کد خبر: ۲۳۹۳۷۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۰۹ مرداد ۱۳۹۳
لبنیات ۲۷ درصد گران تر از سال قبل؛
بانک مرکزی گزارش تازه خود از قیمت مواد غذایی را منتشر کرد. بر اساس این گزارش قیمت مواد غذایی به خصوص لبنیات نسبت به سال گذشته 27.4 درصد گران تر شد /گرانی ها باعث کاهش برخی اقلام ضروری غذایی در سبدخانوار ها می شود / طبق آمار 23درصد مردم کشورمان دچار کمبود دریافت کالری بوده و 48درصد بیش از حد کالری دریافت می‌کنند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بانک مرکزی گزارش تازه خود از قیمت مواد غذایی را منتشر کرد. بر اساس این گزارش قیمت مواد غذایی به خصوص لبنیات نسبت به سال گذشته 27.4 درصد گران تر شد. در هفته مورد بررسی بانک مرکزی در گروه لبنیات قیمت ماست غیر پاستوریزه معادل 5.3 درصد ماست پاستوریزه 2.1 درصد و پنیر پاستوریزه 8.3 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود قیمت تخم مرغ معادل 1.5 درصد افزایش داشت و شانه ای 70000 الی 91000 ریال فروش می رفت.

گرانی ها باعث کاهش برخی اقلام ضروری غذایی در سبدخانوار ها می شود. این در شرایطی صورت میگیرد که براساس آمار بانک جهانی، سالانه بیش از 0.5درصد تولید ناخالص داخلی کشورها (GDP) صرف هزینه درمان بیماری‌های ناشی از کمبود ریزمغذی‌های موجود در برخی اقلام غذایی به‌دلیل کاهش سهم این اقلام در سبد مصرفی خانوارها می‌شود. به گفته مسئولان وزارت بهداشت نیز اکنون 70درصد مردم کشورمان با فقر پروتئین مواجه بوده و مصرف گوشت قرمز فقرا تنها یک پنجم ثروتمندان است. همچنین طبق آمار 23درصد مردم کشورمان دچار کمبود دریافت کالری بوده و 48درصد بیش از حد کالری دریافت می‌کنند.

آمارهای رسمی نیز از تأثیر سوء کاهش مصرف مواد غذایی بر سلامت خانوارها حکایت دارد به‌نحوی که آخرین آمارهای ارائه شده توسط مرکز تحقیقات استئوپروز کشور حاکی از آن است که میزان ابتلای جمعیت بالای 50سال کشور که در سال1380 تنها 15.5بوده پس از سال1390 به بعد به 33.9درصد افزایش و رشد بیش از 2.2برابری داشته است.

هفته پیشن نیز آمارهای رسمی از کاهش شدید مصرف شیر در سبد خانوار های ایرانی خبر می داد. بر اساس این آمار سرانه مصرف شير در کشور ما حدود ۷۰کيلوگرم در سال است در حالي که اين رقم در کشورهاي توسعه يافته ۳۰۰ تا 350کيلوگرم در سال است و فاصله زيادي بين ما و ساير کشورها در ميزان مصرف شير وجود دارد و به عبارتي در اين زمينه در وضعيت قرمز به سر مي بريم.

معاون امور دام وزیر جهادکشاورزی با پذیرش تأثیر افزایش قیمت برخی مواد غذایی مانند شیر، گوشت قرمز و مرغ بر کاهش مصرف خانوارها میگوید "در زمینه شیر با تولید 8میلیون‌و500 هزار تنی اکنون مشکلی برای تأمین نیاز مردم وجود ندارد اما باید بپذیریم که هزینه تمام‌شده تولید این اقلام افزایش یافته که باید یا قیمت‌ها افزایش یابد و یا یارانه‌ای برای مصرف پرداخت شود که اکنون پرداخت یارانه‌ها به شیر و برخی مواد غذایی صورت نمیگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
mehdi
ROMANIA
۰۶:۴۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۳
۰
۰
من که روزی 2 لیتر شیر میخورم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها