أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۸۹۶۵
زمان انتشار: ۲۳:۱۱     ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
گروهک موسوم به دولت اسلامی عراق وشام با تاسیس واحد ویژه تخریب قبور و اماکن مذهبی میراث های فرهنگی، مذهبی و تاریخی بشریت را در استان نینوا و دیگر مناطق تحت اشغال خود یکی پس از دیگری به کام مرگ می برد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، گروههای تکفیری همانطور که از نام آنها پیداست دیگران را کافر می شمارند و تنها ایدئولوژی مورد نظر خود را برتر می دانند برای این گروه حتی همپیمانانی که به آنها کمک نظامی کرده باشند اهمیتی ندارد و همه باید فقط آنچه این گروه های عرضه می کنند را بپذیرند.

مهمترین گروهک تکفیری که در حال حاضر تبدیل به ثروتمندترین گروه تروریستی در دنیا تبدیل شده است گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام است که به تازگی پا را از آن نیز فراتر گذاشته است و خلافت اسلامی برپا کرده است و ابوبکر البغدادی سرکرده خود را نیز اولین خلیفه نامیده است و برای خود گذرنامه صادر کرده و به نام خود پول چاپ می کند.

 

گروهک داعش با کمک بعثی ها توانست به مناطقی از عراق دست اندازی کند و تلاشهای نیروهای امنیتی عراقی برای بیرون کردن آنها از این مناطق تاکنون موفقیت چندانی نداشته است. همانطور که گفته شد تروریست های وابسته به این گروهک در قلمرو خود قوانین خاص را پیاده می کنند و از هیچ آزار و اذیتی نسبت به ساکنان به ویژه اقلیت شامل ترکمن ها، مسیحیان، ایزیدی ها و شبک ها دریغ نمی کنند.

 

آنها اخیر در اقدامی ضد بشری هزاران مسیحی را وادار به ترک خانه و کاشانه اجدادی خود کردند. این گروه های تروریستی مسیحیان را میان ماندن در موصل و پرداخت خراج، اسلام آوردن،کشته شدن و ترک شهر مخیر کردند.

 

به دنبال این اقدام داعش بسیاری از مسیحیان به غیر از معدود افراد بیمار و سالخورده که دیگر توان رفتن و مهاجرت نداشتند راه مناطق مسیحی نشین و اقلیم کردستان و دیگر استان های عراق را در پیش گرفتند. گروهک داعش در بی رحمی تمام به مسیحیان اجازه برداشتن اموال و دارایی و اثاثیه منازل را ندادند. آنها حتی ایست بازرسی هایی در برخی مناطق دایر کرده اند تا طلا و جواهر زنان آواره را غارت کنند.

 

اما ظلم داعش به قتل وغارت اقلیت ها و ساکنان موصل منتهی نمی شود بلکه اقدامات کوردلانه آنها شامل اماکن مذهبی و مقدس و آثار تاریخی پر ارزش نیز شده است. تروریست های داعش در راستای نابودی میراث بشریت گام بر می دارد زیرا آثاری که آنها را تخریب می کند هزاران سالانه است.

 

آنها اخیراً مراقد زیادی را منفجر کرده اند که از بارزترین آنها می توان به قبور متبرکه پیامبرانی همانند یونس، جرجیس و شیث اشاره کرد. به ویژه قبر حضرت یونس که تقدس خاصی برای موصلی ها داشت و ساکنان موصل از این موضوع به شدت ناخرسند هستند. مقبره حضرت یونس(ع) در 375 کیلومتری شمال بغداد واقع شده است و تاریخ بنای آن به سال 138 هجری یعنی 1300 سال قبل بر می گردد.

تروریست ها مرقد شیخ صالح که سالانه میزبان هزاران نفر بود و در فاصله روستاهای تل حمه وحفته خار قرار داشت تخریب کردند. گروهک داعش قبر سلطان عبدالله بن عاصم بن عمر بن الخطاب را در جنوب شرق موصل، مقام حضرت عباس(ع) را در روستای الکبه در ده کیلومتری شمال موصل، دو حسینیه در روستاهای شریخان علیا و سفلی در 15 کیلومتری شمال موصل را تخریب کردند. مرقد موسوم به البان در راس الجاده در غرب موصل نیز از سوی تروریست ها منفجر شد.

این اقدامات شنیع واکنش های زیادی به دنبال داشت و بسیاری از سیاستمداران آن را محکوم کردند.

نیکلای ملادینف نماینده بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در عراق تخریب اماکن مذهبی را اهانت به ارزشهای انسانی توصیف کرد و خواستار محکومیت این اقدامات از سوی جامعه بین المللی شد. وی هدف این اقدامات را نابودی میراث بشری توصیف کرد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن محکوم کردن این اقدامات از مسلمانان خواست که در برابر این اقدام بایستند.

 

عماد یوخنا از نمایندگان پارلمان عراق انفجار مرقدهای پیامبران و کلیساها را بی ارتباط با ادیان اسلام و مسیحیت دانست و افزود: سکوت جامعه بین المللی در قبال جنایاتی که این گروه علیه تمدن عراق انجام می دهند شگفت آور است.

ائتلاف متحدون به رهبری اسامه النجیفی رئیس پارلمان سابق عراق این اقدامات را تعدی به تاریخ و تمدن بشری دانست.

 

حبیب الطرفی نماینده فراکسیون المواطن به رهبری عمار حکیم انفجار مرقدهای پیامبران را تلاشی برای فتنه افکنی توصیف کرد.

گردان صاف کننده قبور

گروهک داعش برای تخریب اماکن مذهبی از گردانی به نام گردان تسویه قبور و ضریح بهره می برد. اعضای این گردان که تعداد آنها نزدیک به 300 نفر است با استفاده از ماشین آلات سنگینی که متعلق به شرکتهای بزرگ در موصل است و آنها را پس از اشغال نینوا به چنگ آورده اند اقدام به تخریب اماکن مذهبی و تاریخی می کنند.

 

اعضای این گروه را عراقی ها، اعراب و خارجی ها تشکیل می دهند

غم و اندوه ساکنان موصل از تخریب عبادتگاه ها

ام کریم زن 66 ساله موصلی که بر تل ویران شده مرقد یونس پیامبر(ع) نشسته است می گوید: آنها صاحب حوت(حضرت یونس) را دوباره کشتند. انبیاء و صالحان زنده اند و این اقدام به مثابه کشتن دوباره آنهاست. مقبره یونس نبی از تقدس ویژه ای نزد ساکنان موصل برخوردار بود و بسیاری از آنها شبهای قدر و شبهای ماه مبارک رمضان را در حالی که شمع در دست داشتند بر ویرانه های مقبره سپری کردند و به شیون و زاری پرداختند.

 

 

این در حالی است که بر اساس گزارش های موجود این گروهک تروریستی فهرست 50 مکان مذهبی و تاریخی را در فهرست خود قرار داده است که قبر ادریس پیامبر(ع) و مناره الحدباء که اثری پر ارزش است در میان آنها قرار دارد.

 

 

 

اهداف تخریب

اما اهداف تروریستهای وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام از این اقدامات خرابکارانه چیست؟

در پاسخ باید گفت که از زمان اشغال عراق تلاش گسترده ای برای غارت میراث فرهنگی و در واقع شناسنامه ملت عراق و تمدن چند هزار ساله آنها به عمل آمد و بسیاری از آثار منحصر به فرد از کشورهای اروپایی و برخی از آنها از موزه های رژیم صهیونیستی سردرآوردند. از آنجا که گروهک تروریستی داعش همسو با اهداف دشمنان ملتهای سوریه و عراق حرکت کرده است نابودی آثار تاریخی را می توان تلاشی برای محو شناسنامه پر ارزش و حافظه تاریخی ملت عراق دانست. در کنار این همانطور که گفته شد داعشی ها که برگرفته از تفکر وهابیون هستند هر گونه نماد و نشان مذهبی را مظهر کفر محسوب می کنند و تخریب آثار تاریخی و مذهبی که برخی از آنها شاهکارهای معماری منحصر به فردی به شمار می آیند در واقع در راستای عمل به تفکر منحط این گروههاست. در واقع تکفر بیمار گونه این گروهها سبب نابودی آثار مهم تاریخی و مذهبی می شود. از سویی نباید اهداف فتنه افکنانه گروهک تروریستی داعش را از نظر دور نگه داشت. به هر حال جدای از اهداف شکل گیری داعش تخریب شاهکارهای تاریخی و مذهبی و هتک حرمت به شخصیت های بی نظیر معنوی بشریت اقدامی شایسته از سوی جامعه بین الملل را طلب می کند تا اندک آثار گرانبهای باقیمانده در استان نینوا و دیگر مناطق تحت تسلط داعش از عرابه خرد کننده این گروهک نجات یابند.

................

فرزاد فرهاد توسکی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها