يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۳۷۶۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۳۵     ۳۱ تير ۱۳۹۳
یک متخصص اورولوژی، همدان را یکی از مراکز مهم جراحی‌های مجاری ادرار در جهان دانست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، دکتر "سید حبیب‌الله موسوی بهار" افزود: از ۱۵ سال گذشته تاکنون افراد زیادی از استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور برای یادگیری جراحی مجاری ادرار به همدان سفر کرده‌اند.

وی علت بروز سنگ کلیه را اختلالات ایجاد شده در دفع کلسیم و تخلیه ادرار به داخل مثانه خواند و گفت: ۵۰ درصد علت ایجاد سنگ کلیه مربوط به ژنتیک افراد و ۵۰ درصد دیگر به نوع رژیم غذایی، آب مصرفی، نوع رفتار، سبک زندگی، استعدادهای خانوادگی و مشاغل نشستنی است.

موسوی بهار ادامه داد: افرادی که تحرک کمتری داشته و همچنین در معرض گرمای زیاد و تعرق بالایی قرار دارند، بیشتر از دیگران مستعد ابتلاء به سنگ کلیه هستند.

وی مصرف بالای گوشت، لبنیات، نمک زیاد و آب چاه را از دیگر دلایل ایجاد سنگ کلیه برشمرد و تصریح کرد: معمولا افراد در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی و جنس مذکر بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند، به طوری که مردان دو برابر بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این متخصص، علائم سنگ کلیه را دردهای شدید ناحیه مثانه و مجاری ادرار، غلظت، سوزش و تکرر ادرار و بی‌اشتهایی در کودکان برشمرد و افزود: در بعضی مواقع نیز سنگ کلیه هیچ گونه علامتی ندارد.

وی راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه را تحرک زیاد، مصرف صبحانه و ناهار خوب، آب، مایعات، هندوانه، طالبی، خربزه، چای کم رنگ و کاهش مصرف لبنیات و گوشت در وعده شام و حذف نمک عنوان و اظهار کرد: بزرگسالان باید در طول شبانه روز شش تا هشت لیوان آب مصرف کنند.

موسوی بهار تاکید کرد: افرادی که سابقه ابتلا به سنگ کلیه را دارند باید سالی یک بار به پزشک مراجعه کرده و سونوگرافی انجام دهند.

وی با تاکید بر این که هر دردی در ناحیه و اطراف کلیه سنگ کلیه نیست، ادامه داد: این دردها ممکن است پهلو درد و یا براثر سرما یا گرمای زیاد باشد.

وی راه‌های درمان سنگ‌های ریز کلیه را دارو، سنگ‌های یک و نیم سانتی‌متری را برون درمانی و سنگ شکنی و سنگ‌های بزرگتر را جراحی‌های لیزر، لاپاروسکوپی و جراحی باز دانست.

این متخصص اورولوژی در پایان با اشاره به روزه گرفتن افراد مبتلا به سنگ کلیه، خاطرنشان کرد: این موضوع بستگی به خود افراد دارد، اگر فرد با روزه گرفتن به خود آسیب بزند نباید اقدام به این کار کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها