریه می گوید شیعه و سنی همه سیده زینب را قبول و به ایشان ارادت دارند.

مردم سوریه مشکل طایفه ای ندارند

حامدخان ادامه میدهد: مردم سوریه هیچ مشکل طایفه ای یا مذهبی با هم ندارند و در حرم همیشه برخی افراد هستند که به سبک اهل تسنن در حال نماز خواندن هستند؛ما در حرم دو بار اذان داریم؛ یکی از گلدسته ها اذان برای اهل سنت پخش می کند و چند دقیقه بعد اذان شیعیان از گلدسته دیگر حرم پخش می شود.

از او سئوال میکنم در بین مدافعان افاغنه هم هستند؟ جواب میدهد مدافعان افاغنه تحت عنوان فاطمیون معروف هستند؛ عراقی ها عباسیون.

اولین مدافع حرم که با او هم صحبت می شوم اما نه جز عباسیون و نه جز فاطمیون است؛در یک متری ضریح مطهر کنارش می نشینم و دوستی به زبان عربی موضوع گزارش را طرح می کند و بعد از لحظاتی تامل و تفکر و البته با تردید قبول می کند که مصاحبه ای داشته باشد، فرد کناری اش اما به محض اینکه متوجه مصاحبه می شود درگوشی جمله ای می گوید و از حرم خارج می شود.

این مدافع حرم به همان اندازه که موضوع را متوجه شده خودش وارد بحث می شود و این جمله را می گوید: لبنانی هستم؛ با همسر و 4فرزندم به اینجا امده ام تا از حرم دفاع کنم؛آمده ام نگذارم آسیبی به نوه رسول الله برسد؛ تکفیری ها هیچ اصل انسانی را قبول ندارند؛ما همه اینجاییم تا نگذاریم گزندی به حریم دختر امیر المومنین؛خواهر ابا عبدالله و ابوالفضل برسد،ایشان سایه امیرالمومنین است نام حضرت زینب به نام امیرالمومنین گره خورده.

در گوشه و کنار حرم تصاویری از مدافعان شهید حرم به چشم می خورد و در بین مدافعان حرم نجواهای دو ایرانی به گوش میرسد که درباره دوست شهیدشان در حال صحبت هستند.

مدافع دیگر حرم جوانی عراقی الاصل است حدودا 25 ساله که به همراه خانواده اش در زمان صدام در ایران زندگی کرده است و دست و پا شکسته فارسی می داند ؛ میپرسم تکفیری ها تهدید کرده اند که حرم را تخریب خواهند کرد ، محکم جواب میدهد: نگذاشته ایم حتی به حرم نزدیک شوند، تمام کسانی که هستند برای همین به اینجا آمده اند؛ نمی توانستیم دست روی دست بگذاریم؛اگر روز عاشورا نبودیم که به کمک آل الله بیاییم امروز مگر نیستیم؟ یا لیتنا کنا معک یعنی همین.

او دفاع از حرم حضرت زینب را دفاع مقدس می نامد و می گوید: این اعتقاد ما است؛ دفاع از ناموس بر ما واجب است.

به بازوبند "کلنا عباس" که روی لباسش نصب شده اشاره می کند و می گوید: حضرت عباس هم در مقام مدافع حرم بود؛ منش ایشان در دفاع از خانواده اباعبدالله نوعی عشق بازی بود، ما هم با همان الگو آمده ایم تا انشاالله بتوانیم مدافع سیده زینب و سیده رقیه و خانواده رسول الله باشیم.

درباره وضعیت میدانی امنیت حرم هم اینطور می گوید: الحمد الله بچه های ما هستند ؛ همه جا هستند، کل منطقه در دست ما است و اشرار به دور ترین نقاط فرار کرده اند.

مدافع دیگر اما از افاغنه است؛و درباره تلاش تکفیری ها برای تعرض به حرم می گوید: تا ما هستیم این آرزو را به گور می برند، در خواب هم نمی توانند ببینند که صدمه ای به حرم برسانند و باید از روی جنازه ما رد شوند تا خون در بدن داریم نمی گذاریم آسیبی به حرم حضرت رقیه و حضرت زینب برسانند.

یکی از مدافعان حرم با اشاره به اینکه لبنانی است و برای دفاع از حرم آمده است می گوید: ما دفاع از ایران را هم وظیفه خودمان می دانیم و دفاع از ایران را دفاع از حریم امامت می دانیم، اگر صدمه ای به انقلاب ایران وارد شود همه مسلمانان جهان صدمه می بینند و لبنان، ایران، سوریه، فلسطین و عراق همه در یک جبهه قرار دارند. جوانان شیعه باید همیشه برای جهاد و دفاع آماده باشند و امروز راه جهاد همین دفاع از حرم حضرت زینب است.

دوباره آن دو مدافع ایرانی حرم در صحن دیده می شوند، از آن ها می پرسم چطور مدافع حرم شدید؟ یکی از آن ها پاسخ می دهد کار سختی نبود. یک بلیط تهران - دمشق تهیه کردیم و مستقیم از فرودگاه به زینبیه آمدیم،به همین سادگی، نفر دوم اما میگوید البته ممکن است برای همه به این راحتی نباشد چون ما قبلا یکی از دوستانمان اینجا بود و تا حدودی مطلع بودیم چه باید بکنیم.

مدافع بعدی کم سن و سال تر است؛ به زحمت 20 سال دارد و سوری است، درباره انگیزه اش اینطور می گوید: بر همه ما واجب است که از این جایگاه دفاع کنیم.

می گویم فکر میکنی چه شود؟جواب میدهد: در آخر ما پیروزیم،ما در خط امام حسین هستیم.

آخرین مدافع حرم تمایلی به گفتگو ندارد اما وقتی درباره بازوبند کلنا عباسش سئوال می کنم می گوید: ما به گرد پای حضرت عباس هم نمی رسیم، اما اینجا آمده ایم تا حداقل اسممان را در طومار بلند مدافعین حرم ثبت شود و در همان راه قدم گذاشته باشیم.

در ایران جوانان زیادی هستند که داوطلب عزیمت به سوریه هستند اما به دلایل مختلف قادر نیستند و تحت عنوان مدافعان حرم در مناسبت های مختلف اجتماع می کنند، این مدافع حرم در این باره میگوید: شیعیان همیشه گوش به فرمان هستند فعلا الحمدالله جوانان زیادی برای دفاع از حرم حضور دارند.

"مدافعان حرم" الگوی دفاع از سوریه شد

با این حال محمد رئوف شیبانی سفیر ایران در سوریه نیز با بیان اینکه دفاع از حریم مقدس حضرت زینب توسط جوانان داوطلب سوری در مقابله با جریانات تکفیری تروریستی صورت می گیرد اظهار می دارد: این حرکت در چارچوب بحران سوریه به عنوان یک الگوی قابل اتکا در صحنه میدانی دیگر سوریه تبدیل شد به گونه ای که جریانات مردمی در دفاع از کشور با استناد به الگوی دفاع از حرم حضرت زینب شکل گرفت.

وی خاطر نشان می کند: عملا بعد از چند ماه از شروع بحران در سوریه موازنه قوا در میدان نبرد به نفع مردم، دولت و ارتش سوریه تغییر یافته است ،این الگو برگرفته از فکر شکل گیری بسیج مردمی در جمهوری اسلامی ایران بود و در طول بیش از 2 سال بحران شکل گیری این نیرو تاثیرگذاری بالای خود را در صحنه نبرد به منصه ظهور رسانده است.

سفیر ایران تاکید می کند : در حال حاضر شاهدیم در کنار ارتش سوریه سیل داوطلبان جوان سوری به عنوان نیروهای مردمی در صحنه نبرد حضور دارند و عملا در برابر سیل هجمه جریانات تکفیری مقابله می کنند.

بهترین یاران امام زمانند

حسین شیخ الاسلام سفیر اسبق ایران در دمشق نیز مدافعان حرم را بهترین یاران امام زمان در حال حاضر توصیف می کند و می گوید مدافعان حرم از این جهت بهترین یاران امام زمانند که خارج از سوریه آمده اند و از حریم حضرت زینب دفاع کردند و حتما از عزیزترین شهدا هم هستند.

مشاور رئیس مجلس با اشاره به اینکه زمانی که صدام به ایران حمله کرد ما از کشور خود دفاع کردیم می گوید: اما امروز تکفیریها که نشان داده اند اشقی الاشقیا هستند به حریم حضرت زینب حمله کردند و برخی از دیگر نقاط آمده اند تا دفاع کنند بنابر این مدافعان حرم حتما از بهترین شهدا هستند و بهترین جهاد را می کنند.

وی با تاکید بر اینکه در جهاد به هیچ وجه بسته نیست ادامه می دهد: مدافعان حرم کسانی هستند که خدا انتخابشان کرده و از کشورهای مختلف به صورت داوطلبانه به سوریه آمده اند و می دانند که در صورت شهادت به عنوان شهید وطن در کشورشان تشییع نمی شوند و گمنام می مانند اما با این وجود برای دفاع از حریم حضرت زینب به سوریه می آیند.

شیعیان مخلص از همه جا آمده اند

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به اینکه تفکر منحط وهابیت پدیده استعماری است که امروز در سوریه دنبال می شود بیان می دارد: افراد ناآگاه متاسفانه در این مسیر قرار می گیرند و اقدامات بیشرمانه ای علیه اماکن اسلامی صورت می دهد و به همین دلیل شیعیان مخلص از لبنان، عراق و ایران برای دفاع از حرم حضرت زینب به سوریه آمده اند تا مانع صدمه دیدن به این بقعه مقدس شوند.

وی یادآور می شود: علاوه بر این دهها هزار جوان شیعه می خواهند برای دفاع از حرم حضرت زینب به سوریه بروند و چندین نفر هم تاکنون در این راه به شهادت رسیده اند.

به گفته بروجردی حضرت عباس الگوی ایثار و جانفشانی است و مدافعان حرم با تاسی به این الگو در دفاع از حریم حضرت زینب قدم نهادند.

دیدار از زینبیه رو به اتمام است و مدافعان حرم همچنان در حال رصد و نظارت بر اوضاع، چند نفر از آنان مشغول نظافت حرم هستند و رواق را آب و جارو می کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها