يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۳۶۵۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۲۶ تير ۱۳۹۳
اتفاقی که در دهه 60 افتاد و رشد جمعیتی را در آن دهه شاهد بودیم جمعیت فعلی کشور را اینگونه رقم زده است که جمعیت دهه شصتی ما در حال حاضر در سن باروری هستند و اگر دوره باروری این افراد پشت سر گذاشته شود پشت آنها جمعیت‌مان خالی است.
به گزارش پایگاه 598، کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی ـ  اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب، اظهار داشت: گاهی اوقات آمار رشد جمعیت را اعلام می‌کنند و گاهی آمار نرخ باروری کل را که در این صورت اگر نرخ باروری به زیر 1/2 باشد رشد جمعیت کم‌کم به صفر می‌رسد و متاسفانه چندین سال است که نرخ باروری ما زیر حد جانشینی یعنی 1/2است و آخرین آمار جمعیتی 4 ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.
دهه شصتی‌ها پشتوانه باروری جمعیت
وی ادامه داد: اتفاقی که در دهه 60 افتاد و رشد جمعیتی را در آن دهه شاهد بودیم، جمعیت فعلی کشور را اینگونه رقم زده که جمعیت دهه شصتی ما در حال حاضر در سن باروری هستند و اگر دوره باروری این افراد پشت سر گذاشته شود پشت آنها جمعیت‌مان خالی است. بنابراین اینکه جمعیت ما اضافه می‌شود درست است که به خاطر باروری دهه شصتی‌های ماست اما روند افزایش جمعیت افزایشی نیست چرا که یک دوره کاهشی جدید را در پیش‌رو خواهیم داشت.  رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نرخ باروری مطلوب 1/2 باید باشد که برخی اعلام کردند نرخ باروریمان در حال حاضر 8/1 است اما صحبت‌های رئیس مجلس با تحقیقی که ایشان مطرح کرد نشان داد که نرخ باروری ما در حال حاضر 6/1، یعنی پایین‌تر از میزان جانشینی است. بنابراین با آمارهای اخیری که دانشمندان مطرح کردند در سال 1430 کمترین حد زاد و ولد و بالاترین حد پیری یعنی 31 میلیون پیر را خواهیم داشت.
نرخ باروری 7/1 اعلام شد
خزعلی با بیان اینکه مرکز آمار و موسسه مطالعات جمعیت نرخ باروری را 7/1 اعلام کرده، تصریح کرد: با این احوال حرف اصلی رئیس مجلس این بود که مشکل اصلی در حال حاضر این است که بین جمعیت‌شناسان و کارشناسان اجماع روشنی وجود ندارد. گروه اول اعلام می‌کنند کاهش باروری مقطعی است و عوض می‌شود و گروه دوم اعلام می‌کنند این کاهش عوض‌شدنی نیست و این نرخ ادامه می‌یابد.
سمت و سوی جمعیت مطلوب نیست
وی در پاسخ به مطالب درج‌شده در برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر اینکه اظهارنظر رئیس مجلس در همایش روز جمعیت هماهنگ با سیاست‌های جمعیت است یا خیر، اظهار داشت: به اعتقاد بنده رئیس مجلس بررسی علمی و دقیقی را درباره جمعیت مطرح کرد. به عنوان نمونه وی در صحبت‌های خود اینگونه عنوان کرد که در حال حاضر جمعیت ما خوب است اما سمت‌وسوی فعلی جمعیت مطلوب نیست.  رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: رئیس مجلس به فاصله‌گذاری‌های نامطلوب در باروری‌ها و آمارهای ازدواج و طلاق اشاره داشت که این موارد نشان می‌دهد شرایط جمعیتی ما به سمت مطلوب سیر نمی‌کند و این همان موضوع مقام معظم رهبری درباره پیری جمعیت است.
سناریوی سازمان ملل درباره جمعیت
وی همچنین به تسنیم اعلام کرد: یکی از جمعیت‌شناسانی که تا سال 90 روند کاهشی جمعیت را اعلام کرده و در سال 90 جایزه بین‌المللی در این بحث گرفت، ناگهان از این سال به بعد اعلام کرد این روند در حال افزایش است و در 16 خرداد امسال در برنامه نبض گفت ما به سازمان ملل تذکر دادیم که روند جمعیت ما کاهشی نیست و باید بازنگری کنند. رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: جالب است سازمان ملل که سناریوهای روند کاهشی جمعیت ایران را اعلام کرده بود ناگهان بین سال 90 و 92 روند افزایشی را نشان داد که این نشان می‌دهد تشکیکی که رئیس مجلس در آمار جمعیتی مطرح کرد درست است.  به گفته خزعلی، در کشور چین چنین فضایی را داشتیم که تعداد کم دختران در مقابل تعداد زیاد پسران اتفاق افتاد. آنها به محض اینکه متوجه این موضوع شدند آن را متوقف کردند، این در حالی است که آنها خیلی قبل‌تر متوجه این موضوع شده بودند و وقتی می‌خواستند سیاست‌ها را عوض کنند عده‌ای با آمارهای غلط این موضوع را 10 سال عقب انداختند. در حال حاضر کار به اینجا رسیده که به ازای هر دختر، 120 پسر به دنیا آمده است و امکان همسریابی برای پسران وجود ندارد. هم‌اکنون چین سیاست تک‌فرزندی را در پیش گرفته اما نبود تعادل ایجادشده بازگشت‌پذیر نیست و رئیس مجلس این روند را در کشور هشدار داد.
آسیب جدی به نام «تک فرزندی»
وی خاطرنشان کرد: رئیس مجلس 2 تحلیل علمی درباره تک‌فرزندی را مطرح کرد که در سازمان‌های بین‌المللی هم مهم است؛ یکی عامل اقتصاد و دیگری عامل تحصیل، شغل، فردگرایی و لذت‌گرایی زنان که جامعه را به سمت روند کاهشی جمعیت پیش می‌برد و بازگشت آنها بسیار سخت است.  به باور خزعلی، متاسفانه در دهه 60 برنامه‌ریزی می‌گفت برای اینکه بخواهیم جمعیت را کنترل کنیم باید 3 سیاست تحصیل، اشتغال و بالا بردن سن ازدواج زنان را اجرایی کنیم که اشتباه بود.  رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این دو تحلیل در مجامع عمومی هم وجود دارد که همه مردم با تمام وجود آن را لمس می‌کنند که ما دوست داریم بچه‌دار شویم. پدرانمان را نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که از 8 فرزند به یک فرزند رسیده‌ایم. لذا این موضوع برای مردم بدون استدلال علمی ثابت شده است. خزعلی افزود: رئیس مجلس مطرح کرد که برخی زنان از ترس مشکلات اجتماعی مانند آینده بچه، موجبات کاهش جمعیت و تک‌فرزندی را فراهم می‌کنند که این اشتباه است.
هزینه 12هزار میلیاردی طرح جمعیت
وی تصریح کرد: موضوع دیگر بحث جبرانی است که مجلس باید در این زمینه داشته باشد. مجلس طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را مطرح کرد که رئیس مجلس عنوان کرد 12 هزار میلیارد هزینه دارد. یعنی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده عملی نیست؛ البته مقام معظم رهبری هم رمضان سال گذشته از نظر محتوایی به این طرح ایرداتی گرفتند چرا که در اصل، این طرح همان برنامه کنترل جمعیت به اسم باروری سالم است که الگوی عملی آن قانون تنظیم خانواده است.
وی افزود: عده‌ای اعلام می‌کنند چنانچه پیشگیری از بارداری برداشته شود سقط‌ها که به دلیل بارداری ناخواسته بوده افزایش می‌یابد، در حالی که جواب ما این است که سال‌ها با وجود اعمال قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت سقط‌ها افزایش یافته است، طوری که سقط در سال 80، 80 هزار عدد بود اما در سال 90 به 250 هزار رسید که این نشان می‌دهد سقط ارتباطی با موارد پیشگیری از باروری ندارد.
رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: درباره عقیم‌سازی نیز که نقص عضو ایجاد می‌کند قانون قبل از انقلاب نشان می‌دهد که هر کس توان باروری را از دست بدهد ماده 611 و 614 قانون مجازات اسلامی با آن برخورد می‌کند که این موضوع را نمایندگان مجلس بررسی می‌کنند.  وی افزود: رئیس مجلس بسیار حساب‌شده  و دقیق وارد این موضوع شد و از طرفی وزیر بهداشت نیز کارهایی را شروع کرده است که مقام معظم رهبری هم از این موضوع تشکر کرده و خواستند گزارش دوره‌ای دقیق و متقن از اقدامات انجام شده ارائه دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها