أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۷۵۲۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۳۱ تير ۱۳۹۳
روزه خواریِ آشکار، روشی برای مقابله با تربیت اسلامی/
تبلیغاتی که همراه با نصب بنر، پلاکارد، تراکت و ... می‌شود و فضای رمضانیه را به سوی فضایی سوق می‌دهد که دیگر حرمت این ماه نگه داشته نمی‌گردد . این‌ها بخشی از اشکالات مجوز دهی یا فرار غیر قانونی است .
به گزارش پایگاه 598 به نقل از گروه فرهنگی فرهنگ نیوز، ماه رمضان، ماهی است که در آن درگاه خدای متعال باز بوده و بنا بر گفتار های وارده از معصومین علیهم السلام، ماهی است که در آن شیطان در غل و زنجیر قرار می‌گیرد . ورود ادعیه‌ها، اعمال، روش‌های مختلف تربیتی و حتی روزه داری نمایش و کلاس درسی است برای چگونه انسان بودن، انسان بودن بر اساس ارزش‌های والای اخلاقی و پرهیز از شکم‌بارگی و هوس رانی.
 
وجود این ماه در راستای کمک به برنامه‌ی تهذیبی همه انبیای الهی در چارچوب هدایت و ربوبیت است . تربیتی که در قرآن با عبارت « يزكيهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه»(1) معین گردیده است . بررسی روزه در دیگر ادیان، بنا بر اذعان و تصریح قرآن کریم مورد پذیرش و مفروض بوده است .
 
تصریحی که قرآن به آن « کما کتب علي الذين من قبلکم » (2) می‌گوید و این چنین بر می‌شمرد . اما آنچه که در این نوشتار بر آن هستیم، مخالفت عده ای سودجو در برابر این تربیت الهی است. عده ای که شهوت و شکم‌بارگی، عنان و اختیار عقلشان را در دست گرفته است و بدون هیچ ترسی تمام حرمت‌های اخلاقی، قانونی و شرعی این ماه را در هم می‌شکنند و در سکوت مسئولین و بدون توجه آنان ( البته با اطلاع کامل ) هیچ حریمی برای این ماه نگه نمی‌دارند .
 
ماهی که خداوند برای حفظ حریم آن به شدت تأکید دارد و بر حرمت شکنان سخت گرفته است. به طوری که قانون مجازات اسلامی ایران به تبعیت از شرع مقدس اسلام، در ماده 638 ق.م.ا. به آن تصریح نموده و خاطیان را علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌نماید. محکومیتی که  توسط مسئولین  هیچ گاه دیده نمی‌شود .و با سیاست تسامح و تساهل برخورد می‌شود . رفتاری که گهگاه به صورت قانونی در آمده و مجوزی بر روزه خواران بوده است . رفتاری که در بخشی از نوشتار ذیل به آن اشاره می‌نماییم .
 
الف ) مجوز روزه خواری یا مجوز کسب حلال
بنا بر اذعان بعضی از رستوران داران و فست فودها، مبلغی از سوی  اتحادیه و یا دیگر بخشی‌های نظارتی جهت صدور مجوز فعالیت در ماه رمضان اخذ می‌گردد . مبلغی که بخشی از رستوران داران و فست فودها را مجبور به فرار از این مصوبه نموده است و از سویی در صورت دریافت این مجوز، تبلیغات گسترده ای توسط همان فعالان مشاغل مذکور در اطراف مغازه و کسب و کار را به دنبال دارد.
 
تبلیغاتی که همراه با نصب بنر، پلاکارد، تراکت و ... می‌شود و فضای رمضانیه را به سوی فضایی سوق می‌دهد که دیگر حرمت این ماه نگه داشته نمی‌گردد . این‌ها بخشی از اشکالات مجوز دهی یا فرار غیر قانونی است . فرارهایی که بعضی از همین صاحبان مشاغل به صورت هدفمند، غذای سرد در اختیار مشتریان ارائه داده و از آن‌ها می‌خواهد در بیرون از رستوران یا فست فود مصرف نمایید. رفتاری که در پارک‌ها، اطراف مساجد و رستوران‌ها، گوشه و کنار خیابان‌ها و مکان‌های پر رفت و آمد و گهگاه کنار بقعه های متبرکه مشاهده می‌شود .
 
 
اما سؤال مهم در اینجا این است که کدامین قانون و مجوزی فعالیت گسترده حرمت شکنان را صادره نموده و چرا هیچ دستگاه نظارتی بر خود مفروض نمی‌دارد که در مقابل این هجمه از رفتار حرام موضع گیری نمایند و مجرمین را بسزای اعمال خود برسانند . 
 
 
ب ) فعالیت گسترده و سازمانی روزه خواران
مسافرت و نیز سفر به شهر های مختلف از جمله کلان شهر تهران، کاری معمولی و روزمره است . بر همین اساس بخشی از شهر مخصوصاً ترمینال‌ها به منظور راحتی این مسافرین اختصاص داده شده است . اما آنچه که مشاهده می‌شود رفتاری است از سوی این افراد که بر خود مفروض دانسته‌اند که تمام شهر محل روزه خواری است و هر کجا و هرکس تذکری دهد، [ مسافرین ] با او به شدت برخورد نموده و ادله‌ی خود را بر مسافر بودن و جواز روزه خواری حمل می‌نماید . ادله ای که شرع و قانون آن را نمی‌پذیرند. ولی از سوی این افراد به عنوان دلیل محکم پذیرفته می‌شود . دلیلی که بر پایه‌ی هیچ استنادی عقلی استوار است . 
 
ج ) رفتار های بدحجابان و اختلاط در معابر
همان طور که بیان شد، ماه رمضان ماهی است که در آن توجه به تربیت و مقابله با نفس بسیار اهمیت دارد . در نوشتار های مختلف بر اهمیت حجاب و نیز حضور سازماندهی شده‌ی بدحجابان پرداخته شده است . به طوری که امنیت اخلاقی جامعه را هدف قرار داده است . امنیتی که رهبر معظم انقلاب به آن این چنین اشاره می‌نماید :
 
نا امنی اخلاقی این است که  مردم در محیط جامعه  و در کوچه و خیابان نتوانند طبق اعتقادات، دین و ایمان خود، آسوده و بی دغدغه حرکت کنند  و با مناظری  مواجه شوند که وجدان دینی را آزرده می‌کند . این از مقولات خیلی مهم است . مردم دوست دارند وقتی جوانانشان از خانه بیرون می‌روند و باز می‌گردند و با محیط اجتماعی مواجه می‌شوند، تأثیر ناخواسته و تأثیر بد روی ذهن آنها گذاشته نشود. لذا در محیط کوچه و خیابان، شما باید با همه چیزهایی که از نظر اخلاقی ممنوع و خلاف است، مقابله کنید؛ این  جزو وظایف شماست. فرض بفرمایید کسانی که در پارک‌ها و خیابان‌ها اشاعه فساد و هرزه گری بکنند . » (3)
 
 
این بیان جدای از نظر حقوقی که دستور و فرمان ولی مطلقه فقیه می‌باشد، پشتیبانی اخلاقی و عقلی دارد . دیدگاهی که در آن شکل گیری و رها کردن عنان فساد و فحشاء به عنوان ویروس مخرب اجتماعی، دامن همگان را می‌گیرد و جامعه را فلج می‌نماید . جامعه ای که در آن اسلام و قرآن حرف اول را می‌زند و بر اساس آن بوده است که انقلاب صورت پذیرفته است .
 
در نتیجه آنچه که مهم است توجه مسئولین و حتی مردم به قبح زدایی عده ای فرصت طلب و جاهل است که تبرج و حرمت شکنی را بر خود مفروض دانسته و با سوگند یاد کردن علیه احکام اسلامی، به دنبال نابودی آن احکام و در نهایت سکولاریزه کردن اجتماع می‌باشد . لذا کوتاهی در این وظیفه خطیر گناهی نابخشودنی و خطایی راهبردی است . خطایی که کمک به تهاجم فرهنگی دشمن نموده و راه را برای نفوذ دیگر منکرات و بدعت‌ها خلاف هموار می نماید.
 
در همین راستا بارها و بارها مشاهده می‌گردد رشد قارچ گونه این نوع رفتارها جهت قبح زدایی و اختلاط همراه با روزه خواری در پارک‌ها و معابر شهری وجود دارد و فضای معنوی ماه رمضان را به سمت دیگر سوق می‌دهد . لذا در نگاه اول فضای معطر رمضان دیگر هوایی برای تنفس کردن ندارد و این تهدیدی است بر امنیت اخلاقی و روانی جامعه که به صورت سازماندهی شده گاهاً مشاهده می‌گردد .
 
1) جمعه : 2
2) بقره :183
3) بیانات رهبری معظم انقلاب در دیدار با کارکنان و فرماندهان ناجا، 14 /7 / 1381
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها