أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۵۳۳۳
زمان انتشار: ۱۵:۱۶     ۲۰ تير ۱۳۹۳
حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از فروکش کردن فتنه ۱۸ تیر ۷۸، در راهپیمایی ۲۳ تیر مردم تهران حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت؛ سخنانی که در آن ابعاد مختلف و پشت صحنه آشوب‌ها و ماهیت اغتشاش‌گران تبیین شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان که در زمان وقوع فتنه ۱۸ تیر ۷۸ در کسوت دبیری شورای عالی امنیت ملی نقش‌آفرینی می‌کرد، به گفته حاضران و ناظرانی چون علیرضا زاکانی، در شرایط امتناع افرادی همچون هاشمی و خاتمی از سخنرانی در مراسم راهپیمایی بزرگ ۲۳ تیر، پا به میدان گذاشت و سخنرانی مهمی را در این مراسم باشکوه ایراد کرد.

وی در این سخنرانی خود، از سه حادثه تلخ سخن گفت؛ «حادثه کوی دانشگاه و هتک حرمت به مقام دانشجو»، «موفقیت دشمنان به کمین نشسته در سوءاستفاده از فرصت پیش‌آمده» و «حمله به اموال عمومی، ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و برهم زدن آرامش و امنیت.»

حسن روحانی در خصوص حادثه کوی دانشگاه و هتک‌حرمت به مقام دانشجو اظهار داشت: این حرکت غیرقانونی و خلاف اصول اخلاقی و دینی یعنی حمله به کوی دانشگاه از طرف مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور، مسئولین نظام و مردم قهرمان و عزیز کشورمان به‌ویژه مردم تهران و دانشجویان عزیز قاطعانه محکوم شد و شورای‌عالی امنیت‌ملی مسئول شد تا این حادثه را ریشه‌یابی کند و در قدم‌های اولیه این بررسی، مقصرین این حادثه را شناسایی و به دست عدالت بسپارد و تلاش نماید تا دانشجویان زندانی و دستگیر شده را آزاد نماید و به‌سرعت به جبران خسارت‌های وارده در کوی دانشگاه بپردازد. بی‌تردید دانشجویان عزیز، بزرگوار و اندیشمند ما به‌عنوان آینده‌سازان کشور و مدیران آینده که رکن مهم در پیروزی انقلاب و نقش مهم در حفاظت و تداوم انقلاب داشته‌اند، همواره مورد احترام همه مسئولین نظام، ملت قهرمان و عزیز ایران بوده‌اند، هستند و خواهند بود.

دبیر وقت شورای‌عالی امنیت‌ملی در عین حال از پیگیری این اتفاق تلخ در نهاد متبوعش خبر داد: مسئله کوی دانشگاه همچنان در دستور کار شورای عالی امنیت ملی خواهد بود تا همه ریشه‌های این حادثه شناسایی، بررسی و بالطبع در فرصت‌های آینده نتیجه آن به مردم شریف و بزرگوار ایران اعلام خواهد شد.

وی این موضوع را حادثه‌ای بسیار تلخ، ناگوار و زشت خواند و با محکوم کردن آن، وعده داد که ریشه‌های این حادثه بررسی و شناسایی خواهد شد و به اطلاع مردم خواهد رسید.

حسن روحانی در تبیین حادثه دوم نیز گفت: دشمنان به کمین نشسته و فرصت‌طلب که نه ربطی به دانشگاه دارند و نه ارتباطی به دانشجویان عزیز دارند، در کنار حرکت دانشجویی، می‌خواستند سوءاستفاده کنند و متأسفانه موفق به سوءاستفاده هم شدند. افراد شرور، افراد وابسته به گروهک‌های سیاسی ورشکسته و منزوی در جامعه ما، مزدوران و وابستگان به قدرت‌های خارجی از این فرصت خواستند سوءاستفاده کنند، البته این گروهک‌ها ماه‌ها در انتظار یک فرصت مناسب بودند و فکر کردند این مقطع فرصت مناسبی برای اهداف شوم و پلید آنهاست. یک حادثه تلخی که با حرکت این عناصر فاسد رخ داد، حرمت‌شکنی بود.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: دشمن برای این‌که در مردم ایجاد یأس کند و در مردم ایجاد تردید نماید و برای آینده زمینه‌سازی کند، سنگ زیرین بنای انقلاب را مورد تهاجم قرار داد و با شکستن حرمت و تقدس ارزش‌های انقلابی، ارکان نظام و به‌ویژه رکن رکین انقلاب یعنی حریم مقدس ولایت خواست راه را برای توطئه‌های بعدی آماده نماید. دشمنان خارجی و داخلی ما باید بدانند ملت ما هوشیار و در صحنه است. مسئله ولایت مسئله فرد نیست، مسئله شخص نیست، ولایت در کشور ما مظهر اسلامیت نظام و استقلال کشور است. مردم ما خوب می‌فهمند و درک می‌کنند دشمن از اسلامیت نظام و استقلال کشور عصبانی است.

روحانی با تاکید بر این‌که دشمنان داخلی و خارجی می‌دانند آن سد نیرومندی که در طول ۲۰ سال گذشته در برابر همه توطئه‌ها ایستاد و مقاومت کرد اسلام بود، خاطرنشان کرد: آن عاملی که بین ملت عزیز و بزرگوار ایران با بیش از یک میلیارد مسلمان جهان پیوند ناگسستنی ایجاد کرد، اسلامیت نظام است. مردم ما به خوبی می‌دانند آن قدرتی که توانست در دفاع ۸ ساله در برابر همه قدرت‌های استکباری و حامیان آنها بایستد و مقاومت کند و پیروز شود اسلام و اسلامیت نظام بود. آن عاملی که امروز ملت ما را متحد کرده و پیوند ناگسستنی در ملت ما ایجاد کرده است، اسلام است و مظهر این اسلامیت، رهبری و مقام ولایت است.

سخنران تجمع مردمی ۲۳ تیر ۷۸ با اشاره به این‌که مسئله ولایت به‌عنوان مظهر وحدت ملی و اقتدار ملی جامعه است، خاطرنشان کرد: اهانت به مقام ولایت، اهانت به ملت، ایران، اسلام، مسلمانان و همه آزادگانی است که قلبشان برای ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام می‌تپد؛ بنابراین این حرمت‌شکنی نه برای مردم ما و نه برای عاشقان انقلاب در سراسر جهان قابل‌تحمل نیست. گرچه آنهایی که به این عمل زشت دست زده‌اند، تعدادشان بسیار اندک است، اما در عین‌حال لبخند و تشویق استکبار جهانی و امیدهای نابخردانه‌ای که در آنها ایجاد کرد نشان می‌دهد که قدرت‌های استکباری توسط مزدوران‌شان سنگ زیرین این بنا را مورد هدف قرار داده‌اند.

وی با تاکید مجدد بر این‌که ولایت،‌ مهم‌ترین رکن حکومت و نظام ما در قانون‌اساسی است، اهانت به این رکن را اهانت به قانون‌اساسی، قانون‌گرایی و همه ارزش‌های انقلابی دانست و گفت: من در این حادثه چند روزه چیزی که می‌دیدم در میان این مردم باوفا، مخلص و انقلابی، این بود که مردم در این چند روز، صبر ۲۵ ساله مولای متقیان علی(ع) را به نمایش گذاشتند که فرمود «صبرت ‌و فی‌‌العین ‌غذی‌ و فی‌الحلق شجی»؛ استخوان در گلو و خار در چشم این چند روزه تحمل کردند. این صبر انقلابی، این تحمل توأم با «کظم‌غیض»، این حفظ نظم و آرامش، این هوشیاری، آماده بودن اما منتظر دستور ماندن و دست روی دست گذاشتن نکته بسیار جالبی بود. اگر منع مسئولین نبود مردم ما، جوانان مسلمان، غیور و انقلابی ما با این عناصر اوباش به شدیدترین وجه برخورد می‌کردند و آنها را به سزای اعمالشان می‌رسانند.

روحانی ادامه داد: این متانت، صبر و این آماده بودن و گوش به فرمان بودن تمرین نوینی بود که مردم ما از زندگی مولای متقیان حضرت علی(ع) سرمشق گرفته بودند و به نمایش گذاشتند. ما همچنان باید آمادگی و هوشیاری توأم با صبر و متانت خودمان را حفظ کنیم. مطمئن باشید دولت و ارگان‌های امنیتی کاملاً بر کشور مسلط هستند و این گروهک‌ها و این چند صد نفر اوباش چیزی نیستند که بخواهند برای ملت ما و برای مردم عزیز و قهرمان تهران، نگرانی به‌وجود آورند.

دبیر وقت شورای‌عالی امنیت‌ملی، حادثه تلخ سوم را «حمله به اموال عمومی، ایجاد رعب و وحشت در میان مردم، برهم زدن آرامش و امنیت، سلب آسایش از مردم، آزار مردم و حتی دستبرد به اموال شخصی و اهانت و تعدی به مردم» عنوان کرد و اظهار داشت: در کدام کشور جهان، حرکت‌های آشوب‌طلبانه این‌چنین تحمل می‌شود؟! اینها خیلی پست‌تر و حقیرتر از آن هستند که بخواهیم نسبت به آنها تعبیر حرکت براندازی را مطرح کنیم. در کجای دنیا و در کدام کشور و توسط کدام دولت، آشوب، تخریب و برهم زدن نظم جامعه، تحمل می‌شود؟! مگر دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران مسئولین امنیتی نظام، این‌گونه حوادث را تحمل خواهند کرد؟! این صبر و متانت، در یکی دو روزه برای این بود که ماهیت این چند صد نفر اوباش به‌خوبی برای مردم ما روشن شود و همه به خوبی بدانند اینها چه کسانی هستند و دارای چه ماهیتی هستند.

وی از دانشجویان عزیز بیدار، هوشیار و قهرمان که با هوشیاری و دید نافذشان به محض این‌که متوجه شدند این عناصر مفسد و معاند در کنار آنها قرار گرفته‌اند، بلافاصله اعلام بیزاری و برائت کردند و خودشان را کنار کشیدند تقدیر کرد و ادامه داد: این نشان هوشیاری و بیداری دانشجویان انقلابی و مسلمان و قهرمان ماست. افرادی که اتوبوس و اموال عمومی را آتش می‌زنند، آنها که ماشین بیت‌المال را آتش می‌زنند و حتی اتومبیل شخصی افراد را از بین می‌برند، اینها چه عناصری هستند و دارای چه ماهیتی هستند؟ بی‌تردید این افراد دشمن مردم ایران و ارزش‌های این مرز و بوم هستند، این اوباش حتی به مساجد هم تعرض کردند. ادامه این وضع برای نظام ما کشور ما و ملت ما قابل‌تحمل نخواهد بود.

روحانی تصریح کرد: دیروز نسبت به این عناصر دستور قاطع داده شد. دیروز غروب دستور قاطع صادر شد تا هرگونه حرکت این عناصر فرصت‌طلب، هر کجا که باشد با شدت و با قاطعیت برخورد شود و سرکوب شوند. مردم ما شاهد خواهند بود که از امروز نیروی انتظامی، نیروی قهرمان بسیج حاضر در صحنه، با این عناصر فرصت‌طلب و آشوبگر - اگر جرات ادامه حرکت مذبوحانه داشته باشند - چه خواهند کرد.

دبیر وقت شورای‌عالی امنیت‌ملی با تاکید بر این‌که دشمنان خارجی و آنها که در این چند روز کف زدند و همچنین این عناصر پست و مزدور، بدانند اسلام در این کشور زنده است و زنده خواهند ماند، اظهار داشت: مردم عزیز و بزرگوار تهران و ایران زنده‌اند و در صحنه‌اند و با همان شور و هیجان سال‌های ۵۷-۵۸ در صحنه حضور دارند و پاسخ دندان‌شکن به آنها خواهند داد. نیروهای امنیتی قدرتمند ما اعم از نیروی انتظامی، بسیج و سایر قوا و پرسنل بیدار وزارت اطلاعات در صحنه مقتدرانه خواهند بود. خوشبختانه اکثر این عناصر در ظرف دیروز و دیشب دستگیر شده‌اند. همه این افراد مورد بازجویی قرار خواهند گرفت. در میان این افرادی که دستگیر شده‌اند افراد شرور، جنایتکار و سابقه‌دار، وابسته به گروهک‌های معاند و ورشکسته، افرادی که به نوعی از سوی دست‌های مشکوک تطمیع شده بودند همه اینها دیده می‌شوند که در فرصت مناسب ماهیت این افراد به مردم معرفی خواهد شد. بی‌تردید آنهایی‌که به آشوب و تخریب اموال عمومی و تعرض به نظام در این چند روز مشغول بوده‌اند، در دادگاه‌های صالحه ما محاکمه خواهند شد و طبق قوانین و مقررات به مجازات خواهند رسید.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین به تبیین ریشه‌های این حرکت پرداخت و در بخش پایانی سخنانش گفت: من فکر می‌کنم ریشه حرکت‌هایی این یکی، دو روز اخیر به تحلیل غلط دشمنان انقلاب و مزدورانشان از نظام جمهوری اسلامی و تحلیل نادرست نسبت به هوشیاری و آمادگی ملت بزرگوار و حاضر در صحنه ایران برمی‌گردد. اولا آنچه که رادیوهای خارجی برای آتش زدن چند اتوبوس برای حمله به چند باجه و کیوسک تلفن، کف زدند و برای عربده‌کشی چند نفر شرور امید بسته‌اند باید بدانند نظام ما و انقلاب ما یک انقلاب مردمی است، ریشه در اعماق جان مردم دارد و مردم خود این انقلاب را به پیروزی رسانده‌اند. مردم خود این انقلاب را در برابر انواع توطئه‌ها حفظ کرده‌اند. مردم ما بدون کمک دیگران در ۸ سال دفاع‌مقدس در برابر متجاوزین، از تمامیت ارضی و شرف ملی خود دفاع کردند. مردم ما با خون با رهبری انقلاب و نظام عزیز اسلامی خود پیمان بسته‌اند. دشمنان خارجی ما تجربیاتی که دارند نسبت به کشورهایی است که نظام آنها به قدرت خارجی وابسته است و ریشه در اعماق دل‌های مردم ندارد و دارای نظام مردمی نیستند و با بادی می‌لرزند آنها تجربه‌ را می‌خواهند نسبت به انقلاب شکوهمند و عزیز اسلامی ایران و مردم مقتدر و هوشیار و بیدار ما پیاده کنند. مگر این انقلاب تعلق به قشر خاصی دارد و از آن گروه خاصی است؟! این انقلاب به ۶۰ میلیون نفر مردم ایران تعلق دارد که با جان و دل برای این انقلاب فداکاری کرده‌اند و فداکاری خواهند کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها