کد خبر: ۲۴۳۸۱۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
نامی از «چ» در کاندیداهای خانه سینما نیست
در اقدامی عجیب و کم‌سابقه، ۱۴ داور عضو هیات‌های داوری شانزدهمین جشن خانه سینما، اسامی آثار خود را به عنوان کاندیداهای دریافت جایزه اعلام کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سینماپلاس، قاعده رایج جشنواره‌های مختلف این است که افرادی که دارای اثر در بخش رقابتی باشند، از حضور در هیات‌های انتخاب و داوری پرهیز می‌کنند تا این حضور باعث اعمال نفوذ نشود اما داوران این دوره از جشن خانه سینما که پس از 2 سال تعطیلی برگزار می‌شود، در اقدامی کم‌سابقه آثار خود را نیز کاندیدای دریافت جایزه کرده‌اند. دوره پانزدهم جشن خانه سینما سال ۱۳۹۰ و در دوران حضور جواد شمقدری در ریاست سازمان سینمایی ایران برگزار شد. در جشن امسال فیلم‌های 3 سال از ۹۰ تا ۹۲ داوری شده‌اند و طبیعی است حجم زیادی از فیلم‌ها به هیات داوری ارائه شده است.
14 کاندیدا خودشان داور بودند!
بررسی اسامی کاندیداهای اعلام شده از سوی داوران شانزدهمین جشن خانه سینما نشان می‌دهد ۱۴ داور این جشن با وجود حضور در ترکیب هیات داوری، خود را کاندیدای دریافت جایزه کرده‌اند. صنف بازیگران، آهنگسازان و کارگردانان با یک کاندیدا و صنف انجمن جلوه‌های ویژه بصری با 4 کاندیدا به ترتیب کمترین و بیشترین کاندیدا را دارند. نکته جالب توجه وضعیت صنف جلوه‌های ویژه تصویری است. این انجمن با ۵ داور آثار جشن را قضاوت کرده و حالا از میان فیلم‌های معرفی شده، 4 فیلم به 4 داور آن تعلق دارد! یعنی از 5 عضو هیات داوری، 4 نفر خودشان را کاندیدا کرده‌اند که در زمان اهدای جایزه این بخش، احتمالا این افراد خودشان باید روی سن به خودشان جایزه دهند! این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که داوران صدابرداران، تدوینگران و فیلمنامه‌نویسان هیچ کاندیدایی را از میان خودشان اعلام نکرده‌اند.  البته در این میان سکوت رسانه‌ها و عدم توجه به این مساله و تحلیل آن نیز اتفاقی جالب توجه است! بر اساس فهرست تهیه شده از سوی سینماپلاس، فریدون شهبازیان، سودابه خسروی، محمدرضا قومی، پروین صفری، هنگامه قاضیانی، محسن روزبهانی، عباس شوقی، محمدعلی باشه‌آهنگر، حسن ایزدی، امیر سحرخیز‌، بهنام خاکسار، امیررضا معتمدی‌، محمود کلاری و علیرضا زرین‌دست داورانی هستند که کاندیدای دریافت جایزه نیز هستند!
بی‌اعتنایی داوران به فیلم حاتمی‌کیا
از دیگر اتفاق‌های عجیب جشن شانزدهم، بی‌توجهی داوران به فیلم «چ» است. البته در بخش تولید نیز این فیلم از سوی مدیران تولید کاندیداست. «چ» که در جشنواره فیلم فجر و نیز در جشن منتقدان سینمای ایران رکوردار جوایز بود و جوایز قابل توجهی را نیز کسب کرد، صرفا در رشته «جلوه‌های ویژه» کاندیداست که این مساله یا نشان‌دهنده لابی صورت گرفته علیه ابراهیم حاتمی‌کیاست یا بیان‌کننده ضدیت صنوف با این کارگردان حرفه‌ای و شناخته شده سینمای ایران. در هر صورت نادیده گرفتن فیلمی که در آن جنبه‌های فنی مهم و قابل اعتنایی وجود دارد و ساخت آن سبب ارتقای توانایی‌های فنی سینمای ایران شده امری عجیب است!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها