کد خبر: ۲۳۷۹۱۹
زمان انتشار: ۱۳:۳۳     ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
یک روانشناس معتقد است:از منظر اسلام که یک مکتب انسان ساز است، فرد مومن دارای خلق نیکو و روحیه‌ای بشاش و پرنشاط است.

به گزارش پایگاه 598، جاوید ثمودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، در خصوص اهمیت شاد زیستن توضیح داد: دین اسلام با افراط در غم و شادی مخالف است به ویژه شادی و نشاطی که زمینه غفلت انسان و گرایش به گناه را فراهم می‌آورد از نظر اسلام مذموم شناخته شده است اما این دین هیچ‌گاه مخالف طراوت، تازگی و سرزندگی نیست بلکه مطابق با نیاز و فطرت انسان برای شاد زیستن، برنامه و طرح جامع دارد.

وی در خصوص عوامل مهم در شاد زیستن انسان اظهار کرد: مهم ترین نکته در شاد زیستن و داشتن روحیه نشاط و سرزندگی، برخورداری از یک برنامه منظم برای آینده و طرح هدف و مقصد در زندگی است زیرا افرادی که هدفی را در زندگی دنیال نمی‌کنند در حقیقت در یک زندگی به دور از امید و نشاط به سر می‌برند.

ثمودی اظهار کرد: برای داشتن یک زندگی شاد باید از آرزوهای دست نیافتنی دور شد، همچنین تلخی‌های گذشته زندگی را از یاد برد و برای ساختن یک آینده‌ای پرنشاط با توکل و عنایت به لطف خدا در زمان حال زندگی کرد و با جدیت به حرکت و تکاپو پرداخت.

وی، نظم در زندگی را یکی از عوامل مهم در نشاط و شادابی دانست و بیان کرد: افراد بی‌نظم به دلیل آشفتگی‌های فراوانی که با بی‌نظمی خود در زندگی ایجاد می‌کنند از داشتن یک زندگی شاد محروم هستند، به همین دلیل با برنامه ریزی منظم و فهرست کردن اهداف و امور زندگی در سایه نظم و هماهنگی می‌توان شاد زیست.

این روانشناس تصریح کرد: شاد زیستن یک نعمت الهی است، از این رو باید با گرایش به معنویات، شادی را در زندگی خود به جریان بیندازیم، انسانهایی که سالم زندگی می‌کنند به مراتب شادتر از افرادی هستند که با گرایش به ناهنجار‌ی‌ها، رفاه و آسایش را از خود و دیگران سلب می‌کنند.

وی، لبخند زدن را یکی از مشخصات مهم افراد شاد و با نشاط عنوان کرد و گفت: اگر انسان بتواند در هر شرایطی در برابر ناملایمات صبر و شکیبایی خود را از دست ندهد و با یک لبخند به استقبال مشکلات برود قطعا با روحیه بهتری می‌تواند بر مشکلات پیروز شود از این رو لبخند را از یاد نبریم زیرا به ما آرامشی مطلوب برای حل بهتر مسائل می‌دهد.

ثمودی یادآور شد: پرداختن به تفریحات سالم و سازنده می‌تواند انسان را شاداب کند، از این رو گرایش به ورزش، رشته‌های هنری و مطالعه کتاب‌های سازنده و مفید را از یاد نبریم، همچنین ساعاتی از هفته را در دل طبیعت بگذرانیم و به دور از دغدغه‌ها و نگرانی‌های روزمره ساعات خوشی را برای خود و خانواده‌مان فراهم کنیم.

وی شکرگذاری از نعمت‌های الهی را یکی از روشهای مهم در شاد زیستن برشمرد و خاطرنشان کرد: ناشکری و بی توجهی به داشته‌ها انسان را ناامید و غمگین می‌سازد و در برخی از موراد حس حسادت را در وجود انسان بیدار می‌کند، به همین دلیل باید شکرگذار خداوند باشیم و ایمان خود را محکم سازیم تا بتوانیم زندگی شادی داشته باشیم.

این روانشناس اظهار کرد: گاهی وقتها در زندگی باید فرصتی را برای خودشناسی بگذاریم به این معنا که با تفکر به روحیات و روند زندگی، اشتباهات را شناخته و از آن دست برداریم و یا نقاط مثبت زندگی را تقویت کنیم.

وی، انتخاب یک دوست خوب و مناسب را یکی دیگر از عوامل مهم در شاد زیستن دانست و بیان کرد: دوستان خوب، یاریگر حل مشکلات هستند و می‌توان مشکلات و درد دلها را با آنها در میان گذشت، البته باید توجه داشت که همسر، بهترین دوست در زندگی به شمار می‌رود و با انتخاب یک همسر مناسب می‌توان یک زندگی شاد و پرنشاطی را تجربه کرد.

ثمودی متذکر شد: از همین حالا تصمیم بگیریم افسردگی‌ها، کینه‌ها، تلخی‌ها و خشم‌های خود را به فراموشی بسپاریم و برای داشتن یک زندگی تازه به خودسازی و ارزیابی شیوه‌های بهتر برای زندگی بپردازیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها