أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۸۴۷۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۹     ۰۴ مرداد ۱۳۹۳
واردات بی رویه ای که همچنان ادامه دارد:
بر اساس گزارش رسمی گمرک، واردات کالا در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده و از ۹ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار به ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار رسیده است / واردات از چین نیز که در بهار سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار بود، به دو میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار در بهار امسال افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بر اساس گزارش رسمی گمرک، واردات کالا در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده و از ۹ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار به ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار رسیده است. در حالی که دولتمردان از کمبود بودجه صحبت می کنند و حتی پرداخت وام چند میلیونی ازدواج را ناممکن می دانند گزارش گمرک نشان می دهد در فصل بهار ۲۳ هزار و ۲۴۲ خودرو به ارزش ۴۸۳ میلیون و ۲۲۳ هزار دلار وارد ایران شده است. این آمار یعنی سه برابر شدن واردات خودرو نسبت به بهار سال گذشته.

تمامی آمار ها نشان از رشد واردات از کشوری چون چین و امارات می دهد. چنانکه در بهار سال گذشته واردات کالا از امارات یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار بوده که در بهار امسال به سه میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار رسیده است. واردات از چین نیز که در بهار سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار بود، به دو میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار در بهار امسال افزایش پیدا کرده است.

در میان کالاهای وارداتی گندم به ارزش ۷۵۱ میلیون دلار در صدر کالاهای وارداتی قرار دارد و بعد از آن واردات وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز به ارزش ۴۳۳ میلیون دلار، برنج به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار و ذرت به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار و کنجاله سویا به ارزش ۲۹۹ میلیون دلار مهمترین کالاهای وارداتی ایران هستند.

واردات بی رویه، مشکلات فراوانی را برای اقتصاد کشور ایجاد می کند. سعید زمانیان دهکردی "عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس" معتقد است که قیمت ارز متاثر از واردات می باشد "رابطه مستقیمی بین واردات کالا و خروج ارز وجود دارد که اگر این موضوع به خوبی و با کنترل کامل بخش صنعت، ‌معدن و تجارت مدیریت نشود مشکلات جدی را دامن خواهد زد".

زمانیان در ادامه ذکر این نکته را نیز ضروری می داند که در شرایط فعلی واردات مدیریت نمی‌شود و این ارزبری را به دنبال خواهد داشت و سیستم اقتصادی کشور را با بحران روبرو می‌کند. واردات بی رویه یکی از چالشهای تولید ملی نیز هست. سنگ بنای اولیه حمایت از تولید ملی، مهار واردات است و تا هنگامی که نتوانیم واردات بی رویه به کشور را کنترل کنیم، بازار تولیدات ملی در حجم انبوه کالاهای وارداتی ذوب خواهد شد.

ابراهیم نکو "عضو کمیسیون اقتصادی مجلس" معتقد است "بخشی از اجناس وارداتی ما کالاهای مصرفی است که به راحتی در داخل کشور توان تولید آن وجود دارد". نکو با اشاره به تولیدات داخلی، واردات مشابه تولید را منطقی نمیداند و افزاید" در شرایطی که کالای مشابه ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب وجود دارد، نباید به مصرف کالای خارجی عادت کنیم. زیرا خرید کالای داخلی به معنای حمایت از اشتغال جوانان و سرمایه گذار ایرانی است. اما استفاده از کالای خارجی، حمایت از سرمایه گذار و کارگر خارجی است "

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر این باور است که در کنار کنترل واردات بی رویه باید تولید داخلی کشور افزایش یابد "در کنار کنترل منطقی واردات، باید نسبت به سرعت بخشیدن به روند اداری کارهای تولیدی هم اقدام شود تا تولید کننده برای کارهای تولیدی در پیچ و خم قوانین دست و پاگیر اداری گرفتار نشود. محمدباقر صدری عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز می گوید: هم اکنون فرصتی فراهم شده که تولید داخلی بتواند خود را در برابر کالای خارجی نشان دهد و در شرایط تحریم بانکی و نفتی و رشد نرخ ارز، تنها تولید داخلی است که اقتصاد کشور را به پیش خواهد برد.

با وجود تولیدات ملی و امیدواری کارشناسان اقتصادی نسبت به بازار داخلی دولت یازدهم در کنترل بازار سهل انگاری می کند و بر طبق آمارهای گمرک جمهور اسلامی واردات کالا رشد چشمگیری داشته است. اکنون باید این سوال را مطرح کرد که در سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی چگونه دولت تدبیر و امید اقدام واردات بی رویه کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها