أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۵۱۸۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۴     ۱۹ تير ۱۳۹۳
ناصر فیض با بیان این مطلب گفت: شعر خوانی در محضر رهبر انقلاب باعث شده خط قرمزهای این حوزه مشخص شود
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار «نسیم» برنامه هفده دقیقه حرف حساب با موضوع بررسی تاثیر جلسات نیمه رمضان بر جریان شعر معاصر روز گذشته با حضور اسماعیل امینی، ناصر فیض، قادر طراوت پور و محمدمهدی سیار در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

امینی: بی‌تفاوتی به زبان فارسی به ضرر وحدت ملی تمام می‌شود


در ابتدای برنامه اسماعیل امینی با بیان اینکه ارتباط شاعران با رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه ارتباط شاعران با حکومت نیست، گفت: باید گفت اگر ایشان رهبر انقلاب هم نبودند به خاطر ارتباطی که با شعر دارند باز هم چنین دیدارهایی انجام می شد، همانگونه که قبل از انقلاب و پیش از  رهبری ایشان چنین دیدارهایی وجود داشت؛ البته در اوایل این جلسات به صورت محدود و غیررسمی برگزار می شد ولی با گذشت زمان به دلیل تاثیر چنین جلساتی در وضعیت شع کشور، جلسات شکل عمومی تر و رسمی تری گرفت به گونه ای که از این دیدارها فیلمبرداری شده و در رسانه ها منعکس می شد.

وی با بیان اینکه شعر از بین هنرهای دیگر از زبان رساتر و موثرتری در رهنگ ملی ما برخوردار است، اظهار داشت: باید گفت زبان شعر حداقل در بعد از اسلام موثرترین رسانه برای انتقال اندیشه و فرهنگ بوده  است و این مسئله امروزه نیز وجود دارد؛ با این حال متاسفانه مخالفان و موافقان معتقدند که شعری که اندیشه شعری که از آن با عنوان شعر انقلاب یاد می شود، زاییده بعد از انقلاب است؛ در حالی که قطعا این مسئله اشتباه است؛ چرا که شعر انقلاب همان ادامه شعر سعدی، حافظ و  .... است و اندیشه ای که امروزه در شعر انقلاب وجود دارد ادامه دهنده همان اندشه شعری از دوران رودکی است.


این شاعر کشورمان با بیان اینکه شعر انقلاب حرف های تازه ای برای گفتن دارد، تصریح کرد: خوشبختانه‌ امروزه  انباشت تولیدات شعر و ادبیات انقلاب به قدری است  که دانشجویان رشته ادبیات فارسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به پروژهش در این زمینه علاقه مند هستند و همین مسئله باعث می شد که دانشگاه جریان شعر انقلاب را به رسمیت بشناسد.


امینی با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی هویت ایرانی زبان فارسی است، افرود: متاسفانه امروزه نسبت به این زبان بی تفاوت هستیم و این مسئله به وحدت ملی اسیب می رساند. به عبارت دیگر اگر در محفلی شعری خوانده شود، درست و غلط شعر برای کسی اهمیت ندارد و این مسئله تاسف باری است. با این حال باید گفت یکی از برکات حضور شاعران در محضر رهبری توجه به این مسئله است، به عبارت دیگر ایشان روی غلط های زبان فارسی در اشعار بسیار حساس هستند و باید گفت که مقام معظم رهبری تنها کسی هستند که به این موضوع توجه دارند.

فیض: عده‌ای می خواهند دیدار شاعران با رهبری را سیاسی جلوه دهند


در ادامه ناصر فیض با بیان اینکه قطعا مقایسه دیدار شاعران با مقام معظم رهبری با جلسات شعری دربار مقایسه کاملا اشتباهی است، گفت: چرا که در دربارها شاعران فقط مدح شاهان را می گفتند در حالی که در این دیدار اصلا اینگونه نیست. باید گفت که ابوالفضل نصرآباد اولین کسی بود که در محصر ایشان شعر طنز گفت و این مسئله سراغاز چنین دیدارهایی شده است؛ با این حال عده ای تلاش می کنند که چنین دیدارهایی را سیاسی جلوه دهند در حالی که دیدار شاعران با رهبر انقلاب تنها یک نشست ادبی است.

این شاعر کشورمان با بیان اینکه میزبان این دیدارها یک ادیب کامل است، افرود: رهبری به 3 زبان تسلط کامل دارند و باید گفت که درک حضور در محضر ایشان بسیار جالب است. ایشان همچنین در این دیدارها شاعران را به اخلاق توصیه می کنند.؛ به گونه ای که وقتی در یکی از دیدارها یکی از شاعران در شعرش نام یکی از کارگردان ها را آورده بود، رهبری به ایشان تذکر دادند.


فیض با بیان اینکه شعر خوانی در محضر رهبر انقلاب باعث شده خط قرمزهای این حوزه مشخص شود، ادامه داد: در حالی که اگر در گذشت شاعری درباره چاله های خیابان شهر تهران شعر می گفت، ممکن بود شهردار تهران بگوید این شاعر به مقدسات توهین کرده است؛ از این رو باید گفت تمام تلاش این دیدارها این است  که ویترینی از یک سال شعر کشور عرضه شود.


وی افزود: تا قبل از دیدار شاعران با رهبر انقلاب طنز در کشورمان متولی نداشت، در حالی که یکی از برکات این دیدارها این است که امروزه جایگاه طنز در کشورمان دارای مشخص شده است و باید گفت  این یکی از بهترین اتفاقاتی است که برای شعر افتاده و امیدوارم مسئولین با توجه به اتفاقات این جلسه از شعر کشور حمایت کنند.

این شاعر کشورمان با بیان اینکه اساس طنز تضاد و تناقض است و طنزپرداز این تناقض ها را به زبان شعر بیان می کند، خاطر نشان کرد: امروزه می بینیم که جریان شعر در کشورمان ایجاد شده؛ البته باید مواظب باشیم که شاعر جشنواره ای برای کشور تربیت نکنیم.

طراوت‌پور: هنوز برخی آقایان با شعر  و موسیقی مشکل دارند


در ادامه قادر طراوت‌پور باید گفت یکی از تاثیرات و برکات دیدارهای شاعران با رهبری تشکیل بنیاد شعر و ادبیات است، گفت:در واقع این حرکت ادبی رهبر معظم انقلاب در تدوین دکتر فرهنگی جمهوری اسلامی بسیار موثر بوده؛ در حالی که می بینیم هنوز برخی آقایان با موسیقی و شعر مشکل دارند.


وی در همین زمینه افزود: در حضور یکی از همین آقایانی که با شعر و موسیقی مشکل دارد، شعری را خواندم که در آن واژه دف و نی وجود داشت و همین مسئله باعث شد که وقتی شعرخوانی ام به پایان رسید آن فرد به کنایه به من گفت که شعرت را در محضر رهبری قرائت کن و تنها یک نمونه از این مسئله است.


این شاعر کشورمان زبان فارسی، زبان مادری یک فرهنگ به شمار می رود و خوشبختانه در چنین دیدارهایی از این زبان حمایت شده است، اظهار داشت: در دیار شاعران با رهبری از شعر به عنوان سرمایه ملی یاد شده است و همین مسئله باعث بالا رفتن جایگاه شعر در کشور شد.


طراوت پور با بیان اینکه ترسیم یک خط مشی فرهنگی برای مسئولن، حمایت از کتاب، حمایت از نقد و... از برکات این دیدارها به شمار می رود، تصریح کرد: در واقع دیدار شاعران با رهبری یک دیدار معنوی به شمار می رود، چرا که شاعران نه تنها با یک شخصیت معنوی روبه رو هستند، بلکه ایشان یک ادیب تمام عیار نیز به شمار می روند و باید گفت رهبری در نقد شعرها هیچ تعارفی با شاعران ندارد.

سیار: رسانه ملی دیدار شاعران با رهبری را درست پوشش نمی‌دهد

محمدمهدی سیار به عنوان آخرین سخنران این برنامه با بیان اینکه رهبری در این دیدارها به شعرهای مبتدی هم گوش می کنند، گفت: در حقیقت این جلسات محفل مناسبی برای درک مفهوم اسلامی برکت است ؛ چرا که طبیعتا تاثیراتی عمیقی که این جلسه 3 و 4 ساعته بر حوزه شعر دارد، تنها به دلیل برکت ان است.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاقاتی که در حوزه شعر افتاده به محوریت رهبری رخ نمی داد، شاید امروزه جای خالی زیادی در حوزه فرهنگ و شعر وجود داشت، تصریح کرد: متاسفانه باید گفت این جلسه گام اولی است که به گام بعدی منتهی نشده است، از این رو دستگاه های متولی کشور باید بیش از این توجه داشته باشند؛ چرا که قطعا ایشان به عنوان رهبر انقلاب تنها باید الگوسازی کنند و دیگران از ایشان الگوبرداری کنند.


این شاعر جوان کشورمان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب یک مخاطب شعر هستند، افزود: در واقع شعر و به تبع شاعری و علاقه‌مندی به این دو در ذات یک انسان ایرانی وجود دارد و رهبر انقلاب برای کسانی که ایشان را به عنوان رهبر پذیرفته اند، در این حوزه باید الگو باشد.


سیار با اشاره به برگزاری محافل شعری در منزل رهبر انقلاب افزود: قطعا شاعر نیز نیاز به شنیده شدن دارد و ایشان به بهترین نحوه به این مسئله توجه می کنند و باید گفت گوش کردن حرفه ای شعر یکی از اصلی ترین ارکان در دیدارهای شاعران با رهبری به شمار می رود.


وی با بیان اینکه یکی از نقاط ما در کشور  نسبت شعر و رسانه است، خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر هنوز جایگاه شعر در رسانه های مان تعریف نشده است؛ با این حال در دیدارهای شاعران با رهبری یک قالب درستی برای شاعران در نظر گرفته شد است. به عبارت دیگر این دیدارها، جلسه ای صمیمی، ساده و جدی به شمار می رود.

این شاعر کشورمان در همین زمینه با انتقاد از رسانه ملی گفت: صدا و سیما چرا جلسات دیدار شاعران با رهبری را کامل و درست پوشش نمی دهد ولی درباره فوتبال اینگونه نیست؛ به عبارت دیگر مخاطبان تلویزیون همگی منتقدان حرفه ای فوتبال هستند ؛ ولی شعر که از دیرباز در فرهنگ کشور ما رواج داشته جایگاهی در میان مخاطبان تلویزیون ندارد.

سیار خاطر نشان کرد: شکاف میان شعر و اندیشه از اصلی‌ترین معضلات شعر در دهه‌های اخیر به شمار می رود و باید گفت جلسات شعری که در ماه مبارک رمضان برگزار می شود نتواهسته نظمی به شاعران بدهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها