أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۹۰۹۰
زمان انتشار: ۱۵:۱۷     ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
شکست سومین مونولوگ مشاور اقتصادی دولت یازدهم/
نکته جالب برنامه اخیر پایش، رای منفی مردم به خوش‌بینی‌های رئیس دولت و مشاور اقتصادی وی بود. روحانی چند روز پیش اظهار داشته بود که «من به عنوان کسی که در این 11 ماه مسئولیت اجرایی کشور را به عهده داشتم، می‌بینم که هم امید مردم طبق نظرسنجی‌ها کاهش پیدا نکرده که افزایش هم داشته و هم امید همه ما که در دستگاه اجرایی هستیم، افزایش پیدا کرده است».
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و از معروف‌ترین اقتصاددانان لیبرال کشور یکشنبه شب برای سومین بار طی 9 ماه اخیر میهمان برنامه تلویزیونی پایش بود تا به طور یک‌طرفه به دفاع از برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم بپردازد.

در حالی که دیدگاه‌ها، سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و مصاحبه‌های نیلی در دو دهه اخیر به خوبی نشان می‌دهد او مدافع سرسخت هضم ایران در نظام حاکم بر اقتصاد جهانی یعنی نظام سرمایه‌داری است و تفکراتش فاصله آشکاری با مبانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد؛ اما به هر حال با بی‌اعتنایی دولت به این سوابق آشکار ( + +)، وی مسئول تدوین برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم شده است و به مرور در حال نفوذ تفکراتش در برنامه‌های اقتصادی دولت است.

همانطور که بسیاری از اقتصاددانان حتی اقتصاددانان اصلاح‌طلب همچون راغفر و مومنی گفته‌اند، بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود، بر مبنای تفکرات لیبرالی و تعدیل اقتصادی نوشته شده است و بی‌گمان نشانه تاثیرگذاری نیلی در تدوین این بسته سیاستی است.

نیلی که پیش از این یک بار 10 آذرماه و یک بار هم 11 اسفندماه سال گذشته میهمان برنامه پایش بود و به طور یک‌طرفه به نقد دولت قبل و دفاع از برنامه‌های اقتصادی دولت فعلی پرداخت، در برنامه اخیر پایش نیز همچون گذشته و با همکاری متملقانه مجری، سخنان مطولی در دفاع از بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود بیان کرد.

نکته قابل تامل اظهارات طولانی مدت نیلی، اشاره کوتاه و دم دستی وی به اقتصاد مقاومتی بود. او نقش سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برنامه‌های اقتصادی دولت خصوصا بسته خروج از رکود را فقط در ایجاد وفاق و همکاری بین مجموعه های تصمیم گیری کشور و کمک‌کننده بودن تأکید این سیاست ها بر درون‌زا بودن و برون‌گرایی منحصر کرد. در واقع، نیلی به طور غیرمستقیم اعتراف کرد که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مبنا و زیرساخت بسته سیاستی دولت نیست، بلکه فقط نقش کمکی دارد.

اظهارات یک‌طرفه نیلی در دفاع از سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم، در حالی برای سومین بار طی ماه‌های اخیر رخ داد که روحانی از ابتدای دولتش تاکنون بارها بر این تاکید کرده که «امروز دوره مونولوگ (صحبت یک‌طرفه) رسانه گذشته است.»

به نظر می‌رسد بهتر است مسئولان رسانه ملی از این پس، تریبون یک طرفه تلویزیون را در اختیار لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها قرار ندهند تا با ارائه تحلیل‌های ناقص، به دفاع از مبانی نظام سرمایه‌داری بپردازند. انتظار آن است که مسئولان صدا و سیما در مراحل بعدی حضور مشاور اقتصادی روحانی در تلویزیون حداقل از اقتصاددانان اصلاح‌طلب و نه اصولگرا همچون راغفر و مومنی دعوت کنند تا در برنامه حضور داشته باشند و به جای مونولوگ رسانه‌ای شاهد تضارب آراء باشیم؛ که هم به نفع دولت خواهد بود و هم بینندگان از زوایای مختلف با حقایق آشنا شوند.

نکته جالب برنامه اخیر پایش، رای منفی مردم به خوش‌بینی‌های رئیس دولت و مشاور اقتصادی وی بود. روحانی چند روز پیش اظهار داشته بود که «من به عنوان کسی که در این 11 ماه مسئولیت اجرایی کشور را به عهده داشتم، می‌بینم که هم امید مردم طبق نظرسنجی‌ها کاهش پیدا نکرده که افزایش هم داشته و هم امید همه ما که در دستگاه اجرایی هستیم، افزایش پیدا کرده است».

مسعود نیلی هم در این برنامه چندین بار ضمن سیاهنمایی درباره اوضاع اقتصادی کشور در دولت قبل، تاکید داشت که وضعیت اقتصادی امسال بهتر از سال 92 خواهد شد.

اما بر خلاف اظهارات روحانی و نیلی و جهت‎گیری کلان برنامه اقتصادی پایش، بیش از ۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی برنامه تلویزیونی پایش اعلام کردند که چشم‌انداز تحرک اقتصادی امسال بدتر از پارسال خواهد بود.

برنامه زنده تلویزیونی پایش در سؤال خود از مردم، آینده وضعیت اقتصادی کشور در سال ۹۳ را به نظرسنجی گذاشت ، سؤال این نظرسنجی به این شرح بود: چشم انداز تحرک اقتصادی در سال ۹۳ را چگونه ارزیابی می کنید ؟ ۱ - رونق اقتصادی. ۲ - بهتر از سال ۹۲. ۳- در حد سال ۹۲. ۴ - بدتر از سال ۹۲.

در پایان این نظر سنجی بیش از ۴۳ درصد از شرکت کنندگان، تحرک اقتصادی در سال ۹۳ را بدتر از سال ۹۲ عنوان کردند . ۲۶.۵ درصد بهتر از سال قبل، ۱۹ درصد در حد سال قبل و ۱۱ درصد نیز رونق را انتخاب کردند.

نتیجه این نظرسنجی نشان داد که گویا مردمی که مشکلات را مستقیما لمس می‌کنند، از وعده‌های دولتی‌ها و تریبون‌های یک‌طرفه آنها خسته شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۷
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها