کد خبر: ۲۳۸۰۱۶
زمان انتشار: ۱۶:۰۵     ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
ظریف فقط حرف‌های کلی زد؛ اکثر نمایندگان ناراضی بودند/
بعد از تذکر من، آقای لاریجانی هم از وزیر خواست تا به جزئیات مذاکرات بپردازد اما آقای ظریف مجددا کلیاتی را درباره مذاکرات و فضای حاکم بر آن ارائه کرد که واقعا دردی از نمایندگان دوا نمی‌کرد. اینجا بود که من وارد بحث شدم و تذکر دادم که این حرف‌های مبهم و کلی برای نمایندگان مجلس مفید نیست. ما می‌خواهیم در جریان ریز امور قرار بگیریم و بدانیم منافع ملی کشورمان تا کجا رعایت شده است.
روز گذشته، محمدجواد ظریف به بهارستان رفت تا در یک جلسه غیرعلنی، نمایندگان مردم را در جریان جزئیات روند مذاکرات اخیر میان ایران و گروه 1+5 درباره تنظیم برنامه جامع توافق هسته‌ای قرار دهد؛ جلسه‌ای که البته از محتوای دقیق آن خبری منتشر نشد و فقط چند رسانه خاص اقدام به انتشار برخی مطالب درباره جزئیات آن کردند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، در همین زمینه به سراغ حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا میزان صحت این مطالب را از وی جویا شویم و همچنین مشخص شود که روند برگزاری جلسه دیروز میان نمایندگان و وزیر امور خارجه کشورمان چگونه بوده است.

 جناب حسینیان؛ درباره جزئیات جلسه دیروز نمایندگان مجلس با وزیر امور خارجه، در برخی از رسانه‌ها  یک سری مطالبی منتشر شده است. شما این مطالب را تایید می‌کنید؟

من اول یک توضیحی در این زمینه بدهم. جلسه دیروز نمایندگان با وزیر امور خارجه، غیرعلنی بود و تذکر دادند که محتویات آن از جلسه بیرون نرود و رسانه‌ای نشود. با این حال، امروز دیدم که برخی روزنامه‌های خاص از قول یکی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت مطالبی را خلاف واقع نقل کرده‌اند که مجبور هستم در این زمینه شفاف سازی کنم؛ چرا که از ایشان نقل کرده‌اند که همه نمایندگان حاضر در جلسه از اظهارات آقای ظریف راضی بوده‌اند و فقط حسینیان و کوچک‌زاده اعتراض کردند که این مساله دروغ است.

آقای دکتر کوچک‌زاده که اصلا بعد از اینکه دید آقای ظریف مشغول تکرار حرف‌های کلی درباره فضای مثبت مذاکرات و واکنش رسانه‌های آمریکایی به این مذاکرات و از این موارد است، به کار خودش مشغول شد و اصلا دیگر حرفی نزد و توجهی هم نکرد.

اعتراض شما به سخنان آقای ظریف درباره چه چیزی بود؟

در ابتدای مراسم من به آقای لاریجانی تذکر دادم که اگر قرار است آقای وزیر امور خارجه مثل دفعات قبل، اقدام به سخنرانی کلی و بیان مطالب غیرشفاف و مبهم بکند، چیز به درد بخوری عاید نمایندگان مجلس نخواهد شد. آقای ظریف باید دقیقا و به صورت شفاف توضیح بدهند که اختلافات ما و طرف غربی بر سر چه تعداد سانتریفیوژ است؟ ماجرای فردو و مساله تغییر کاربری آن تا چه اندازه قرار است انجام شود و نظر طرفین درباره آن چیست؟ رویکرد ایران و طرف غربی در زمینه آب سنگین اراک چه میزان اختلاف دارد؟ و نهایتا، تکلیف تحریم‌های اقتصادی چه خواهد شد؟ آیا تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود یا اصلا چنین چیزی در مذاکرات مطرح نشده است؟

بعد از تذکر من، آقای لاریجانی هم از وزیر خواست تا به جزئیات مذاکرات بپردازد اما آقای ظریف مجددا کلیاتی را درباره مذاکرات و فضای حاکم بر آن ارائه کرد که واقعا دردی از نمایندگان دوا نمی‌کرد. اینجا بود که من وارد بحث شدم و تذکر دادم که این حرف‌های مبهم و کلی برای نمایندگان مجلس مفید نیست. ما می‌خواهیم در جریان ریز امور قرار بگیریم و بدانیم منافع ملی کشورمان تا کجا رعایت شده است.

این تذکر شما تاثیری در سخنان آقای ظریف داشت؟

بعد از تذکر من، آقای وزیر کمی از مطالب را بیان کردند اما باز هم وارد جزئیات نشدند و نمایندگان را به صورت شفاف در جریان کارها و اقدامات و صحبت‌هایی که شده، قرار ندادند. با این حال، چیزی که ما از همین صحبت‌های کلی ایشان هم فهمیدیم این است که فاصله خط قرمزهای ما با درخواست‌های آمریکا، فاصله بسیار زیادی است که به نظر نمی‌رسد به همین راحتی قابل پوشش باشد.

از طرف دیگر، آقای ظریف تلاش کرد در سخنانش با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جریان ریز مذاکرات هستند، اینگونه القاء کند که عملکرد تیم مذاکره کننده زیر نظر رهبری است. در این زمان من تذکر دادم که شخص رهبر انقلاب صریحا اعلام کرده‌اند که در جزئیات مذاکرات دخالت نمی‌کنند و شما نباید حرفی بزنید که اگر مذاکرات به بن بست خورد و موفق نبود، به پای رهبری نوشته شود. ما هم مثل ایشان تاکید می‌کنیم که امیدی به این مذاکرات نداریم.

نظر باقی نمایندگان درباره این سخنان ظریف چه بود؟

اکثر نمایندگان ناراضی بودند و زیرلب غرولند می‌کردند اما تنها کسی که اعتراض کرد و تذکر داد، من بودم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها