أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۹۰۳۰
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
قلیان که امروزه جوانان با عنوان تفریح از آن نام می‏برند به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، امروزه با وجود اینکه بسیاری از جوانان از مضرات قلیان کشیدن اطلاع و آگاهی دارند باز هم به سراغ آن می‎روند.

از سویی برخی از جوانان به ویژه نوجوانان آن را تفریح دانسته و ادعا می‎کنند که مصرف تفننی است در حالی که آنها کاملا به این تفریح مضر عادت می‎کنند.

در واقع کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز سبب اعتیاد به آن می‎شود.

این روزها وقتی در جمع تعدادی از جوانان قرار می‎گیرید سخن از طعم‎های مختلف چون دو سیب، هلو، پرتقال، نعناع، آلبالو، انگور، دارچین و لیمو می‎زنند حتی شوخی‎های جوانان نیز تبدیل به این مطالب و عناوین شده و به قول خود آنها « چه طعمی میل دارید» یکی از جملات معروفی است که امروزه حتی بین نوجوانان نیز به شوخی یا جدی رد و بدل می‎شود.

بسیاری از خانواده‎ها حتی از قلیان کشیدن فرزندان خود آگاهی ندارند و این امر خود اثرات منفی دارد، امروزه تعداد زیادی از دانش‎آموزان نیز به مصرف موادی چون سیگار و قلیان روی آورده‎اند.

با وجود نظارت‎های مختلف، صرف هزینه‎های بالا و دادن آگاهی باز هم نوجوانان دانسته و یا ندانسته در دام مصرف دخانیات افتاده و شاید هرگز راه بازگشت خود را پیدا نکنند.

*کاهش سن مصرف‎کنندگان قلیان در جامعه

کاهش سن مصرف قلیان و سیگار در جامعه به یکی از نگران‎کننده‎ترین مسائل در بین مردم و مسئولان تبدیل شده است.

البته مسئولان امر در زمینه کاهش سن مصرف قلیان هشدارهای لازم را به خانواده‎ها می‎دهند اما تاکنون نتایجی از این هشدارها گرفته نشده است.

طی سال‎های گذشته اقدامات زیادی چون پلمب مراکزی که قلیان ارائه می‎شود، انجام شد، اما در حال حاضر استفاده از قلیان در چای‎خانه‏ها و قهوه‎خانه‎ها یک امر عادی تلقی شده و مسئولان مربوط نیز از این امر اطلاع دارند.

علاوه‎بر سکوت برخی از مسئولان در این زمینه، امروزه شاهد فروش آزاد قلیان در مراکز مختلف و فروشگاه‎های مختلف نیز هستیم.

*فروش قلیان توسط دست فروشان در زنجان

از همه اینها بگذریم آنچه موجب تعجب بوده و جای سوال از مسئولان مبارزه با دخانیات را دارد، فروش قلیان در بزرگ‎راه 22 بهمن زنجان در کنار خیابان است.

تعدادی از دست‎‏فروشان کاملا عادی در یکی از میادین شهر زنجان اقدام به فروش قلیان می‎کردند، حال این سوال پیش می‎آید که آیا هدف مسئولان مبارزه با دخانیات و مواد مخدر، ترویج این محصولات است یا جلوگیری از آن؟!

*مضرات استفاده از قلیان بر جسم انسان

مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب دارد.

سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است از سویی تحقیقات نشان داده که کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را نیز افزایش می‌دهد.

مصرف سیگار و قلیان سبب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون‎های جنسی شده و به تسریع پوکی استخوان منجر می‎شود.

افرادی که قلیان می‌کشند باید از این واقعیت مطلع باشند که دود قلیان چون از آب رد می‌شود و مرطوب است مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند، برخی میکروب‌ها، عمدتا باکتری‌هایی که سبب ابتلا به بیماری سل می‌شوند، در لوله قلیان وجود دارد.

*مسئولان از ارائه قلیان در مراکز مختلف جلوگیری کنند

امیدواریم مسئولان در همه نقاط کشور از جمله استان زنجان موضوع پلمب مراکزی را که قلیان به مشتری می‎دهند را جدی گرفته و همواره برای حفظ سلامت جسمی و اجتماعی افراد مورد توجه قرار دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها