أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۶۰۹۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۲۴ تير ۱۳۹۳
هیچ ابتکاری در کارنامه "ابتکار" نیست؛
تالاب بین المللی گاوخونی چند قدم تا خشک شدن کامل فاصله دارد / تا کنون بحران ریزگرد ها در منطقه جنوب غربی ایران مشاهده شده اما اکنون در قلب کشور شاهد تولید ریزگردها هستیم که این امر با یک وزش باد ساده به تمامی نقاط کشور نفوذ می کند و باعث تعطیلی کل کشور خواهد شد.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، تالاب بین المللی گاوخونی چند قدم تا خشک شدن کامل فاصله دارد. سیداحمد خاتون‌آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و فعال محیط زیست با بیان اینکه همیشه آب در این تالاب جریان داشته گفت امروز تالاب گاوخونی درحال خشک شدن کامل می باشد "این تالاب کم‌آبی‌هایی در چند دهه داشته، اما همیشه آبی در تالاب گاوخونی اصفهان در جریان بوده است، اضافه کرد: اما در حال حاضر طی سال‌های گذشته آبی به تالاب گاوخونی نمی‌رود و این تالاب بین‌المللی خشک شده است"

خاتون آبادی دلیل اصلی خشک شدن گاوخونی را مدیریت غیر اصولی میداند و معتقد است که حق آب این تالاب را به آن اختصاص نمی دهند " یک مدیریت غیر‌اکولوژیکی و غیر‌اصولی سبب دخل و تصرف در حق ‌آب رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی شده است"

موضوع به یک خشک شدن ساده نمی انجامد. با خشک شدن باتلاق گاوخونی کشاورزی منطقه تحت تاثیر قرار میگیرد و عملا کشاورزی منطقه نابود می شود. حمیدرضا فولادگر نماینده مجلس با اشاره به این موضوع از دولت می خواهد که تمهیداتی بهتری را اجرا کنند "آب این تالاب برای کشاورزان منطقه بسیار حیاتی است و هم‌اکنون که آب این تالاب خشک شده، کشاورزی این مناطق هم با مشکلات جدی روبه‌رو شده است. باید باید تمهیدات بهتری از سوی مسئولان اندیشیده شود تا به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار نشود" .

فارق از نابودی کشاورزی منطقه خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی، اکوسیستم منطقه را نیز تغییر میدهد و این تغییر به خطری مهلک برای کشور تبدیل خواهد شد. خاتون آبادی استاد دانشگاه با هشدار درباره خشک شدن کامل گاوخونی به تغییر اکوسیستم و خطر آن برای کشور اشاره می کند "اگر تالاب گاوخونی اصفهان به صورت کامل خشک شود و نمک‌هایی که از زه‌کشی مزارع وارد رودخانه و تالاب گاوخونی شده با فلزات سنگینی مانند جیوه به این نمک‌ها اضافه می‌شود و این نمک‌ها به دلیل وزش باد‌هایی از شرق به غرب تا پایتخت کشور را فرا می‌گیرد"

خشک شدن این تالاب بحران تازه ای ریزگردی برای کشور به بار می آورد. تا کنون بحران ریزگرد ها در منطقه جنوب غربی ایران مشاهده شده که علت آن هم به کشور های همسایه می رسد. در موارد خطرناک این ریزگزدها خود را به تهران رسانده و باعث تعطیلی کامل پایتخت شده اما اکنون در قلب کشور شاهد تولید ریزگردها هستیم که این امر با یک وزش باد ساده به تمامی نقاط کشور نفوذ می کند و باعث تعطیلی کل کشور خواهد شد.

تالاب خدر‌العظیمه عراق یکی از نمونه های خشک شدن یک تالاب و به کانون ریزگردها تبدیل شدن آن است. خدر‌العظیمه که عامل اصلی ریزگردهای منطقه است اکنون با کمک ایران و عراق در حال بیابان زدایی است و اگر گاوخونی خشک شود، تمامی هزینه های صرف شده ایران و عراق در تالاب خدر‌العظیمه هدر می شود.

تا کنون 46 هزار هکتار از ۴۷۶ کیلومتر مربع تالاب گاوخونی نابود شده و این روند به سرعت در حال رشد است. نابود شدن کامل گاوخونی بحران سختی را برای کشور رقم خواهد زد که اگر سازمان محیط زیست چنانچه تاکنون با این موضوع برخورد کرده، برخورد کند باید گفت این بحران حتمی خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها