امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۳۷۹۲۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
یک استاد حوزه علمیه قم، گناهان نابخشودنی که باعث می‌شود فرد مورد رحمت و بخشش خداوند قرار نگیرد، را تشریح کرد.
ه گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در جمع نمازگزاران و روزه داران در حرم مطهر حضرت معصومه(س) درخصوص چگونگی بخشش گناهان و شرایط پذیرفتن توبه گفت: انسان با توبه به درگاه خداوند باید گناه خود را جبران کند مخصوصا اگر حق الناسی بر گردن افراد باشد آن را از مال خود جدا کند و حق مردم را پرداخت کند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حق الناس تا جایی دارای اهمیت است که اگر شهیدی به مقام شهادت برسد و حق الناسی بر گردنش نباشد همه گناهانش مورد عفو و بخشش قرار می‌گیرد. همچنین مورد بخشش خدا قرار نخوهند گرفت مگر آنکه توبه آنها خالصانه باشد.
 
وی در مورد عدم پذیرش توبه گفت: کتمان کردن حق یکی از اموری است که موجب می‌شود گناهان مورد آمرزش قرار نگیرد به ویژه علمای اهل کتاب که حقیقتی را پنهان کردند و یا شاهدان غدیر خم که ولایت علی(ع) را نادیده گرفتند هیچ گاه مورد بخشش خدا قرار نخواهند گرفت.
 
رفیعی بیان کرد: در این زمینه اگر با کتمان حقیقت آبروی کسی برده شد باید حلالیت طلبید برای نمونه اگر رسانه‌ها با دروغ پردازی آبروی فردی را بردند باید از طریق همان رسانه طلب مغفرت کنند.
 
وی ادامه داد: برخی از گناهان به هیچ عنوان مورد بخشش قرار نمی‌گیرد که مهم‌ترین آن بدعت گذاری در دین است کسانی که همچون تکفیری‌ها و سلفی‌ها بدعتی را در دین می‌گذارند و زمینه انحراف در اسلام را به وجود می‌آوردند مورد بخشش قرار نخواهند گرفت البته در مکتب شیعه هم بدعت گذارانی هستند که فرقه‌ای را ایجاد می‌کنند که آنها نیز مورد مغفرت قرار نخواهند گرفت.
 
این استاد اخلاق زیر پا گذاشتن حق کارگران را یکی دیگر از گناهان نابخشودنی دانست و عنوان کرد: صاحبان سرمایه و کارآفرینان توجه داشته باشند که حقوق کارگران خود را پرداخت کنند و حقی از آنها اجحاف نکنند که اگر کارگر از حقی که ضایع شده نگذرد هیچ گاه توبه پذیرفتنی نیست و باید آن را جبران کند.
 
این عضو جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: کارفرمایان جانب انصاف را رعایت کنند چرا باید در جامعه فاصله طبقاتی بالا میان حقوق گیرندگان وجود داشته باشد و ما از پرداخت حقوق 200 هزار تومانی تا 5 میلیون تومانی شاهد باشیم البته توجه به حقوق متناسب با تحصیلات اهمیت دارد اما این همه فاصله طبقاتی در جامعه شایسته نیست.
 
وی در پایان متذکر شد: از طرفی کوچک شمردن گناهان نیز از گناهان نابخشودنی است که بخشیده نمی‌شود از این رو گناهان را بزرگ بدانیم و طلب مغفرت نمائیم تا مورد آمرزش قرار بگیریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها