يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۳۷۵۰۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۳۱ تير ۱۳۹۳
گزارش اخیر آژانس بین الملل انرژی نشان داده است که هزینه فراهم کردن دسترسی جهانی به انرژی مدرن (اشکال تجدیدپذیر انرژی) برای مردم فقیر سراسر جهان تنها 48 میلیارد دلار در سال است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از زیست نیوز،  جهان در مسیر خورشیدی شدن گام بر می دارد. بنابر گزارش موسسه فرانهوفر، انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی در نیمه نخست سال 2014 سهمی 31 درصدی در تولید برق آلمان داشته اند. در حقیقت، تولید نیروی خورشیدی طی نیمه نخست سال جاری میلادی رشد 28 درصدی را در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته تجربه کرده است.

برای نخستین بار در تاریخ آلمان - ابری ترین کشور در غرب اروپا - نیروی خورشیدی و دیگر اشکال انرژی تجدیدپذیر بیش از زغال سنگ کثیف انرژی و برق تولید کرده اند. در ماه ژوئن آلمان رکورد خورشیدی جدیدی را ثبت کرده و 50 درصد از کل تقاضای برق برای بخشی از روز را توسط انرژی خورشیدی تامین کرد.

در شرایطی که امروزه آلمان وابستگی چشمگیری به انرژی تجدیدپذیر برای مبارزه با گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی دارد، از تکامل انرژی کاملا استانداردی برخوردار بوده است. در قرن هجدهم، آلمان برای تامین انرژی به سوزاندن چوب متکی بود. در قرن نوزدهم، این کشور به سوزاندن زغال سنگ وابسته بود. در قرن بیستم، مصرف نفت جایگاه نخست را به خود اختصاص داده و امروز، آلمان برق مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی و منابع تجدیدپذیر تامین می کند.

این تکاملی معمول برای یک کشور توسعه یافته که تحت تاثیر و کنترل منافع مالی بزرگ نفتی قرار ندارد، محسوب می شود. اما چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر چندین کشور در حال توسعه که همچنان به روش های قرن هجدهمی برای تامین انرژی وابسته هستند به طور مستقیم وارد حوزه انرژی تجدیدپذیر شوند؟ این شرایط چگونه مبارزه با گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی را تغییر خواهد داد؟

این رویداد در مناطق روستایی هند در حال شکل گیری است. نزدیک به 400 میلیون نفر از مردم هند دسترسی به برق نداشته و بخش اعظم این افراد ساکنان مناطق روستایی هستند. آنها به شمع، نفت سفید و سوزاندن چوب برای روشنایی منازل و انجام امور اولیه خود مانند پخت و پز وابسته هستند. فقدان تولید انرژی قابل اعتماد در یکی از کشورهای به سرعت در حال رشد جهان موجب شده تا "نارندا مودی"، نخست وزیر جدید هند، در اختیار داشتن حداقل یک چراغ در تمامی خانه های این کشور تا سال 2019 با کمک انرژی خورشیدی را هدف گذاری کند. توجه داشته باشید که او نه به دنبال نفت و یا زغال سنگ بلکه در پی استفاده از انرژی خورشیدی است.

گزارش اخیر آژانس بین الملل انرژی نشان داده است که هزینه فراهم کردن دسترسی جهانی به انرژی مدرن (اشکال تجدیدپذیر انرژی) برای مردم فقیر سراسر جهان تنها 48 میلیارد دلار در سال است. به اعتقاد "جاستین گای"، مدیر مشارکت برنامه بین المللی آب و هوا با کلوپ سیرا، هنگامی که چالش های مالی پیش روی انرژی خورشیدی و منابع تجدیدپذیر دیگر مد نظر قرار می گیرد، آن چه که شدیدا مورد نیاز است موسسات و نهادهای عمومی برای حضور و فراهم کردن ضمانت وام و دیگر اشکال سرمایه ریسک پذیر بوده که می تواند زمینه ساز سرمایه گذاری لازم برای توزیع شود.

انرژی خورشیدی و دیگر منابع تجدیدپذیر و نه نفت و زغال سنگ، انرژی امروز و آینده چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه هستند. بر همین اساس، سرمایه گذاری هرچه بیشتر در این منابع انرژی پاک و سبز که نیروی مورد نیاز کشورهای جهان در آینده را تامین خواهند کرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حقیقت، سبز شدن و حرکت به سوی انرژی های تجدیدپذیر نه یک انتخاب بلکه یک واقعیت و ضرورت است. اگر قصد داریم تا نوع بشر و حیات کره زمین را از یک فاجعه آب و هوایی نجات دهیم این تنها انتخاب ما محسوب می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها