يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۳۷۵۱۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۶     ۳۱ تير ۱۳۹۳
ناصر نوبری، کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات باسابقه کشورمان معتقد است تمدید 4 ماهه مذاکرات ایران و 1+5 به نفع آمریکاست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن‌امروز، نوبری مناقشه هسته‌ای آمریکا با ایران را تنها صحنه‌ای می‌داند که آمریکایی‌ها در آن شکست نخورده‌اند و از همین زاویه می‌گوید آمریکا نمی‌خواهد مذاکرات هسته‌ای با ایران با شکست مواجه شود.

 این دیپلمات برجسته ادعای عدم توانایی لغو یکجای تحریم‌ها از سوی آمریکا را تنها ترفندی برای بازی‌دادن ایران و پیچیده کردن مطالبات ایران از آمریکا عنوان کرد.

نوبری در توصیه به تیم مذاکره‌کننده، پرهیز از تکرار خطاهای موجود در توافق ژنو را به عنوان یکی از نکات مهم برشمرد و تاکید کرد در متنی که در حال نگارش است، موارد به شکل صریح و مشخص آورده شود و مراقبت شود از کلمه‌ای که در آن ابهام، چندپهلویی و کلی‌گویی باشد، در متن پرهیز شود.

نوبری با اشاره به یکی دیگر از ایرادات مهم توافق ژنو که در آن تعیین نیاز عملی ایران به غنی‌سازی را منوط به توافق دو طرف کرده بود، نسبت به تکرار این موضوع هشدار داد و تصریح کرد: اینکه نیازمان به یک مورد از موارد صلح‌آمیز را بخواهیم با طرف مقابل هماهنگ کنیم در واقع نقض حاکمیت ملی ایران است.

نوبری همچنین با اشاره به ضرر غرب از تحریم ایران، بیان داشت: غربی‌ها خود را از امکانات پرسود ایران محروم کرده‌ و آن را به سمت کشورهای آسیایی سوق داده‌اند. به گزارش نسیم، نوبری ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر عدم توانایی در لغو یکجای تحریم‌های ضد ایرانی را «ترفند» و «حیله‌گری» آنها دانست و افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند طبق معمول آن اقدامات که برعهده ماست را فوری مطالبه کرده و آن چیزی که مطالبه ما از آنهاست را به یک موضوع پیچیده و دراز‌مدت تبدیل کنند تا عملا بتوانند با این وسیله ما را بازی دهند. وی با اشاره به اینکه ایران تعهدات خود را در همان 6 ماه اول براساس گام ابتدایی انجام داده است، گفت: در موعد گام دوم که نوبت به آمریکایی‌ها می‌رسد ما شاهدیم که تعهدات هم درازمدت بوده و هم‌اینکه آنها می‌خواهند در موضوع تحریم‌ها ما را بازی دهند.

 نوبری افزود: صحبت‌ها درباره موضوع عدم توانایی در لغو تحریم‌ها درحالی اتفاق می‌افتد که این موضوعات حرف‌های بی‌ربط آمریکایی‌هاست و اولا از آنجایی که اجرای تحریم‌ها به‌دست رئیس‌جمهور و دولت آمریکا بوده، وی می‌تواند مرتبا این اجرا را مثلا به طور مداوم برای مدت 6 ماه به تاخیر بیندازد و ثانیا با توجه به اینکه کلا تحریمی که آمریکایی‌ها خارج از شورای امنیت انجام داده‌اند، غیرقانونی است و لازم است تحریم‌های غیرقانونی به سرعت لغو شود؛ موضوع سوم نیز این است که تاکنون هیأت حاکمه آمریکا مجموعه‌ای از کارها را در مذاکرات هسته‌ای انجام داده و بعد از این نیز همین هیأت حاکمه باید از آن پشتیبانی کند و هر چیزی که توافق شده را به سرعت، هرمقداری که در اختیار دولت است توسط دولت و هرمقداری هم که در اختیار کنگره است توسط کنگره درباره لغو تحریم‌ها صورت دهد.

اشتباه ژنو را تکرار نکنید
سفیر سابق ایران در شوروی درباره موضوع تمدید زمان مذاکرات هسته‌ای ضمن بیان این مطلب که تمدید مذاکرات به نفع آمریکایی‌هاست، تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده اشتباه ژنو را تکرار نکند و از امضای هرگونه تعهدی که موجب نقض حاکمیت ملی است، خودداری کند.

 وی تاکید کرد: ما براساس توافق ژنو آن کاری را که باید انجام می‌دادیم انجام داده‌ایم و اکنون نوبت آمریکایی‌هاست که به تعهدات خود عمل کرده و تحریم‌ها را از روی ایران بردارند؛ در این شرایط با تمدید مذاکرات، زمان به نفع آمریکایی‌ها استفاده شد؛ هیأت ایرانی باید اولا توجه کنند که موضوع تمدید مذاکرات ترفند آمریکایی‌ها برای استفاده از اهرم ما در مذاکرات است که می‌توان روی آن مانور داد، ثانیا لازم است تیم مذاکره کننده ایرانی به شکل جدی به آمریکایی‌ها ابلاغ کند که اگر آنها نسبت به توافقات از پیش پذیرفته شده پایبندی نشان ندهند و بخواهند بی‌مورد تحریم‌ها را کش داده و روزها یا ماه‌هایی را به آن اضافه کنند، ایران از مذاکرات خارج خواهد شد.

سفیر سابق ایران در شوروی در توصیه به تیم مذاکره کننده، گفت: مهم‌ترین نکته‌ای‌ که می‌خواهم به دوستان مذاکره‌کننده یادآوری کنم این است که در متنی که در حال نگارش است، موارد به شکل صریح و مشخص آورده شود و مراقبت شود از کلمه‌ای که در آن ابهام، چندپهلویی و کلی‌گویی باشد، در متن پرهیز شده و همه چیز به شکل واضح و با عدد و رقم و جزئیات مشخص شود؛ به‌عنوان مثال در توافق ژنو این اتفاق درباره کلمهlong term   (بلند مدت) اتفاق افتاد و آن کاری را که ما باید انجام دهیم را در مدت 6 ماهه آوردند و در قسمت تعهدات خود تحت واژه long term ما را به دردسر انداختند و اکنون تیم مذاکره‌کننده در حال چانه‌زدن برای تعیین همین زمان است.

وی افزود: مورد دومی که بسیار مهم است و حتما باید مورد توجه قرار گیرد این است که به هیچ وجه، هیچ نوع تعهدی که می‌تواند به نوعی نقض حاکمیت ملی و سیاسی ایران را در برداشته باشد، داده نشود مانند اشتباهی که در موافقتنامه قبلی اتفاق افتاد و تعیین نیاز عملی ایران به غنی‌سازی را منوط به توافق دوطرف کرده بود که در واقع به این شکل حاکمیت ما را درباره اینکه ما خودمان تشخیص دهیم که چه مقدار نیاز به غنی‌سازی داریم زیرسوال می‌برد. وی گفت: به هیچ وجه در متنی که در دور جدید در حال تنظیم آن هستند نباید چنین نکته‌هایی که منجر به نقض حاکمیت و تصمیم‌گیری ملی ایران می‌شود در آن گنجانده شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد عملا کل آن متن، به هرشکلی که آماده شده باشد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها