يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۳۵۷۵۲
زمان انتشار: ۱۵:۳۵     ۲۲ تير ۱۳۹۳
در حالی دولت و نمایندگان مجلس مخالفت خود را با مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو اعلام کردند که مردم هم از این مصوبه گله دارند و می پرسند، از گرانی خودرو به چه کسی شکایت کنند؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، سرانجام قیمت نهایی خودرو با تعلل‌های بسیار شورای رقابت و البته خودروسازان مشخص شد. قیمت هایی که از همان لحظات نخست اعتراض بسیاری را به دنبال داشت چرا که براساس آن دیگر خبری از کاهش قیمت خودرو در بازار نخواهد بود و مردم ملزمند خود را با شرایط جدید وفق دهند. 
 
بایک نگاه کلی به فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو می‌توان به این نتیجه رسید که شورای رقابت به استناد فرمول‌های اقتصادی خاص اقتصاددانان خود هزینه‌های متعددی را  تحت عنوان آپشن‌ها برای خودروها به گونه ای در نظر گرفته است که این موضوع فقط در نهایت رضایت خودروسازان را به دنبال داشته است تا مصرف کنندگان.
 
برخلاف اظهارات رئیس شورای رقابت مبنی براینکه فرمول کارشناسی شده و بدون هیچ ایرادی است نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی معتقدند قیمت های جدید برخلاف قانون بوده و حقوق مصرف کنندگان را ضایع خواهد کرد. 
 
به همین منظور نمایندگان مجلس بر آن شده اند تا با سوال از وزیر صنعت، به جد بازنگری هایی را در فرمول شورای رقابت انجام دهند. اما وزیر خود را مسئول پاسخگویی افزایش قیمت خودرو نمی داند و مسؤلیت کامل قیمت گذاری خودرو را متوجه شورای رقابت اعلام می کند. در نهایت نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا با تنظیم یک نامه به شخص رئیس جمهور درخواست بازبینی فرمول قیمت گذاری خودرو کنند.
 
نکته قابل تأمل آنکه بنا به اذعان علیلو رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان قیمت‌های جدید حتی ماهیت وظیفه اصلی شورای رقابت که همان رفع انحصار در سطح بازار است را نیز زیر سوال می برد زیرا شورای رقابت  همچنان اختیار بازار را  به دست دو شرکت بزرگ  خودروسازی قرار داده است و آنان بنا به میل خود عرضه و تقاضای بازار را کنترل و قیمت ها را مدیریت می‌نمایند.
 
درحالی عمده کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس قیمت های جدید خودرو را قانونی نمی‌دانند که شیوا رئیس شورای رقابت این  نهاد را  فرا قوه ای دانسته و اعلام می کند این فرمول به هیچ عنوان تجدید نظر نخواهد شود و تا پایان سال بلاتغییر خواهد ماند.
 
در مجموع  اعتراضات افزایش قیمت خودرو  باعث شد تا نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هفته گذشته هیئت دولت با بیان اینکه دولت انتظار افزایش کیفیت خودروها را داشت نه افزایش قیمت‌ها را، بگوید: رئیس جمهور از این افزایش قیمت مکدر است و بحت بازبینی قیمت‌ها مطرح است .
 
وی با اشاره به اینکه  افزایش قیمت خودرو پذیرفتنی نیست و باید اقدامات لازم در این رابطه انجام شود، افزود: با خروج صنعت خودرو از تحریم های بین المللی و اختصاص ارز مبادله ای به خودرو سازان؛ دولت انتظار شنیدن خبر افزایش کیفیت خودرو ها را داشت.
 
به اعتقاد نوبخت، اگر خودرو سازان معتقدند که بازار قیمت را تعیین می کند پس بگذارند ما هم خودروهای ارزان قیمت و با کیفیت را وارد کنیم و بگذاریم بازار قیمت‌ها را تعیین کند.
 
این روزها درحالی سخنگوی دولت از نارضایتی دولت درباره قیمت های جدید خودرو و تصمیم شورای رقابت سخن می گوید که بیش از یک سال است دولت و شورای رقابت و البته خودروسازان به دنبال تصمیم گیری برای قیمت خودرو هستند و این موضوع به سریالی دنبال دار تبدیل شده است.
 
پس از اظهارنظرهای مختلف مسئولان و نمایندگان مجلس درباره قیمت خودرو، این بار خبرنگار تسنیم به میان مردم رفت تا ارزیابی آنها را از قیمت های جدید خودرو بشنود. 
 
سلامی کارمند اداره ثبت احوال در همین ارتباط می‌گوید: قیمت‌ انواع خودروهای داخلی به صورت کاذب افزایش یافته است حتی بازار خرید و فروش خودرو نیز متأثر از این موضوع راکد شده است. بنده خودم یک خودروی سمند ای اف سون صفر کیلومتر را اوایل امسال به صورت نقدی خریده‌ام اما به هیچ عنوان از کیفیت آن راضی نیستم.
 
*خودروهای صفر کیلومتری که از همان زمان تحویل مشتری را روانه تعمیرگاه ها می کند
 
وی با بیان این که از همان روزهای تحویل این خودرو با ایرادات بسیاری در آن روبرو شده‌ام، گفت: پمپ گاز خودرو را دو ماه بعد از تحویل با پرداخت هزینه سنگینی عوض کردم اما هنوز برای زدن گاز  باید وقت زیادی را صرف کنم.
 
سلامی با گله‌مندی از کیفیت موتور خودروی خود افزود: چند ماه بعد رگولاتور خودرو را عوض کردم اما این امر نیز مشکلات من را برطرف نکرد و مصرف گاز بیش از گذشته شده است.
 
وی در رابطه با تعمیر خودروی صفرکیلومتر خود که بیش از 5 ماهی نیست که آن را تحویل گرفته است نیز به خبرنگار تسنیم گفت: بعد از دردسرهای بسیار و ثبت درخواست خود در سیستم و دریافت کد به نمایندگی‌های مربوطه برای رفع نواقص خودروی خود مراجعه کردم اما هنوز مصرف گاز ماشین من برطرف نشده و هربار نمایندگی‌ها از رفع نواقص سخن می‌گویند.
 
سلامی اضافه کرد: تمام پوشش داخلی خودروی صفر کیلومتر بنده کنده شده است به هر نمایندگی که مراجعه می‌کنم جواب سربالا می دهند و حاضر به تعمیر خودرو نیستند، در شرایطی که خودروسازان توان ارائه خودروهای با کیفیت به مشتریان را ندارند چرا مدام درخواست افزایش قیمت می‌کنند من به عنوان یک شهروند به هیچ عنوان از کیفیت خودروهای داخلی راضی نیستم و از مسئولین می‌خواهم تا تدبیر مناسبی را در این رابطه به کار گیرند.
 
*سود چند میلیونی شرکت های خودروساز در افزایش قیمت‌ها
 
آقای نوری که خود را کارگر ساختمانی معرفی می‌کند در رابطه با بازار این روزهای قیمت خودرو می‌گوید: در طول چند سال گذشته با مشقت تمام پس انداز اندکی را برای خرید اتومبیل جمع آوری کرده بودم و می‌خواستم خودروی پراید صفر کیلومتری را بخرم اما از سال گذشته به خاطر نوسانات قیمت خرید خود را به تأخیر انداخته‌ام. اما اعلام افزایش قیمت خودرو آب پاکی را به روی دست من ریخت زیرا با شرایط فعلی و این پس انداز حتی نمی‌توانم یک پراید کارکرده نیز تهیه کنم چه به رسد به صفر کیلومتر.
 
وی اضافه کرد: خودروسازان چرا به مراجع قضایی برای تضییع حقوق مصرف کنندگان معرفی نمی شوند. چرا هر ساله با افزایش قیمت خودرو و تأثیر آن بر سایر کالاهای مورد نیاز مردم را با مشکلات زیادی همراه می کنند.
 
شهروند دیگری که خود نعمتی معرفی می کند پس از صحبت های این کارگر با اشاره به اینکه پیش از افزایش قیمت خودرو پرشیا 30 میلیون تومان بود اما به یکباره و با تصمیم‌های غیرکارشناسی شورای رقابت قیمت این خودرو به 35 میلیون رسیده است، اظهار داشت: این موضوع به هیچ عنوان برای مصرف کننده رضایت بخش نیست چرا باید ظرف چند روز خودروسازان سود 6 میلیونی را دریافت کنند اما مصرف کننده همچنان در بلاتکلیفی باشد.
 
وی با بیان اینکه اگر دولت نمی‌تواند قیمت خودرو را کاهش دهد لااقل تعرفه‌ها را آزاد و فضا را برای ورود خودروهای خارجی به کشورها محیا سازد، افزود: در حال حاضر حدود 5 سالی است که خودروی ال 90 دارم. این خودرو به واسطه قطعات با کیفیت خود هنوز من را با مشکلاتی روبه رو نکرده است این در حالی است که  اگر یک خودروی داخلی همانند پراید را داشتم به طور حتم هر روز باید روانه تعمیرگاه می‌شدم.
 
وی با بیان این که به اعتقاد بنده تثبیت قیمت‌ها در آینده به هیچ عنوان معنی ندارد گفت: چه کسی می‌تواند خودروساز را راضی کند که شما اشتباه می‌کنید و باید حق مصرف کننده را در این رابطه رعایت کنید.
 
*استفاده از قطعات بی کیفیت چینی و بی رغبتی مردم به خرید خودروهای ساخت داخل
 
ترابی کارمند یک شرکت خصوصی هم در رابطه با بازار این روزهای خودرو می گوید: بنده درسال 86 یک خودروی 206 صفرکیلومتر اتوماتیک خریداری کردم و تاکنون با خرج زیادی روبرو نبودم اما امسال که یکی از دوستان بنده یک خودروی 206 مدل سال 91 را خریده‌ است از کیفیت‌ بسیار بد آن شاکی است  استفاده از قطعات بی کیفیت چینی باعث شده تا خودروی 206 مدل سال 91 با سال 86 به هیچ عنوان قابل مقایسه نباشد.
 
وی گفت: به اعتقاد بنده اگر بخواهیم قطعات خودروی پراید را خودمان جمع کنیم قیمت تمام شده این خودرو بیش از 12 میلیون نخواهد شد اما چرا خودروسازان می‌خواهند قیمت 20 میلیونی پراید را به مصرف کننده تحمیل کنند.
 
وی با بیان این که یکی از همکاران بنده یک ماه گذشته پراید صفرکیلومتری خریده است اما از همان روزهای تحویل خودرو به نمایندگی مراجعه کرد، تصریح کرد: هزینه هر روغن عوض کردن بسیار زیاد است که این امر برای مصرف کننده مشقت آور است.
 
*به اسم آپشن های مختلف فقط هزینه‌های اضافی از مصرف کنندگان دریافت می‌شود
 
نوری در ادامه صحبت‌های این شهروند با بیان اینکه ماشین بنده هم خراب شده و با داشتن کارت طلایی زمانی که از امداد خودرو درخواست کردم تا خودروی من را تعمیر کند گفت در ازای باتری به باتری کردن باید هزینه‌ای را پرداخت کنم، اظهار داشت: داشتن کارت طلایی هیچ معنایی ندارد و خودروسازان از طریق نمایندگی‌های خود به شگردهای مختلف هزینه‌ای را به مصرف کننده تحمیل می‌کنند حتی بنده 5 روز ماشین خود را در یکی از تعمیرگاه‌ها گذاشتم که در نهایت بدون دریافت پاسخی آن را از تعمیرگاه خارج کردم ونکته قابل توجه اینکه یک ماه بعد همان تعمیرگاه به من زنگ زده و گفت باتری مورد نیاز شما امروز رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه قیمت‌های فعلی خودروهای داخلی به هیچ عنوان نمی‌ارزد و دولت باید در این رابطه سیاست مناسبی را به کار گیرد گفت: واقعا 405 ، 27 میلیون می‌ارزد؟ به اسم آپشن‌های مختلف قیمت خودرو را افزایش می‌دهند در حالی که هیچ آبشن جدیدی در خودروها نصب نمی شود.
 
وی با اشاره به اینکه ایربکها و تجهیزات بی کیفیت را به اسم آپشن به مصرف کننده تحمیل می‌کنند اظهار داشت: تعرفه‌ها باید آزاد شود تا تکلیف مردم روشن شود چرا دولت نمی‌گذارد خودروی خارجی وارد کشور شود.
 
*افزایش قیمت قطعات خودرو و اجرت نمایندگی ها
 
مسافربری که در کنار خیابان مشغول صدا زدن مسافران است در همین ارتباط می‌گوید: هزینه خودروی من هرساله افزایش پیدا می‌کند که این روزها با افزایش قیمت خودرو قیمت قطعات یدکی نیز افزایش پیدا کرده است حتی اجرت تعمیرگاه‌ها نیز هر روز افزایش پیدا می‌کند و مردم حق هیچ اعتراضی ندارند.
 
وی تصریح کرد: به اسم قطعات خارجی، قطعات بی‌کیفیت چینی و حتی برند داخلی را به مصرف کننده تحمیل می‌کنند و با این بهانه که با افزایش قیمت خودرو قیمت قطعات نیز افزایش یافته است هر روز مشکلات مردم را برای تأمین قطعات افزایش می‌دهند.
 
وی با اشاره به اینکه برای تأمین یک قطعه خودرو باید به مغازه های متعدد مراجعه کنم، گفت: زندگی برای قشر تاکسیران بسیار سخت شده است قطعات گران و بی کیفیت هیچ هزینه ای را برای ادامه زندگی به جا نمی گذارد.
 
*نگرانی نزدیکی قیمت خودرو های داخلی با خارجی 
 
قاسمی فروشنده صنف میوه و تره بار هم در رابطه با قیمت خودرو می گوید: افزایش این روزهای قیمت خودرو منطقی نیست و تجهیز خودروهای داخلی آن هم به عنوان آپشن به هیچ عنوان کارشناسانه نیست.
 
وی با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی با وجود آنکه قیمت سوخت بالا است مردم خودروهای مورد نیاز خود را با کمترین قیمت خریداری می کنند، تصریح کرد: اختلاف قیمت خودروهای داخلی با خارجی زیاد نیست که این موضوع باعث می شود مردم به جای خرید تولید داخل با پرداخت هزینه ای بیشتر خودروهای خارجی را خریداری کنند.
 
قاسمی آپشن های فعلی خودروهای داخلی را آپشن نمی داند و معتقد است؛ من چند سالی است که خودروی 206 خریداری کرده ام اما شرکت خودروساز برای حفظ منافع نمایندگی های خود بسیاری از امکانات کامپیوتر این خودرو را فعالی نمی کنند در حالی که استفاده از بولوتوس و برخی دیگر از امکانات ابتدایی ترین حق مصرف کننده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها