کد خبر: ۲۳۵۳۹۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۲۱ تير ۱۳۹۳
تور علمی برای مسئولین دولت یازدهم؛
در انتهای سال 1390 در سفر دکتر احمدی نژاد به استان گیلان از داروی ضد سرطان پاکلی تاکسل داخلی که یک داروی حیاتی ضدسرطان است رونمایی شد/ مجله علمی ساینتیست، ایران را رهبر و پیشروی تحقیقات علمی در زمینه ی سلول های بنیادین عنوان کرد/ این پیشرفت ایران را در کشورهای سازنده ی داروهای بیوتکنولوژی در رده ی دوازدهم قرار داد

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598؛ با پیروزی انقلاب اسلامی، رشد علمی ایران در عرصه های مختلف همواره صعودی و خیره کننده است. طبق مطالعات آماری متعدد، پیشرفت ایران در تعداد نشریات علمی در سال های اخیر قابل توجه بوده به طوری که به اقرار دانشمندان غربی، در سال 2010 تعداد مقالات علمی معتبر در ایران به 11برابر میانگین جهانی رسید که بزرگترین رشد در بین تمام کشورها محسوب میشود (+) و حتی در سال 2011 این مقدار 20% افزایش یافت. دستاوردهای علم پزشکی درایران به گونه ای است که در سال 2006 ایران مقام ششم و در سال 2010 مقام نخست علمی را در بین 85 کشور جهان به دست آورد.

یکی از حوزه های مهم و تاثیرگزار این رشد، حوزه ی علم پزشکی است که دستاوردهای آن نه تنها در داخل کشور، بلکه در سرتاسر جهان مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. در این مقال فقط به ذکر گوشه ای از این دستاوردها در ده سال گذشته اشاره می شود:


تور علمی: بخشی از پیشرفت های دانش پزشکی در یک دهه گذشته (بخش اول)

پزشکی هسته ای

* تولید رادیو داروی تکنسیوم ۹۹: یکی از مهمترین رادیو داروهایی که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و تا ۸۵ درصد بیماری های سرطانی، پوکی استخوان و امراض قلبی به وسیله آن شناخته می شود، رادیو داروی ارزشمند تکنسیوم ۹۹ می باشد. اين راديو ايزوتوپ در حدود 1400 كيلو الكترون ولت انرژي دارد و اين انرژي به همراه نيمه عمر پائين، داراي ويژگي مناسبي براي تشخيص انواع بيماري‌ها در اعضاي بدن است و در تشخيص بيماري‌ها مربوط به كليه، كبد، كيسه صفرا، استخوان، گلبولهاي قرمز، طحال و قلب كاربرد دارد. این دارو در سال 1386 در کشور تولید شد و تحریم کنندگان دارو را شگفت زده ساخت.

* تولید رادیو داروی ید ۱۳۱: در همان سال، وزیر بهداشت وقت، دکتر کامران باقری لنکرانی از تولید رادیو داروی ید 131 خبر داد. این دارو دومين راديو داروي پر مصرف در كشور است که برای تشخیص و درمان بیماری سرطان تیروئید، پوکی استخوان، بیماری مغزی و تشخیص تومور و ...استفاده می شود.

ساخت داروهای نوترکیب

* در پایان سال 90، رئیس جمهور وقت جناب آقای احمدی نژاد در مراسمی از چهار ماده اولیه و دو داروی نوترکیب با حضور وزیر بهداشت و جمعی از مدیران صنعت دارویی کشور رونمایی کرد. سالمترول (برای درمان آسم)، زولدرنیک اسید (برای درمان پوکی استخوان ناشی از سرطان)، فاکتور 7 نوترکیب (برای درمان اختلالات خونریزی دهنده)، ریلوزول (برای درمان بیماری‌های عصبی)، لتروزول (برای درمان سرطان سینه) و بوتولینم (برای درمان بیماری‌های پوستی و عضلانی). این پیشرفت ایران را در کشورهای سازنده ی داروهای بیوتکنولوژی در رده ی دوازدهم قرار داد.

پیشرفت در تولید داروهای ضد سرطان

* در انتهای سال 1390 در سفر دکتر احمدی نژاد به استان گیلان از داروی ضد سرطان پاکلی تاکسل داخلی که یک داروی حیاتی ضدسرطان است رونمایی شد. این دارو که در درمان انواع سرطان‌های ریه، پوست، تخمدان و سینه کاربرد دارد نخستین بار در منطقه ی غرب آسیا در ایران تولید شد و به زودی به تولید انبوه خواهد رسید.

سلول های بنیادین

* در سال 2006 میلادی شبکه خبری سی ان ان اقرار کرد هنگامی که صحبت از تحقیقات سلول های بنیادین به میان می‌آید ایران یکه تاز میدان است. این روند تا جایی ادامه داشت که در سال 2009 مجله علمی ساینتیست، ایران را رهبر و پیشروی تحقیقات علمی در زمینه ی سلول های بنیادین عنوان کرد. محققان ایرانی توانسته‌اند از سلول‌های بنیادی در پیوندهای مغز استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب دیده قلب استفاده کنند. علاوه براین استفاده از سلول‌های بنیادی در پیوند قرینه چشم، تزریقPRP، تکثیر سلول‌های بنیادین بندناف به‎‎منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب و عصب و سلول‌های استخوانی، ترمیم ضایعات‎‎نخاعی، شبیه سازی و تولید سلول‌های بنیادی جنین از جمله دستاوردهای بزرگ کشور ما در‎‎عرصه فناوری‌های نوین است.

* ایران همچنین در حوزه ی تاگ سازی یا همتاسازی حیوانات پیشرفت های خیره کننده ای از خود نشان داده است. در سال 85 دو گوسفند شبیه سازی شده در ایران متولد شدند که رویانا دومین گوسفند شبیه سازی شده، با بیش از سه سال عمر نمونه ی موفقیت آمیزی از شبیه سازی حیوانات به شمار می رود. این موفقیت در سالهای 87 تا 89 با تولد چندین گوساله و بز تکرار شد.

درمان ضایعات نخاعی با استفاده از سلول های شوآن (SCHWANN CELLS)

* انتهای سال 1385 مصادف بود با کلیدخوردن مرحله ی درمانی طرح ترمیم ضایعات نخاعی با استفاده از نوعی خاصی از سلول های بنیادین که در بیمارستان امام خمینی تهران با موفقیت انجام گردید. در سال 86 مجلات علمی معتبر سرتاسر دنیا خبر درمان بیماران ضایعات نخاعی در ایران را با شور و اشتیاق فراوان مخابره کردند (+ و +).

تولید موفقیت آمیز داروی ضد ایدز

* در سال 1385 داروی آیمود (Imod) مخفف Immuno-Modulator Drug که برای درمان بیماری ایدز استتفاده می شود در ایران به تولید داخلی رسید. این داروی گیاهی که برای اولین بار در جهان و پس از 6 سال تحقیق در مراکز علمی ایران تولید شده است بدون عوارض جانبی باعث درمان بیماری در بیماران مبتلابه ایدز می گردد. در سال 2010 خبر تولید انبوده این دارو باز هم جهان را وادار به تحسین نبوغ ایرانی نمود (+).

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها