کد خبر: ۲۳۳۱۳۹
زمان انتشار: ۰۸:۴۷     ۰۸ تير ۱۳۹۳
همایش ملی «مرزبانی فرهنگی» با هدف واکاوی رخنه ها و نگرانی های عمده فرهنگی در فضای عمومی کشور با حضور پرتعداد و متنوع نخبگان فرهنگی و دینی در پایتخت معنوی ایران برگزار شد.

در اولین همایش «ستاد مردمی مرزبانی فرهنگی» که پنجشنبه گذشته در مهدیه مشهدمقدس برگزار شد،حجج اسلام پناهیان، دکتر آقاتهرانی، دکترشریعتی، راشد یزدی، پژمانفر، سیدجعفر طباطبایی و آقایان مهندس سیدمرتضی نبوی، سعید حدادیان، نادر طالب زاده و خانم دکتر لاله افتخاری به اعلام مواضع خود پرداختند.
 
سایت قاصدنیوز در گزارشی از این همایش اعلام کرد که علاوه بر عموم فعالان فرهنگی و اجتماعی استان خراسان رضوی، اساتید حوزه های علمیه، پیشکسوتان فرهنگی همانند حاج سیدرضا موید و حاج محمود اکبرزاده، همسر سردار شهید عبدالحسین برونسی و خانواده شهیدان شوشتری، چراغچی، بابانظر، علیمردانی، فرودی، شریفی، محدثی فر ، منفرد، حسینی محراب حضور داشتند.
 
مشروح سخنان طرح شده در این همایش بدین شرح است:
 
حجت الاسلام دکتر آقاتهرانی:وقتی نقد می کنیم می گویند یک عده آدم بیکار، دلواپس دین اند
 
* برای مرزبانی دقیق، حد و حدود این مرز باید مشخص شود.
 
* کسی که بعد از این همه شهید دادن و ایثارگری مردم برای انقلاب بگوید بهشت شما به من بطی ندارد نگاه به بُعد مادی و حیوانی انسان دارد.
 
 
* وقتی نقد می کنیم می گویند یک عده آدم بیکار، دلواپس دین اند. پس چرا انقلاب کرده ایم. زمان شاه مگر جلو قراردادهای هسته ای بسته بود؟ پس چرا امام فریاد زدند اسلام از دست رفت؟
 
* انقلاب برای احیاء اسلام بود، رهبر معظم انقلاب صراحتا اعلام کرده‌اند نگران فرهنگ هستند ولی برخی نگران اسلام بودن را مسخره می‌کنند. چطور می توان نگران نبود؟
 
* کمیسیون فرهنگی کمترین عضو را در مجلس دارد و حتی برخی از نمایندگان مجلس مطالبات رهبری در این زمینه را نمی‌‎شناسند.
 
* هرچقدر گستاخی کنند و تهمت بزنند بازهم عده ای خواهندبود که استقامت کنند ولو 72نفر باشند.
 
* امیدواریم مسئولان حرف قشر مذهبی کشور را بفهمند و اگر متوجه آن نشوند خواسته خود را تکرار می کنیم تا بفهمند.
 
حجت الاسلام پناهیان: بی سوادی در عرصه فرهنگ دینی غوغا می کند
 
* امروز انقلاب و جامعه انقلابی ما به رشدی رسیده که هر گونه ضدیتی با روند اصیل انقلاب مانند مین‌های گوجه‌ای‌ و کوچکی است که زیر چرخ تانک می‌ترکد، مقداری گرد و خاک می کند و هیچ آسیبی حتی به شنی آن وارد نمی‌کند. لذا به موضوعاتی مثل این مین های گوجه ای نمی پردازم.
 
* برخورداری از بصیرت فرهنگی اولین نکته در عرصه فرهنگ است.
 
* امروز جامعه انقلابی ایران را از نظر بصیرت سیاسی در وضعیت خوبی می‌دانم اما متأسفانه در زمینه بصیرت فرهنگی هنوز راه درازی در پیش داریم.
 
 
* بصیرت فرهنگی موضوعی است که عوام و خواص به آن نیاز دارند و باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشیم. نماینده مجلسی که می گوید چندسال پیش از قانون فرانسه قانونی را در مجلس آوردم و مطرح کردم و حال این موضوع با امر به معروف و..
 
* ما دچار مشکلات جدی در مدیریت فرهنگی هستیم
 
* فارغ از نگاه های سیاسی و دولتی، باید برای رشد درک مدیریت فرهنگی تلاش کرد.
 
* مهارت فرهنگی را باید جدی گرفت. جوانان حزب اللهی ما نیز نیازمند مهارت‌های فرهنگی هستند، باید خوب بنویسیم، خوب فیلم بسازیم و مستندها و فیلم‌های دینی خوبی را عرضه کنیم تا مدافع ارزش‌های اصیلمان باشد.
 
* متأسفانه جوان‌های حزب اللهی ما تا آن اندازه که باید با مهارت‌های فرهنگی آشنایی ندارند و به همین دلیل ما نتوانسته‌ایم آنطور که باید و لازم است به تبلیغات فرهنگی در خارج از مرزهای ایران بپردازیم. به قدر کافی به زبان خارجی و ابزار جدید و مهارت تولید مسلط نیستیم.
 
* هر عنصر فرهنگی که خود را نیازمند دانش فرهنگی نداند به مشکل خواهد خورد
 
* پس از 35 سال انقلاب هنوز به دانش قدرتمندی از رشد فرهنگی دست پیدا نکرده‌ایم و اگر به آن دسترسی داشته باشم سند تحول آموزش و پرورش ما دارای این مشکلات نبود.
 
* دانش مهم است اما دانش غیر از بصیرت ارزشی ندارد.
 
* بی سوادی در عرصه فرهنگ دینی غوغا می کند. برخی کلیات و واضحات در رشد فرهنگ جامعه نادیده گرفته می شود. مشکل فقط در جهت گیری ها نیست. در برخی قوانین و... هست.
 
* کدام یک از ما برای این سرهای بریده شده و مظلوم فیلم ساخته‌ایم و آن را به جهان نشان داده‌ایم؟
 
نادر طالب زاده: غرب درپی آن است که فرق اسلام امام راحل و اسلامی طالبانی مشخص نشود
 
* رسانه های غربی ازابتدای انقلاب درپی آنند که مردم غرب فرق بین اسلام امام راحل و اسلامی طالبانی را نفهمد. ردیابی این فریب از کارهای ماست.
 
* حمایت هایی که از گروه های تکفیری در عراق انجام می شود شبیه سازی قلابی کمک به مقاومت و  فلسطین است.
 
* هیچ چیز برای معرفی اسلام ناب بالاتر از اعمالی که تکفیری ها در حال انجام آن هستند نیست. حقیقت دین امروز به صحنه آمده و صاحب لشکر شده است و به پیش می رود.
 
حجت الاسلام پژمانفر: بعد فرهنگی انقلاب است که امروز دنیا را در مسیر پیچ تاریخی قرار داده
 
* مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی  بعد فرهنگی آن است که همه آثار و برکات انقلاب اسلامی در طول تاریخ سی و چند ساله خود براساس این محور بوده و زایش‌ها و برکات فراوانی نیز داشته است.
 
* بعد فرهنگی انقلاب است که امروز دنیا را در مسیر پیچ تاریخی قرار داده به طوری که بیشترین هجمه‌ها متوجه فرهنگ است، اگر در عرصه فرهنگی که به پشتوانه آن توانستیم موفقیت‌های زیادی به دست آوریم، شکست را بپذیریم انقلاب شکست خورده است.
 
* مباحث فرهنگی نیاز به واکاوی دارند. امروز دشمن به همه عرصه‌های فرهنگی وارد شده است لذا باید نگاه خود را نسبت به سیستم دفاعی که داریم تغییر دهیم و دنبال راهکار اساسی باشیم، متاسفانه در فضایی قرار داریم که اتفاق‌های نامناسبی رخ داده و فرهنگ به عنوان عنصر اصلی، انقلاب را تحت تاثیر قرار داده است.
 
سیدمرتضی نبوی: مقامات کشور طوری عمل نکنند که مسئولی دیگر در رسانه ها پاسخ او را بدهد
 
* سه سوال کلیدی وجود دارد، اول آنکه فرهنگ چیست؟ دوم دلیل اهمیت آن چیست؟ و سوم چگونه باید آن را مرزبانی کرد؟
 
* فرهنگ شناسنامه جامعه و موجبات تمایز بین ملت‌های مختلف است، فرهنگ منشاء و منبع انرژی یک ملت است. تمامی ابعاد یک جامعه اعم از اقتصاد و سیاست انرژی خود را از بعد فرهنگ می‌گیرند.
 
* اگر بخواهیم مشکلات سیاسی و اقتصادی را به صورت زیربنایی حل کنیم باید در درجه اول مشکلات فرهنگی را حل کنیم. مهمترین تهدید در حال حاضر برای کشور، فضای فرهنگی و معنوی ما است.
 
* امروز جهاد فرهنگی، جهاد اکبر است. حوزویان و دانشگاهیان باید توطئه براندازی فرهنگ و قدرت نرم را بشناسند و برای آن برنامه ریزی کنند.
 
* حفظ و استحکام خانواده یکی از راه‌های اصلی مبارزه فرهنگی است.
 
* شاید مسئولان دلایل مختلفی برای اینکه به طور جدی وارد عرصه فرهنگ نشوند دارند. بنده به این کار ندارم اما می شود تقاضا کرد که حداقل حول محور رهبری با هم هماهنگ عمل نمایند. مقامات بالای کشور به گونه ای عمل نکنند  که مسئولی دیگر در رسانه ها پاسخ او را بدهد. این هماهنگی جلوی سوء استفاده دشمن را خواهد گرفت. 
 
* سند تحول در آموزش و پرورش، تحول در علوم انسانی، نقشه علوم انسانی که در اواخر دولت قبل تهیه شده است امیدواریم در این دولت اجرا شود.
 
حجت الاسلام دکترشریعتی: اهتمام‌ به‌ تربیت‌ دینی‌ مردم‌، حقی‌ است‌ که‌ مردم‌ بر والی‌ دارند
 
* امروز هر کسی که معتقد به آداب اسلامی باشد متهم به خشونت می شود و از او به عنوان تندرو معرفی می شود.
 
* وجود، قلب و جایگاه انسانی انسان ها آفت پذیر است. خداوند نمی گوید آفت بگیر و نابود بشو تا ببینیم چه می شود!  و بالاخره یک روزی ما سراغت خواهیم آمد و کمکت می کنیم. هدایت خدا در ساختار فرهنگی که تعریف کرده است به وقوع می پیوندد.خدا در سوره بقره، اعراف و طه این را می گوید. در سوره طه می فرماید:  فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَى . وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا
 
می گوید: برای اینکه فریب نخوری و اشتباه انتخاب نکنی و مسیر درست را حرکت بکنی پس بر من خدا لازم می شود تا از قاعده لطف از جانب من خدا(منّی) بیاید. اگر تبعیت کردی من چک سفید امضا می کنم (لا یضل و لا یشکی) یعنی در این ساختار . اما اگر تبعیت نکردی زندگی تو را خُرد می کند.
 
اگر ما خلاف این جریان حرکت کنیم به وجدن و فطرت انسانی ضربه زده ایم . اینکه کسی بگوید به ما ربطی ندارد مسائل فرهنگی و به ما چه که مردم فلان مسیر را می روند این حرف قابل قبول نیست. یکی ازوظایف حاکمیت اسلامی هدایت و توجه دادن دین به مردم است.
 
* حضرت‌ امیر(ع) یکی‌ از مأموریت‌های‌ چهارگانه مالک‌ اشتر را «استصلاح‌ اهلها» در کنار جهاد با کفار، اخذ مالیات‌ و بهبود وضع اقتصادی و عمران‌ بلاد می‌دانند. استصلاح‌ به‌ معنای‌ تربیت‌ دینی‌ و اخلاقی‌ است‌. به‌ عبارت‌دیگر، اهتمام‌ به‌ تربیت‌ دینی‌ و اخلاقی‌ مردم‌، حقی‌ است‌ که‌ مردم‌ بر عهده والی‌ دارند ووظیفه‌ای‌ بر دوش‌ والی‌ نسبت‌ به‌ مردم‌ است‌. اگر کسی بگوید ما نسبت به دین مردم مسئول نیستیم یا به وظایفش توجه نکرده یا خودش را از وظایفش دور نگه داشته است.
 
* دین مهمترین، اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین فرهنگ برای حفظ سلامت جسم و جان و روان انسان است. دنیا برای نابودی معارف انسانی برنامه‌ریزی کرده است چون هرچه فرهنگ دینی عمیق‌تر می‌شود فطرت های انسانی که با آن تطابق دارد بیشتر متوجه دین می‌شوند.
 
* تا سال76 فضای معنوی در دانشگاه‌ها بالا بود اما با شروع دوران اصلاحات حریم و قداست دانشگاه‌ها را دگرگون کردند و با قرائت‌های مختلف از دین و هم‌شکل کردن خود با غرب فضای دانشگاه را تغییر دادند.
 
* ما در دانشگاه‌ها به سمت غرب نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم هرآنچه که در غرب وجود دارد برای ما مفید است و در اینجا نیز عملی می‌شود. در موضوع تفکیک کلاس ها در دانشگاه علامه ما 4هزار کلاس را تفکیک کردیم. اما دیدید که هجمه سنگینی را بر سر این موضوع آوردند. گفتیم حداقل به عنوان یک متد و روش و نه یک موضوع دینی بگذارید مدتی این اتفاق آزمایش شود.
 
* امام خمینی(ره) از خرداد 42 تا لحظه مرگ شعار جدا شدن از فرهنگ غرب را سر می‌دادند. دانشگاه‌ها در فرهنگ دینی ضعیف هستند و باید در آنجا کار اساسی بکنیم.
 
حجت الاسلام سیدجعفر طباطبایی: جلوی امر به معروف را کسانی گرفتند که نامه نوشتند احترام شهروندان و زن دست و پا لخت محترم است!
 
* طبق آیه الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ این وظیفه مربوط به حاکمان زمین است. خداوند می فرماید: وقتی ما به حاکمان زمین  دادیم اولین کاری که باید انجام دهند برپا داشتن نماز است و حتی پافشاری کردن بر آن است(و امر امرک بالصلواه) این وظیفه بر دوش حاکم اسلام است/ به فقرا و مستمندان رسیدن وظیفه بعدی است.
 
* امر به نیکی ها و از زشتی ها نهی کردن این هم از وظیفه آنان است. روزی که کمیته انقلاب اسلامی را در نیروی انتظای ادغام کردند و وظایفش را گرفتند آن روز اولین زنگ خطر برای نهی از منکر نواخته شد
 
* جلوی امر به معروف را کسانی گرفتند که آن روزها به سردار رادان(برای گشت ارشاد) نامه نوشتند و گفتند احترام شهروندان و زن دست و پا لخت محترم است!
 
* حکام جامعه هستند که می توانند امر به معروف و نهی از منکر کنند. تمام واجبات اسلام از قبیل حج و جهاد و مثل یک قطره کوچکی است در مقابل امر به معروف و نهی از منکر.
 
* خدایا آنانی که با اسلام بازی می کنند دستشان را از سر ملت اسلام کوتاه کن.
 
حجت الاسلام کاظم راشد یزدی:پیامبر برای فرهنگ مبعوث شد نه اقتصاد
 
* اسلام دین  علم است و بر مبنای فرهنگ می‌چرخد و جنگ‌های آن نیز فرهنگی بوده است.
 
* در مفاهیم فقهی انقلاب یعنی طعم و رنگ و ماهیت چیزی عوض شود. انقلاب در عرصه سیاست و فرهنگ هم باید در نفس مردم انقلاب ایجاد کند. نه اینکه سیستم قبلی تداوم یابد. متاسفانه نتوانسته‌ایم در فرهنگ، انقلاب ایجاد کنیم و مسائلی مثل عفاف و... را به درستی حل کنیم.
 
 
* پیامبر برای فرهنگ مبعوث شد نه اقتصاد.
 
* مطلقِ فرهنگ، وحی است. روحانیون مرزبانان وحی هستند. او نمی تواند بگوید من می نشینم که مردم به سمت من بیایند بلکه باید آنان به سمت مردم بروند.
 
* مرزبانی یعنی جلوی افکار شیطانی و غیروحی را گرفتن و امروز باید مرزبانی فرهنگی را جدی بگیریم.
 
سعید حدادیان:به جای نگاه به دفاع مقدس باشد، برخی ها به سمت سوژه های اروتیک می روند
 
* مرزبانی باید حول محور کلمة الله و عشق به خدا و تعالیم آل الله باشد.
 
* فرهنگ دفاع مقدس منبعی غنی است که سال ها قابل استفاده است و باید زنده نگه داشته شود و به نسل های بعد منتقل بشود. مشکل آنجاست که آنانی که مسئولیت می گیرند  و می پذیرند از مردم درک درست ندارند بلکه گاهی بعضی در باور توحیدی شان شبهه وارد است . برخی ها باور به این مجاهدت ها ندارند.
 
* کربلای4 یکی از دوستان ما که معاون گردان بود و معتقد بود که ما در این عملیات پیروز نمی شویم. بعد از شکست خوردن می گفت: شما بعد از پیروزی فتح المبین  به عده و عُده دل خوش کردید و باعث شد این عملیات شکست بخورید. بروید در توحیدتان تجدید نظر بکنید.
 
* از دل توحید، مقاومت می آید. قرار است ما مقاومت کنیم و بر اساس این مقاومت ملائکه بر ما نازل شوند. ( ان الذین قالو ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه)
 
* بعضی ها فکر کردند دفاع مقدس تمام شده است و دنبال این هستند که خانم های دیگری را به عنوان الگو مطرح کنند. فیلم شیار 143 با همه نواقصش آمد و فضا را عوض کرد. استقبال مردم از این فرهنگ، موجودیت و موضوعیت برجسته دارد. اما چه کنیم که برخی مسئولین توجه ندارند. در عرصه ادبیات به جای اینکه نگاه به سوی راهیان نور و دفاع مقدس باشد متاسفانه برخی ها به سمت سوژه های اروتیک(جنسی) می روند.
 
* مسئولین مملکت وقتی برای رفع اختلاف خدمت امام(ره) رفتند، ایشان فرمودند به گمان من شما مناجات شعبانیه را نخوانده اید که این نزاع ها را دارید. آنجایی که در مناجات می گوید: الهی هب لی کمال الانقطاع الیک. این فرهنگ عاشقانه باید در جامعه جاری شود.
 
* مسئولان باید جلودار گسترش فرهنگ اسلامی و توحیدی باشند.
 
دکتر لاله افتخاری: شانه خالی کردن مسئولان از مسئله فرهنگ باعث خوشحالی دشمن شده است
 
* باید نگاه واقع نگر به زن داشته باشیم. مسئولیت و معبودیت زن با مرد متفاوت است. دشمن به دنبال مخدوش کردن این دو است.
 
* مرزبانی فرهنگی امروز در مرحله اول برعهده زنان جامعه است و باید دراین خط مقدم نقش ایفا کنند.
 
* مرزبانان فرهنگی باید هوشیار و بصیر باشد و راه نفوذ دشمن را بشناسد. دشمن جمعیت، عفت، کرامت، پاکدامنی، ایثار ، قناعت و... را هدف قرار داده است.
 
* باید قوانین مربوط به زنان(قانون عفاف و حجاب، تسهیل ازدواج، حقوق و مسئولیت های زنان و..) و ساختارهای دارای وظیفه را بشناسیم و حرکتی مبتنی بر نیازهای جامعه داشته باشیم.
 
* شانه خالی کردن مسئولان از مسئله فرهنگ باعث خوشحالی دشمن شده است.
 
 
* پدر شهید بنده با وجود اینکه داروساز بود، اما همان داروخانه، مرکزی شده بود برای امر به معروف و نهی از منکر. بعدها که به شهادت رسیدند وقتی خواب ایشان را دیدند وقتی از ایشان سوال شد که با وجود ساخت حسینیه و مسجد و مرکز فرهنگی و کارهای خیر و... کدام یک باعث شهادت شما شد؟ ایشان گفته بودند اینها همه درست اما  امر به معروف و نهی از منکر.
 
کریمی قدوسی: در دوره سازندگی رهبری فرمودند شبها از خوف تهاجم فرهنگی از خواب بلند می شوم
 
* رهبری و امام خمینی گفته اند که بینش مردم ایران اسلامی است، روش و سبک زندگی این ملت هم انقلابی است که این روح حاکم بر قانون اساسی را تشکیل می دهد. اما جناب رئیس جمهور در نشست اخیر می گویند که اعتدال یک بینش و روش است.
 
* در ۱۴ خرداد امسال رهبری فرمودند که ملت و انقلاب اسلامی ایران دو چالش دارد، یکی چالش خارجی و یکی هم چالش داخلی که چالش داخلی متوجه امام زدایی است به طوریکه امام همواره می فرمود که ما می توانیم، اما این چالش می گوید که نمی توانیم.
 
* رهبری فرمودند که هرکجا که من نام فرهنگ را می آورم منظورم بینش اسلامی و روش انقلابی است. امسال در دیدار نمایندگان با رهبری ایشان نمایندگان را سرباز خواندند و گفتند که ما باید برای حفظ انقلاب مبارزه نماییم.
 
* در دوره سازندگی، رهبری فرمودند من نیمه های شب از خوف این همه دغدغه و تهاجم فرهنگی بلند شده و قدم می زنم و دست تضرع به درگاه خداوند بلند می کنم.
 
* مقام معظم رهبری شاخصه این زمان را اقتدار اسلام، ملت قهرمان و رسیدن به قله های عظیم معرفی می کنند ولی رئیس جمهور در چندی قبل صلح امام حسن (ع) را به عنوان ضرورت این زمانه به رهبری تاکید می کنند. ولی تعبیر رهبری از صلح امام حسن به عنوان شکوهمند ترین نرمش قهرمانانه تاریخ است.
 
* افرادی که در فتنه قصد براندازی نظام را داشتند با شعار اعتدال به مناصب حکومتی گمارده می شوند.
 
* فضای آموزش و پرورش و آلودگی به سموم سیاسی، مذاکرات و پشت پرده های عجیب، بی مهری به تفکر مقاومت، کم توجهی به اداره کشور در حوزه فرهنگی از مشکلات حال حاضر کشور است.
 
* آزاد سازی ماهواره از سمت دولت، برداشتن فیلترینگ، عدم حضور رهبری در نمایشگاه کتاب، اجازه تک خوانی زن ها، دفن سگ های گروه سگ های زرد در بهشت زهرا، دفاع از آرم شیر و خورشید توسط دستیار ویژه، کم فروغ کردن شعله های جهاد، چراع سبز نشان دادن به خواسته های حقوق بشری غربی، تئوریزه کردن تسلیم مردم ایران در برابر دشمن و گرفتن غرور ملی و تحریک اقوام با شعار اعتدال از جمله اتفاقات اخیر در عرصه فرهنگ است.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها