کد خبر: ۲۳۰۹۹۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
شورای اسلامی علمایی بحرین یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین جمع سیاسی ـ فقهی علمای شیعه بحرین است که به بهانه‌های واهی و پس از 9 ماه دادگاه حکم انحلال آن توسط رژیم آل‌خلیفه صادر شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، شورای اسلامی علمایی بحرین یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین جمع سیاسی ـ فقهی علمای شیعه بحرین است که هدایت معنوی آن را «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان و رهبر انقلاب این کشور برعهده دارد.
 
این شورا در سال 2004 با هدف فعالیت در حوزه‌های فردی و اجتماعی، ایجاد وحدت و تاکید بر هویت اسلامی با 5 اداره «پژوهش و مطالعات»، «امور تبلیغ و مبلغان»، «امور اجتماعی»، «روابط عمومی و رسانه‌ها» و «توسعه و خدمات» راه‌اندازی شد.
 
بنابر این گزارش، اگر چه این شورا در سال‌های پیش از انقلاب این کشور مورد توجه قرار گرفت و از کارشناسان آن در جایگاه‌های مختلف استفاده شد در طول چند سال اخیر و پس از آغاز انقلاب بحرین، این مرکز به ماوایی برای انقلابیون این کشور بدل شد.
 
این مرکز اسلامی عملا در پی سرکوب اولیه انقلاب بحرین رهبری انقلاب را از جریان‌های سیاسی بحرینی خارج و به یک انقلاب اسلامی تبدیل کرد و این موجب شد رژیم آل‌خلیفه آن را برنتابد.
 
پس از این بود که به دنبال مستمسک‌هایی بود تا این شورای بزرگ را که حوزه‌های علمیه بحرین، رهبران شیعی و مداحان و مردم سنی و شیعه از آن بهره می‌بردند را از صحنه حذف کند.
 
 
 
تا اینکه نهایتا در مهر سال گذشته بود که مسئولان این شورا به دادگاه احضار شدند تا در برابر درخواست وزارت دادگستری این کشور برای انحلال و بستن مقر و مصادره اموال این شورا از خود دفاع کنند.
 
علت این اقدام، این بود که یکی از چهره‌های برجسته علمی بحرین با نام «آیت‌الله نجاتی» وکیل شرعی آیت‌الله سیستانی مورد تهدید آل‌خلیفه قرار گرفت و تابعیت بحرینی وی توسط مسئولان این کشور خلع شد اما این شورا با قدرت از نماینده آیت‌الله سیستانی حمایت کرد.
 
 
 
پس از آن این دادگاه به صورت مداوم دنبال شد و علیرغم مخالفت مراکز اسلامی بحرین و منطقه رژیم آل‌خلیفه بر اقدام خود اصرار می‌ورزید تا جایی که نهایتا در دوشنبه گذشته دادگاه بحرین حکم نهایی مبنی بر انحلال «شورای اسلامی علمایی بحرین» را صادر کرد.
 
این حکم در حالی در بحرین صادر شد که حجت‌الاسلام سیدمجید المشعل مسئول این شورا در ژنو به سر می‌برد و در هفته گذشته 282 چهره علمی و حوزوی بحرین از جمله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین با امضای توماری خواستار جلوگیری از انحلال این شورا شده بودند.
 
در پی این اتفاق «شورای اسلامی علمایی بحرین» در بیانیه‌ای این تصمیم را سیاسی خواند و اعلام کرد: این حکم دادگاه بحرین دشمنی با حق اصیل تبلیغ و دعوت به سوی خدا و مصادره آزادی‌های مشروع و ظلمی طائفه‌ای است.
 
این شورا این اقدام را موجب افزایش بحران سیاسی در بحرین دانسته و افزوده است: پیام روشن این اقدام این است که رژیم [آل‌خلیفه] با بخش بزرگی از جامعه و رهبران و سازمان‌ها و طرح‌های ملت بحرین در جنگ است.
 
این شورا با بیان اینکه فعالیتش در راستای وظیفه شرعی بوده و تسلیم خواسته‌های سیاسی نامعقول نمی‌شود، تصریح کرده است: این شورا را نمی‌توان از دغدغه‌های عادلانه ملت بحرین جدا کرد و همچنان جنبشی اسلامی و انسانی خواهد بود که به وحدت اسلامی و وحدت ملی بحرین اعتقاد داشته و در مقابل هرگونه تلاش فتنه‌جویانه مذهبی می‌ایستد.
 
در همین حال حجت‌الاسلام سیدمجید المشعل در ژنو از اقدامات قانونی در بحرین و سپس ارتباط با طرف‌های بین‌المللی برای نقض این حکم خبر داده و در عین حال گفته است: علمای دینی اگر چه این شورا منحل اعلام شده است اما آنها هرگز وظیفه دینی و ملی خود در راه تبلیغ را ترک نخواهند کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها