يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۳۸۲۵۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۰۲ مرداد ۱۳۹۳
وزیر ورزش ادعاهای نوبخت را تکذیب کرد؛
وزیر ورزش و جوانان دیرو از تعویق وام ازدواج خبر داد. این در حالی است که نوبخت سخنگوی دولت خبر از حل شدن موضوع وام ازدواج داده بود / نبود اعتبارات کافی تنها دلیل دولت برای عدم پرداخت وام ازدواج است اما نمایندگان مجلس این دلیل را برطرف شده میدانند / برخی از کارشناسان اقتصاد، سنگ اندازی بانک ها را مشکل اساسی وام ازدواج می دانند.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، وزیر ورزش و جوانان دیشب در مراسم افطاری اصحاب رسانه از تعلیق دوباره وام ازدواج خبر داد. محمد گودرزی با اشاره به وضعیت اقتصادی، پرداخت وام ازدواج را در شرایط فعلی ناممکن دانست و گفت" وضعیت اقتصادی دولت وضعیت مناسبی نیست در نتیجه اینگونه بحث‌ها تا بهبود وضعیت اقتصادی دولت احتمالا به تعویق خواهد افتاد. گودرزی این مشکل را تحریم های که در سال 91 تصویب شد دانست و افزود " این مشکل مربوط به وام ازدواج به سال 91 با وجود تحریم‌های جدی و در سال 92 که به اوج رسید، برمی‌گردد؛ آنقدر مشکلات عمیق است که این موضوع به تعویق افتاده است.

وزیر ورزش و جوانان در حالی درباره تعویق وام ازدواج سخنرانی میکرد که نوبخت سخنگوی دولت خبر از حل شدن موضوع وام ازدواج داده بود. نوبخت در حاشیه جلسات هیات دولت اظهار داشت که وام ازدواج از عید فطر پرداخت می شود " حدود یک‌میلیون نفر از جوانان به دلیل مشکلات نظام بانکی در نوبت دریافت وام ازدواج هستند و با توجه به همکاری انجام شده قرار است بعد از تعطیلات عید بزرگ فطر پرداخت وام های ازدواج صورت می گیرد" .

نبود اعتبارات کافی تنها دلیل دولت برای عدم پرداخت وام ازدواج است اما نمایندگان مجلس این دلیل را برطرف شده میدانند . عباس صلاحی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه 598 میگوید مجلس راهکار خوبی برای این مشکل به دولت ارائه داده است و دولت برای اختصاص بودجه مشکلی ندارد "از رئیس جمهور خواسته ایم که ازطریق صندوق توسعه ملی اعتبار لازم تخصیص داده شودواین مشکل برطرف شود. در دولت دکتراحمدی نژاد در سال 91 نیز حدود 7/2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بابت عیدانه ای که به مردم دادند، برداشت کردند، بنابراین این امر مقدوراست و پیشنهاد داده شده که برای حل مشکل وام ازدواج جوانان فعلا 500 میلیون دلار از صندوق توسعه برداشت شود".

صالحی با بیان سخنان وزیر اقتصاد و نوبخت از تناقضات دولت انتقاد کرد " وزیر اقتصاد که در مجلس حضور پیدا کردند قول دادند که این امر تا دو ماه دیگر انجام شود پس چگونه سخنگوی دولت، عید فطر را پیش بینی کرده است؟"

برخی از کارشناسان اقتصاد، سنگ اندازی بانک ها را مشکل اساسی وام ازدواج می دانند. این کارشناسان عنوان میکنند در حالی که شرکت های دلال وام تا 20 میلیارد وام را در طی بیست روزه دریافت میکنند چگونه بانک ها میلیونها جوان ایرانی را در صف وام 2 میلیونی منتظر میگزارند. یکی از شرکت های دلال وام در تبلیغات خود تنها شرط وام میلیاردی را داشتن سند ملکی با پایان کار اعلام میکند و 20 درصد هم سود کارمزد میگیرد. یعنی یک وام یک میلیاردی در طی سی روز پرداخت میشود و نزول آن (کارمزد) تنها 10 میلیون تومان می باشد.

با وجود تاکیدات جامعه شناسان مبنی بر تبعات سنگین بالا رفتن سن ازدواج، دولت تدبیر و امید با دلایل واهی و نبود اعتبارات لازم پرداخت وام ازدواج را در شرایط کنونی ناممکن میداند در حالی که در دولت نهم و دهم نیز این مشکلات وجود داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها