يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۳۹۶۸۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
با گذشت نزدیک به دو سال از مطرح شدن ایده ساخت سریال صدام توسط سیروس مقدم هنوز خبر قطعی از این سریال به گوش نمی‌رسد و مقدم مجموعه‌ای از عوامل را برای به سرانجام رسیدن این پروژه دخیل می‌داند.
به گزارش پایگاه 598، سیروس مقدم کارگردان تلویزیون در گفتگو با مهر با بیان اینکه به خواندن خاطرات رجل سیاسی علاقمند است، اظهار کرد:‌ «پایی که جا ماند»، «دا»، «کوچه نقاش‌ها» و خاطرات هاشمی رفسنجانی از جمله کتاب‌های مرتبط است که در این سالها مطالعه کرده‌ام. خاطرات عزت شاهی نیز از آخرین کتاب‌های سیاسی است که خوانده‌ام و خاطرات سیاسی آدم‌ها را دوست دارم.

نیاز به حمایت از وزارت امور خارجه تا ارتش و سپاه

وی افزود: از همین رو بود که به ساخت سریال درباره صدام علاقه نشان دادم. علیرضا نادری فیلمنامه این سریال با نام «کشتزار مرگ» را کامل کرده است اما این پروژه سنگین و وسیع است و به حمایت‌های چند جانبه‌ای در وجوه مختلف نیاز دارد؛ از وزارت امور خارجه گرفته تا ارگان‌های رسمی‌تری مثل ارتش و سپاه.

این سریال‌ساز تأکید کرد: ما برای ساخت این سریال نیازمند امکاناتی هستیم که باید این ارگان‌ها در اختیار ما بگذارند چون هشت سال جنگ باید در این سریال بازسازی شود.

به کمک فعالان سیاسی عراق هم نیاز داریم

مقدم یادآور شد: حتی فعالان سیاسی عراق هم باید از این پروژه حمایت کنند. بنابراین روند گسترده‌ای برای ساخت این سریال نیاز است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این سریال پروژه الف ویژه خواهد بود؟ تصریح کرد: من فکر می‌کنم از الف ویژه هم سنگین‌تر باشد.

مذاکره با بازیگران عرب

به گزارش مهر، حرف از ساخت سریال تاریخی «کشتزار مرگ» از ابتدای سال ۹۲ جدی و توسط الهام غفوری تهیه‌کننده اغلب آثار مقدم اعلام شد فیلمنامه این سریال توسط علیرضا نادری نوشته می‌شود. با جلو رفتن فیلمنامه به گفته تهیه‌کننده، در مرحله‌ای برای انتخاب بازیگران این سریال تست گریم و با چندین بازیگر عرب زبان نیز مذاکراتی انجام شد اما همچنان پروژه وارد فاز تولید نشده است.

«کشتزار مرگ» شامل نمایش جنگ ایران و عراق، عراق و کویت، فرار دامادهای صدام به اردن و تیرباران آنها و همه دیگر وقایع مهم زندگی صدام است که در حاشیه آن داستان‌های دیگری از تاریخ معاصر عراق نیز روایت خواهند شد.

نگذاشتند مطهری را بسازم و می‌گویند چه نیازی به سریال صدام است

البته مقدم در گفتگویی ضمن اشاره به مخالفت ساخت سریال شهید مطهری توسط او، درباره روند این سریال هم توضیحاتی داده بود که گلایه‌هایی در خود داشت: دو سال است علیرضا نادری که نویسنده ارزشمندی هم هست به دعوت موسسه اوج فیلمنامه را نوشته و ما با هیجان اعلام کردیم می‌خواهیم درباره صدام یک سریال بسازیم اما هیچ کس جدی نگرفت و فیلمنامه ما دارد خاک می‌خورد. آنقدر نظرات دلسردکننده برای ما آمده است! یکی گفته در این شرایط چه نیازی است که زندگینامه صدام را بسازیم؟ می‌گویم: ما خاطر خواه صدام نیستیم که فیلمش را بسازیم. اولا این پیشنهاد را به ما داده اند، ما که حرفی نزدیم. دوما ما به این بهانه می‌خواهیم در مورد یک دیکتاتوری بزرگ در منطقه صحبت کنیم که بعد از عراق به لیبی و مصر سرایت کرد و در آینده ممکن است به خیلی کشورهای دیگر برسد. ما این را می‌خواهیم به چالش بکشیم که این از کجا آمده؟ چه کسی حمایتش کرده؟ غرب چه نقشی داشت؟ چرا به او قول مالکیت کشور کویت را در قبال فلج کردن ایران دادند؟ بعد هم به دلیل شکست عراق در جنگ با ایران آمریکا زیر حرفش می زند و کویت را به صدام نمی دهد. واقعا حرف‌های اساسی برای زدن داشتیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: نویسنده‌ای را که می‌توانست به پروژه‌های دیگری بپردازد پای این کار نشاندیم و به اندازه یک اتاق سوژه و فکر و منابع جمع کردیم اما بلاتکلیف روی زمین مانده است. فیلمنامه، تیم سازنده، همه چیز حاضر است اما باز هم نگاه‌های سلیقه‌ای رفتاری سرد با این پروژه دارند. تازه من شنیده‌ام این ایده و سوژه از طرف مقامات ارشد فقهی و سیاسی کشور به عنوان یک نیاز شناخته شده و گفتند چرا در این زمینه‌ها کاری نمی‌کنید؟ از آنجا نیازسنجی شده که چرا حرفی نمی‌زنید درباره بلاهایی که صدام بر سر مردم ما و مردم خودش آورد؟

نیمه دوم سال ۹۳ زمان احتمالی آغاز پیش تولید «کشتزار مرگ»

این کارگردان مطرح تلویزیون اخیرا در گفتگوی خبری دیگری نیز تأکید کرد: اگر میان صاحب‌نظران مرتبط توافقی به وجود آید و اجماعی بر ساخت این سریال به وجود آید نیمه دوم سال ۹۳ و از شهریور ماه پیش‌تولید سریال آغاز خواهد شد. این پروژه یک پروژه ملی است و نیاز دارد که همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مربوط به این نتیجه برسند که این کار باید انجام شود.

با این حال از آنجایی که به گفته مقدم هنوز مدافعان صدام زنده هستند و فعالیت، بمب‌گذاری و خرابکاری می‌کنند، در بین آنها هزاران نظریه وجود دارد و از طرف دیگر در بین ایران هم دیدگاه‌هایی وجود دارد تا این فیلمنامه بخواهد به متن قابل تایید و مشترک و توافق همه برسد زمان می‌برد.

توصیه‌ها و پرسش‌های خسرو معتضد درباره سریال تازه مقدم

از حاشیه‌های جالب انتشار اخبار طی یک سال و نیم گذشته درباره سریال زندگی صدام، واکنش خسرو معتضد در این خصوص بود. او که در یک گفتگو به ارتباط مستمر محمدرضا ورزی کارگردان «معمای شاه» برای مشورت درباره سریالش اشاره کرده بود، درباره سریال صدام اظهار کرده بود: شنیده‌ام سیروس مقدم می‌خواهد فیلم صدام حسین را بسازد. بنده به او توصیه می‌کنم این کار را با دقت انجام بدهد. زندگی صدام ساختن به راحتی ساختن سریال «پایتخت» و «پایتخت ۲» نیست. مطالعات عمیق می‌خواهد. بنده نمی‌خواهم برای خودم شغل درست کنم به اندازه کافی سرم شلوغ است. او باید حتما تمام کتاب‌هایی که در مورد صدام در تمام دنیا، انگلستان، آمریکا، آلمان نوشته شده بخواند. من برای روزنامه اطلاعات مقاله‌ای درباره صدام می‌نوشتم که به ۴۰ کتاب مراجعه کردم. مقدم کارگردان خوبی است و سر مردم را گرم کرده‌، اما وقتی می‌خواهد فیلم صدام را بسازد دیگر مقدم سریال‌های «پایتخت» نیست. اگر می‌خواهد فیلم صدام را تهیه کند حتما باید مطالعات عمیقی داشته باشد.

وی ادامه داده بود: من ۱۰ سوال برای او طرح می‌کنم به عنوان یک دوست نه منتقد؛ کودتای عراق چه بود؟ عبدالسلام عارف کیست؟ حزب بعث چیست؟ کودتای فوریه ۱۹۶۳ چه بوده است؟ صدام حسین چگونه رقبای خود را در حزب بعث از بین برد؟ اطلاعات او درباره دیدار صدام از مشهد مقدس چه اندازه است؟ نقش صدام در حمله به ایران چه بود؟ خانم ساجده که بوده؟ آیا او همه این‌ها را می‌داند؟ معلوم است که یک مشاور باید باشد و به او راهنمایی بدهد. من برای خودم نان در تنور نمی‌گذارم. باید با مطالعه کار شود. باید زندگی سری صدام را بخواند.

تکلیف نامشخص سفارش تازه موسسه فرهنگی اوج

«کشتزار مرگ» سریال تاریخی الف ویژه ۴۰ قسمتی به سفارش موسسه فرهنگی اوج است که قرار است در آن سرگذشت زندگی صدام حسین از تولد تا اعدامش به کارگردانی سیروس مقدم روایت می‌شود اما طبق آخرین اخبار، موسسه اوج هنوز تکلیف نهایی عوامل سریال را مشخص نکرده است.

غفوری تهیه کننده این سریال پیش از این اعلام کرده بود به دلیل سنگین بودن ساخت این سریال و حجم بالای كار حداقل دو سال برای ساخت «کشتزار مرگ» زمان نیاز است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها