أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۸۳۶۸
زمان انتشار: ۱۵:۲۲     ۰۳ مرداد ۱۳۹۳
آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد برای نظارت بر توافق چهار ماهه ایران و گروه 1+5 به یک میلیون یورو پول بیشتر نیاز داریم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد این آژانس برای تامین هزینه های نظارتی خود بر برنامه هسته ای ایران در پی تمدید چهار ماهه توافق موقت هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک ، به یک میلیون یورو بودجه اضافی نیاز دارد.

این درخواست طی نامه ای به اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاریخ 24 ژوییه، یعنی شش روز پس از کسب توافق بر سر تمدید توافق موقت هسته ای میان ایران  و شش قدرت جهانی ابلاغ شده و خبرگزاری رویترز امروز جمعه نسخه ای از آن را دریافت کرده است.

ایران و شش کشور آمریکا، روسیه ،فرانسه ، آلمان ، انگلیس و چین ،پس از انقضای مهلت 20 ژوییه بر سر ادامه مذاکرات توافق کردند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در روند راستی آزمایی و تایید میزان پایبندی ایران بر مفاد توافق اولیه و مقدماتی ، نقش اساسی ایفا می‌کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است حجم کاری این آژانس بر اساس توافقنامه اولیه ماه نوامبر که پیشتر برای شش ماه تعیین شده بود ولی هم اکنون تا 24 نوامبر برای چهار ماه دیگر تمدید شده است ، به گونه ای چشمگیر افزایش یافته است .

رویترز نوشت: بازرسان آژانس در شرایط فعلی روزانه به تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز و فردو دسترسی دارند این در حالیست که این بازرسی ها پیشتر یک بار در هفته بوده است. افزون بر آن آژانس به طور ماهانه اعضای این سازمان را از جدید ترین اطلاعات درباره میزان و نحوه پایبندی ایران به اجرای تعهدات خود آگاه می‌کند.  

یوکیا آمانو ، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه ژانویه اعلام کرده بود در نتیجه توافق های ماه نوامبر با ایران ، آژانس تعداد بازرسان خود را در ایران تقریبا  دو برابر کرده است. وی در آن زمان خواستار تخصیص حدود پنج و نیم میلیون یورو مشارکت مالی داوطلبانه و اضافی شده بود که بعدها دیپلماتها با استناد به اهمیت سیاسی این توافق با تامین آن موافقت کرده بودند.

آژانس در یادداشت جدید خود اعلام کرده است درخواستی از هفت کشور دخیل در مذاکرات دریافت کرده است که " به فعالیت های راستی آزمایی و نظارت های ضروری مرتبط با برنامه هسته ای ایران در این کشور " ، بر اساس توافق های به دست آمده همچنان ادامه دهد .  این روند نظارت ، تدابیر اضافی که ایران در چارچوب بخشی از شرایط تمدید مذاکرات بدان متعهد می شود ،‌ همچون تعهد ایران برای تبدیل بخشی از اکسید اورانیوم غنی شده در سطح بالا  به سوخت هسته ای برای راکتور تحقیقاتی تهران ، شامل خواهد شد .  

دراین نامه تصریح شده است: تداوم این فعالیت ها مستلزم تخصیص منابع مالی اضافی برای آژانس خواهد بود .

در ادامه این نامه تاکید شده است: از انجایی که همه کشورهای عضو دخیل در مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک بر سر تداوم بهره برداری از مشارکتهای هزینه نشده خود توافق کرده اند، مبلغی اضافه بالغ بر یک میلیون یورو مورد نیاز است .
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها