أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۸۲۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۲۸ مهر ۱۳۹۰
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به رابطه اعمال و نتایج آن، اظهار داشت: همانطور که بین دانه و میوه رابطه تکوینی وجود دارد، اعمال ما در این دنیا هم اینطور است هرچه بکاریم همان را درو خواهیم کرد و این رابطه تغییر ناپذیر است.

به گزارش سرویس حوزه ومراجع 598 به نقل از خیرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) شامگاه امشب چهارشنبه 27 مهرماه، در ادامه جلسات درس اخلاق خود در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، به برخی از نیازهای فطری انسان اشاره کرد و گفت: پیگیری برای درمان بیماری ها، رفع عیوب، مطلوبیت علم و توانایی برای انجام کارها همگی از عوامل فطری هستند.

وی با بیان اینکه انسان فطرتا طالب کمال است و نقص را دوست ندارد، افزود: انسان علم را ذاتا دوست دارد به همین دلیل هم کودکان زیاد سئوال می کنند. این عوامل درونی و محرک های درونی است که انسان را به سمت هدف های والای آفرینش سوق می دهد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) شناخت گرایش های فطری را برای تعیین یک نظام ارزشی لازم دانست و اظهار داشت: البته این شناخت به تنهایی کافی نیست. نظام ارزشی در جایی به کار ما می آید که خواسته های درونی ما در تزاحم باشند و ما باید تصمیم بگیریم که کدامیک را دنبال کنیم.

آیت الله مصباح یزدی با انتقاد از کسانی که نیازهای مادی و جسمی را بر اخلاق مقدم می دارند گفت: برخی پرداختن به نیازهای مادی را عین اخلاق می دانند ولی خدا می خواهد که ما در حد ضرورت به این نیازها توجه کنیم و تمام عمر خود را صَرف بدن نکنیم به همین دلیل دین را به وسیله پیامبران برای ما فرستاده است، ارزش اینها قابل قیاس با مادیات نیست.

وی با اشاره به عملکرد غیر اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات، افزود: او در جواب کسانی که پرسیده بودند برای تحقق نام وزارت خانه ات چه کرده ای؟ گفته بود «پسوند اسلامی یک لقب تشریفاتی است، بزرگترین ارزش آزادی است من به عنوان وزیر ارشاد کاری کردم که هرکس هر کار دلش می خواهد بتواند انجام دهد.»

این استاد اخلاق در پاسخ این سئوال که می گویند «چرا خداوند نمی گذارد هرکاری دلمان می خواهد انجام دهیم و در آن دنیا هم به خاطر لطف و رحمت بیکرانش ما را به بهشت ببرد؟» گفت: برای پاسخ به این سئوال باید هدف از آفرینش انسان را در نظر گرفت، انسان به کسی می گویند که بهشت ابدی را خودش می سازد و خودش تعیین می کند که بهشتی باشد یا جهنمی.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تصور اینکه وعده عذاب و جزا قراردادی است که از سوی خدا وضع شده است را غلط توصیف کرد و ادامه داد: اینطور نیست که قراردادی باشد و قابل تغییر، بلکه رابطه ای واقعی بین اعمال ما با نتایج آن وجود دارد، این یک رابطه تکوینی است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: همانطور که بین دانه و میوه رابطه تکوینی وجود دارد، اعمال ما در این دنیا هم اینطور است هرچه بکاریم همان را درو خواهیم کرد و این رابطه تغییر ناپذیر است. استفاده از اصطلاح «جزا» در آیات قرآن به این دلیل است که ما بتوانیم درک بهتری نسبت به این واقعیت داشته باشیم.

وی با اشاره به دو آیه آخر سوره زلزال گفت: امام خمینی(ره) در درس اخلاق خود به این آیه تاکید زیادی داشتند و می فرمودند «یره» یعنی خود اعمال را نشانتان می دهند. پس ما در آن دنیا صورت واقعی اعمال خود را خواهیم دید.

این استاد اخلاق حوزه بخشش الهی و شفاعت ائمه اطهار علیهم السلام را نیز نتیجه اعمال خود ما دانست و تصریح کرد: ما با اعمال خود باید شایستگی بخشش و شفاعت را کسب کنیم و این یکی از قوانینی است که در نظام الهی گنجانده شده است و خیلی دقیق است، اینطور نیست که بی حساب ببخشند بلکه این افراد برای دست یابی به آن تلاش کرده اند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) توجه به ارزش خود و اعضاء و جوارحمان را مهم خواند و گفت: گفتن یک لا اله الا الله می تواند کاخ های زیادی را برایمان در بهشت بسازد ولی ما با بی توجهی نسبت به ارزش خود، از زبانمان برای لغویات استفاده می کنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها