أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۵۵۹۶
زمان انتشار: ۱۱:۲۹     ۲۲ تير ۱۳۹۳
دو روی سکه تجمع مطالبه حجاب؛
روز گذشته (21تیرماه) 20شهر کشور شاهد تجمعات گسترده حجاب بود / این دست تجمعات نکات منفی و مثبتی دارند که باید با یکدیگر دیده شده و در سنجه انصاف دید که محاسن این حرکت بیشتر بوده یا معایب آن / برخی سیاسیون بسیار تمایل دارند که اوضاع کشور را به اوایل دهه 70 بازگردانند تا از صندوق رای بعدی کسی چون محمدخاتمی را بیرون بیاورند
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، روز گذشته (21تیرماه) بیست شهر کشور شاهد تجمعات گسترده حجاب بود. تجمعاتی که با حضور صدها هزار بانوی محجبه در سراسر کشور برگزار شد. برخلاف تصور، مخاطب این تجمع مسئولین دولتی و رسانه ای بودند نه دختران بدپوشش و مردم کوچه و بازار. شرکت کنندگان در این تجمع قانونی خواستار اقدامات عملی و توجه مسئولین به گسترش بدحجابی های سازماندهی شده نسبت به عواقب این بی توجهی ها برای آینده کشور هشدار داده اند.

این دست تجمعات نکات منفی و مثبتی دارند که باید با یکدیگر دیده شده و در سنجه انصاف دید که محاسن این حرکت بیشتر بوده یا معایب آن.

برگزاری تجمع حجاب در سالروز قیام مسجد گوهرشاد این نوید را دارد که همچنان دغدغه حفظ شعایر دینی به ویژه در موضوع مهم و حساس پوشش بانوان در جامعه ما زنده است. تعداد کثیر شرکت کنندگان در این تجمع نیز نشان میدهد که برخلاف آنچه تصور میشود، دختران محجبه و پاکدامن مان بسیار بیش از تعداد دختران بد پوشش یا زنان هنجار شکن جامعه اند. برکت دیگری که این تجمع میتواند داشته باشد آن است که مسئولین دولتی متوجه میشوند که اقدام عملی برای گسترش فرهنگ دینی در جامعه نه تنها خواست گروه های سیاسی بلکه خواست عمومی جامعه است و باید نسبت به آن اقدام عاجل صورت گیرد. اینها بخشی از یک روی سکه‌ی تجمع 21تیرماه است.

اما آن روی سکه‌ی اینگونه تجمعات چیز دیگری است که موجب نگرانی دلسوزان انقلاب و فعالان فرهنگی شده.

یکی بازخورد اجتماعی آن است. بازخوردی که ممکن است در میان مردم به ویژه جوانان داشته باشد. آنها ممکن است تصور کنند -و زبان دشمن در داخل و خارج به القای این تصور کمک میکند- که عده ای به خیابان آمده اند تا دختران را مجبور به حفظ حجاب کنند. اینها مخالف شادی و نشاط و آزادی اند قس علی هذا.

یکی دیگر بازخورد رسانه ای و فرهنگی این دست تجمعات است. این برچسب که عده ای افراطی و تندرو میخواهند یک مسئله فرهنگی را با اقدامات مدنی و تجمع و فشار حل کنند(!) برچسب خوبی نیست. این برچسب میتواند آزادی عمل فعالان فرهنگی حوزه عفاف و حجاب را به شدت محدود کند و اشخاص و افرادی را که در این زمینه دلسوزی میکنند را تحت فشار قرار دهد که این اخلال بزرگی در روند فرهنگ سازی دینی ایجاد می کند.

یکی دیگر از مضرات این گونه تجمعات، بازخورد سیاسی آن است. برخی سیاسیون بسیار تمایل دارند که اوضاع کشور را به اوایل دهه 70 بازگردانند تا از صندوق رای بعدی کسی چون محمدخاتمی را بیرون بیاورند. از شاخصه های اقتصادی و سیاسی که بگذریم، شاخصه فرهنگی و اجتماعی آن دوران، فضای بسته فرهنگی بود. اکیپ هایی که به نام امر به معروف، موی دختران را میبریدند و سینما ها را تخریب میکردند و نوارهای موسیقی را میشکستند. نتیجه این گونه رفتارهای غلط که هرگز مورد تایید رهبر انقلاب و متدینین واقعی نبود آن شد که دولت بعدی با شعار آزادی به مدت 8سال، فضای بی بندوباری فرهنگی را ترویج دهد.

امروز هم عده ای میخواهند که فضای جامعه را به همان سو سوق دهند و اگر نشد حداقل به افکارعمومی چنین القا کنند که فضای کشور دچار خفقان و فشار از سوی حزب الله شده است.

حال برگزار کنندگان این تجمع بزرگ و دلسوزان فرهنگی با لحاظ نمودن این موارد می بایست که سبک سنگین کنند و ببینند که آیا راه اندازی این دست اقدامات به نفع انقلاب و اسلام است یا خیر؟ 


*سیدهادی آیت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
ارسال نظرات
واقعیت تلخ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۳
۲
۰
با سلام و قبولی نماز و روزه ها،
این تحلیل بیشتر منطبق بر آیه شریفه « امنوا ببعض و یکفروا ببعض» است تا چیز دیگر. ما در دین عزیز اسلام برخورد با بی حجابی سازمان یافته نداریم و واژه های اینچنینی نداریم، بلکه امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یکی از مهمترین واجبات که بر همه واجب است بویژه در چنین موضوعات اجتماعی خطیری داریم.
متاسفانه تحلیگر محترم خطکش خود را برای ارزیابی، بویژه مسایل سیاسی و نگرانی از اینکه مبادا برخی جریانها رای بیاورند قرار داده است و این قطعا خطاست؛ زیرا این موضوع بسیار فراتر از اینهاست چرا که اگر دقت کنید، میوه چنین معضلات خطرناکی در جامعه اسلامی ؛«گسترش فساد و فحشا، از هم پاشیدگی بنیان خانواده ها، گسترش طلاق، گسترش اعتیاد، گسترش انواع نزاعها، افزایش سن ازدواج و کاهش جمعیت و ...» است.
برخی امور حیاتی در جامعه اسلامی از جمله حیا و عفت عمومی ، جزو خط قرمزهاست که در جامعه ما به هزار توجیه و آسمان و ریسمان بافتن بعنوان یک اصل جلوه داده نشده و تنها مرتبط دانسته شده به مسایل سازمان یافته و ... .
حدیث شریف میفرماید:«حیا تمام دین است» و یا «غیرت برای مردان واجب است و برای زنان حرام». طبیعتا غیرت به معنای ظلم و دیکتاتوری نیست و گرنه به عنوان یک فریضه دینی بر مردان واجب نمیشد؛ پس جای هیچ سوء استفاده ای برای این حدیث گوهربار نیست.
واقعیت تلخ اینست که آنچه در جامعه امروز ما شیوع یافته، کاهش محسوس«غیرت و حیا» در مردان و پسران جوان و «حجاب و حیا» در زنان و دختران جوان است که اینگونه تحلیلها و برداشتهای اشتباه، در واقع دادن آدرس غلط برای حل این معضل جدی بوده و کمک به رشد هر چه بیشتر آن میکند.
موفق باشید.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها