أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۷۸۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۱۲     ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
تجربه موفق کشورهای توسعه یافته در اتکا به کشاورزی برای نیل به توسعه، خودکفایی و ارزآوری، بیش از پیش بر نقش کشاورزی ایران در تحقق اقتصاد مقاومتی صحه می گذارد، البته با «نگاه حمایت» دولت که امام خامنه‌ای از مسئولان خواسته اند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، مقام معظم رهبری در تعریف اقتصاد مقاومتی فرمودند: اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور است که البته بسیاری از کشورهای دیگر نیز برای کاهش تاثیر پذیری خود از تکانه های اجتماعی و اقتصاد جهانی، متناسب با شرایط خاص خود، به آن روی آورده اند.

درون زا بودن و تکیه بر ظرفیتها و امکانات داخلی در عین برونگرایی و تعامل صحیح با اقتصاد دیگر کشورها، دومین ویژگی اقتصاد مقاومتی بود که رهبر انقلاب بیان کردند.

با توجه به این تعریف می توان گفت بخش کشاورزی یکی از بخش هایی است که می تواند در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی نقش قابل توجهی را ایفا کند.

امام خامنه ای در دیدار اخیر با مسئولان نظام هم تاکید کردند: « در مورد بخش کشاورزی؛کشاورزی اهمّیّت حیاتی دارد. لازم است نگاه دولت و سیاستهای دولتی به بخش کشاورزی، نگاه حمایت باشد؛ همه‌جای دنیا هم همین‌جور است؛ از بخش کشاورزی به‌وسیله‌ی دولتها حمایت میشود. آن‌وقت باید مشکلات موجود در بخش کشاورزی برطرف بشود؛ مشکلات کشاورزان، مشکلات دامداران - که گاهی شکایتهایی هم به ما میشود - و انسان رنج میبرد از بعضی از مشکلاتی که برای اینها وجود دارد.»

از سوی دیگر اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به بررسی استقلال اقتصادی می‌پردازد.

در بند نهم از اصل چهل و سوم قانون اساسی ایران بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی که نیازهای عمومی را تامین کند و کشور را به مرحله خودکفائی برساند و از وابستگی برهاند، تاکید می شود.

براساس این گزارش فرآورده‌هاى کشاورزى اعم از محصولات زراعى و دامى که اصطلاحاً به آنها تولیدات کشاورزى اطلاق مى‌شود، در بدو امر به‌خاطر تأمین اساسى‌ترین کالاهاى مورد نیاز بشر یعنى مواد غذائى حائز اهمیت است.

در کنار این امر همان‌گونه که تجربه برخى کشورها مثل استرالیا و کانادا نشان مى‌دهد بخش کشاورزى را مى‌توان به‌عنوان نقطه شروع توسعه اقتصادى در نظر گرفت. علاوه بر این کشورهاى توسعه‌یافته با در دست گرفتن سهم عمده‌اى از تولید و تجارت محصولات کشاورزى (مثل غلات) در سطح جهان توانسته‌اند علاوه بر دستیابى به ارز قابل توجه در هر سال، از نظر اقتصادى و سیاسى نیز بر سایر جوامع تسلط یابند.

این در حالى است که در بسیارى از کشورها که بخش عمده‌اى از جمعیت فعال آنها در بخش کشاورزى حضور دارند، سالیانه مبالغ عمده‌اى بابت واردات این محصولات اختصاص مى‌یابد. به‌خصوص که نرخ رشد جمعیت در جوامع اخیر معمولاً بالاتر از سایر کشورها است و لذا تأمین غذاى جمعیت رو به افزایش غالباً به‌عنوان یک مسئله جدى قلمداد مى‌شود .

در همین راستا خبرگزاری تسنیم با مسئولان مختلف بخش کشاورزی کشور به گفت وگو نشسته و از آنان در مورد نقش این بخش در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، استعداد ها و ابزارهای بخش و موانع موجود سوال کرده است، گفت و گوهایی که در ذیل بخشی از آنها را می خوانید:

کشاورزی ایران توان تأمین غذای 150 میلیون نفر را دارد

هدایت الله میرمراد زهی عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که بخش کشاورزی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چه‌نقشی را می‌تواند ایفا کند، اظهار داشت: به‌نظر بنده اولین قدم برای توسعه و استقلال هر کشوری توسعه محور کشاورزی آن است.

وی با اشاره به اینکه طبق فرمایش امام خمینی(ره) کشاورزی محور استقلال است، افزود: در حال حاضر نیز بعد از نفت بخشی که می‌توان روی آن کار کرد و از این طریق کشور را به خودکفایی رساند بخش کشاورزی، منابع طبیعی، امور دام و شیلات است.

میرمرادزهی اضافه کرد: کشورهای دارای اقتصاد قوی که توانسته‌اند از راه صادرات برای کشور خود ارزآوری داشته باشند در ابتدا کشاورزی غنی داشتند و کنار آن صنایع تبدیلی خود را فعال نمودند.

به‌گفته وی ایران کشوری است که با توجه به ظرفیت‌های موجود، توان تأمین غذای نزدیک به 150 میلیون نفر را دارد.

میرمرادزهی با بیان "هم اکنون مشکل ما در این بخش بحث منابع است" تصریح کرد: ما منابع را برای کارهایی صرف می‌کنیم که برای کشورمان سودی ندارد، به‌عنوان مثال ما هرچه آهن‌آلاتی مانند ماشین‌های لوکس و تزیینی وارد کنیم هیچ اثری در تولید ما نخواهد داشت و چه‌بسا ضربه‌ای برای تولید داخل نیز باشند.

وی ادامه داد: ما باید به‌جای انجام چنین اقداماتی به تقویت امور زیربنایی از جمله مدیریت و حفظ آبهای مرزی، تحقیقات روی خاک، راندمان آبیاری، بیمه محصولات کشاورزی و صندوق توسعه این بخش بپردازیم.

اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی در 3 اقدام مهم خلاصه می‌شود

جمیل علیزاده شایق ،دبیر انجمن برنج نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: مسئولان باید در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ضایعات تولید را کاهش، عملکرد در واحد سطح را افزایش داده و الگوی تغذیه را نیز اصلاح کنند.

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه بحث خودکفایی در برنج مفصل است، افزود:  آیا با محدودیت آبی که ما در کشور داریم صلاح این نیست که به جای فکر کردن به خودکفایی در این زمینه، محصولاتی را که آب کمتری مصرف می کند مازاد تولید کرده و صادر کنیم و به جای آن به واردات برنج از کشورهای دارای آب فراوان اقدام کنیم؟

شایق تصریح کرد: بنده ازابتدا به عنوان یک کارشناس با به کار بردن اصطلاح خودکفایی در برنج موافق نبودم همیشه هم گفته ام  خودکفایی به چه قیمتی؟

وی ادامه داد: آب مملکت را حرام کنیم که می خواهیم در تولید برنج خودکفا شویم.
شایق افزود: می دانید  با این کار قیمت تمام شده هر کیلو برنج با لحاظ آب مصرفی آن چقدر می شود؟

رفع موانع صادرات کشاورزی گام مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است

محمد یوسفی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشوردر گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی باید بحث صادرات را با توجه به مزیت های داخلی در زمینه تولید، آسان‌تر ساخت تا بتوان تولید بیشتری را صادر کرد .

یوسفی اضافه کرد: با ظرفیت سازی که طی چند سال اخیر انجام گرفته حدود 300 میلیون پروانه بهره ورداری برای هر دوره جوجه ریزی جهت تولید مرغ گوشتی داده شده و برای تعداد زیادی نیز موافقت اصولی و پروانه  تاسیس صادر شده است .

وی تصریح کرد:  با توجه به این امکانات می توانیم تولید بیشتری داشته باشیم اما  برای تولید بیشتر ابتدا باید راه صادرات را هموار کرد چراکه  درحال حاضرتولیدکنندگان ضرر می کنند.

برداشت خودکفایی در همه محصولات کشاورزی از مفهوم اقتصاد مقاومتی غلط است

استاد اقتصاد منابع آب دانشگاه شیراز گفت: لازم است هنگام صحبت از خودکفایی در موضوع اقتصاد مقاومتی، آن را به چند محصول استراتژیک محدود و تولید باقی محصولات را نیز براساس ظرفیت آبی کشور برنامه‌ریزی کنیم.

غلامرضا سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: مسئله خودکفایی در کشاورزی با مسئله خوداتکایی که به‌نظر بنده باید مورد نظر اقتصاد مقاومتی باشد تفاوت دارد.

وی اضافه کرد: این  مسئله در بخش کشاورزی بیشتر دارای اهمیت است به‌دلیل اینکه اگر هدف ما خودکفایی باشد در این صورت باید فکری هم برای وضعیت آبهای موجود به‌ویژه آبهای زیرزمینی کنیم.

سلطانی افزود: حصول هدف خودکفایی در همه یا عمده محصولات کشاورزی در حقیقت به‌قیمت تحلیل رفتن بیشتر سفره‌های آب زیرزمینی تمام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر ما از این زاویه بخواهیم مسئله مزبور را بررسی کنیم، لازم است هنگام صحبت از خودکفایی آن را به چند محصول  استراتژیک محدود و تولید باقی محصولات را نیز براساس ظرفیت آبی کشور برنامه‌ریزی کنیم.

صادرات کشاورزی ایران توان رهاسازی از وابستگی به درآمد نفت را دارد

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ایران توان رهاسازی کشور از وابستگی به صادرات نفت را دارد، گفت: توسعه تولید محصولات کشاورزی به‌عنوان یک منبع تجدیدپذیر می‌تواند جایگزینی خوب برای نفت باشد.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: زعفران کالایی شاخص و مهم در بحث تولیدات محصولات کشاورزی است و ما با تولید حدود 300 تن زعفران رتبه اول جهان را در این زمینه دارا هستیم.

وی افزود: تولید و تجارت  زعفران در کشور ما اصولاً براساس اقتصاد مقاومتی پیش می‌رود، به‌دلیل اینکه این محصول در تولید هیچ‌گونه وابستگی به ارز خارجی نداشته و علاوه بر این مسئله ارزآوری چشمگیری نیز دارد.

با ابلاغ اقتصاد مقاومتی، مخالفت مدیران با خودکفایی کشاورزی معنا ندارد

 عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: با ابلاغ سیاست‌ها و راهبردهای اقتصاد مقاومتی که بر خودکفایی تاکید کرده است، دیگر مخالفت برخی مدیران با خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی معنا ندارد.

غلامرضا خانکشی پور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به نوعی مقاوم سازی اقتصاد است و امنیت غذایی در این زمینه حرف اول را می زند، اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری در این سیاستهای راهبردی اعلام فرموده اند خودکفایی در محصولات استراتژیک نکته ای جدی و قابل پیگیری است .

وی افزود:  این درخواست طی سالیان پیش نیز توسط ایشان مطرح شده بود و به همین جهت ما طی سالهای گذشته تاکنون چندین نوبت برنامه هایی مبتنی بر خودکفایی ، خوداتکایی و افزایش عملکرد داشتیم.

بخش کشاورزی می‌تواند نقطه ثقل اقتصاد مقاومتی باشد

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال گفت: بخش کشاورزی تنها بخشی است که می تواند به عنوان مبنای اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشد چراکه این بخش بیشترین نقش را در اقتصاد خانوار دارد.

محمدرضا شافعی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: بخش کشاورزی تنها بخشی است که می تواند به عنوان مبنای اقتصاد مقاومتی اثرگذار باشد چراکه این بخش بیشترین نقش را در اقتصاد خانوار دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل های موجود در کشور از جمله آب ، خاک و شرایط آب و هوایی،  وضعیت تولید و کشاورزی ما به گونه ای است که با برخی تغییرات زیر ساختی می توان این بخش را شکوفا کرد.

شافعی نیا تاکید کرد:  آنچه مسلم است کشور ما علی رغم محدودیت ها ظرفیت هایی فراوانی  نیز دارد .

سیاست‌گذاران سال‌ها از «کشاورزی دهقانی» غفلت کرده‌اند

استاد جامعه شناسی روستایی و ترویج کشاورزی دانشگاه با بیان اینکه طی سالیان گذشته از توان کشاورزی دهقانی غافل بوده ایم، گفت: این امر موجب شده تعدادی از روستاهای کشور خالی از سکنه شوند و تولیدات آنچنان که باید ، افزایش نیابد.

سیروس سلمان زاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: نمی توان مسئله خشکسالی و محدودیت آب در کشور را نادیده گرفت ولی آنچه که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است بحث کشاورزی دهقانی( کشاورزی که ساکن روستا است و با کمک خانوار خود به تولید می پردازد) است.

وی اضافه کرد: درگذشته بیشترین توجه بسوی کشاورزی بسیار وسیع تحت عنوان کشت و صنعت بوده است بویژه کشت و صنعت هایی که علی رغم سرمایه گذاری های زیاد راندمان بالایی نداشتند.

کشاورزی آماده‌ترین بخش کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه در بودجه دولت درصد زیادی از اعتبارات در اختیار شرکتهای دولتی قرار می گیرد، گفت: در حالی که وظایف این شرکتها قابل واگذاری به بخش خصوصی بویژه تعاونی ها است.

هدایت اصغری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه  به اعتقاد بنده آماده ترین بخش برای محقق ساختن  فرامین مقام معظم رهبری بخش کشاورزی است، اظهار داشت: خوشبختانه زیر ساخت های خوبی در این بخش فراهم شده است اما در حال حاضر به دلیل مشکلاتی در زمینه سرمایه گذاری یا مدیریت از این زیرساخت ها به شکل جامع و کامل استفاده نمی شود.

ایران توان تأمین نیاز غذای تمام کشورهای حوزه خلیج فارس را دارد

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: طبق اعلام فائو ایران پتانسیل بسیار بالایی در بخش محصولات کشاورزی دارد و در صورت استفاده صحیح از این قابلیت، می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز داخل، غذای تمام کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز تأمین کند.

سیدرضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری "اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون‌زاست، یعنی از دل ظرفیت‌های خود کشور ما و خود مردم می‌جوشد؛ رشد این نهال و این درخت متکی به امکانات کشور خودمان است".

وی اضافه کرد: بنابر فرمایشات ایشان  "وقتی کشوری با تکیه به استعدادهای درونی خود، ابتکار نیروی انسانی خود، با تکیه به ایمان خود و با اتحاد حرکت می‌کند قطعاً به نتایج مطلوب خواهد رسید".

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: با توجه به رهنمودهای رهبری ما باید با تمرکز بر ظرفیت‌های موجود و استفاده بهینه از آنها در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام برداریم و در این زمینه پتانسیل‌های بسیار زیادی داریم.

پسته کالایی با ارزآوری 100 درصدی برای کشور است

دبیرکل انجمن پسته کشور با اشاره به ارزآوری یک و نیم میلیارد دلاری صنعت پسته برای کشور، گفت: دولت باید از دخالت در قیمت گذاری بازار پسته و ورود بی جا به بازار ارز پرهیز کند.

حمید فیضی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه توصیه ای که درباره اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم  رهبری شده باید بسیار جدی گرفته شود، اظهار داشت: پسته کالایی است که ارزبری آن تقریبا در حد صفر و در مقابل این امر، کالایی است که ارزآوری صد در صدی برای  کشور دارد.

فیضی افزود: متوسط ارزآوری پسته در سالهای گذشته یک و نیم میلیارد دلار بوده که این مسئله بسیار باارزش است.

وی ادامه داد: علاوه بر این  تولید پسته که تماما داخلی است، نیازی به درآمد نفت، سوبسید و حمایت دولت نداشته و ندارد.

دبیرکل انجمن پسته اظهار داشت: بنابراین اگر بخواهیم در بخش کشاورزی محصولاتی را ردیف و اعلام کنیم که شاخص اقتصاد مقاومتی هستند به اعتقاد ما  پسته در راس این کالاها قرار می گیرد.

لزوم تشکیل نهاد ناظر برای تضمین اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

استاد اقتصاد دانشگاه علامه با بیان اینکه باید ناظرانی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را رصد کنند، گفت: حرف زدن لازم است اما کافی نیست بلکه حرفها باید عملیاتی شود و ابتدا در قالب اهداف، سیاست گذاری ها و قوانین شکل بگیرد و سپس اجرا شود.

مصطفی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه  از دو جنبه باید به اقتصاد مقاومتی که مفهوم مهمی است نگاه کرد، اظهار داشت: اول به معنای مقابله با دشمن در شرایط خاص مانند تحریم و دوم از این زاویه که به طور کلی ما در اقتصاد به چه شیوه ای عمل کنیم که اقتصادمان به اقتصادی مقاوم تبدیل شود و در برابر ملایمات و ناملایمات اقتصادی آمادگی لازم را داشته باشد.

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده جنبه دوم بیشتر مورد نظر مقام معظم رهبری بوده ، یعنی پی ریزی اقتصادی که در حوزه های مختلف بتواند مقاومت لازم را داشته باشد.

شریف افزود: در کل اقتصاد مفاهیم کلی وجود دارد که ما می توانیم در ارتباط با تولید ،بهره وری و استفاده صحیح از امکانات مطرح کنیم و در صورتی که به آنها درست عمل کنیم می توانیم این پایه ها را مستحکم کنیم.

وی ادامه داد: در کشاورزی ما زمینه های فراوانی داریم که در اقتصاد بویژه اقتصاد کشاورزی مقاومت ایجاد نماید.

بحران کم‌آبی امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بستر مناسب رسیدن به خودکفایی در محصولات اساسی و امنیت غذایی، تامین آب و خاک است، افزود: منابع طبیعی و پوشش گیاهی نقش بسیار مهمی در تامین منابع آب و جبران بیلان منفی آبهای زیرزمینی ایفا می کند.

خداکرم جلالی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه  بحث امنیت غذایی و خوداتکایی در بخش کشاورزی یکی از موضوعاتی است که در اقتصاد مقاومتی مورد توجه است، اظهار داشت: مابرای رسیدن به این هدف باید شرایط و بستر مناسب برای آن را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه بستر مناسب برای رسیدن به خودکفایی و خوداتکایی در محصولات اساسی و امنیت غذایی، برخورداری از شرایط مناسب تامین آب و خاک است، افزود: منابع طبیعی و پوشش گیاهی نقش بسیار مهمی را در تامین منابع آب و جبران بیلان منفی آب های زیرزمینی که در حال حاضر رقمی بالاتر از 9 میلیارد متر مکعب ذکر شده و بسیاری از دشت های کشور را مورد تهدید قرار داده، ایفا می کند.

استفاده از خورشید راه موثر کاهش مصرف سوخت فسیلی در کشور است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در کشور کمتر از دو درصد است، گفت: استفاده از انرژی خورشیدی علاوه بر کاهش مصرف انرژی فسیلی می تواند از نظر زیست محیطی نیز بسیار مفید باشد.

غلام عباس عبدی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که بخش منابع طبیعی و آبخیزداری کشور چه نقشی را می تواند در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ایفا کند؟ اظهار داشت: ما در بخش منابع طبیعی پتانسیل های بسیار بالایی داریم که با استفاده از آنها می توانیم در زمینه اقتصاد مقاومتی عملکردی موفقیت آمیز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مراتع کشور ما دارای ظرفیت های بسیار زیادی هستند، افزود: گیاهان مرتعی  مخلوطی از علوفه و گیاهان دارویی، عطری و صنعتی هستند، اما از آنجا که مراتع کشور تنها به عنوان محل چرای دام استفاده می شوند در نتیجه همه این گیاهان نیز  به عنوان علوفه مورد استفاده قرار می گیرند.

عبدی نژاد افزود: بنابراین ما از تولیدات مراتعی که در اختیار داریم به صورت مطلوب استفاده نمی کنیم و استفاده ما از آنها صرفا در جهت تامین علوفه دام ها است در حالی که بخش عمده ای از گیاهان موجود دراین مراتع از انواع دارویی هستند که از جمله  آنها می توان به بومادران، آویشن، شیرین بیان و... اشاره کرد.

کارخانه‌های فرآوری کشاورزی تبدیل به انبار لوازم خانگی شده است

یک محقق کشاورزی با بیان اینکه کارخانه‌های کشاورزی تبدیل به انبار شده است گفت: برای پیاده ساختن اقتصاد مقاومتی در کشاورزی اولین قدم تدوین برنامه مدت دار با اهداف مشخص، شاخص اندازه گیری پیشرفت، دوره زمانی اجرا و وظایف نهادهای درگیر است.

علی جعفری مفیدآبادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم افزود: حدود 38 کارخانه پنبه پاک کنی در کشور وجود داشت، که عمده این کارخانجات به دلیل کاهش سطح زیرکشت پنبه، به انبار لوازم خانگی تبدیل و یا تعطیل شده اند که این امر با رویکرد حال حاضر کشور به سوی اقتصاد مقاومتی سنخیت ندارد.

وی با بیان اینکه"برنامه عملیاتی پنج ساله احیای مجدد پنبه درسطح کشور" تدوین شده است، ادامه داد: متاسفانه این برنامه هنوز  معطل اجرایی شدن است و لا به لای سیستم های اداری  و  اظهار نظرهای متفاوت راکد مانده است.

تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در گرو حمایت از کشاورزان است

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور گفت: حمایت از تولیدکنندگان مهم ترین گام در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

مصطفی نصرالهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: زمانی تولید چای خشک در کشور بین 60 تا 70 هزار تن بود که هم اکنون  این میزان به 20 هزارتن کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد از تولید ملی حمایت شود و در مسیر اقتصاد مقاومتی گام برداریم باید بستر را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم.

نصرالهی افزود: یعنی کلماتی که با آنها بازی می کنیم در زندگی مان تاثیرگذار باشد تا کشاورزان انگیزه پیدا کنند.

خروج کشاورزان از گردونه تولید با اصول اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران گفت: تولید کننده ای که با مشکلات فراوان به تولید می پردازد اما درآمدی کسب نمی کند، از گردونه تولید خارج شده یا تولید خود را کاهش می دهد که این امر با اصول اقتصاد مقاومتی ناسازگار است.

سید فرزاد طلاکش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت:  اساس کار در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، کشاورزی است .

وی اضافه کرد:  جزخوراک دام که بخشی از آن وارداتی است  سایر بخش های کشاورزی  وابستگی خارجی ندارد و برای تحقق شاخص های اقتصاد مقاومتی می توان با استفاده از نیروی متخصص داخلی سطح بهره وری را در این زمینه  افزایش داد.

اقتصاد مقاومتی با چوب لای چرخ تولید گذاشتن محقق نمی‌شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با چوب لای چرخ تولید گذاشتن محقق نمی‌شود، گفت: در بخش دامداری با افزایش بهره‌وری امکان رشد 10 تا 15 درصدی تولید وجود دارد.

سعید سلطانی سروستانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: واقعیت این است که در زیربخش دامپروری، دامداران کشور چندین سال است که اقتصاد مقاومتی را تمرین می کنند.

وی با بیان اینکه  تولید کنندگان در این زیر بخش از سال 87 به بعد دچار مشکل بودند، اضافه کرد: علی رغم اینکه تولید طی این مدت  دچار مشکلات زیادی بوده است، به ویژه در تامین نهاده های دامی و تغییراتی که در نرخ ارز به وجود آمد در نهایت دامداران  روی پای خود ایستادند و اجازه نداند این بخش با مشکل جدی مواجه شود.

افزایش راندمان 35درصدی آبیاری قدم اول اقتصاد مقاومتی در کشاورزی است

رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس و عضو شورای عالی آب با بیان اینکه الگوی مصرف آب در کشور باید اصلاح شود، گفت: هم اکنون حدود 90 درصد منابع آب موجود در کشاورزی استفاده می شود و راندمان آبیاری نیز 35 درصد است که باید اصلاح کرد.

محمدتقی توکلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه در بخش کشاورزی آب و بارندگی ایفاگر نقش اول هستند، اظهار داشت: متاسفانه ایران در منطقه ای از جهان قرار دارد که میزان بارندگی در آن کم است و بیشترین سطح کشور در مناطق خشک، نیمه خشک و حتی فرا خشک قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بارندگی در برخی از این مناطق حتی کمتر از 250 میلی لیتر است، اضافه کرد:  متوسط بارندگی در کشور ما 250 میلی لیتر است که اگر بخواهیم این میزان را از لحاظ پراکندگی تفکیک نماییم، ما در شمال تا 1500 ، درکوه های زاگرس بین 500 تا 800 ، در اکثر نقاط کشور بین 100 تا 250  و در برخی نقاط حتی زیر100 میلی لیتر بارندگی داریم.

توکلی افزود:  در حال حاضر ما از حدود 70 درصد منابع آب کشور- هم سطحی و هم زیر زمینی- استفاده می کنیم این در حالی است که  استانداردهای جهانی در این زمینه 40 درصد را پیشنهاد می کنند. (یعنی کشوری که 40 درصد از منابع آب تجدید شونده اش را استفاده کند در گروه کشورهای نرمال قرار می گیرد. )

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین ما در این زمینه در شرایط  بحران قرار داریم و باید سعی کنیم میزان مصرف آبمان را کاهش دهیم.

توسعه صادرات و ارتقاء بهره‌وری دو راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: ما می توانیم برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی با افزایش بهره وری – که بخشی از آن نیز اتفاق افتاده است_ بحث صادرات را توسعه بخشیم.

همایون دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ما باید از منابعی که در اختیار داریم استفاده بهینه کنیم.

وی با بیان اینکه چنین اقدامی در بخش کشاورزی به راحتی محقق می شود ،  ادامه داد: بعنوان مثال ، ما بیشترین ضایعات را در بخش کشاورزی داریم و خیلی راحت می توان با برنامه ریزی صحیح این ضایعات را کاهش داد.

دارابی افزود: کشوری که مدعی 120 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی است اگر تنها 10 درصد از این میزان ضایعات را کاهش دهد، 12 میلیون تن به تولیدش افزوده می شود بدون اینکه سطح زیر کشتی اضافه کرده باشد.

برنامه اقتصاد مقاومتی شیلات با افزایش سالانه 10درصدی ضریب خودکفایی تدوین شد

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت،فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات گفت: مقرر شده این سازمان در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی طی یک دوره زمانی معین، سالانه حداقل 10 درصد به میزان تولیدات و ضریب خودکفایی محصولات اضافه کند.

عیسی گلشاهی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: سازمان شیلات کشور براساس سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در حال تنظیم  سیاست ها و برنامه هایی در جهت تحقق این اهداف است.

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در حال حاضر ما براساس سیاست های ابلاغی مذکور و همچنین قانون انتزاع دنبال می کنیم این است که  قرار شده طی دوره زمانی معینی به صورت سالانه حداقل 10 درصد به میزان تولیدات و ضریب خودکفایی محصولات  اضافه کنیم .

گلشاهی با بیان اینکه  نکته قابل توجه در حوزه شیلات این است که به طور کلی میزان وابستگی آن به نهاده ها و مواد اولیه خارجی  به نسبت سایر بخش ها پایین تر است، تصریح کرد: بنابراین آسان تر از سایر بخش ها می توان در این حوزه  خود را از وابستگی به نهاده های خارجی  رها ساخت و به خودکفایی رسید.

ارز آوری 400 میلیون دلاری زعفران برای کشور با رفع موانع تولید و صادرات

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه درحال حاضر حداکثر 300 تن طلای سرخ در کشور تولید می شود، گفت: در صورت رفع موانع صادراتی نزدیک به 240 تن صادرات خواهیم داشت که این رقم، 400 میلیون دلار ارز آوری خواهد داشت.

غلامرضا میری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه تولید زعفران از هر محصول دیگری برای کشاورزان مقرون به صرفه تر است ، اظهار داشت: تولید کنندگان بسیار از کشت این محصول راضی هستند و  این امر هشداری برای مسئولان است تا  به این نکته توجه کنند که استان هایی با پتانسیل تولید دیگر محصولات، زعفران را جایگزین آن محصولات نکنند.

وی اضافه کرد: چراکه قبل از تولید زعفران بیشتر باید زیرساخت های این کارفراهم شود و ما بازارهایی را برای آن پیدا کنیم تا تولیدکنندگان دچار مشکل نشوند.

میری با بیان اینکه زعفران ایرانی در بازارهای جهانی از  اعتبار بالایی برخوردار است و مشتریان خوبی دارد ، افزود: علاوه بر این زعفران ارزآوری بسیار بالایی دارد و از نظر اشتغال زایی نیز در حال حاضر 150 هزار خانوار تنها در بخش کشاورزی مشغول تولید طلای سرخ هستند.

پل ارتباطی دانشگاه، دولت و کشاورزان رمز تحقق اقتصاد مقاومتی است

یک استاد دانشگاه گفت: با استفاده از افراد متخصص در جایگاه خود و برقراری ارتباط میان دانشگاه ، وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان قادر به تحقق بخشیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

کیانوش شیرمحمدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: بالعکس هر فعل و انفعالات اقتصادی یا  غیر اقتصادی که در اختیار ما است و می توانیم آن را انجام دهیم، کشاوزی صد در صد در اختیار کارگزار، کارفرما یا آن کسی که دارد کار کشاورزی انجام می دهد نیست.

این محقق رشته علف های هرز اضافه کرد: علوم جدید به ما این فرصت را می دهند که بتوانیم از داشته های کم، بیشترین استفاده را ببریم بعنوان مثال کشورهای دیگری نیز در جهان وجود دارند که میزان بارندگی در آن ها مانند کشور ما کم ولی میزان تولیداتشان روبه رشد است.

شیرمحمدی تصریح کرد: این امر با توجه به عوامل فنی و علمی که در اختیار دارند و بحث استفاده بهینه محقق شده است یعنی آنها مثلث کشاورز، مروج و محقق را برقرار کردند و بدین ترتیب می توانند بهترین استفاده را از کمترین داشته های خود نمایند.

وی با بیان اینکه ما نیز قادر به انجام این کار هستیم، افزود: ما این قابلیت بالقوه را داریم که از نهاده ها و داشته هایمان به بهترین  نحو استفاده کنیم .

اتخاذ 97درصد تصمیمات کشاورزی توسط دولت با اقتصاد مقاومتی تناقض دارد

قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز گفت: در حالی که نزدیک به 95 درصد کارها در بخش کشاورزی به دست بخش خصوصی انجام می‌گیرد، 97 درصد تصمیم گیری‌های این بخش توسط دولت اتخاذ می‌شود که این مسئله در تناقض با اقتصاد مقاومتی است.

غایت‌الله بیابانی  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که بخش کشاورزی چه‌نقشی را می‌تواند در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ایفا کند، اظهار داشت: تولیدات جامعه کشاورزی خود نوعی اقتصاد مقاومتی است چرا که تولید پایدار، بهره‌وری بالا و توجیه اقتصادی همان اهدافی است که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌اعتقاد بنده چون جامعه کشاورزی دستی در آتش دارند نه بر آتش، در نتیجه بهتر می‌توانند خود را برای حرکتی این‌چنینی آماده سازند.

بیابانی افزود: حدود 95 درصد کارها در بخش کشاورزی به‌صورت خصوصی سازی انجام می‌شود (خصوصی است)، اما 97 درصد تصمیم گیری‌های این بخش توسط دولت اتخاذ می‌شود.

برخی دولتمردان سیاست های اصل 44 را از مسیر خود منحرف کردند

میرکل اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان کشور گفت: دولتمردان سابق اصل 44 و خصوصی سازی را از مسیر خود خارج ساختند و در نتیجه این اصل به سوی خصوصی سازی پیش نرفت .

ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: به اعتقاد بنده روی سخن سیاست های ابلاغی در اصل 44 و در بحث اقتصاد مقاومتی  با تولیدکنندگان است.

وی افزود: متاسفانه دولتمردان  دولت قبل اصل 44 و خصوصی سازی را از مسیر خود خارج ساختند در نتیجه این اصل به سوی خصولتی سازی پیش رفت .

قاسمی اضافه کرد: اگر گزارش عملکرد واگذاری های آن دوره را ببینید به اعتقاد بنده کمتر از 10 درصد به بخش خصوصی و تعاونی واقعی واگذار شده  وباقی واگذاری ها  همه به شرکت های شبه دولتی انجام گرفته که ما به این ها شرکت های خصولتی می گوییم.

موانع ساختاری در وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس هیات مدیره مجمع ملی تشکلهای کشاورزی با بیان اینکه نمره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تعامل با تشکل ها ی این بخش صفر است، گفت: با شیوه ای که این وزارتخانه در تعامل با تشکل ها دارد بحث اقتصاد مقاومتی به جایی نمی رسد.

مسعود اسدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: سیاست های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ شده است ، براساس نیاز پایدار کشور است و نباید این تصور باشد که چون ما در شرایط تحریم قرار داریم به این بحث نیازمند هستیم .

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی در کشوری که دچار فرهنگ های ضد اقتصاد سالم است که اکثر این فرهنگ ها نیز وارداتی و اکتسابی هستند و متاسفانه در فرهنگ ما نهادینه شده اند از جمله اسراف،عدم بهره وری صحیح و عدم رعایت استانداردهای درست در تولیدات و زندگی؛ نیازی ضروری است.

اسدی افزود: اگر ما بخواهیم  در کل و جدا از وضعیتی که هم اکنون داریم به پیشرفتی دائم و پایدار دست یابیم چاره ای جز اجرایی ساختن این دستورالعمل ها نداریم.

وی اضافه کرد: ای کاش ما مردمانی بودیم که این سیاستها را قبل از ابلاغ آنها توسط مقام معظم رهبری اجرا می کردیم  اما چون چنین اتفاقی نیفتاد ایشان آنها را در نظر گرفتند و با توجه به وضعیت جامعه تشخیص دادند که باید بر این مسائل تاکید شود.

اسدی افزود: بنده به نمایندگی از جامعه کشاورزی اعلام می کنم اگر پارامترهای بیان شده توسط مقام معظم رهبری اجرایی شود و ما کمر همت بر این امر ببندیم در بخش کشاورزی به تمامی خواسته ها و دستاوردهایی که در سند چشم انداز 1404 دیدیم به آسانی و شاید زودتر از موعد دست یابیم.

صنعت دامداری در کشور با تحقق اقتصاد مقاومتی شکوفا می‌شود

رئیس سابق سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه دامداری یکی از شغل های اصلی جامعه عشایری است، گفت این شغل می تواند با تکیه بر اقتصاد مقاومتی شکوفا شود.

جهانشاه صدیق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه جامعه عشایری جامعه ای تولید کننده است، اظهار داشت: عمده تولیدات این جامعه تولیدات پروتئینی مرتبط با دام است.

وی افزود:  بنابراین دامداری  که یکی  از شغل های اصلی عشایر است می تواند با در نظر گرفتن فرصت پیش آمده ( یعنی تکیه بر اقتصاد مقاومتی که اتکای آن به مردم ، تولیدکنندگان و تولید داخل است) شکوفا شود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها