يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۳۵۳۴۹
زمان انتشار: ۰۷:۱۲     ۲۱ تير ۱۳۹۳
روزشمار تاریخ
قیام خونین مسجد گوهرشاد، آغاز بنای مسجد اعظم قم ، شهادت مختار بن ابوعبیده ثقفی، انفجار هتل ملک داود در بیت‏‌المقدس، فاجعه‌‏ کشتار فلسطینی‌ها در شهر الخلیل از جمله رویداد های است که در 21 تیر در تاریخ روی داده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، مهم‌ترین وقایع تاریخی 21 تیر 1393 خورشیدی برابر با 14 رمضان 1435 هجری و 12 جولای 2014 میلادی به شرح زیر است:

 

*قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب (1314 ش)

قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب پس از آن که زمزمه شوم نقشه ننگین رضاخانی جهت به تاراج دادن ارزش‌‏های دینی در قالب کشف حجاب به مردم رسید اعتراضات سراسری، کشور را فرا گرفت.

در این میان یکی از علمای مشهد در شورای مجتهدان شهر، به عنوان نماینده معرفی شد تا با رضاخان مذاکره کند ولی به محض رسیدن به تهران، به دستور رضاخان بازداشت و در ری ممنوع‌‏الملاقات شد.

مردم که در مسجد گوهرشاد مشهد به این امر اعتراض داشتند، با سخنرانی وعاظ، شوری چند برابر یافته و خواهان مراجعت آن عالم شدند.

در ادامه اعتراضات، در روز شنبه 21 تیرماه 1314، در مسجد گوهرشاد، شعارهای ضد سلطنت و ضد حجاب زدایی داده شد و مسجد، یکپارچه سرود مقاومت سر می‌‏داد.

قوای دولتی که مقاومت مردم را دیدند به دستور رضاخان به اجتماع آنان یورش برده و در کشتاری خونین و وحشیانه بین 2 تا 5 هزار نفر را کشتند.

کامیون‌‏های بسیاری، اجساد مبارزین را که جز سلاح ایمان و شهادت، سلاح دیگری نداشتند جابه‏‌جا کردند.

به گفته شاهدان عینی، ماموران دولتی، شهدا و زخمی‏‌ها را به وسیله 56 کامیون منتقل کرده و در خندق‏‌هایی که در اطراف مشهد پیش‌‏بینی شده بود دفن نمودند. بدین ترتیب، این فاجعه هولناک پایان یافت ولی یاد حماسه خونین این نهضت اسلامی و برخاسته از باورهای ارزشی مردم، برای همیشه درتاریخ مبارزات اسلامی ملت ما باقی ماند. برخی، این حادثه را در 31 مرداد ذکر کرده‌‏اند.

 

*آغاز بنای مسجد اعظم قم به امر آیت ‏اللَّه "بروجردی" (1333 ش)

مسجد اعظم قمکار ساخت مسجد اعظم قم، در روز یازدهم ذی‏قعده سال 1374 قمری مطابق با 21 تیرماه سال 1333 شمسی همزمان با سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع) طی مراسم با شکوهی با حضور آیت‎اللَّه بروجردی آغاز شد. این مسجد که در حدود یازده هزار متر مربع مساحت دارد، به سبک معماری اسلامی - ایرانی، دارای دو شبستان بزرگ، گنبد عظیم، فضای زیرگنبد و دو گلدسته بسیار مرتفع می‏‌باشد. گنبدها، محراب‏‌ها و ایوان‏‌های مسجد با کاشی‏‌های بسیار ظریف و کتیبه‏‌های زیبایی تزیین شده و شکوه خاصی به آن‏ها بخشیده است. این مکان، در جریان انقلاب بارها محفل مردم و روحانیت انقلابی بود و حضرت امام خمینی در این مسجد چندین سخنرانی مهم و افشاگرانه علیه رژیم پهلوی ایراد کرده بودند. در حال حاضر از این مسجد علاوه بر اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسم دعا و اعتکاف و دروس مراجع بزرگوار حوزه علمیه قم، در برپایی تجمعات مذهبی و انقلابی استفاده می‌‏شود.

 

* درگذشت حسین علاء (1343 ش)

حسین علاءحسین علاء 21 تیرماه 1343 (12 جولای 1964میلادی) در هشتاد سالگی درگذشت. علاء تقریبا هیچگاه بدون مقام نبود؛ یا سفیر و وزیر بود و یا نخست وزیر و وزیر دربار. یک بار نیز به قصد کشتن، به او حمله شده بود. مروری برتاریخ 180 ساله اخیر؛ خواننده را در برابر این سئوال قرار می‌دهد که چرا مقام‌های کشوری ایران تنها در انحصار افرادی کم و معیّن بود و در هر تغییری تنها مهره ها جا به جا می‌شدند، آیا در ایران افراد شایسته دیگری نبودند.

این وضعیت که زمانی اختصاص به کشورهایی همچون ایران داشت در دهه‌های اخیر به سایر کشورها از جمله ممالک پیشرفته هم سرایت کرده و اصالت دمکراسی را که این همه درباره مزایایش نوشته‌اند، ولی هنوز از مرحله فرضیه خارج نشده است زیر سئوال قرار داده است، که با ثابت ماندن و یا مختصر جا به جایی مقام‌های انتخابی و انتصابی؛ چه فرقی است میان حکومت انتخابی و غیر انتخابی.

 

رویدادهای مهم این روز در تقویم قمری (14 رمضان):

 

*به شهادت رسیدن "مختار بن ابوعبیده ثقفی" رهبر قیام خون‌خواهی امام حسین(ع) (67 ق)

مختار بن ابوعبیده ثقفی مختار بن ابوعبیده ثقفی پس از هلاکت معاویة بن ابی‏ سفیان، از جمله رهبران انقلابی کوفه بود که از امام حسین(ع) و نماینده‏‌اش حضرت مسلم بن عقیل(ع) حمایت کرد و در نتیجه، از سوی عبیداللَّه بن زیاد عامل یزید در کوفه، دستگیر و زندانی شد.

مختار در ایام قیام امام حسین(ع) هم‏چنان در زندان عبیداللَّه بن زیاد به سر می‌‏برد تا این که به وساطت شوهر خواهرش، عبداللَّه بن عمر در نزد یزید بن معاویه، از زندان آزاد شد. پس از مرگ یزید، جهت خون خواهی امام حسین(ع) در کوفه قیام کرد و جمع کثیری به او پیوسته و تمام قاتلان امام حسین(ع) و عناصر اصلی ضد امام حسین(ع) و اهل بیت را دستگیر و به مکافات اعمالشان رساند.

مختار ثقفی پس از 18 ماه حکومت در کوفه و نواحی آن، در چهاردهم رمضان سال 67 قمری در برابر لشکریان عبداللَّه بن زبیر به فرماندهی مصعب بن زبیر، متحمل شکست گشته و در این نبرد به قتل رسید.

 

*فاجعه‌‏ کشتار مسلمانان فلسطینی در حرم حضرت ابراهیم(ع) در شهر الخلیل (1414 ق)

فاجعه‌‏ کشتار مسلمانان فلسطینی در حرم حضرت ابراهیم(ع) در شهر الخلیلدر این روز، یک صهیونیست افراطی، نمازگزاران روزه‌‏دار فلسطینی را در حرم مطهر حضرت ابراهیم(ع) در شهر الخلیل واقع در کرانه‏‌ غربی رود اردن به رگبار مسلسل بست و 29 تن را شهید و تعداد زیادی را مجروح کرد.

این ترور که بار دیگر خصومت صهیونیست‌‏ها با مسلمانان را به اثبات رساند، واکنش تند جهان اسلام را به دنبال داشت به طوری که مذاکرات سازش اعراب و اسراییل را برای مدتی به حال تعلیق درآورد. این حمله‏‌ وحشیانه باعث گسترش ناآرامی در سرزمین‏‌های اشغالی گردید و مقابله با رژیم صهیونیستی را شدت بخشید. با توجه به این واکنش‌‏ها، تل آویو، فرد تروریست را دستگیر و محاکمه کرد، اما با ادعای این که او دیوانه است و جنون دارد از مجازاتش سرباز زد.

 

*رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی (12 جولای):

 

* لشکرکشی ایران به روم شرقی (605 م)

لشکرکشی ایران به روم شرقی 12 جولای سال 605 میلادی، ارتش ایران به تصمیم خسرو پرویز ـ شاه وقت ـ برای جنگ با روم شرقی از دو سمت ـ جنوب شرقی و جنوب غربی ـ به سوی قلمرو این کشور به حرکت درآمد.

ستون یکم پس از بیرون راندن رومیان از سوریه و عبور از کوه‌های «تاروس» واقع در آناتولی غربی (ترکیه) تا دروازه‌های قسطنطنیه (استانبول) پیش رفت.

«تاریخ» از این لشکر کشی به عنوان «جنگ غیر ضروری» که باعث تضعیف هردو امپراتوری و بعدا ازمیان رفتن هر دو دولت ــ یکی پس از دیگری شد نام برده است.

این تجربه تاریخی سبب شده است که در قرون معاصر بسیاری از ملل از جمله ایالات متحده آمریکا در قوانین اساسی خود «جنگ غیر لازم» را منع کنند.

برخی از تاریخ نگاران غرب عملیات نظامی آمریکا در افغانستان را «جنگ غیر لازم» دانسته و گفته‌اند که راه‌های آسانتر برای از میان بردن القاعده وجود داشت که اینک عمدتا در مناطق شمال غربی پاکستان فعالیت دارد و کمتر از یکصد عضو آن در افغانستان مانده‌اند.

این مورخان قبلا به جورج بوش هشدار داده بودند که راه خسرو پرویز را نرود. هدف خسرو پرویز از تصرف مصر و انتقال صلیبی که مسیح بر آن مصلوب شده بود از اورشلیم به تیسفون ایجاد غرور در ایرانیان بود که این غرور آنان را خوشگذران، تن آسان و در نتیجه ترسو کرد و اعیان (فئودال‌ها) را زورگو؛ بگونه‌ای که نتوانستند در برابر سپاهی کوچکتر اما ازجان گذشته و مصمم ایستادگی کنند و هرآنچه را که در طول 13 قرن به دست آورده بودند دفعتا از دست دادند. پس از توپ و تشرهایی که دولت واشنگتن در دسامبر 2005 و ژانویه 2006 به ایران زد و اخطارهایی را که در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای داد و احتمال حمله نظامی می رفت مفسران آمریکایی در مارس 2006 در مقالات خود ضمن یادآوری لشکرکشی غیرضروری سال 605 خسروپرویز به روم شرقی، اندرز داده بودند که سیاست «کابوی بازی» که ممکن است به جنگ غیر ضروری منتهی شود کنار گذارده شود.

 

*ورود سپاه اسلام به فرماندهی طارق بن زیاد به اسپانیا (711 م)

 

* محاصره بندر اسکندریه (1543 م)

 

* انفجار هتل "ملک داود" در بیت‏‌المقدس توسط صهیونیست‌ها (1946 م)

انفجار هتل نزدیک به دو سال پیش از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی، در12 ژوئیه 1946میلادی هتل ملک داود در بیت المقدس توسط گروه تروریستی صهیونیستی ایرگون، منفجر شد. این هتل محل رفت و آمد فراوان شهروندان فلسطینی و اقامت مسافران بود و در اثر انفجارِ بمب‌‏هایی که در زیرزمین هتل کار گذاشته شده بود، بیش از دویست تن کشته شدند. وجود 15 یهودی در میان کشته شدگان حاکی از آن است که صهیونیست‏‌ها برای رسیدن به اهداف توسعه طلبانه خود و ایجاد رعب و ترس در میان فلسطینی‏‌ها، برای جان یهودیان نیز ارزشی قایل نیستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها