أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۹۳۵۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۰۹ مرداد ۱۳۹۳

لیگ چهاردهم نیز از روز پنج‌شنبه، نهم مرداد آغاز خواهد شد و شانزده تیم حاضر کار خود را در یک ماراتن سی هفته‌ای آغاز خواهند کرد که البته فاقد یک تیم منتخب از ستاره‌ها است که تا همین فصل گذشته در لیگ برتر توپ می‌زدند و اکنون به پایان راه رسیده‌اند و تیمی به سراغ آن‌ها نیامده است و اکنون باید لیگ برتر را از قاب تلویزیون مشاهده کنند و در بهترین حالت در انتظار پنجره‌ی نقل و انتقالات پیش‌فصل بنشینند تا شاید جائی برای حضور مجدد این بازیکنان در لیگ برتر باز شود. در ادامه مروری بر تیم منتخب ستاره‌های اسبق خانه‌نشین شده‌ی لیگ برتر خواهیم داشت:

1) حسن رودباریان؛ دروازه‌بان تیم ملی در جام ملت‌های آسیا ورژن 2007

حسن رودباریان که اکنون 36 ساله است و تا همین فصل گذشته نیز در تیم مس کرمان حضور داشت و در شرایطی‌که نیمکت‌نشین آرمان شهدادنژاد بود سقوط را تجربه کرد، یکی از دروازه‌بان‌های خوش‌نام دو دهه‌ی اخیر فوتبال کشورمان است که 18 بازی ملی نیز در کارنامه دارد و در جام ملت‌های آسیا ورژن 2007 نیز انتخاب نخست امیر قلعه‌نوئی بود و وحید طالب‌لو را نیمکت‌نشین کرده بود. رودباریان که با درخشش با پیراهن پاس به فوتبال ایران معرفی شد، با پیراهن پرسپولیس در شرایطی‌که تقریبا نیمکت‌نشین مهدی واعظی بود لیگ برتر را فتح کرد و در ادامه در تیم‌هائی همچون پیکان، تراکتورسازی تبریز، راه‌آهن تهران، داماش گیلان و مس کرمان حضور یافته است.

2) سیاوش اکبرپور؛ طرد از امیر، طرد از لیگ برتر

سیاوش اکبرپور که اکنون 29 ساله است و یکی از محصولات باشگاه فجرسپاسی شیراز است که اکنون در بین شانزده تیم حاضر در لیگ برتر بدون تیم مانده است. این هافبک هجومی که با پوشیدن پیراهن فجرسپاسی شیراز در سه دوره‌ی نخست لیگ چهره شد و با نظر امیر قلعه‌نوئی به استقلال تهران آمد و سه فصل پی‌درپی با نظر قلعه‌نوئی و مرفاوی در استقلال توپ زد و جز ارکان اصلی استقلال بود. با رفتن مرفاوی و آمدن حجازی او به الظفره‌ی امارات رفت و با حضور مجدد قلعه‌نوئی آبی‌پوش شد و باردیگر قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرد. او بار دیگر در دوران مرفاوی نیز در استقلال حضور داشت و با آمدن پرویز مظلومی به استقلال به تیم پرستاره‌ی استیل‌آذین رفت و پس از سقوط این تیم بازهم به یار قدیمی خود امیر قلعه‌نوئی در تراکتورسازی و سپس استقلال پیوست. اکبرپور حالا در 29 سالگی وقتی قلعه‌نوئی او را نمی‌خواهد، تمام درها را به روی خود بسته می‌بیند (!)

3) احمد جمشیدیان؛ یک حضور پر از حاشیه و دور افتادن از جزیره‌ی لیگ برتر

احمد جمشیدیان که اکنون 30 ساله است و یکی از محصولات باشگاه ملوان بندرانزلی است و با پوشیدن پیراهن راه‌آهن تهران به فوتبال ایران معرفی شد، پس از پنج فصل حضور موفق در سپاهان اصفهان کسب تمامی افتخارات فوتبال ایران، فصل گذشته در یک انتقال محتمل که در پایان لیگ دوازدهم نیز زمزمه‌های آن وجود داشت و کرانچار از این بابت جمشیدیان را به یک سکونشین تبدیل کرده بود، به استقلال تهران پیوست و یک فصل سراسر مصدومیت را پشت سرگذاشت و تنها 9 بار پیراهن استقلال را برتن کرد. او در فصل نقل و انتقالات در شرایطی‌که به نظر قرارداد او با استقلال تمدید می‌شد، از لیست آبی‌پوشان کنار گذاشته شد و حالا لیگ را باید بدون تیم از قاب تلویزیون تماشا کند.

4) حسین کعبی؛ استقلال خوزستان و آخرین مقصد

حسین کعبی که اکنون 28 ساله است، آتش درخشش او خیلی زود فروکشیده است. کعبی که با پیراهن فولاد خوزستان چهره شد و یکی در میان از این تیم به امارات می‌رفت و در نهایت از پرسپولیس تهران به لسترسیتی پیوست و بار دیگر در قامت یک فرشته‌ی نجات به پرسپولیس بازگشت تا دومین قهرمانی سرخ‌پوشان پایتخت تضمین شود، در ادامه در پنج تیم سایپای کرج، استیل آذین، راه‌آهن تهران، صنعت نفت آبادان و استقلال خوزستان حضور یافت و اکنون در آستانه‌ی لیگ چهاردهم در انتظار حضور در یک تیم است.

این دفاع راست پرحاشیه که با دوری چند ساله از تیم ملی سابقه‌ی 89 بار پوشیدن پیراهن تیم ملی را در کارنامه دارد، سابقه‌ی پوشیدن پیراهن تیم ملی در جام جهانی 2006 را در کارنامه دارد.

5) میثم بائو؛ خداحافظی با یک قهرمانی

میثم بائو که اکنون 30 ساله است، از جمله بازیکنان نام‌آشنای فوتبال است که در هر سه تیم پرهوادار ایران یعنی استقلال تهران، پرسپولیس تهران و تراکتورسازی حضور داشته است و تمام افتخارات فوتبال ایران را در کارنامه ثبت کرده است. بائو که با درخشش در تیم شموشک نوشهر با نظر قلعه‌نوئی به استقلال تهران کوچ کرد و با نظر صمد مرفاوی در استقلال ماند، با آمدن ناصر حجازی به الشباب امارات رفت و پس از آن به راه‌آهن تهران و ابومسلم رفت و دوباره درخشید تا با نظر حمید استیلی علی دائی راهی پرسپولیس شود و پس از آن راهی شهرداری تبریز شود و دوران افول را طی کند. اما در کمال ناباوری با نظر قلعه‌نوئی به استقلال آمد و برای دومین بار قهرمان لیگ برتر شد و پس از آن به تراکتورسازی جلالی پیوست و قهرمانی جام حذفی را با تونی الیویرا کسب کرد. بائو که در دو فصل گذشته چه در استقلال و چه در تراکتورسازی نیمکت‌نشین بوده است، در آستانه‌ی لیگ چهاردهم بدون خریدار مانده است.

6) سامان آقازمانی؛ تنها غائب خوشبخت

سامان آقازمانی که اکنون تنها 24 سال سن دارد، هافبک دفاعی اسبق منفور سرخ‌پوشان پایتخت است که با آمدن یحیی گل‌محمدی راهی راه‌آهن تهران شد. آقازمانی که تنها دو قهرمانی در جام حذفی با هدایت علی دائی کسب کرده است، پس از پیوستن دائی به پرسپولیس و آمدن ابراهیم‌زاده، تقریبا یک نیمکت‌نشین بود و حالا برای دنبال کردن فوتبال خود، راهی فوتبال بلژیک شده است و به تیم لایرز پیوسته است.

7) محسن بیاتی‌نیا؛ اسیر جوان‌گرائی گل‌محمدی

محسن بیاتی‌نیا که اکنون 34 ساله است، با درخشش با پیراهن پاس تهران از دوره‌ی نخست لیگ برتر راهی پیکان تهران شد و در آن تیم موفق شد نظر مرحوم ناصر حجازی را جلب کند تا این مهاجم بااستعداد راهی استقلال تهران شود؛ اما مصدومیت خیلی زود بیاتی‌نیا را از درخشش بازداشت تا او پس از آمدن قلعه‌نوئی جائی در ترکیب استقلال نداشته باشد و راهی صبای قم شود و سه دوره‌ی تقریبا بی‌نوسان و متوسط را طی کند و راهی مس کرمان شود. بیاتی‌نیا که فصل گذشته در ذوب‌آهن در آستانه‌ی سقوط توپ می‌زد، آنقدر گل نزد که در نهایت از سوی گل‌محمدی و سایر سرمربیان لیگ برتر کنار گذاشته شود.

8) سپهر حیدری؛ اسطوره نماند!

سپهر حیدری که اکنون 34 ساله است، محصول باشگاه ذوب‌آهن اصفهان است و نقاط برجسته‌ی فوتبال این مدافع نام‌آشنا نیز در همین ذوب‌آهن شکل گرفته است. او کار خود را با این تیم آغاز کرد و با درخشش با پیراهن این تیم نیز راهی پرسپولیس تهران شد تا گل قهرمانی این تیم در لیگ برتر را بزند و دو قهرمانی در جام حذفی را نیز کسب کند و نزد هواداران این تیم به یک اسطوره مبدل شود. حیدری که پس از آمدن استیلی راهی مس کرمان و سپس ذوب‌آهن شد، حالا پس از دو فصل کابوس‌وار در فولادشهر با آمدن یحیی گل‌محمدی بدون تیم مانده است و شاید باید کفش‌های خود را بیاویزد.

9) علیرضا نیکبخت واحدی؛ دست و پا زدن در مرداب

علیرضا نیکبخت واحدی اکنون 34 ساله است و پس از دوری پر از حاشیه‌ی او از سطح اول فوتبال ایران، دیگر نتوانست به نقطه‌ی اوج بازگردد و از سر خط دوباره زیبا بنویسد. مرد بودن قلعه‌نوئی نیز بیش از یک فصل تحمل نداشت و نیکبخت با حضور مجددش در استقلال نتوانست به فوتبال ایران مطابق همان روزهائی که پیراهن ابومسلم را برتن داشت، تحمیل کند. نیکبخت واحدی که افتخارات لیگ را با دو تیم سرخ‌آبی پایتخت کسب کرده است حالا گویا به نقطه‌ی پایان رسیده است، آن‌هم با 77 بازی ملی در کارنامه‌ی یکی از بهترین چپ‌پاهای تاریخ فوتبال ایران که قدر خود را نداست.

10) جواد کاظمیان؛ معجزه همان یک‌بار بود!

جواد کاظیمان که اکنون 33 ساله است، یکی از معدود چهره‌های ویژه سرخ‌پوشان پایتخت است که هیچ عنوان قهرمانی را با پیراهن این تیم بر تن ندارد. بال راست دونده‌ی اسبق تیم ملی که توسط میروسلاو بلاژویچ به تیم ملی دعوت شد، از سایپای کرج اوج گرفت و راهی فوتبال پایتخت شد و از این تیم به فوتبال امارات رفت و تمامی افتخارات فوتبال این کشور را با سه تیم کسب کرد و با نظر قلعه‌نوئی به سپاهان رفت و در یک انتقال ویژه که آرزوی او روبرو خانه‌ی خدا بوده است با نظر استیلی به پرسپولیس بازگشت و بانظر گل‌محمدی به تراکتورسازی پیوست و حالا نیز با نظر رسول خطیبی جائی در این تیم ندارد و باید با لیگ برتر همچون تراکتورسازی بدرود بگوید.

11) فرزاد حاتمی؛ مارکوپولو خسته از سفر

فرزاد حاتمی که اکنون تنها 28 سال دارد، همچون حسین کعبی بدون تیم و خریدار مانده است. این مهاجم گل‌زن که بیش از یک فصل در هیچ تیمی دوام نمی‌آورد، در تمامی تیم‌های پرافتخار ایران حضور داشته است و لیگ برتر را با پیراهن دو تیم استقلال و سپاهان تحت هدایت امیر قلعه‌نوئی کسب کرده است. حاتمی که آمار تقریبا قابل‌قبولی را استقلال تهران، سپاهان، صبای قم، تراکتورسازی تبریز دارد، در فصل گذشته انتخاب‌های بد انجام داد و در برنامه‌ی تاکتیکی حسین فرکی و علی دائی قرار نداشت و تنها یک نیمکت‌نشین بود تا در این فصل مشتری از لیگ برتر نداشته باشد.

12) سهراب بختیاری‌زاده؛ نقطه‌ی پایان را باید پذیرفت!

سهراب بختیاری‌زاده که اکنون 41 ساله است، یکی از مدافعان نام‌آشنای سه دهه‌ی اخیر فوتبال ایران است که همچنان هم می‌شود روی او و تجربه‌ی سرشارش حساب باز کرد. او جز دوره‌ی نخست لیگ برتر در تمامی ادوار لیگ حاضر بوده است، تاکنون موفق به فتح لیگ نشده است، حتی در دوران حضور خود در استقلال تهران. بختیاری‌زاده که حضور در تیم‌هائی همچون پاس همدان، فولاد خوزستان، صبای قم را تجربه کرده است، در سال‌های آخر دوران حرفه‌ای خود به تیم زادگاهش استقلال خوزستان پیوست و باعث شد تا این تیم در نخستین تجربه‌ی خود در لیگ برتر ماندگار شود و سقوط را تجربه نکند. بختیاری‌زاده همچنان تمایل به بازی داشت اما گویا دیگر هیچ تیمی تجربه‌ی او را به بهای سن بالایش نمی‌خواهد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها