أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۹۱۰۲
زمان انتشار: ۱۵:۴۱     ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
روز عید فطر بسیار شبیه قیامت است چرا که خدا در این روز به روزه‌داران پاداش داده و شکم‌پرستان نیز خسران می‌بینند؛ عید که می‌شود منادی ندا می‌دهد: «‌ای کسانی که روزه گرفتید، ‌ای مؤمنان از خدا جایزه بگیرید».
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم که بیش از ۳۲ سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد، سال گذشته در نظر‌سنجی مردمی به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد به همین جهت برگزیدن نام «معلم دوست ‌داشتنی» برای او دور از واقعیت نیست.

بر همین اساس خبرگزاری فارس در طرحی با عنوان «درس‌های قرآن معلم دوست داشتنی» از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ارزشمند ایراد شده توسط استاد قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآنی می‌پردازد تا با تکرار معارف قرآنی و یادآوری آن برای مخاطبان، گامی در جهت ارتقای سبک زندگی قرآنی و رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری برداشته باشد.

در ادامه با توجه به اینکه در آستانه عید سعید فطر هستیم، بخشی از مطالب ایشان با موضوع «عید فطر، خداحافظی با رمضان» که در هفتم خردادماه سال ۱۳۶۶ در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

خدایا من را از گناهانم جدا کن

نکته ۱) امام سجاد(ع) فرمودند: «وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِ عِیدِنَا وَ فِطْرِنَا»(صحیفه سجادیه، دعاى ۴۵) خدایا ماه رمضان که تمام شد به عید فطر رسیدیم؛ این عید فطر را برای ما مبارک کن. «اللَّهُمَّ اسْلَخْنَا بِانْسِلَاخِ هَذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطَایَانَا»(صحیفه سجادیه، دعاى ۴۵) خدایا! همین‌طور که ماه رمضان را از من جدا می‌کنی، من را هم از گناهانم جدا کن.

خداحافظی امام سجاد(ع) با ماه رمضان

نکته ۲) ماه رمضان که تمام می‌شود امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَکْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ»(صحیفه سجادیه، دعاى‏۴۵) خداحافظ ‌ای اوقات با کرامت ماه رمضان، «السلام علیک قربت فیه آمال» خداحافظ‌ ای ماهی که امید استجابت دعا در تو نزدیک بود.

کسانی که رستگار می‌شوند

نکته ۳) هر چه که بیشترین غذایت در سال است، پول سه کیلویش را پرداخت کن. امام صادق(ع) می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى»(اعلى/۱۴) رستگار هستند کسانی که «مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَةَ»(من‏لایحضره‏الفقیه، ج‏۱، ص‏۵۱۰) کسانی که این سه کیلو را داده‌اند.

روزه‌داران از خدا جایزه بگیرند

نکته۴) امام باقر(ع) فرمودند: «إِذَا کَانَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِکُمْ ثُمَّ قَالَ یَا جَابِرُ جَوَائِزُ اللَّهِ لَیْسَتْ بِجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوکِ ثُمَّ قَالَ هُوَ یَوْمُ الْجَوَائِزِ»(کافى، ج‏۴، ص‏۱۶۸) عید که می‌شود، منادی ندا می‌دهد: «‌ای کسانی که روزه گرفتید، ‌ای مؤمنان از خدا جایزه بگیرید» بعد امام فرمودند: «‌ای جابر، جوایز خدا مثل جوایز پادشاهان نیست؛ جایزه خدا عفو و بخشش و لطف و کرامت است».

روز عید فطر چه روزی است؟

نکته ۵) «یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ» روزی که خدا به نیکو کارها و به کسانی که در ماه رمضان جلوی شکم و شهوتشان را گرفته‌اند، اجر می‌دهد «وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ» و افرادی هم که جلوی شکم و شهوتشان را نگرفته‌اند، خسارت می‌بینند؛ «وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِقِیَامَتِکُمْ» روز عید فطر بسیار شبیه قیامت است.

نکته ۶) قرآن می‌گوید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ»(عنکبوت/۴۵) نماز عید شما باید جلوی فحشاء و منکر را بگیرد و بزرگ‎ترین منکر طاغوت و بهترین معروف مبارزه با طاغوت است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها