يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۳۲۹۰
زمان انتشار: ۱۶:۲۲     ۲۴ مهر ۱۳۹۰

شماره ۵3 ماهنامه فرهنگی- تحلیلی راه، ارگان دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد. این شماره، ویژه مهر ۱۳۹۰ است که در 112 صفحه بر روی پیشخوان ها قرار گرفته است.

به گزارش رجانیوز،سرمقاله شماره جدید راه با عنوان «رصد برای حرکت» در پاسخ به این پرسش نگاشته شده است که  جريان "توليد محتواي انقلابي" در جنگ نرم چگونه شكل مي گيرد؟ و ضمن تبیین مهم ترین اهداف و روش های جبهه مقابل، به ترسیم راهبردهای محتوایی مؤثر جبهه انقلاب برای پیروزی در جنگ نرم می پردازد.

در بخش اخبار این شماره هم، علاوه بر تولیدات داخلی فعالان فرهنگ و هنر انقلاب، با اخبار فعالیت ها، آثار و چهره های سینما، ادبیات، تئاتر، موسیقی، نقاشی و ... در کشورهای مصر، لیبی، یمن، تونس و ... آشنا می شویم.

«هنر و فناوری، قله های فتح نشده انقلاب» مصاحبه تاریخی و منتشرنشده ای است از شهید حجه الاسلام شرعی که توسط گروه روایت فتح و در روزهای عملیات کربلای پنج تهیه شده و برای اولین بار در مجله راه منتشر می شود. در بخش رسانه، همچنین دو تحلیل درباره برنامه تلویزیونی راز به چشم می خورد: «بازیابی آرایش تهاجمی» که تأملی در سبک نادر طالب زاده و امتیازات تکنیکی او در برنامه سازی است، و «وصله ناجور» که نسبت راز با رسانه ملی را بررسی می کند. «تمرین ذهنی معکوس» (توصیه هایی به سریال سازان تلویزیون برای نزدیک شدن به سریال دینی) به قلم رضا زاده محمدی و «روی موج بیداری» (بررسی سریال های مناسبتی در کشورهای عربی) دو مطلب دیگر از بخش رسانه این شماره هستند که رویکرد صداوسیما در سریال های به اصطلاح دینی را به چالش می کشند. زاده محمدی در یادداشت دیگری نیز با نام «سومالی چیست؟!» از غربت این کشور در افکار عمومی و رسانه ها سخن گفته است.

«نقد نگفتن ها» به قلم دکتر محمدحسین باقری خوزانی درباره جامعه شناسی سیاست و رسانه در مستند «یزدان تفنگ ندارد»، «دشمن سازمان یافته و دوستان منفعل» در تحلیل نحوه حضور نیروهای ارزشی و ضدارزشی در فضای فیس بوک، و «در لفافه خبر» با بررسی دیپلماسی عمومی دولت های جهان در شبکه های تلویزیونی فارسی زبان شان، از دیگر عناوین بخش رسانه این شماره اند.

حجت الاسلام مهدی همازاده در این شماره نیز تاریخ اسلام را از منظری امروزی مرور کرده و موضوع «ریزش خواص» در تاریخ و نیز آیات قرآن را به بحث گذاشته است. «نگاهی به تاریخ شام و علل خصومت شامیان با امام علی ع»، «روایتی از شهید گنجی و فعالیتهای فرهنگی انقلاب در برازجان» و «ساخت فیلم با نوار دو و نیم دقیقه ای!» (بازخوانی فعالیت های هنری بعد از انقلاب در سبزوار) نیز از دیگر عناوین بخش تاریخ و تاریخ شفاهی این شماره مجله اند.

در صفحات «اصل هشتم» این شماره، با دو مقاله «مطالبه؛ چالشها و خطاها» و «مروری بر نکات فقهي مطالبه گري و عدالتخواهي» روبروییم و سرفصل «جهاد اقتصادی» این شماره علاوه بر دیدگاه های رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مردمی، مشتمل است بر «طرحی برای جهاد اقتصادی در جبهه فرهنگی انقلاب» به قلم روح الله ایزدخواه که به مقایسه جریانات عدالتخواه و جهادی کشور و چگونگی هم افزایی آنان پرداخته، و همچنین گزارشی از هم انديشي نخبگان و پيشکسوتان جهادگر در بشاگرد که دربرگیرنده تأملاتی در تفاوت های حرکت «جهاد»ی با حرکت «کمیته امداد»ی در مناطق محروم است.

علاوه بر نوشتار «از فردوسی و مختار تا هالیوود و بالیوود» (نگاهی به وضعیت فرهنگی افغانستان) و «گفتگو با محمد علي حسني، جانباز افغاني دفاع مقدس» که در ذیل عنوان جهان در مجله راه به چشم می خورد، پرونده مفصل و مستقلی درباره لبنان در راه 53 منتشر شده است که  برخی عناوین آن عبارتند از: جمهوری اسلامی ضاحيه (نیم نگاهی به زندگی در جنوب بیروت)، گزارشي از همراهي خوانندگان مشهور لبنان با مقاومت، قاچاقچی شهید... (بررسی نقش قاچاقچيان سوخت در جنگ ۳۳ روزه)، بررسی تاریخچه و فعالیت های اجتماعی حزب الله لبنان در گفت وگو با شیخ محمد یزبک (عضو شورای مرکزی حزب الله، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بعلبک)، گزارشی از عملیات تدفین امانی شهدا در بیمارستان شهر صور، روایتی از زندگی در غارهای بعلبک، وقتی آواره از آواره استقبال مي كند (همراهی فلسطینیان آواره در لبنان با جریان مقاومت) و ... .

«وصل خوبان» عنوان گزارشی از ازدواج شهید ملک شامران در مسجد الجواد تهران است که در بخش خانواده مجله راه امده است. همچنین در این بخش حجت الاسلام سیدعباس نبوی در گفتار «تبذیر یا مصرف برای مصرف» به سه پرسش اساسی درباره مصرف، پنج شاخه مصرف و نقش زن در این مقوله توجه کرده است.

سرفصل علوم انسانی این شماره، میزبان آراء خسرو باقري، مهدی گلشني و آیت الله جوادي آملي در باب «کیفیت حصول علم دینی» و نیز گزارشی از یک مناظره دانشجویی درباره «ماهيت و غايت انقلاب اسلامي» با نگاهی انتقادی به تئوری های انقلاب است.

«کسب مهارت برای اغتنام فرصت» گفتاری است که در بخش جبهه فرهنگی این شماره سعی دارد به شکلی کاربردی خواننده را با الزامات و ملاحظات تشکیلاتی و مهارتی در عرصه جهاد فرهنگی آشنا کند. «پروتکل های دانشوران شیطون!» (برش هایی از یک سند منتشر نشده دست اول) نیز از عناوین صفحات طنز این شماره مجله راه اند.

نشریه راه را می توانید علاوه بر دکه های مطبوعاتی از مراکز فرهنگی متعدد در دانشگاه ها و کتابفروشی ها تهیه کنید (این فهرست را ببینید). همچنین مي توانيد با شماره هاي 02188964941 و ۰۲۱88960477 یا 09356339825 تماس حاصل نمایید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها