امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۳۷۶۴۲
زمان انتشار: ۱۴:۳۳     ۳۱ تير ۱۳۹۳
صدای تظلم خواهی کشاورزان از چهار گوشه ایران؛
اکنون نیز خبر پرداخت نکردن مطالبات چایکاران شمال کشور و خسارت باغداران جنوبی در سرتیتر خبرهای این حوزه قرار گرفته است و باید دید فردا کدام یک از کشاورزان کشورمان از بی مدیریتی دولت شکوایه خواهند کرد/ مجلس شورای اسلامی باید وارد عمل شده و با نظارت بر اجرای صحیح قانون، دولت را مکلف به حمایت از این قشر زحمت کش و مستضعف نماید.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بیماری درختان کشاورزان بوشهری، خسارتی 2000 میلیارد ریالی به بار آورده است. سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس گفت "بیماری جاروک به جان باغات بوشهری افتاده و خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرده است. اما تا به حال وزارت کشاورزی که موظف به حمایت از کشاورزان خسارت دیده است هیچ حمایتی نکرده است.

یک هفته پیش نیز خبر ضرر 30 میلیارد تومانی چایکاران در رسانه ها منتشر شد. ایرج هوسمی "رئیس اتحادیه شرکت تعاونی چایکاران" مطالبات چایکاران گيلان و مازندران را حدود 30 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: دولت با اعلام حمایت از چای‌کاران و افزایش قیمت خرید تضمینی چای باعث شد که برداشت چای بهاره افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد اما حرف دولت به عمل نرسیده است و حداقل 30 میلیارد تومان بابت برداشت مرحله نخست برگ سبز چای به چایکاران بدهکار است".

رئیس اتحادیه شرکت تعاونی چایکاران ادامه داد: مزارعی که دارای سیستم‌های آبیاری هستند، مشکلی جدی برای برداشت دور دوم چای ندارند، اما از آنجا که اولویت مزارع چای کشور به‌صورت دیم اداره می‌شود، میزان بهره‌برداری در دور دوم پایین خواهد بود. این مزارع به‌دلیل مشکلات مالی کشاورزان ناشی از عدم پرداخت مطالبات چایکاران نتوانستند مزارع خود را برای برداشت دور دوم هرس کنند که این موضوع در کاهش میزان برداشت و عرضه در بازار تأثیرگذار خواهد بود.

وجود مشقات و مشکلات زیاد کشاورزی باعث شده است که کشاورزان به شهرها مهاجرت کنند و این مهاجرت ضرر زیادی را به اقتصاد کشور وارد ساخته است. بخش های زیربنایی اقتصاد کشور که سهم زیادی در رکود و تورم و همچنین مقاومت در برابر تحریم ها دارند نیازمند توجه و حمایت های دولت اند. همین امر باعث شد که مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین حمایتی از کشاورزان بخشی از مشکلات کشاورزی کشور را برطرف کند و دولت را موظف به این امر میکند. پرداخت خسارت به کشاورزانی که به واسطه بیماری و بلایای طبیعی متحمل ضرر میشوند یکی از این قوانین است.

یکی دیگر از قوانین حمایتی کشاورزان خرید تضمینی محصولات با قیمت مناسب و به صرفه برای کشاورزان است. چندی پیش نیز خبر از نارضایتی نخلداران بوشهری از قیمت پیشنهادی دولت منتشر شد و نخلداران اعلام کردند حاضر به فروش خرمای خود با این قیمت نیستند.در حالی که قیمت خرما در کشور به 9000 هزار تومان میرسید اما دولت قیمت بسیار کمی را برای خرید تضمینی پیشنهاد میداد.

اکنون نیز خبر پرداخت نکردن مطالبات چایکاران شمال کشور و خسارت باغداران جنوبی در سرتیتر خبرهای این حوزه قرار گرفته است و باید دید فردا کدام یک از کشاورزان کشورمان از بی مدیریتی دولت شکوایه خواهند کرد.

به نظر میرسد در این زمان که کشاورزان با مشکلات عدیده ای چون کم آبی، گرانی کود و سم، کم شدن نیروی مفید کار و... دست و پنجه نرم میکنند؛ مجلس شورای اسلامی باید وارد عمل شده و با نظارت بر اجرای صحیح قانون، دولت را مکلف به حمایت از این قشر زحمت کش و مستضعف نماید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها