أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۸۴۳۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۰۴ مرداد ۱۳۹۳
این اندازه گیری به قدری دقیق بود که قد فردی که روی سیاره مشتری ایستاده است را 6 فوت و 75 صدم اینچ اعلام کنیم.
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ دانشمندان به کمک تلسکوپ‌های فضایی کپلر و اسپیتزر توانستند دقیق ترین اندازه گیری شعاع را بر روی سیاره ای خارج از سامانه خورشیدی انجام دهند. این سیاره فراخورشیدی با نام کپلر 93 شعاعی حدود 74 کیلومتر دارد.



این یافته نظریه ی ابر زمین بودن این سیاره را تایید می‌کند. این سیاره جرمی معادل یک و نیم برابر جرم زمین دارد. اگر چه سیارات ابر زمین در کهکشان ما زید به چشم می‌خورند، هیچکدام از آنها در منظومه شمسی قرار ندارند. سیاراتی نظیر کپلر 93 تنها آزمایشگاه‌های ما برای مطالعه ی این گونه از سیارات است.

با تحدید های خوبی که بر روی اندازه و جرم ابر زمین‌ها صورت گرفته است، دانشمندان می‌توانند به نظریه پردازی پیرامون شکل گیری این عالم عجیب و غریب بپردازند.

اندازه گیری‌های قبلی که توسط تلسکوپ‌های کک در جزایز هاوایی انجام شده بود، برای کپلر 93، جرمی معادل 3.8 برابر جرم زمین در نظر گرفته شده بود. از آنجا که محاسبه جرم سیارات فرا خورشیدی بر اساس چگالی و اندازه ی آنها انجام میشود، این خطا ناشی از اشتباه در اندازه گیری قطر این سیاره بوده است.

سارا بالارد، از دانشگاه واشنگتن می‌گوید: با تلسکوپ‌های کپلر و اسپیتزر توانستیم دقیق ترین اندازه گیری را برای یک سیاره ی بیگانه داشته باشیم. این اندازه گیری به قدری دقیق بود که انگار قد فردی که روی سیاره مشتری ایستاده است را 6 فوت و 75 صدم اینچ اعلام کرده‌ایم.

کپلر 93 در فاصله 300 سال نوری از زمین به دور ستاره‌ای با 90 درصد جرم خورشید در گردش است. فاصله این سیاره از ستاره ی مادرش تنها یک ششم فاصله ی عطارد از خورشید است و دمای سطحی آن حدود760 درجه سانتی گراد میباشد. در این شرایط امکان وجود حیات در کپلر 93 وجود نخواهد داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها