کد خبر: ۲۳۷۵۹۷
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۳۱ تير ۱۳۹۳
میزان واردات گازوئیل کشور از ابتدای سال تاکنون به صفر رسیده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع در نیروگاه های کشور با هدف کاهش واردات در حالی موجب توقف واردات گازوییل شده که اگر این سیاست در وزارت نفت به کار گرفته نمی‌شد باید روزانه بیش از ١٠ میلیون لیتر نفت گاز وارد کشور می شد.

محسن مظلوم فارسی باف، مدیرکل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت، با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون گازوییل وارد کشور نشده است، اظهار کرد: سیاست جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع در نیروگاه های کشور منتج به تحقق مفاهیم و سیاستهای مندرج در اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری می شود.

وی با اشاره به اینکه اتخاذ تدابیر و جایگزینی گاز با سوخت مایع سبب شد واردات گازوییل (نفت گاز) در قیاس با سال گذشته به طورچشمگیری کاهش یابد، افزود: در ماه های اخیر میزان واردات این فرآورده به صفر رسیده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که تغییر راهبردی در سیاستهای وزارت نفت رخ نمی داد و نیاز به افزایش میزان ذخیره سازی در نیروگاه های کشور متناسب با عملکرد سالیان پیش بود، هم اکنون باید روزانه بیش از ١٠ میلیون لیتر نفت گاز وارد کشور می شد و شاهد افزایش مصرف حداقل ٢٠ میلیون لیتر نفت کوره در نیروگاه های کشور (نسبت به میزان مصرف کنونی) بودیم که علاوه بر آثار منفی اقتصادی، چالشهای بسیار زیاد زیست محیطی ناشی از افزایش وزن سوخت مایع در سبد سوخت نیروگاهی را نیز ایجاد می کرد.

مظلوم با اشاره به اینکه مسئولان وزارت نیرو نگران تامین سوخت نیروگاه‌ها نباشند، به آنها پیشنهاد کرد همسو با سیاست کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی، برای افزایش راندمان تولید برق، کاهش اتلاف برق در شبکه های انتقال و توزیع و توسعه تولید برق از طریق منابع تجدیدپذیر گام بردارند.

وی افزود: در صورت انجام بهینه سازی لازم و استاندارد سازی آلاینده های خروجی از نیروگاه ها مانند، نصب فیلترهای مخصوص در نیروگاه های بخاری علاوه بر امکان مصرف نفت کوره بیشتر و کاهش مصارف نفت گاز در سبد اجتناب ناپذیدر سوخت مایع نیروگاهی(٢٠ درصد کنونی) منجر به کاهش وابستگی کشور به مصارف نفت گاز و سبب ارتقا در راندمان تولید برق در نیروگاه ها و در نتیجه کاهش حجم سوخت معادل مصرفی نیز خواهد شد.

مدیر کل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت درباره اینکه وزارت نیرو برای سوخت چقدر پرداخت می کند، گفت: هیچ رقمی به وزارت نفت پرداخت نمی کند.

وی پیش‌تر با اشاره به این‌که رویکرد و سیاست جدید وزارت نفت مبتنی بر تخصیص حداکثری گاز طبیعی در سبد سوخت مورد نیاز نیروگاهی حرارتی در سال ١٣٩٣ است گفته بود که از ابتدای امسال تا ٢٤ تیرماه به طور متوسط از مجموع نزدیک به ٢٠٠ میلیون متر مکعب در روز سوخت معادل گاز طبیعی مصرفی در نیروگاه ها، نزدیک به ١٦٠ میلیون مترمکعب در روز آن گاز طبیعی و تنها حدود ٤٠ میلیون لیتر در روز سوخت مایع مصرف شده است، به عبارت دیگر ٨٠ درصد از سبد سوخت نیروگاهی را گاز و تنها ٢٠ درصد باقیمانده را سوخت مایع تشکیل داده، این درحالی است که تناسب این رقم در مدت مشابه سال گذشته ٦٠ به ٤٠ بوده است.

به گفته او میزان مصارف سوخت مایع نیروگاهی نسبت به مدت مشابه سال ١٣٩٢ به میزان ٢٢ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی نیز درباره تحویل گاز طبیعی به نیروگاه‌ها گفته بود که موازنه ذخیره سازی و تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها بر پایه مقدار گاز تحویلی به آنها صورت می گیرد؛ بنابراین هر چقدر سهم تحویل گاز افزایش یابد، سوخت مایع تحویلی نیز کاهش خواهد یافت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها